Resultat: .
0%
röster
2013-03-31, 18:55
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Jag tycker Bundesliga är en blandning av PL och La Liga. Väldigt mycket teknik och passningsspel(dock inte lika mycket som i La Liga) samt väldigt mycket fysik och tempo - skulle nog vilja påstå att Bundesliga är tempostarkare än PL samtidigt som spelarna är betydligt mer taktiskt kunniga och skolade.

Mycket bra beskrivning som jag helt instämmer i.
Citera
2013-03-31, 19:07
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fortississimo
Dortmund spelar utan tvekan den mest attraktiva fotbollen i Tyskland, och i världen jämte med AS Roma och Barcelona, enligt min åsikt.
Pep valde förmodligen Bayern över EPL för att slippa Mourinho (som nästan säkert kommer till England efter att han får sparken i Real), och i Bayern är det mer säkert att man vinner något varje år (i EPL är det ju tre storlag som kämpar om titlarna). Förhoppningsvis kan Dortmund bjuda på riktigt hårt motstånd, vilket man har gjort de senaste åren.
Nu lägger du in en personlig åsikt, jag försökte faktiskt vara objektiv. Man kan visa med statistik att Bayern München är det lag som är tvåa i världen efter Barcelona på passningar och bollinnehav.

Dortmund spelar en annan typ av fotboll, om man anser den är attraktiv eller inte är upp till var och en. Jag tycker så, men det är ingen sanning, bara en åsikt. Däremot är man inte särskilt fotbollskunnig om man inte ser att BVB är ett mycket bra lag. (Finns tyvärr många sådana här på Flashback, men de har nog aldrig sett dem spela?)

Dina teorier angående att Guardiola skulle välja klubb att jobba i anpassat till vad Mourinho gör eller inte gör verkar lite långsökta. Oftast är den enkla lösningen den rätta, han valde nog Bayern eftersom han ville jobba med de spelarna och den klubben samt fick ett bra erbjudande. Dessutom behöver han inte lära spelarna passningsspel och totalt förändra något grundspel.
Citera
2013-03-31, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Nu lägger du in en personlig åsikt, jag försökte faktiskt vara objektiv. Man kan visa med statistik att Bayern München är det lag som är tvåa i världen efter Barcelona på passningar och bollinnehav.

Dortmund spelar en annan typ av fotboll, om man anser den är attraktiv eller inte är upp till var och en. Jag tycker så, men det är ingen sanning, bara en åsikt. Däremot är man inte särskilt fotbollskunnig om man inte ser att BVB är ett mycket bra lag. (Finns tyvärr många sådana här på Flashback, men de har nog aldrig sett dem spela?)

Dina teorier angående att Guardiola skulle välja klubb att jobba i anpassat till vad Mourinho gör eller inte gör verkar lite långsökta. Oftast är den enkla lösningen den rätta, han valde nog Bayern eftersom han ville jobba med de spelarna och den klubben samt fick ett bra erbjudande. Dessutom behöver han inte lära spelarna passningsspel och totalt förändra något grundspel.

Denna statistik är jag mycket väl medveten om.

Sedan teorin om Guardiola är inte min, utan ett par av mina vänner (som är lite mer insatta i denna fråga än mig) som oberoende av varandra kom fram till detta. Kanske har och göra med att dem båda gillar Real Madrid också...
Senast redigerad av fortississimo 2013-03-31 kl. 19:28.
Citera
2013-04-02, 11:37
Medlem
fchansas avatar
Jaha, Juve ikväll. vad tror vi om det då? Jag tror (Bayerns senaste match till trots) på målsnålt. Kanske 1-0.

Mark Clattenburg som dommare, hmm...
Citera
2013-04-02, 11:43
Medlem
OG-lovers avatar
Varför får inte Gomez lira så mycket för? Började gilla honom som fan i förra årets CL, han var ju fenomenal i vissa matcher och i synnerhet semifinalerna. Jag vet att han har varit skadad men han är ju helt frisk(?) Är det inte dags att släppa fram honom igen?
Citera
2013-04-02, 12:42
Medlem
dippsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Varför får inte Gomez lira så mycket för? Började gilla honom som fan i förra årets CL, han var ju fenomenal i vissa matcher och i synnerhet semifinalerna. Jag vet att han har varit skadad men han är ju helt frisk(?) Är det inte dags att släppa fram honom igen?

