Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Det är nått konstigt med mig lika mycket som jag avskyr Dortmund och Schalke i ligan lika mycket älskar jag dom när dom slåss ute i Europa, kul som fan för dom igår.
Jag kan inte säga att jag direkt avskyr Dortmund eller Schalke i ligan, som du, trots mina tydliga Bayernsympatier. Eller rättare sagt de lagen de har idag eftersom de spelar en sevärd och bra fotboll nästan alltid.
Som klubbar historiskt sätt är det en annan sak, alltid ogillat BVB av någon oklar anledning, störig förening, för många konstiga värvningar och ekonomiska fiaskon under åren samt en stad med ett öl jag aldrig tyckt om, mm. Men med Klopp och detta lag kan inte ens jag bibehålla denna känsla fullt ut. De är kul att se spela och Tyskland behöver mer europeiska storlag. Om Dortmund sedan kunde uppföra sig lite bättre gentemot Bayern skulle jag nästan kunna börja gilla dem, i den frågan är jag helt på din sida. (Och så finns det några spelare där man bara måste hata, som Schmeltzer och Großkreutz, oavsett var de spelar.)
Schalke däremot har jag av någon konstig anledning gillat, eller rättare sagt Huub Stevens Schalke. Utan honom är nästan helt likgiltig, men när han är tränare så spelar de en fotboll jag tycker om, så var det förra sejouren också. Så kan man ju ändå inte fullt ogilla en klubb som nästan alltid är ett topplag, men aldrig vinner ligan. Stötte på lagets supportar senaste Münchenresan och de var riktigt trevliga dessutom.
Sedan finns det ytterligare en aspekt, om Bayern i Bundesliga får möta bra lag som spelar offensiv fotboll, men ändå kan vinna matchen, så tvingar detta FCB är utveckla sin fotboll. Precis som jag tycker man gjort detta år. Detta stärker på sikt även Bayern, både nationellt och internationellt, konkurrens är nyttigt.
Men det är givet, mina känslor för dessa två lag är helt annorlunda i europaspelet än i ligan. Då finns ju även känslan av ”upprättelse” med, upprättelse för oss som i åratal följt Bundesliga och som envist hävdat dess höga klass. Där har omvärldens, eller i varje fall den svenska, synen på tysk fotboll varit märklig, man har accepterat att Bayern är ett ”storlag”, men inte Dortmund och Schalke, trots deras resultat på alla plan de senaste åren. De har publiksnitt på 80 000 resp 60 000 varje match och klubbekonomier topp 10-15 i Europa, kommer fortsätta att stiga dessutom.
Nu kanske deras framgångssaga i CL får ett abrupt slut, är ju många matcher kvar, men de har i alla fall visat upp sina fotbollskonster för de oinsatta.