Det har först en diskussion om Bayern och mittbacksvärvningar i Silly-tråden, tycker den mer hör hemma här egentligen. Frågan är mer komplex än att läsa om olika rykten från olika håll...
Jag tycker nog att Bayern egentligen har tillräckligt bra mittbackar, det förutsatt att laget spelar 4-2-3-1 som förra året. Som jag skrivit tidigare ställer Peps 4-1-4-1 väldigt stora krav på just mittbackarna (och egentligen också på de två centrala mittfältarna, men där finns ju två perfekta för rollen redan i Schweinsteiger och Kroos).
Guardiola spelar helt utan någon renodlad defensiv mittfältare, istället är den tänkta ”sexan” en regista/speluppläggare, se Thiago framför er, utan något större defensivt ansvar. Mer täcka ytor än vinna boll i försvarsspelet.
Mittbackarnas ansvar har därför blivit mycket större, de får arbeta på mycket större ytor än vad en traditionell sådan behöver. Framförallt har kravet på att kunna läsa spelet på mittplan ökat enormt, men också kompetensen i att ta beslut typ om man ska falla eller inte, gå med i anfallet eller inte eller liknande ökat mycket. Det finns enorma ytor bakom mittfältet varje gång Bayern tappar bollen helt enkelt och för få som är där att försvara, just för att det inte finns något traditionellt defensivt mittfält.
Spelare som Dante och Boateng vilka fungerar ypperligt i ett 4-2-3-1 gör det inte på samma sätt nu. Att man därför studerar andra mittbackar runt om i världen är självklart, så länge inte spelsystemet ändras. Kraven på sådana är väldigt höga, men också annorlunda. En spelare som David Luiz, vilken jag tycker är lite för yvig i sitt spel, kan mycket väl vara helt perfekt i denna spelmodell. Det som behövs är en mittback som är lika bra där som defensiv bollvinnande mittfältare.
Spontant vore då en Jan Kirchhoff eller en Javi Martinez rätt, men något hos dem verkar brista i denna dubbelroll. Ingen av dem har ju övertygat och Janne är skickad till Schalke.
Peps 4-1-4-1 är helt nytt och det är självklart att saker och ting måste förändras under tiden för att få systemet att fungera allt bättre. Mittbacksrollen är en sådan, i mitt tycke finns det flera, men det får bli en annan gång.
Samtidigt är det väldigt spännande och intressant att få följa hur detta nya sätt att spela fotboll utvecklas, men mitt hjärta och lever skulle må bättre av ifall Bayern spelade som under Jupp. Däremot är detta nog bra för min hjärna.