Resultat: .
0%
röster
2014-01-16, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Håller nog med om att Reus mindre bra prestationer hänger samman med Gündogan frånvaro, inte helt enkelt att ta allt kreativt ansvar själv. Men en Reus i toppform är förmodligen Tysklands bästa offensiva spelare, tillsammans med Özil.

Hade gärna sett den här elvan:

Neuer
Jung - Hummels - Boateng - Schmelzer
Kroos - Lahm - Schwensteiger
Özil - Müller - Reus

Jag ser gärna att Löw fortsätter på samma spår som Pep. Alltså en mer possessioninriktad fotboll, och då är ju den här uppställningen optimal. Müller har presterat riktigt bra som anfallare (falsk nia), framför allt i dom stora matcherna mot City och Dortmund.

Man ska heller inte förglömma Hummels frånvaro. Hans tidiga bollar och direkta uppspel gör stor nytta i Dortmunds anfall och har varit en viktig komponent i framgångarna de senaste åren. Spelet med bollinnehav ser klart bättre ut med honom på plan. Lewy, Hummels och Gündogan är i min åsikt Dortmunds viktigaste spelare, följt av Reus. När dessa herrar spelar bra samtidigt förlorar vi sällan.

Helst ska Löw kopiera spelsystemet rakt av från Pep - som har den större fotbollshjärnan.
Senast redigerad av fortississimo 2014-01-16 kl. 20:38.
Citera
2014-01-16, 20:40
Medlem
Vad tror ni om Podolskis framtid i landslaget? Varit skadad denna säsongen men presterat bra den lilla tid han varit tillgänlig. Har ett fint facit i PL och skulle säga att han hittills klarat sig bra mycket bättre än vad t.ex. Schürrle gjort.

Dessutom gillar väl Löw att spela med Podolski+Klose? Eller är jag kvar i VM 2010 nu? Förstår att Reus är självskriven på vänsterkanten men Podolski lär väl komma med till Brasilien?
Citera
2014-01-16, 20:41
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Det skulle väl dock ta aningen tid att spela in samtliga spelare i ett sådant spelsystem? Dortmunds spelare t.ex. saknar erfarenhet av possessionspel. Hade möjligtvis kunna funka om Löw redan tidigare ställt in sig på ett sådant system, nu är det dock enbart tre matcher kvar innan VM, kan inte se honom byta spelsystem.

Dessutom är Lahm den enda dugliga ytterbacken i Tyskland, hade nog spytt lite i munnen av att se Jung och Schmelzer på kanterna.

Neuer
Lahm - Mertesacker - Boateng - Jansen
Schweinsteiger - Kroos/Gündogan
Müller - Özil - Reus/Götze
Klose/Gomez/Kruse

Den offensiva grundordningen är det egentligen inget fel på, utan Löws stora problem är försvaret och även hur man skall handskas med lag som låser ner spelet. Mertesacker har spelat enormt i Arsenal på senare tid, som en del här kanske minns har jag annars varit en stor kritiker utav honom. Inser självklart att elvan jag ställer upp med har ett antal problem då så väl Schweinsteiger som Gündogan har lidit utav en del skadeproblem. Sen måste jag säga att jag tror på den utpräglade målskytten, Kruse kan mycket väl bli turneringens överraskning i min mening. Klose tog oss med storm 02', Podolski 06' och Müller 10'. Kruse 14'?

Får kanske förtydliga, tror säkerligen att Peps idéer hade kunnat fungera i det tyska landslaget, men som de som sett Bayern den här säsongen är medvetna om var det inget spel som kom till över två - tre matcher. Med spelare som inte är vana vid det spelsystemet kan det nog krävas mer än tre träningsmatcher, Portugal är ju ändå den inledande matchen i VM så det gäller att spelet sitter då.
Du är så jävla klok.
Mig gilla detta inlägg.
Senast redigerad av cyberkalle 2014-01-16 kl. 20:47.
Citera
2014-01-16, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg
Vad tror ni om Podolskis framtid i landslaget? Varit skadad denna säsongen men presterat bra den lilla tid han varit tillgänlig. Har ett fint facit i PL och skulle säga att han hittills klarat sig bra mycket bättre än vad t.ex. Schürrle gjort.

Dessutom gillar väl Löw att spela med Podolski+Klose? Eller är jag kvar i VM 2010 nu? Förstår att Reus är självskriven på vänsterkanten men Podolski lär väl komma med till Brasilien?

