Tycker Thiagos defensiva arbete underskattas. Han är kvick i fötterna och i huvudet och vinner mycket andrabollar på det, han är också aggressiv i pressen och tycker om att gå in fysiskt och vinna bollen, och även i huvudspelet är han bättre än man tror. Kanske är han inte någon Schweinsteiger defensivt, men jag ser det inte som omöjligt att han kan bli det, och jag har svårt att se att Kroos skulle vara honom överlägsen.
Är det någon svaghet han har så är det att han kan vara lite slarvig och kanske opålitlig. Han spelar också med "fritt sinne" på samma sätt som t.ex Zlatan och andra offensiva genier gör, man kan därför ibland tycka att han tar fel beslut och att det inte passar sig att spela på inspiration så långt ner i banan. Kanske ligger det något i det, men felbesluten innebär sällan att laget tappar bollen, spelet blir bara lite hafsigare och mindre förutsägbart än om Xavi eller Lahm spelat istället.
Om det är rätt att spela honom som fyra (eller sexa kallar ni det här?) i dagsläget är en annan fråga, men jag älskar det. Martinez vill jag se som mittback.
edit: en härlig video om hans första månader:
https://www.youtube.com/watch?v=XataTisFI0s