Resultat: .
0%
röster
2012-09-23, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaEliten
Vet inte vart du hört att de har noll insläppta mål då verkligheten säger fyra mål i ryggen. Dock har de gjort det väldigt bra än så länge men i Bundesliga bra det oftast vara ett lag som sticker upp som fan.
Fortuna i år, Gladbach ifjol och Mainz för två år sedan.

Syftade enbart på ligaspelet.
Citera
2012-09-23, 23:11
Medlem
Mastodontishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.brockheim
Jag respekterar Gomez, hans mål och hans bidrag till mitt lag, men om Bayern med Mandzukic på planen gör fler mål överlag så offrar jag mer än gärna Gomez startplats.

Det där du säger om att Gomez tillför en annan dimension tycker jag är fel - det blir en annan dimension utan honom.

Bayerns anfallsposition kan sammanfattas med: en Gomez som gör mål, gör inte mycket mer; en Gomez som inte gör mål, gör inte mycket mer. En Mandzukic som gör mål, gör mål; en Mandzukic som inte gör mål, får laget att göra mål.

Jag ber om ursäkt om jag låter respektlös eller ond i munnen, men jag vill lagets bästa, inte den enskilda spelarens.

Det känns lite som att du antar att de andra spelarna inte skulle spela som dom gör nu bara för att Gómez skulle vara tillbaka. Skulle vara intressant att veta hur du tänker där. Tror du inte att Kroos skulle tagit det steget han gjort? Att Müller skulle jobba så hårt han gör nu? Att Schweinsteiger inte skulle hitta tillbaks?

Skulle också vara kul att se data på hur målskörden var förra året jämfört med nu. Med tanke på hur mycket mål man gjorde under hösten så är det inte alls säkert att det är fler målgörare överlag. Müller och Ribéry var ju väldigt väldigt bra då också.

Allt jag försöker påpeka nu är alltså att en sak inte utesluter en annan. Gómez är ingen spelförändrande typ, inte Mandžukić heller för den delen. Och att anta att anfallsspelet skulle se helt annorlunda ut med den ene eller den andre är att överdriva enormt.
Själv skulle jag ta Gómez före Mandžukić varje dag i veckan.
Citera
2012-09-23, 23:20
Medlem
TKD_1337s avatar
Jag håller med med Mastodontish i diskussionen om Gomez kontra Mandzukic. Ingen av de är spelande anfallare som t.ex. Benzema är.
Citera
2012-09-23, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blutgratsche
Syftade enbart på ligaspelet.

De släppte in ett senast mot Nürnberg, faktum är att det enda laget de lyckats nolla är Hoffenheim (även fast Hoffenheim ligger där de ligger så är det inte anfallet det är fel på utan försvaret för de har faktiskt gjort lika många mål som Schalke t.ex). Dock påpekar jag än en gång att du har rätt att de börjat starkt men blir nog en mittenplacering när säsongen är slut.

EDIT: Sorry, jag vet inte varför jag trodde du snackade om frankfurt. Eller jo, de går ju väldigt bra så antog bara det av någon anledning.... Håller med dig om Fortuna också btw.
Senast redigerad av SvenskaEliten 2012-09-24 kl. 00:01.
Citera
2012-09-24, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Det känns lite som att du antar att de andra spelarna inte skulle spela som dom gör nu bara för att Gómez skulle vara tillbaka. Skulle vara intressant att veta hur du tänker där. Tror du inte att Kroos skulle tagit det steget han gjort? Att Müller skulle jobba så hårt han gör nu? Att Schweinsteiger inte skulle hitta tillbaks?

Nja, det är lite det jag menar. Givetvis har inte Mandzukic mycket inverkan på Schweinsteiger och Kroos som är mer statiska i sitt spel, men till det rörliga spelet bidrar han enormt mycket, även om han själv inte är en jättebra striker. Eftersom Mandzukic är bra med bollen blir han som en extra spelare där fram, till skillnad från när Gomez spelar, då anfallsposition endast är en spjutspets.

Får jag vända på det och ställa dig frågan: varför tror du Müller spelar bättre med Klose än med Gomez i landslaget, och varför går det så bra för honom nu? Jag säger inte att han är dålig med Gomez i laget(vilket han dock var förra säsongen), men han är så mycket bättre med en spelbar anfallare framför sig.

Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag håller med med Mastodontish i diskussionen om Gomez kontra Mandzukic. Ingen av de är spelande anfallare som t.ex. Benzema är.
Det var inte det jag syftade på heller. Jag menar på att Mandzukic är mer spelande än Gomez. Vilket han är.
Citera
2012-09-24, 01:23
Medlem
TKD_1337s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av v.brockheim
Det var inte det jag syftade på heller. Jag menar på att Mandzukic är mer spelande än Gomez. Vilket han är.

Okej. Ja, det är han men jag håller ändå Gomez högre än Mandzukic trots det.
Senast redigerad av TKD_1337 2012-09-24 kl. 01:26.
Citera
2012-09-24, 09:10
Medlem
motvalls avatar
En av de sakerna jag noterade då jag var på Allianz i våras var att Gomez var betydligt rörligare i verkligheten än på TV. Han, då tillsammans med Robben och Ribbery, rörde sig över stora ytor i uppspelsfasen. Drog isär motståndarnas försvar helt enkelt så att andra spelare fick ”fritt” fram, om laget spelade ett snabbt omställningsspel. Han gjorde sig då mycket svårmarkerad innan han dök upp inne i boxen. Ser detta som huvudorsaken till att han gör så mycket mål, då är han av yppersta världsklass. Som jag uppfattat det är det denna fotboll som FC Bayern vill spela, tänk matcherna mot Real förra året.

