Resultat: .
0%
röster
2012-12-05, 15:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Alla tre tyska lag har vunnit sina CL-grupper. Om Bayern vinner mot amatörgänget Bate ikväll så säkrar de gruppsegern, kan ju inte se något annat scenario. Bundesliga är verkligen på uppgång! för typ 5 år sen rankades ligan som femte bäst i Europa(efter Franska). Snart går den om PL.

Det är ju närmare PL än ner till Serie A i alla fall Kollade nu på rankingen och såg att La Liga gått om PL redan, är det min källa det är fel på eller stämmer detta?

EDIT: Insåg att detta var väldigt mycket OT så lägger till med en fråga; Hur långt straff fick Breno? jag tycker mig minnas att det var 2-3 år, så han kommer ut när han är närmare 25 år gammal.. :/
Senast redigerad av SvenskaEliten 2012-12-05 kl. 15:28.
Citera
2012-12-05, 15:41
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Det är ju närmare PL än ner till Serie A i alla fall Kollade nu på rankingen och såg att La Liga gått om PL redan, är det min källa det är fel på eller stämmer detta?

EDIT: Insåg att detta var väldigt mycket OT så lägger till med en fråga; Hur långt straff fick Breno? jag tycker mig minnas att det var 2-3 år, så han kommer ut när han är närmare 25 år gammal.. :/

3 år och 9 månader fick han.
Citera
2012-12-05, 15:49
Medlem
BlaesterMaesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jo det jag skrev var ju att dom ville hjälpa honom under permissionerna om han får det vill säga.

Du håller ju på 1860 eller är jag fel ute nu?

Hur fan skall dom klara sig utan Benny Lauth som fick fyra matchers avstängning vilket jag tycker var ett hårt straff.

1860? Usch nej, jag håller på Bayern. Tror du att Bayern plockar in Breno nu när han släpps ut men tanke på Badstubers skada? Bredden är ju i och för sig bra på den positionen men någon extra kan ju inte skada.
Citera
2012-12-05, 15:53
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaesterMaester
1860? Usch nej, jag håller på Bayern. Tror du att Bayern plockar in Breno nu när han släpps ut men tanke på Badstubers skada? Bredden är ju i och för sig bra på den positionen men någon extra kan ju inte skada.
Nej det tror jag inte är aktuellt.

Fan vilken tragisk historia det är denna Breno-historia han sågs ju som en enorm talang och så kom skadorna och det taskiga psyket gjorde att allt rasade.

Men man får hoppas att han får hjälp och att han kommer till någon klubb så fort det bara går.
Citera
2012-12-05, 15:56
Medlem
BlaesterMaesters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Nej det tror jag inte är aktuellt.

Fan vilken tragisk historia det är denna Breno-historia han sågs ju som en enorm talang och så kom skadorna och det taskiga psyket gjorde att allt rasade.

Men man får hoppas att han får hjälp och att han kommer till någon klubb så fort det bara går.

Verkligen tråkigt. Särskilt med tanke på den potential han har också. Hoppas att han kan börja om och komma tillbaka i form, han är ju fortfarande ung för att vara mittback.
Citera
2012-12-05, 17:01
Medlem
motvalls avatar
Undrar om vi inte får se Bayern ställa upp med sitt bästa lag ikväll, tror de är rätt sugna på gruppsegern. Alltså ett lag med bl a Gomez, Ribery och Bastian.

Vore underbart med tre tyska gruppsegare i CL.

Efter att det tog mig över en timme att komma hem från jobbet, med bil-djäveln kvar där i en stor förbannad snödriva, och fått pulsa i en halvmeter hög snö så kräver jag en Bayernseger ikväll, samt tar mig en rejäl whisky redan nu!
Citera
2012-12-05, 17:07
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Alla tre tyska lag har vunnit sina CL-grupper. Om Bayern vinner mot amatörgänget Bate ikväll så säkrar de gruppsegern, kan ju inte se något annat scenario. Bundesliga är verkligen på uppgång! för typ 5 år sen rankades ligan som femte bäst i Europa(efter Franska). Snart går den om PL.

Ja..Bundesliga är iaf lätt tredje bäst...Serie A har definitivt hamnat på efterkälken nu..någon som jag förutspått i några år..som jag ser det. Presterar bättre i CL/EL, och är även starkare ekonomiskt.