Blev skadad, Mario Mandzukic(15 mål denna säsongen) som värvades ifrån Wolfsburg gjorde det bra när han var borta och tog en plats i startelvan.
Citera
2013-04-02, 12:55
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi
Blev skadad, Mario Mandzukic(15 mål denna säsongen) som värvades ifrån Wolfsburg gjorde det bra när han var borta och tog en plats i startelvan.

Fast lär inte Gomez vara bättre än honom om han bara får lite mer speltid?
Citera
2013-04-02, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dippsi

Gomez har hittills varit mer slagkraftig än Mandzukic i CL-sammanhang (i alla fall enligt transfermarkt). Min Juventusinriktade kompis säger att han är mest rädd för Robben och Gomez.
Citera
2013-04-02, 13:14
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OG-lover
Fast lär inte Gomez vara bättre än honom om han bara får lite mer speltid?
Heynckes verkar inte tycka det, men spelarna roterar som anfallare. Mandzukic är mer involverad i anfallsspelet och får nog därför starta oftare. Idag är det ett ännu märkligare och komplicerat läge, Pizarro som fick hoppa in som forward i helgen gjorde ju 4 mål! Kanske ska han starta?

Personligen tror jag att orsaken till att Gomez (och Robben) bänkats så mycket sedan de kom tillbaka från sina skador under hösten är att laget då skaffade sig flera olika varianter för sitt anfallsspel. Detta tack vare de duktiga nyförvärven. De två rutinerade rävarna behärskar inte dem på samma sätt som de andra offensiva spelarna, kommer dessa två in så liknar anfallen väldigt mycket hur man spelade förra året. Ett spel som var bra, lyckosamt och sevärt, men också välkänt för motståndarna.

Jag har skrivit det tidigare och skriver det gärna igen, årets FC Bayern München är klart bättre än förra säsongens. Man kan på ett helt annat sätt variera sitt anfallsspel, vilket gör att man både kan anpassa sig taktiskt gentemot motståndaren och förändra spelet under matcherna. Det är ingen slump att man avgjort Bundesliga rekordtidigt.
Citera
2013-04-02, 13:43
Medlem
motvalls avatar
Lite Zweite från i påskhelgen kan man hinna med så här i CL-tider;
Målvakten Tschauner kvitterade med en nick i slutminuterna för sitt St Pauli mot Paderborn, 2-2. K’lautern tappade oväntat poäng mot bottenlaget Sandhausen, så nu ligger Köln på kvalplatsen. Nästa omgång så möts lagen….

Topplagen Hertha och Braunschweig, som ju också möts nästa vecka, ligger betryggande 10 respektive 9 poäng före och de lär behöva en sisådär 8-9 poäng till på de återstående 7 matcherna för att vara klara. Klar fördel för det lag som vinner på lördag alltså, om något gör det?
Citera
2013-04-02, 13:44
Medlem
csts avatar
Det kan ju inte vara världens lättaste sak att ta ut Bayerns startelva till ikväll, jag är inte direkt avundsjuk på Jupp.
Citera
2013-04-02, 13:44
Medlem
OG-lovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Heynckes verkar inte tycka det, men spelarna roterar som anfallare. Mandzukic är mer involverad i anfallsspelet och får nog därför starta oftare. Idag är det ett ännu märkligare och komplicerat läge, Pizarro som fick hoppa in som forward i helgen gjorde ju 4 mål! Kanske ska han starta?

Personligen tror jag att orsaken till att Gomez (och Robben) bänkats så mycket sedan de kom tillbaka från sina skador under hösten är att laget då skaffade sig flera olika varianter för sitt anfallsspel. Detta tack vare de duktiga nyförvärven. De två rutinerade rävarna behärskar inte dem på samma sätt som de andra offensiva spelarna, kommer dessa två in så liknar anfallen väldigt mycket hur man spelade förra året. Ett spel som var bra, lyckosamt och sevärt, men också välkänt för motståndarna.

Jag har skrivit det tidigare och skriver det gärna igen, årets FC Bayern München är klart bättre än förra säsongens. Man kan på ett helt annat sätt variera sitt anfallsspel, vilket gör att man både kan anpassa sig taktiskt gentemot motståndaren och förändra spelet under matcherna. Det är ingen slump att man avgjort Bundesliga rekordtidigt.

Okej, tack för input, är inte så jätteinsatt i Bundesliga så såna här svar är alltid uppskattande även fast jag kanske inte har så mycket att lägga till.

Jag kommer dock inte ifrån det att jag gillar Gomez otroligt mycket. Stor, stark och bra målskytt samt att han är lite stekig ( ). Hoppas han kommer tillbaks i den formen som han var i förra året.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in