Resultat: .
0%
röster
2013-11-25, 11:44
Medlem
motvalls avatar
Blev en del kommentarer i tysk press angående Bayerns klara seger i lördags (”Das Imperium schlägt zurück, ”Klopp-Krise”, o s v.).

Var nog rätt skönt för unge Götze att det gjordes ett par mål till. Vilket liv det hade blivit om matchen slutat 0-1 och han enda målskytt!
Citera
2013-11-25, 12:10
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Blev en del kommentarer i tysk press angående Bayerns klara seger i lördags (”Das Imperium schlägt zurück, ”Klopp-Krise”, o s v.).

Var nog rätt skönt för unge Götze att det gjordes ett par mål till. Vilket liv det hade blivit om matchen slutat 0-1 och han enda målskytt!

Den ofta ganska överdrivna Matze Knop gjorde en video om Bayern-imperiet. För den som gillar Star Wars och Sagan om ringen kan det vara ganska lustigt:
http://www.youtube.com/watch?v=tnSoR5Uaso4

Vissa riktigt bra namn där och perfekt parodi på Beckenbauers senaste reklamkampanj.
Citera
2013-11-25, 16:47
Medlem
Quorthons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
Och jag tycker att det är en rätt oroväckande utveckling. Att man vinner med 3-0 idag är mer tillfälligheter än total överlägsenhet i mina ögon. Tidvis såg det riktigt slarvigt ut försvarsmässigt och Dortmund hade mycket väl kunnat peta dit en ledning eller kvittering. FCB spelar kanske en "bättre" fotboll i år än vad de gjorde i fjol men den känns inte alls lika framgångsrik, mot bättre motstånd som spelar mer cyniskt är jag direkt oroad över hur försvarsspelet kommer att se ut.

De största bristerna som jag ser det är dels den omtalade Rafinha, han är inte tillräckligt bra för att starta den här typen av matcher. Innan det finns en fullvärdig ersättare till Lahm på högerbacken så bör han spela där. Jag har skrivit flera inlägg om det tidigare men genom att spela Rafinha i startelvan så förlorar man en spelare av världsklass på planen.

Vidare så är det skickliga individuella prestationer som vinner matchen idag och inte lagmaskinen FCB som det var förra året. Med den spelartrupp man har går det förvisso att förlita sig på att någon kommer att glänsa och stå för ett avgörande men riskfaktorn känns bra mycket större än att ha en kollektiv kraft som forcerar sönder motståndet.

Några spelare når inte upp till sin högsta nivå med Peps långsammare possessionspel, tydligast tycker jag att det är hos Mandzukic och Müller. För Mandzus del innebär de ökade antalet passningar inom laget att hans positionsspel i boxen blir mer lättläst och enklare att markera för försvarsspelarna. För Müllers del innebär det att han sällan kommer i de situationer där han är som absolut bäst, med boll och fart på väg mot offensivt straffområde, istället blir han ytterligare en kugge i passningsspelet vilket jag tycker är lite slöseri med kvalitet. Till viss del blir även yttrarna lidande då de vid kontringar tenderar att bli ensamma och förlora passningsalternativ eftersom att det centrala mittfältet rör sig långsammare över planen. Dock är både Ribery och Robben så pass bra att de kan skapa någonting själva så att detta inte syns lika tydligt.

Sen tycker jag nog att Lahms roll idag är rätt märklig, han hamnar för långt ner i banan för att ha någon offensiv påverkan men tar samtidigt inte det defensiva ansvar som behövs på mittfältet (tror mycket av det beror på att han inte har den fysiska storleken i luftdueller och närkamper). Vidare ska man komma ihåg att Neuer står för några riktigt kvalificerade räddningar som ligger till grund för dagens resultat. Det som oroar mig är alltså hur det här laget kommer att prestera den dagen då alla spelare inte levererar på högsta nivå. En Neuer eller Robben med dålig dag och det här hade varit en förlust, nu går väl förvisso den tankebanan att applicera på alla lag men jag tror Bayern är mer sårbart för formdippar i år än förra året.

