Resultat: .
0%
röster
2014-01-18, 09:35
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Varför??? Det kommer inte hända ett skit nu. Vänta tidigast till sommaren med sådana spörsmål.

Alldeles riktigt.

Snälla, låt killen komma tillbaks på fotbollsplanen igen innan ni börjar spekulera om en värvning. Han har varit borta sedan 15 augusti och är ännu inte kurant. Att få igång honom igen borde vara prio ett för Dortmund, med så många viktiga matcher i vår, inte minst i BL.

Skulle han bli klar för ex Barca nu i vinter så är det en Lose-Lose-Lose situation. Dortmund förlorar både prestige och en nödvändig spelare, han själv lär inte få den rehab eller återanpassningsperiod som är ett måste och ”Barca” kommer att värva en spelare som knappt spelat fotboll på en säsong. Dummare värvning känns svårt att göra helt enkelt.

Sedan tror jag att en frisk och spelande Gündogan skulle ha goda möjligheter att förbättra sitt kontrakt med BVB, dvs få en rejäl löneförhöjning. Om inte annat så ger Lewandowskis flytt en god möjlighet till detta.
Citera
2014-01-18, 11:26
Medlem
Det är flera spelare vars löner borde höjas en del vid förlängning. Fortfarande är man en bit efter Schalke i löneligan, vilket inte är hållbart i längden sett till spelarnas prestationer.

Wolfsburg har alltså gjort helt klart med de Bruyne, då får man verkligen se upp.
Citera
2014-01-18, 12:10
Medlem
Smerchs avatar
Tycker Thiagos defensiva arbete underskattas. Han är kvick i fötterna och i huvudet och vinner mycket andrabollar på det, han är också aggressiv i pressen och tycker om att gå in fysiskt och vinna bollen, och även i huvudspelet är han bättre än man tror. Kanske är han inte någon Schweinsteiger defensivt, men jag ser det inte som omöjligt att han kan bli det, och jag har svårt att se att Kroos skulle vara honom överlägsen.

Är det någon svaghet han har så är det att han kan vara lite slarvig och kanske opålitlig. Han spelar också med "fritt sinne" på samma sätt som t.ex Zlatan och andra offensiva genier gör, man kan därför ibland tycka att han tar fel beslut och att det inte passar sig att spela på inspiration så långt ner i banan. Kanske ligger det något i det, men felbesluten innebär sällan att laget tappar bollen, spelet blir bara lite hafsigare och mindre förutsägbart än om Xavi eller Lahm spelat istället.

Om det är rätt att spela honom som fyra (eller sexa kallar ni det här?) i dagsläget är en annan fråga, men jag älskar det. Martinez vill jag se som mittback.

edit: en härlig video om hans första månader: https://www.youtube.com/watch?v=XataTisFI0s
Senast redigerad av Smerch 2014-01-18 kl. 12:20.
Citera
2014-01-18, 16:24
Medlem
Just nu har RB Salzburg 2-0 mot Bayern. Men RB spelar i en egen liga i sitt land, som vi har sett på hösten när de krossade allt. Nu 3-0!
Bayern och speciellt Dante har enorma problem med RB:s kontringar.
Likaså Dortmund mot Kaiserslautern, 1-1 och noll skott på mål (målet kom på straff).
Senast redigerad av fortississimo 2014-01-18 kl. 16:47.
Citera
2014-01-18, 17:00
Medlem
3-0 till Salzburg, blir inte jätteförvånad om jag skall vara ärlig. Salzburg var väldigt sevärda i höstas och öste in mål i både ligan och i EL samtidigt som det var länge sedan Bayern varit så osäkra i defensiven.

Salzburg är ett trevligt lag och de börjar ta över allt mer i Österrike, Austria Wien lyckas inte längre utmana och det lär nog inte dröja länge innan vi ser Salzburg avancera även ute i Europa. Synd bara att RedBull skall vara inblandade.
Citera
2014-01-18, 17:54
Medlem
Jag är riktigt imponerad av den fotboll som RB spelar. I dagens match så exponerade de alla sprickor som man bara kunnat ana i tidigare matcher - som Neuers riskabla språng framåt, Dantes problem i försvaret m.m. Dock en väldigt experimentell startelva från Bayerns sida.

