Citat:
Ursprungligen postat av Jonblund
Ett axiom är inte något som bevisar sig själv. Ett axiom är ett överenskommet antagande vilket gör teoribildning möjlig.
Att jag tänker bevisar att jag finns men inte att det finns någon fysisk verklighet. Jag kanske är den enda tänkande entiteten i ett virtuellt universum. Kanske svårt att tro men omöjligt att säkert avvisa.
Axiom "bevisar sig självt" i den meningen att de är självklara.
"The word comes from the Greek ἀξίωμα that which is thought worthy or fit, that which commends itself as evident." - (Källa: Oxford English Dictionary)
Du beskriver på ett ungefär tankeexperimentet "brain in a vat" vilket är metafysik. "Brain in a vat" är en idé som t.ex har inspirerat filmen "the matrix". Men även i det tankeexperimentet finns det en fysisk verklighet
bakom själva illusionen av verkligheten. Som när Neo vaknar upp i The Matrix och ser att hans liv hittills har varit en illusion. Det "virtuella universumet" som du kallar det måste vara placerat i en fysisk verklighet. Så jo - det finns en fysisk verklighet. Däremot kan vi självklart inte kliva utanför vår perception för att förstå verkligheten såklart - men verkligheten existerar. Punkt och slut.
Det där tankegångarna som du beskriver "jag kanske är det enda medvetandet som existerar" kallas "problem of other minds". Att vi enbart kan utforska medvetandet introspektivt och därmed inte kan veta om andra har ett medvetande på samma sätt som en själv. Helt klart kan man tvivla på att andra har ett medvetande.
Men Du finns (eftersom du är medveten om att du tänker) och verkligheten finns.