Citat:
Ursprungligen postat av
cst
Om du kollar på det senaste transferfönstret så är bara 3 av de 10 största affärerna till en engelsk klubb:
http://www.transfermarkt.de/en/transferrekorde-international/transferrekorde/transfers_2013_default_default_default_alle_alle.h tml
Det finns ju flera olika målsättningar, pengar investerade i exempelvis ungdomslagen påverkar kvalitén positivt på lång sikt. Dina påståenden är för övrigt helt värdelösa utan siffror och någon form av statistisk analys (exempelvis, hur bör man betrakta Frankrike där två klubbar är statistiska uteliggare som förändrar hela fördelningskurvan?).
Har du ens sett tillräckligt med tysk fotboll för att kunna göra bedömningen att Premier League är bättre?
Skillnaden är som sagt att den engelska ligan som helhet spenderar mest pengar av alla ligor, i de flesta ligor är det oftast 2-3 lag högst som lägger ner en stor majoritet av pengar på nyförvärv medan övriga lag inte köper särskilt dyrt, i England är kvaliteten mer utspridd då fler lag spenderar pengar på nyförvärv.
I Tyskland har du ett lag som spenderar mycket pengar i transfers, Bayern. Sedan har du ett Dortmund som spenderar några miljoner mer än de säljer för och sedan är det egentligen inget lag som lägger ner särskilt mycket pengar, de flesta lag går plus i Tyskland på transfers, alltså säljer för mer än de köper in. Det vore otroligt om detta inte påverkade kvaliteten på lagen i ligan.
Citat:
Ursprungligen postat av
cst
Vilka tyska lag är det som ligger efter engelska när det handlar om bredd och kvalité?
De flesta, förutom Bayern och Dortmund ser jag inget tyskt lag som skulle kunna konkurrera i topp 7-8 i PL. Leverkusen och Schalke blev båda utspelade i två matcher mot Chelsea och United.
Som sagt jag är inte ute efter att skriva illa om Bundesliga, det är en bra liga som jag följer men tyvärr är det som så att Bundesliga som helhet inte har närmat eliten ännu, det som hänt är att Bayern och Dortmund fått fram bra lag och kan hävda sig, men de övriga tyska lagen gör dåliga resultat i CL och EL, bredden är alltså inte på topp nivå i Tyskland.
Men jag tror att Bundesliga kan utvecklas som liga, nu får de in mer tv-pengar genom det nya avtalet så lagen får mer pengar att röra sig med.
Det tyska systemet är bättre än det engelska på att få fram inhemska talanger och utveckla dem, vilket gör att det tyska landslaget under lång tid kommer vara bättre än det engelska, men det engelska systemet är bättre på klubblagsnivån då det ger de engelska klubbarna en massa pengar att röra sig med och inom fotbollen vinner oftast de som har mest pengar i slutändan.
Det är alltså först och främst Bayern som utvecklats enormt och fått ett av världens bästa lag, den övriga ligan har ännu inte utvecklats utan är fortfarande rätt långt efter främst England.