Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
Ok.
Mina spekulationer rör sig mest kring det spelmässiga. Robben är i mina ögon en spelare som passar illa in i Peps filosofi (om vi antar att han vill implementera den även i Bayern). Han är mer Real Madrid än Barcelona s a s. Robben är ju inte direkt killen som kör 5 passningar hemåt eller i sidled i väntan på rätt läge. Å ena sidan kan man tycka att Pep inte skall förändra allt för mycket med tanke på de senaste årens facit, kanske behövs det "bara" några små 'tweaks'. Jag tycker dock att Gomez' misslyckande i slutet av CL var tämligen iögonenfallande och förmodligen avgörande.
Mina spekulationer rör sig mest kring det spelmässiga. Robben är i mina ögon en spelare som passar illa in i Peps filosofi (om vi antar att han vill implementera den även i Bayern). Han är mer Real Madrid än Barcelona s a s. Robben är ju inte direkt killen som kör 5 passningar hemåt eller i sidled i väntan på rätt läge. Å ena sidan kan man tycka att Pep inte skall förändra allt för mycket med tanke på de senaste årens facit, kanske behövs det "bara" några små 'tweaks'. Jag tycker dock att Gomez' misslyckande i slutet av CL var tämligen iögonenfallande och förmodligen avgörande.
Ska dock dra tillbaka mitt fina "milan-instick" i förra inlägget, det är tyvärr sånt som händer efter ett par öl och fotboll.
Men jag förstår vad du menar även fast Robben blivit mycket bättre på passningsfronten den senaste tiden.
Min tanke är nog vad du nämner lite senare där att det nog mest handlar om småförändringar lite här och var i laget och inte göra stora ändringar. Spelförändingarna från van Gaal ligger som grund för en ganska innehavsinriktad fotboll och Bayern är väl tvåa efter Barcelona på både passningsprocent och innehav i toppen av Europa som det är just nu.
Möjligtvis att man går över till 4-3-3 men det är ju i princip 0 skillnad mot 4-2-3-1 egentligen som man ställer upp nu, det är ju bara flytta upp de redan så offensiva yttrarna.
Problemet med stora, tunga och sega anfallare som Gomez i de större matcherna är väl att de brukar försvinna relativt lätt mot starka försvar. Motståndarens backar tränar långt innan på att stänga ner just dem.
Dock tycker jag inte Gomez var så osynlig och dålig, 12 mål totalt i CL och delad skytteligavinst i EM.

Känns som det är enda positionen man behöver förstärka.. Kanske en ytter om man nu inte låter Weiser glida in. Eller en av de andra :[