För övrigt förlorade Schalke 2-1 mot Köln idag (vilket gillas)! HSV vann med 4-2 mot Basel; dessa schweizare kan aldrig vinna mot BL-motståndare. Övriga BL-klubbar vann sina matcher. Lewy gjorde för övrigt ett fantastiskt mål mot Kaiserslautern, så han kan fortfarande sitt jobb.
Citera
2014-01-18, 17:54
Medlem
cyberkalles avatar
Riktigt jävla usel insats idag och Boateng, Dante, Rafinha samt Thiago och Martinez var sämre än sämst men Dante borde nog söka en ny klubb typ Grönköpings FF

Trots bra startelva Neuer (K) - Dante, Thiago, Martínez, Shaqiri, Boateng, Götze, Müller, Alaba, Hojbjerg, Kroos
Citera
2014-01-18, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Riktigt jävla usel insats idag och Boateng, Dante, Rafinha samt Thiago och Martinez var sämre än sämst men Dante borde nog söka en ny klubb typ Grönköpings FF

Trots bra startelva Neuer (K) - Dante, Thiago, Martínez, Shaqiri, Boateng, Götze, Müller, Alaba, Hojbjerg, Kroos

David Luiz borde prioriteras kanske.

För övrigt har HSV lånat in spelaren Ola John från Benfica som värderas till €12M av transfermarkt. Intressant.

Sedan i höstas när jag såg Salzburgs krossvinster har jag tänkt att de är alldeles för bra för Österrike. De borde bjudas in i den "riktiga" bundesligan!
Senast redigerad av fortississimo 2014-01-18 kl. 18:07.
Citera
2014-01-18, 18:07
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
David Luiz borde prioriteras kanske.
I nuvarande form så skulle jag välja vem fan som helst, även Thiago och Martinez är så dåliga och lyckas inte med ett enda uppspel som ger en enda chans på 90minuter det är katastrof.
Thiago har snart gjort sitt i klubben om han inte ökar sin egen prestation med 300%.

Utan Lahm, Robben, Ribéry och Schweinsteiger så ser det tunt ut.

Edit: Arsenal kommer ha lekstuga med oss om dom inte rycker upp sig.

Motvall@ van Buyten måste spela.
Senast redigerad av cyberkalle 2014-01-18 kl. 18:40.
Citera
2014-01-20, 07:45
Medlem
cyberkalles avatar
Jahapp på fredag så smäller ligan äntligen igång och det blir toppmöte direkt då Gladbach tar emot Bayern 20.30

Kommer Pep köra med samma trebackslinje(Dante, Boateng, Martinez) som i det lyckade mötet mot Salzburg?

Jag är ju långt ifrån någon tränare och expert men varför väljer man plötsligt en sådan strategi vad ville han visa och uppnå med det?
Citera
2014-01-20, 12:09
Medlem
motvalls avatar
Hade fullt upp i helgen (och de närmaste dagarna) så jag missade Salzburg-fiaskot, tänkte därför just fråga om Guardiola använde trebackslinje. Så var det alltså, korkat. Fungerar aldrig utanför Italien, mittbackarna vet inte hur de ska agera och det blir svängdörrar i försvaret.

Vad Pep ville, antagligen något i linje med det jag skrivit om ovan, få ytterligare understöd för ”Thiago”/sexan. Har man tre mittbackar kan en, teoretiskt, kunna ligga lite högre och hjälpa de ensamme. I praktiken brukar, som sagt var, detta aldrig fungera. Blir 5-backslinje där ingen vet hur man ska agera, varken bakåt eller framåt.

Skulle han inte bara kunna ge upp sitt experimentet och inse att det är bättre med 4-2-3-1? Sedan låta en av de TVÅ defensiva mittfältarna har en offensiv roll i anfallen, alltså spela ett slags 4-1-4-1 offensivt men 4-2-3-1 defensivt. Detta är i varje fall vad en utomstående som jag anser efter denna höst.

Anfallsspelet ser bättre ut än under Jupp, men försvarsspelet klart sämre ut så fort bollen passerat mittfältet i den vanliga ligalunken. Under ”toppmatcher” har laget däremot skärpt till sig lite defensivt, vilket verkar ha ”lurat” en del ”förståsigpåare”. Men vi som alltid följer laget har ju sett bristerna.
Citera
2014-01-20, 12:12
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jahapp på fredag så smäller ligan äntligen igång och det blir toppmöte direkt då Gladbach tar emot Bayern 20.30

Kan inte förneka att man har längtat!

Känns alltid lite extra jobbigt så här års, när de sparkar boll i alla andra länder men inte i Tyskland för oss bratwurstar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in