Resultat: .
0%
röster
2014-03-22, 12:30
Medlem
G-spottornados avatar
Håller med om att Dortmund sett slitet ut denna säsongen, och saknat kreativitet vid omställningar.
Men det är väl inte så konstigt, egentligen? De har saknat Hummels uppspelsfot en stor del av säsongen, samt Gündogans kreativa fötter. Bland annat.

Har de ens spelat en enda match med fullt manskap? Jag tror inte det.
Även ytterbackarna har saknats väldigt mycket. Nog att Durm tagit stora kliv och Grosskreutz gör vad han kan, men det är stor skillnad gentemot Schmelzer och Piszscek.

Tror inte Dortmund kan rå på Real Madrid med nuvarande spelarmaterial. Hade de däremot fått ha ordinarie spelartrupp, typ: Weidenfeller; Piszscek, Hummels, Subotic, Schmelzer; Bender, Gündogan; Kuba, Miki, Reus; Lewandowski, skulle vad som helst kunna hända.

Nu saknas ju dessutom Lewandowksi på Bernabeu; snubben som gjorde 4 mål där förra säsongen.

Nä, det ser mörkt ut för Dortmund

Om 3 timmar är det Mainz mot Bayern, och jag tror alla här är medvetna om att de kan säkra ligan(matematiskt, den har väl redan varit säkrad halva säsongen...) redan denna omgången, om BVB och S04 tappar poäng.
Någon som sitter på startelvan för respektive lag?
Citera
2014-03-22, 12:49
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado

Om 3 timmar är det Mainz mot Bayern, och jag tror alla här är medvetna om att de kan säkra ligan(matematiskt, den har väl redan varit säkrad halva säsongen...) redan denna omgången, om BVB och S04 tappar poäng.
Klart att BvB kommer att tappa poäng. De har ju bortamatch i Hannover. Ser dock inte så jättepositivt ut för H96 då nu även Rudnevs finns på den långa skadelistan för anfallare. Den ende renodlade forward som i dagsläget kan komma till spel är Ya Konan och frågan är om han verkligen håller för 90 minuter efter sin långa skadefrånvaro? Annars är det förstås möjligt att någon offensiv anfallare (Huszti, Bittencourt eller Schlaudraff) får starta som "falsk nia". Trist för Hannover som ju egentligen vill lira med två "äkta anfallare".

Även Andreasen saknas då han fick sitt femte gula kort senast. Får se om Korkut väljer att köra med Stindl som sexa bredvid Smiedebach eller om Sané ska få en ny chans i startelvan. Om några timmar får vi veta. Blir hur som helst ingen lätt match för H96...
Citera
2014-03-22, 13:02
Medlem
afras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G-spottornado

?!
Peps startelvor ser ju ut hur som helst. Skulle ändå tippa på att han mönstrar i princip bästa laget idag mot en farlig motståndare som ligger på tredje plats i den sk Rückrundentabelle, dvs tabellen efter vinteruppehållet. Målet är nu inte bara att vinna ligan utan att göra det utan förlust. Man har färskt i minnet förlusterna mot Mainz för några år sedan då Mainz var det enda laget som lyckades spela ut Bayern efter noter (en aning åtminstone). En förlust idag är inte omöjlig om man inte spelar med största koncentration.

ARD ger hur som helst dessa preliminära uppställningar:

Mainz: Karius - Pospech, Bell, Noveski,
Diaz - Geis, Park - Müller, Moritz,
Choupo-Moting - Okazaki

Bayern: Neuer - Lahm, Martinez, Dante,
Alaba - Schweinsteiger, Kroos - Robben,
Müller, Ribery - Mandzukic
Citera
2014-03-22, 13:07
Medlem
afras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil
Klart att BvB kommer att tappa poäng. De har ju bortamatch i Hannover. Ser dock inte så jättepositivt ut för H96 då nu även Rudnevs finns på den långa skadelistan för anfallare. Den ende renodlade forward som i dagsläget kan komma till spel är Ya Konan och frågan är om han verkligen håller för 90 minuter efter sin långa skadefrånvaro? Annars är det förstås möjligt att någon offensiv anfallare (Huszti, Bittencourt eller Schlaudraff) får starta som "falsk nia". Trist för Hannover som ju egentligen vill lira med två "äkta anfallare".