Pod är fortfarande en favorit hos Löw, så han lär komma med. Dessutom gjorde han ett par mål mot Ecuador i en vänskapsmatch förra året för att visa att fortfarande kan.
Citera
2014-01-16, 22:18
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VanDenBerg

Han kommer säkert med i VM-truppen..men han platsar knappast i någon ordinarie startelva..Inte bara Reus..Schürrle är före också. Känns inte som han kommer få mycket speltid alls.

Men han ska ha cred för alla insatser under denna utveckling landslaget haft. En resa från VM 2006..
Senast redigerad av Steff83 2014-01-16 kl. 22:20.
Citera
2014-01-17, 12:41
Medlem
motvalls avatar
Den hittills rörigaste transferen denna vinter. Sydkoreanen Dong-Won Ji flyttar först till Augsburg från Sunderland för att spela där under våren, sedan går han som Bosman i sommar till Dortmund. Förra våren var han också i Schwaben på lån från samma Sunderland. Hänger ni med?
Citera
2014-01-17, 16:23
Medlem
motvalls avatar
Det har först en diskussion om Bayern och mittbacksvärvningar i Silly-tråden, tycker den mer hör hemma här egentligen. Frågan är mer komplex än att läsa om olika rykten från olika håll...

Jag tycker nog att Bayern egentligen har tillräckligt bra mittbackar, det förutsatt att laget spelar 4-2-3-1 som förra året. Som jag skrivit tidigare ställer Peps 4-1-4-1 väldigt stora krav på just mittbackarna (och egentligen också på de två centrala mittfältarna, men där finns ju två perfekta för rollen redan i Schweinsteiger och Kroos).

Guardiola spelar helt utan någon renodlad defensiv mittfältare, istället är den tänkta ”sexan” en regista/speluppläggare, se Thiago framför er, utan något större defensivt ansvar. Mer täcka ytor än vinna boll i försvarsspelet.

Mittbackarnas ansvar har därför blivit mycket större, de får arbeta på mycket större ytor än vad en traditionell sådan behöver. Framförallt har kravet på att kunna läsa spelet på mittplan ökat enormt, men också kompetensen i att ta beslut typ om man ska falla eller inte, gå med i anfallet eller inte eller liknande ökat mycket. Det finns enorma ytor bakom mittfältet varje gång Bayern tappar bollen helt enkelt och för få som är där att försvara, just för att det inte finns något traditionellt defensivt mittfält.

Spelare som Dante och Boateng vilka fungerar ypperligt i ett 4-2-3-1 gör det inte på samma sätt nu. Att man därför studerar andra mittbackar runt om i världen är självklart, så länge inte spelsystemet ändras. Kraven på sådana är väldigt höga, men också annorlunda. En spelare som David Luiz, vilken jag tycker är lite för yvig i sitt spel, kan mycket väl vara helt perfekt i denna spelmodell. Det som behövs är en mittback som är lika bra där som defensiv bollvinnande mittfältare.

Spontant vore då en Jan Kirchhoff eller en Javi Martinez rätt, men något hos dem verkar brista i denna dubbelroll. Ingen av dem har ju övertygat och Janne är skickad till Schalke.

Peps 4-1-4-1 är helt nytt och det är självklart att saker och ting måste förändras under tiden för att få systemet att fungera allt bättre. Mittbacksrollen är en sådan, i mitt tycke finns det flera, men det får bli en annan gång.

Samtidigt är det väldigt spännande och intressant att få följa hur detta nya sätt att spela fotboll utvecklas, men mitt hjärta och lever skulle må bättre av ifall Bayern spelade som under Jupp. Däremot är detta nog bra för min hjärna.
Citera
2014-01-17, 17:02
Medlem
afras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Han kommer säkert med i VM-truppen..men han platsar knappast i någon ordinarie startelva..Inte bara Reus..Schürrle är före också. Känns inte som han kommer få mycket speltid alls.

Men han ska ha cred för alla insatser under denna utveckling landslaget haft. En resa från VM 2006..

Jag tror helt klart Podolski kan bli uttagen i startuppställning i VM-match. Han verkar mycket taggad i Arsenal och gjorde en nyligen en riktigt bra comeback efter skadan med ett vackert mål som han krutade in från långt håll med yttersidan på sitt typiska sätt. Reus är mycket ojämn, blandar lysande insatser med dåliga och Schürrle är inte jämn heller. Podolski har en trumf över de två ovan nämnda - han har gjort mängder av mål i landslaget och han är ofta bäst i viktiga matcher, något Sverige fick erfara när han sänkte oss i VM 2006. Dessutom borde han vara i sina bästa år nu. Blir intressant att se om han tar chansen.

