• 3
  • 4
2012-06-06, 14:47
Medlem
Oj, kom nyss på att jag inte vet vad han åsyftade med ordet "jag" i den där meningen..

Är det (1) den objektiva verkligheten eller (2) egot? Eller kan det vara så att påståendet endast är en bekräftelse av upplevelsens existens?

Om vi byter ut tankar mot andning, gäller samma sak då? alltså;

Jag andas, alltså finns jag?

Hur är det med hjärtslag då?

Jag slår hjärtat, alltså finns jag?
Senast redigerad av Charlie-X 2012-06-06 kl. 14:57.
Citera
2012-06-06, 21:05
Medlem
Fortsätt tänka i den banan!
Citera
2012-06-06, 21:51
Medlem
EarlOfWarwicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie-X
Oj, kom nyss på att jag inte vet vad han åsyftade med ordet "jag" i den där meningen..

Är det (1) den objektiva verkligheten eller (2) egot? Eller kan det vara så att påståendet endast är en bekräftelse av upplevelsens existens?

Om vi byter ut tankar mot andning, gäller samma sak då? alltså;

Jag andas, alltså finns jag?

Hur är det med hjärtslag då?

Jag slår hjärtat, alltså finns jag?

För det första säger Descartes tankegång endast att "det finns ett jag"; det säger ingenting alls om detta jag, dvs. vem du är eller något liknande.

Jag har sett att många (även välrenommerade filosofer) hävdar att resonemanget fungerar även med andra verb än "att tänka" och jag kan inte annat än att hålla med.
Citera
2012-06-06, 23:32
Medlem
Jobbigt att behöva adressera uttalandet flera gånger p.g.a. att det finns flera saker som han kan åsyfta med Jag

Jag växer naglarna, alltså finns jag. Makes perfect sense.
Citera
2012-06-07, 00:58
Medlem
Jonblunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EarlOfWarwick
För det första säger Descartes tankegång endast att "det finns ett jag"; det säger ingenting alls om detta jag, dvs. vem du är eller något liknande.

Jag har sett att många (även välrenommerade filosofer) hävdar att resonemanget fungerar även med andra verb än "att tänka" och jag kan inte annat än att hålla med.

Lutar åt att tänkandet som en ren mental upplevelse är primär. Det vi uppfattar med våra sinnen, andning puls etc, kan ju mycket väl vara just en ren mental upplevelse som inte har någon verklig fysisk motsvarighet.
Tänkandet är oberoende av denna eventuella fysiska motsvarighet.
Jag ser inte hur man kan vederlägga cogito argumentet, medan "jag andas alltså finns jag" inte tillför något nytt argument mot solipsismen.
Citera
2016-01-16, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NutKick
Är filosofi en brainblocker eller tvärtom?
Filosofin är tvärtom. Det borde vara såhär: "Jag finns, därför tänker jag."
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in