Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Att de har gått dåligt för Schalke ekonomiskt beror på diktatorn Magath. Varit lite skeptisk till om Dortmund och Schalke verkligen kan utmana Bayern på sikt men visst hoppas jag det blir så, fast då måste man öka intäkterna osv. Hur ser TV-kontraktet ut? finns det potential i Dortmund och Schalke? typ att de kan höja biljettintäkterna genom VIP-platser och bättre sponsor-avtal? skulle vara riktigt kul om Bundesliga fick 3 lag i Europeisk toppklass på sikt!

Ska svara på det jag tror mig veta.
TV intäkterna kommer att höjas kraftigt, som i många andra länder, finns ett nytt avtal med Sky från i år. Stiger med 52% till €2,5 miljarder på 4 år om jag inte minns helt fel. Dessa pengar delas ganska jämnt mellan Bundesliga lagen, finns dock en koefficient för placering men den är inte så dominerande som i vissa andra länder typ Spanien. (Hur fördelningen ser ut kan du se bl a på Swiss Rambles blogg)
Hur mycket ett lag får in på olika former av kommersiella intäkter, som sponsoring och liknande, beror på hur starkt varumärket är. Givetvis ökar både Dortmunds och Schalkes när lagen presterar allt bättre på den europeiska scenen. Till Bayerns nivå kommer de nog aldrig, dessa klubbar är ju lokala och konkurrerar starkt med varandra i Ruhr medan Bayern kan sägas vara en regional klubb, en region som sträcker sig utanför Tysklands gränser, utan några egentliga konkurrenter där. Hur klubbarna sedan lyckas på de globala marknaden är svårt att sia om.
De båda klubbarna äger i någon form också sina arenor, något som tidigare räddat dem vid ekonomiska kriser. Sådant ger en ekonomisk stabilitet, speciellt när skulderna betalats av.
Att höja biljettpriserna är en känslig fråga i Tyskland och allra känsligast är den för nog Dortmund, med sin enorma ståplatsläktare. Ståplats är billigt, nivå 100 kr, och säsongskort där ännu "billigare". Självklart finns det en stor potential, arenorna är ju alltid utsålda, men vågar klubbarna???
Min slutsats är alltså att lagen på kort sikt kan nafsa lite på Bayern, men att det kommer kräva många år av bra fotbollsmässiga resultat och god ekonomi om de på allvar ska utmana FC Bayerns som Tyskland största fotbollsklubb. Ganska säker på att detta aldrig kommer att ske. Speciellt inte som FCB är världens skickligaste klubb på just kommersiella intäkter och skapa ett varumärke, samt rätt hyggliga på att utöva sporten fotboll, både nationellt och internationellt.