Blir spelet mer statiskt, (typ Barca-bolltrillande) däremot så ”fastnar” han, deltar väldigt lite i spelet och får ut ganska lite av sina kunskaper. Mitt intrycka av Mandzukic i säsongsstarten, är att han är bättre vid den typen av spel, men sämre vid snabba omställningar a la Bayern, men detta kan också vara ett taktiskt drag av Heynckes. För Bayern hade problem förra året mot lag som ”parkerade bussen” och något måste göras åt det.

Ser Mandzukic som en bra värvning som kompletterar laget på ett positivt sätt och skapar möjligheter i vissa matcher, men anser att en Gomez i den formen har visade förra året är en bättre spelare generellt. Men låt honom visa vad han kan denna säsong innan någon dom faller. Just nu har väl många bilden av Gomez det sista EM-matcherna på näthinnan, men han var klart bättre tidigare på säsongen.
Citera
2012-09-24, 09:56
Medlem
cyberkalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av motvall
En av de sakerna jag noterade då jag var på Allianz i våras var att Gomez var betydligt rörligare i verkligheten än på TV. Han, då tillsammans med Robben och Ribbery, rörde sig över stora ytor i uppspelsfasen. Drog isär motståndarnas försvar helt enkelt så att andra spelare fick ”fritt” fram, om laget spelade ett snabbt omställningsspel. Han gjorde sig då mycket svårmarkerad innan han dök upp inne i boxen. Ser detta som huvudorsaken till att han gör så mycket mål, då är han av yppersta världsklass. Som jag uppfattat det är det denna fotboll som FC Bayern vill spela, tänk matcherna mot Real förra året.

Blir spelet mer statiskt, (typ Barca-bolltrillande) däremot så ”fastnar” han, deltar väldigt lite i spelet och får ut ganska lite av sina kunskaper. Mitt intrycka av Mandzukic i säsongsstarten, är att han är bättre vid den typen av spel, men sämre vid snabba omställningar a la Bayern, men detta kan också vara ett taktiskt drag av Heynckes. För Bayern hade problem förra året mot lag som ”parkerade bussen” och något måste göras åt det.

Ser Mandzukic som en bra värvning som kompletterar laget på ett positivt sätt och skapar möjligheter i vissa matcher, men anser att en Gomez i den formen har visade förra året är en bättre spelare generellt. Men låt honom visa vad han kan denna säsong innan någon dom faller. Just nu har väl många bilden av Gomez det sista EM-matcherna på näthinnan, men han var klart bättre tidigare på säsongen.
Jag gillar detta inlägg helt och hållet.

Ribéry verkar vara spelklar mot vargarna.
Angående Heynckes rotations-system så har det verkligen fungerat helt och hållet så här långt denna säsong och det känns som att det är en del av att det går så pass bra.

Nu lider vi inte lika mycket som tidigare säsonger när en stjärnspelare är borta ett tag.

p.s kul att 1860 lyckades ta en poäng mot Braunschweig där finns det i alla fall ett fan som är glad.
Kolla in några olika fan-tattoos här: http://www.tz-online.de/sport/tsv-1860/hammerau-stunden-dieses-loewen-fan-tattoo-meta-2515454.html
finns ett bildspel längre ner och Henke Larssons var ju jättefin.
Senast redigerad av cyberkalle 2012-09-24 kl. 10:02.
Citera
2012-09-24, 19:28
Medlem
Steff83s avatar
Frankfurt-Dortmund blir en intressant match....Tyvärr för Eintracht så saknas Occean och Schwegler...Trist..Dortmund lär nog inte ta stryk iaf..det är känslan.
Citera
2012-09-24, 21:03
Medlem
Idroids avatar
Kollade precis på oddset i på vinst för FSV Frankfurt i deras match imorgon i Bundesliga 2, det har stigit, och det ganska rejält!
Någon som har insideinformation att bjussa på, vilar de hela laget eller? Tycker de är ganska undervärderade sett till sin goda form.
Citera
2012-09-24, 23:17
Medlem
motvalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Idroid
Kollade precis på oddset i på vinst för FSV Frankfurt i deras match imorgon i Bundesliga 2, det har stigit, och det ganska rejält!
Någon som har insideinformation att bjussa på, vilar de hela laget eller? Tycker de är ganska undervärderade sett till sin goda form.

De möter FC Köln borta som förra året huserade i BL1 och som börjat uselt i andra divisionen. Även om hemmalaget har spelat dåligt match efter match så måste en vändning komma, har flera klasser bättre spelare än FSV Frankfurt. Det laget du haussar hör egentligen hemma i bundesliga 3 och Köln i den främsta tyska ligan. Kanske därför?
Citera
2012-09-25, 07:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Idroid
Den stora anledningen är att människor troligen satsat sina pengar på att Köln ska ta årets första 2. Bundesliga-vinst. Tveksamt om de lyckas med det dock.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in