Det känns som om Jupp byggde ett lag som tog tillvara på spelarnas spetsegenskaper och gjorde kollektivet bättre än den enskilde spelaren. I Peps lagbygge handlar det väldigt mycket om att någon måste göra det där lilla extra. Framförallt tappar man alternativa uppspelsvägar när man väljer att stoppa in Götze som falsk nia, det fungerade idag men jag tror att det hade varit betydligt kämpigare att etablera spel på offensiv planhalva om BvB hade startat med ordinarie backlinje.

Sen måste jag bara avslutningsvis kommentera Thiago, han står för en bra passning idag, men allt annat går på tok för långsamt. Kan det vara den mest ensidiga spelaren fotbollsvärlden någonsin har sett? Han kan bara slå passningar och är fullkomligt värdelös i alla andra mittfältsroller.
Vad tycker du om Kroos då? Känns det inte som att man begränsat hans kreativa frihet och gett honom mer bollvårdande uppgifter? Kroos för mig är ju en spelare som man kan låta ge stor kreativ frihet utan att han sullar med bollen. På så vis tycker jag att han borde ha större offensivt ansvar än han har nu.
Citera
2013-11-25, 17:17
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quorthon
Vad tycker du om Kroos då? Känns det inte som att man begränsat hans kreativa frihet och gett honom mer bollvårdande uppgifter? Kroos för mig är ju en spelare som man kan låta ge stor kreativ frihet utan att han sullar med bollen. På så vis tycker jag att han borde ha större offensivt ansvar än han har nu.
Absolut, det du säger är sant, jämfört med förra säsongen har Kroos den här säsongen oftast haft en utgångsposition längre ner i banan. Visst är det lite slöseri med hans offensiva kvalitéer, det känns som om han inte alls får samma utrymme eller lägen för att avlossa sitt fruktade distansskott i år som förra exempelvis, men samtidigt pratar vi om en spelare som är betydligt bättre allround än vad Müller är. Kroos naturliga position är på det centrala mittfältet, därifrån bör han jobba framåt i banan snarare än bakåt.

Egentligen är Kroos ett delikat problem, just nu är han bäst som central offensiv mittfältare men jag tror att han har utvecklingspotential att bli en riktig världsklasspelare längre ner i banan. Även om han har kommit väldigt långt i sin tekniska utveckling tror jag att det kommer dröja ytterligare 2-5 år innan han är färdigutvecklad positions och speluppfattningsmässigt. Att redan nu försöka skola in Kroos längre ner i banan ser jag alltså inte som något negativt. Om vi återigen jämför med Müller så är hans spetskvalitéer mycket mer spikade och hans spelstil kommer inte att förändras avsevärt. Däremot kan han självfallet utvecklas och bli ännu bättre.

Sen tycker jag även att man bör ta laget som helhet i beaktande, även om Kroos är bästa position som sagt är det centrala offensiva mittfältet så kanske det är den position där FCB har absolut flest alternativ. Kroos i storform som innan skadan förra året är kanske första valet men när alla är friska ser jag nog hellre Müller där och även Götze är väl egentligen mer lämpad för den rollen. Istället för att låta Kroos nöta bänk ser jag alltså hellre att man spelar honom längre ner i banan.

Slutligen vill jag bara förtydliga att jag i framtiden ser Kroos i en Schweinsteiger roll, och av erfarenhet vet vi att det tar rätt många år innan man bemästrar den rollen. Det Kroos framförallt bör utveckla där är det defensiva spelet, att täcka större yta när laget inta har boll samt närkampsspelet. För att svara på din fråga så är väl Kroos kreativitet i det offensiva spelet en aning begränsat den här säsongen men jag tycker nog att hans kreativitet framförallt ska finnas i uppspelsfasen samt att han smyger upp och finns tillgänglig för distansavslut utanför boxen.
Citera
2013-11-25, 20:59
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Den ofta ganska överdrivna Matze Knop gjorde en video om Bayern-imperiet. För den som gillar Star Wars och Sagan om ringen kan det vara ganska lustigt:
http://www.youtube.com/watch?v=tnSoR5Uaso4

Vissa riktigt bra namn där och perfekt parodi på Beckenbauers senaste reklamkampanj.