Comebackmålet är efter ca 2.30 minuter i videon:

http://www.youtube.com/watch?v=KwdbqhuDIAc

Dessutom har Löw idag på nytt sagt att Kießling har chansen att åka till VM om Klose eller Gomez inte är i form. Och Volland och Lasogga har absolut inte gått förbi hans radar. Det är mycket snack i Tyskland om dessa och om någon av dem kommer med till VM. Har svårt att tro att det igen blir anfallsparet Klose och Gomez som tas ut då man aldrig lyckats fullt ut med dessa två i något mästerskap. Det var längesedan det var som många bra strikers i tysk fotboll som idag. Bristen på rena strikers har länge varit en akilleshäl för landslaget.
Senast redigerad av afra 2014-01-17 kl. 17:04.
Citera
2014-01-17, 17:11
Medlem
Intressant diskussion motvall. Men du nämner inte att Bayern spelat med en defensiv mittfältare i stort alla dom stora (svårare matcherna) denna säsong, med Lahm givetvis mot City, Dortmund, Leverkusen och Schalke bland annat. Och det har också visat sig var så att triangeln Kroos - Lahm - Schweinsteiger är det bästa alternativet. I dom " enklare " matcherna är det inga problem med att spela utan en riktig defensiv mittfältare.

På sikt tror jag att Martinez hade funkat ypperligt i den rollen, som spelfördelande mittback. David Luiz skulle bara vara slöseri med pengar. Självklart ska en mittback ha andra egenskaper för att passa in i Peps fotboll, det har David Luiz men det spelar ingen roll om man begår tabbar och inte kan försvara ordentligt. Martinez spelade faktiskt som mittback sista säsongen i Bilbao, under Bielsas era. Han var tveklöst tillsammans med Ramos La Ligas bästa försvarare den säsongen. Han har egentligen allt en komplett och modern mittback behöver.
Citera
2014-01-17, 18:50
Medlem
motvalls avatar
Spelare som Lahm, Schweinsteiger eller Kroos är duktiga bollvinnare på vilken position de än spelar. Får de rollen som ”sexa” i Peps system så kommer de också att fungera i en bi-roll som lagets defensiva mittfältare, men det förändrar inte faktumet att det var en Thiago som Guardiola verkligen ville ha i den rollen. En spelare helt utan den kompetensen. Så jag baserar mitt resonemang på honom i den positionen.

Inte ens omgiven av just de tre spelarna, Schweini och Kroos i mitten och Lahm på högerkanten, samt med en annan duktig bollvinnare med kompetens som DM, Alaba, på den andra, så har Thiago riktigt fungerat i rollen. (Alaba har förresten fått ta ett mycket större defensivt ansvar denna höst än han fick göra under Heynckes, varit riktigt bra många matcher utan att kunna glänsa offensivt som då.)

Att istället den triangel du nämner, Schweinsteiger-Lahm-Kroos, fungerat väldigt bra är sant, med det är tre väldigt unika spelare och på sådana går det inte att bygga en ny spelmodell. En eller två skadade och allt faller, Guardiola måste vara smartare än så.

Tillbaka till en regista/speluppläggare (”Thiago”) omgiven av en defensivt duktig offensiv mittfältare (Schweini eller Kroos eller båda. En ytterback med sådan kompetens på båda sidorna. Där ska denne ”Thiago” verka för att på ett genialiskt sätt fördela olika bollar.

Vad återstår om inte ”Thiago” fungerar i denna omgivning, jo mittbacksrollen. Känner som du, utan att sett så många matcher med honom som sådan i den positionen under Bilbaotiden, att Javi Martinez är nästan perfekt som denne ”nye” mittback. Men han får inte spela där, några få inhopp bara under matcherna utan att imponera. Han måste dessutom ha prövats många gånger på matchträningarna, så något är fel. Vad, ingen aning?

Det är därför många supportar, som cyberkalle, undrar väldigt mycket nu. Och att andra, som jag, sitter och klurar till förbannelse på detta märkliga spelsystem, Offensivt 4-1-4-1 som en så duktig tränare försöker implementera hos FCB.

Så frågan om att Bayern verkar leta en ny mittback är lite mer än en silly-diskussion.

(För att slippa sådana kommentarer; Thiago är väldigt duktig. Lite av ett spelgeni ibland. Det är inte hans kompetens som spelare jag diskuterar, utan hans av Pep uttänkta roll, ”Thiago”.)
Citera
2014-01-18, 00:53
Medlem
NirvanAs avatar
Vad kan Gündogan tänkas kosta, kompispris?
Citera
2014-01-18, 03:37
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NirvanA
Vad kan Gündogan tänkas kosta, kompispris?

Varför??? Det kommer inte hända ett skit nu. Vänta tidigast till sommaren med sådana spörsmål.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in