Även Andreasen saknas då han fick sitt femte gula kort senast. Får se om Korkut väljer att köra med Stindl som sexa bredvid Smiedebach eller om Sané ska få en ny chans i startelvan. Om några timmar får vi veta. Blir hur som helst ingen lätt match för H96...

Idag har man ju en god chans att slå BvB. Fast å andra sidan brukar Dortmund vara bra på att visa en reaktion efter en rad dåliga matcher. Dvs varning för en urladdning. Schlaudraff från start nu, efter hans succéartade återkomst i förra matchen?
Citera
2014-03-22, 13:18
Medlem
afras avatar
Ska bli intressant nu och se vilka som tar chansen att hoppa på VM-tåget? Yogi, Hansi Flick m fl kommer hålla falkögon på matcherna nu. Volland, Hahn och Ginter har goda chanser. Tobias Werner i Augsburg är annars en riktig lirare och slitvarg som jag gärna hade sett få chansen, men det är dock orealistiskt.
Citera
2014-03-22, 13:24
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av afra
Schlaudraff från start nu, efter hans succéartade återkomst i förra matchen?
Det är verkligen inte omöjligt att man startar med Schlaudraff på topp idag. Han var som sagt bra förra veckan. Men han är väldigt ojämn, finns inga garantier för att det blir en bra match idag igen från hans sida. Får dock hoppas på att han kan komma in i en positiv trend.
Citera
2014-03-22, 13:38
Medlem
afras avatar
Man kan inte vara annat än imponerad av Thomas Tuchels arbete i Mainz. Varje år tappar man sina bästa spelare men ändå lyckas man spela ihop ett nytt kollektiv och är inte i närheten av nedflyttning. Här är en liten lista på spelare som Mainz tappat de senaste säsongerna:

André Schürrle
Sami Allagui
Adam Szalai
Lewis Holtby
Andreas Ivanschitz
Christian Fuchs
Jan Kirchhoff
Citera
2014-03-23, 17:35
Medlem
Lekmands avatar
Nu är det bara åtta omgångar kvar av årets bundesliga. Det som är mest intressant för många här är bottenstriden, och som jag ser det är det i praktiken nio lag det står om. Nedan är en tabell över lagens ställning samt vilka lag de har kvar att möta. Siffran inom parentes står för antal lag man möter som också är i bottenstriden.

10. 1899 Hoffenheim* 29 (4) H96, Bayern, Hertha, Augsburg, Bremen, Frankfurt, BVB, Braun.
11. Hannover 96 . . . . 29 (8) Hoffen., Bremen, Braun., Hamburg, Frankfurt, Stuttgart, Nürnberg, Freiburg
12. SV Werder . . . . . . 29 (2) Wolfsburg, H96, Schalke, Mainz, Hoffen., Bayern, Hertha, Leverkusen
13. Eintr. Frankfurt . . 29 (2) BMG, Wolfsburg, Mainz, Schalke, H96, Hoffen., Leverkusen, Augsburg

14. SC Freiburg . . . . . 25 (5) Hamburg, Nürnberg, Stuttgart, Braun., BMG, Wolfsburg, Schalke, H96
15. VfB Stuttgart . . . . 24 (3) Nürnberg, BVB, Freiburg, BMG, Schalke, H96, Wolfsburg, Bayern
16. Hamburger SV . . .23 (2) Freiburg, BMG, Leverkusen, H96, Wolfsburg, Augsburg, Bayern, Mainz
17. 1. FC Nürnberg . . 23 (3) Stuttgart, Freiburg, BMG, Wolfsburg, Leverkusen, Mainz, H96, Schalke

18. Braunschweig . . . 18 (3) Mainz, Leverkusen, H96, Freiburg, Bayern, Hertha, Augsburg, Hoffen.

*Hoffenheim kanske tar poäng mot Leverkusen ikväll.

Smått otroligt är att Hannover möter samtliga andra lag i bottenstriden, och inget annat lag. Redan nu kan vi nog gratulera Hannover till fortsatt bundesligaspel, om ingen genomklappning sker. Hoffenheim känns också ganska säkra, med sex poäng från kval och med fyra matcher mot andra i botten. Braunschweig har svåra matcher kvar och lär inte klara av att hämta in fem poäng.