Den var kul, Men nog mer för mina söner än mig, men visst har man sett de filmerna ett par gånger.
Citera
2013-11-25, 23:24
Medlem
Vad jag förstått är det många här som brukar ta sig ner till ärans och hjältarnas land och glo fotboll på plats. Är det någon som sitter på några rekommendationer när det kommer till stad(städer?), biljettförsäljning, bostad och annat smått och gott?
Citera
2013-11-26, 00:04
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.brockheim
Vad jag förstått är det många här som brukar ta sig ner till ärans och hjältarnas land och glo fotboll på plats. Är det någon som sitter på några rekommendationer när det kommer till stad(städer?), biljettförsäljning, bostad och annat smått och gott?
Slår som vanligt ett litet slag för Freiburg Drygt 200 000 invånare, och ganska unik. Det är mycket en studentstad, och turiststad. Det är med andra ord en väldigt välmående stad, med väldigt få (om några) problem. Otroligt miljömedveten stad, med biltrafik förbjuden på de centralaste gatorna och god spårvagnsförbindelse. Arenan - som har Bundesligas godaste öl (Rothaus) - är en av Bundesligas minsta (runt 23k) men också nästan alltid fullsatt. Ståplatssektionen Nordtribühne är där de mer inbitna fansen håller till och sjunger.

Från Köpenhamn kan man ta ett nattåg ner till Freiburg för drygt 500kr, och om man tänker fortsätta med tåg tjänar man snabbt på att köpa Probekarte 25 på DBahn. Min mamma bodde på hotell Löwen eller nått sånt, som tydligen var ganska billigt och bra.

Nu vet jag inte vad du är intresserad av att göra. Julmarknaden är ju såhär års, och det är väldigt trevligt. Finns två ölsorter (Waldhaus och Inselhopf) som verkligen är fantastiska, varav en endast finns på en restaurang (Hausbrauerei Feierling) som bär traditionens anda. El-Pi och Schmitz Katze är bra klubbar. Om man tar en spårvagn och sedan buss i fem minuter kommer man till Schauinsland som är en linbana upp till en bergstopp. Freiburg är även känt för sitt vin
Citera
2013-11-26, 00:13
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.brockheim

Vill du se bra fotboll så åker du till, ja du vet. Är svårt att få biljetter numera däremot, pröva dagligen Viagogo. Bo nära järnvägen om du vill handla bira en lördag eller söndag för att ta upp på rummet.

Vill du till en annan trevlig storstad som är mycket större och så se fotboll finns Berlin, Hertha har aldrig utsålt. Man kan köpa biljetter samma dag på plats. Att se Union är dock en större upplevelse.

Vill du ha möjligheten att se flera matcher på en helg är Düsseldorf en bra utgångspunkt. Därifrån når man hela Ruhrs matchutbud med sin matchbiljett kollektivt.

Vill du åka kortare med bil/tåg finns det i Hamburg/Bremen/Braunschweig/Hannover några intressanta/katastofala lag att se på plats, mer bottenstrid än den i toppen. Har du arkitektoniska intressen vinner HSV:s stad, hänt mycket där de senaste åren.

Vill du uppleva ett annat Tyskland är en stad som Freiburg eller Augsburg värda ett besök. Har du ett bilintresse finns Wolfsburg, gillar du höghus är Frankfurt en stad att besöka och Mainz det inte.