Dortmund och Schalke är på väg att utmana Bayern på alla punkter, något som Bundesliga behöver (säger jag som har mina sympatier hos Münchenlaget)..något dom har potential till...Problemet är dom inte har varit lika välskötta genom åren.
Citera
2012-12-05, 17:20
Medlem
Steff83s avatar
Dortmund ska tydligen har gjort klart med Douglas från Twente.
Citera
2012-12-05, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Ja..Bundesliga är iaf lätt tredje bäst...Serie A har definitivt hamnat på efterkälken nu..någon som jag förutspått i några år..som jag ser det. Presterar bättre i CL/EL, och är även starkare ekonomiskt.

Dortmund och Schalke är på väg att utmana Bayern på alla punkter, något som Bundesliga behöver (säger jag som har mina sympatier hos Münchenlaget)..något dom har potential till...Problemet är dom inte har varit lika välskötta genom åren.

Att de har gått dåligt för Schalke ekonomiskt beror på diktatorn Magath. Varit lite skeptisk till om Dortmund och Schalke verkligen kan utmana Bayern på sikt men visst hoppas jag det blir så, fast då måste man öka intäkterna osv. Hur ser TV-kontraktet ut? finns det potential i Dortmund och Schalke? typ att de kan höja biljettintäkterna genom VIP-platser och bättre sponsor-avtal? skulle vara riktigt kul om Bundesliga fick 3 lag i Europeisk toppklass på sikt!
Citera
2012-12-05, 18:14
Medlem
snillet_1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83

eyy mannen serie a knollar bundessliga!!

Nej men, dags att ett tyskt lag faktiskt vinner en turnering snart. Mer än tio år sedan Bayern vann CL. Sedan dess har inget tyskt lag bärgat en europa-titel. Mycket tomt prat med andra ord.
Citera
2012-12-05, 18:18
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snillet_1
eyy mannen serie a knollar bundessliga!!

Nej men, dags att ett tyskt lag faktiskt vinner en turnering snart. Mer än tio år sedan Bayern vann CL. Sedan dess har inget tyskt lag bärgat en europa-titel. Mycket tomt prat med andra ord.
Min pappa har snabbare bil än din.
Citera
2012-12-05, 18:29
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Att de har gått dåligt för Schalke ekonomiskt beror på diktatorn Magath. Varit lite skeptisk till om Dortmund och Schalke verkligen kan utmana Bayern på sikt men visst hoppas jag det blir så, fast då måste man öka intäkterna osv. Hur ser TV-kontraktet ut? finns det potential i Dortmund och Schalke? typ att de kan höja biljettintäkterna genom VIP-platser och bättre sponsor-avtal? skulle vara riktigt kul om Bundesliga fick 3 lag i Europeisk toppklass på sikt!

Ska svara på det jag tror mig veta.
TV intäkterna kommer att höjas kraftigt, som i många andra länder, finns ett nytt avtal med Sky från i år. Stiger med 52% till €2,5 miljarder på 4 år om jag inte minns helt fel. Dessa pengar delas ganska jämnt mellan Bundesliga lagen, finns dock en koefficient för placering men den är inte så dominerande som i vissa andra länder typ Spanien. (Hur fördelningen ser ut kan du se bl a på Swiss Rambles blogg)

Hur mycket ett lag får in på olika former av kommersiella intäkter, som sponsoring och liknande, beror på hur starkt varumärket är. Givetvis ökar både Dortmunds och Schalkes när lagen presterar allt bättre på den europeiska scenen. Till Bayerns nivå kommer de nog aldrig, dessa klubbar är ju lokala och konkurrerar starkt med varandra i Ruhr medan Bayern kan sägas vara en regional klubb, en region som sträcker sig utanför Tysklands gränser, utan några egentliga konkurrenter där. Hur klubbarna sedan lyckas på de globala marknaden är svårt att sia om.

De båda klubbarna äger i någon form också sina arenor, något som tidigare räddat dem vid ekonomiska kriser. Sådant ger en ekonomisk stabilitet, speciellt när skulderna betalats av.

Att höja biljettpriserna är en känslig fråga i Tyskland och allra känsligast är den för nog Dortmund, med sin enorma ståplatsläktare. Ståplats är billigt, nivå 100 kr, och säsongskort där ännu "billigare". Självklart finns det en stor potential, arenorna är ju alltid utsålda, men vågar klubbarna???

Min slutsats är alltså att lagen på kort sikt kan nafsa lite på Bayern, men att det kommer kräva många år av bra fotbollsmässiga resultat och god ekonomi om de på allvar ska utmana FC Bayerns som Tyskland största fotbollsklubb. Ganska säker på att detta aldrig kommer att ske. Speciellt inte som FCB är världens skickligaste klubb på just kommersiella intäkter och skapa ett varumärke, samt rätt hyggliga på att utöva sporten fotboll, både nationellt och internationellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in