Det mest intressanta är alltså de lag som innehar platserna 12-17 just nu, en av dessa kommer åka ut, och en kommer att kvala. Mest troligt är dock att det står mellan Freiburg, Stuttgart, Hamburg och Nürnberg, där Hamburg och Stuttgart har klart svårast spelschema kvar.
Senast redigerad av Lekmand 2014-03-23 kl. 17:46.
Citera
2014-03-23, 20:10
Medlem
Germanofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Nu är det bara åtta omgångar kvar av årets bundesliga. Det som är mest intressant för många här är bottenstriden,

Det mest intressanta är alltså de lag som innehar platserna 12-17 just nu, en av dessa kommer åka ut, och en kommer att kvala. Mest troligt är dock att det står mellan Freiburg, Stuttgart, Hamburg och Nürnberg, där Hamburg och Stuttgart har klart svårast spelschema kvar.
Bra genomgång!

Ja Hoffenheim kan vi nog utesluta direkt i och med att de vann idag och således lämnar bottenträsket på behagligt avstånd. Även för mitt H96 ser det helt okej ut och jag tror att det kommer att gå vägen om man som du säger bara undviker total genomklappning.

HSV har det tufft men även Bremen har ett riktigt svårt spelschema och jag tror inte att det kommer att ta många poäng i resterande matcher. Werder har dock några poängs försprång så de kanske grejar det trots allt. Stuttgart möter två av bottenkonkurrenterna (Nürnberg & Freiburg) vilket är ett stort plus i en sådan här situation. Freiburg har nog lättast spelschema av de lagen kring strecket och jag tror att även du kan glädja dig åt nytt kontrakt när säsongen är till ända.

De interna mötena i bottenstriden kommer att bli otroligt viktiga men självklart kommer även lag från under halvan att ta poäng av lag längre upp i tabellen några gånger under resterande omgångar. När man spelar man kniven mot strupen så kan man ibland göra riktiga bragdmatcher där grundkapacitet och tidigare resultat under säsongen spelar mindre roll.
Citera
2014-03-23, 22:34
Medlem
csts avatar
De fyra poäng det är mellan Freiburg och Frankfurt är trots allt ganska mycket med åtta matcher kvar. Jag tror Frankfurt och uppåt sitter ganska säkert så länge de snittar 1 poäng per match de kvarvarande omgångarna.
Citera
2014-03-24, 09:08
Medlem
Lekmands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cst
De fyra poäng det är mellan Freiburg och Frankfurt är trots allt ganska mycket med åtta matcher kvar. Jag tror Frankfurt och uppåt sitter ganska säkert så länge de snittar 1 poäng per match de kvarvarande omgångarna.
Jag är inte lika säker på det, att Frankfurt kommer före Freiburg. Båda lagen möter BMG, Wolfsburg, Schalke och H96.

Frankfurt möter mittenlagen Mainz, Hoffen., Leverkusen, Augsburg i resterande.
Freiburg möter de som ligger sist i ligan, Hamburg, Nürnberg, Stuttgart, Braunschweig.

Jag tror och hoppas att Freiburg tar 9 poäng på dessa fyra matcher, vilket Frankfurt inte kommer att göra på sina.
Citera
2014-03-24, 10:17
Medlem
csts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lekmand
Jag är inte lika säker på det, att Frankfurt kommer före Freiburg. Båda lagen möter BMG, Wolfsburg, Schalke och H96.

Frankfurt möter mittenlagen Mainz, Hoffen., Leverkusen, Augsburg i resterande.
Freiburg möter de som ligger sist i ligan, Hamburg, Nürnberg, Stuttgart, Braunschweig.

Jag tror och hoppas att Freiburg tar 9 poäng på dessa fyra matcher, vilket Frankfurt inte kommer att göra på sina.
Det jag menar är att fyra poängs buffert är rätt mycket på åtta matcher. Det är ju 0,5 gratispoäng/match som de har tillgodo. Det är på intet sätt vattensäkert men det borde inte behövas så många poäng till för att säkra kontraktet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in