Vill du mer få svara än fråga skulle många gilla ett besök i Mönchengladbach. Man undrar mer om dessa där än de i andra tyska städer med BL, laget är spännande och går bra nu. Mycket nära Holland och Heynckes hem.

Vill du ha mata kor finns Hoffenheim.

Vill du kolla Per Nilsson och se platsen där nazisterna marscherade är det Nürnberg du ska åka till. Nästan allt är rivet men det finns rester av skiten. Gigantisk park där man kan gå i timmar utan att veta varken dit eller hit om du tittar ner. Tittar du upp ser du Grundigstadion.

Ärans och hjältarnas land är Sverige, punkt. Tyvärr spelar vi dålig fotboll numera.
Citera
2013-11-26, 01:59
Medlem
Tack för svaren. Finns så många charmiga lag och städer i Tyskland att man inte blir klok.
Citera
2013-11-26, 06:32
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall

Vill du kolla Per Nilsson och se platsen där nazisterna marscherade är det Nürnberg du ska åka till. Nästan allt är rivet men det finns rester av skiten. Gigantisk park där man kan gå i timmar utan att veta varken dit eller hit om du tittar ner. Tittar du upp ser du Grundigstadion..
Lite trist att i första hand förknippa Nürnberg med nazismen tycker jag. Det är en trevlig stad med en fin gammal stadskärna inklusive "ringmur" á la Visby. På sommarhalvåret finns där massor med biergartens och trevliga stråk att flanera på. Nu såhär års har man Tysklands kändaste julmarknad. Charmig enligt vissa, turistfälla enligt andra. Själv har jag bara varit där på sommaren. Rekommenderar helt klart ett besök, och då speciellt till kringliggande småstäder i Franken som i regel är riktigt fina.
Citera
2013-11-26, 09:23
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Lite trist att i första hand förknippa Nürnberg med nazismen tycker jag. Det är en trevlig stad med en fin gammal stadskärna inklusive "ringmur" á la Visby. På sommarhalvåret finns där massor med biergartens och trevliga stråk att flanera på. Nu såhär års har man Tysklands kändaste julmarknad. Charmig enligt vissa, turistfälla enligt andra. Själv har jag bara varit där på sommaren. Rekommenderar helt klart ett besök, och då speciellt till kringliggande småstäder i Franken som i regel är riktigt fina.
Du har rätt, men FCN och Hoffenheim är de lagen i BL jag gillar minst. Kändes fel att göra reklam för dem helt enkelt.

Sedan är det väl ändå udda att Nürnbergs Grundigstadion de facto ligger i det gamla partidagsområdet och är granne med Zeppelinfältet, den stora paradplatsen. Är för en sådan historieintresserad person som jag en sevärdhet i sig. Har alltså varit där för att känna historiens vingslag, märklig plats där det numera brukar anordnas rockkonserter och liknande.

Som försvar till själva klubben så har jag för mig att de inte direkt var populära hos Hitler och herrarna, blev helt enkelt kraftigt ogillade och kallades för judeklubb. Eller har jag blandat ihop dem med några andra?

Stadens centrum är som du skriver rätt trevligt, men varför stanna där när München ligger en timme bort om man vill se en större stad?
Att sedan det dräller av trevliga småstäder i nästan hela Tyskland, så även i Franken, är rätt. Brukar alltid rekommendera folk att svänga av Autobahn om man kan. Först då begriper en vanlig svensk hur vackert Tyskland är.
Citera
2013-11-26, 09:37
Medlem
cyberkalles avatar
Pierre Emile Hoejbjerg, Mitchell Weiser och Julian Green med i truppen till Moskva.

Saknas gör Franck Ribéry, Bastian Schweinsteiger,Mario Mandzukic, Claudio Pizarro och Xherdan Shaqiri.

Kommer Pep att starta utan en renodlad forward?

Enligt Bild så blir laguppställningarna i kvällens match mellan Dortmund och Napoli så här.

http://www.ladda-upp.se/bilder/yodqwrfcfqigbd/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in