• 4
  • 5
2012-05-25, 16:45
Medlem
ant's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gomut88
Yttrandefrihet är när man kan säga i stort sett vad som helst, bara det inte kränker en enskild individ eller en grupp individer. I det här fallet så kränker de judarna.
Så är definitionen av yttrandefrihet i t.ex. Sverige ja. Men i andra länder såsom USA är yttrandefriheten mycket friare.
Citera
2012-05-25, 18:31
Medlem
Europes avatar
Citat:
Yttrandefrihet är när man kan säga i stort sett vad som helst, bara det inte kränker en enskild individ eller en grupp individer. I det här fallet så kränker de judarna.

Vad man än säger, så lär det alltid vara någon idiot som känner sig kränkt av det. Svenska staten slänger vissa i fängelse för att de "kränker" andra, samtidigt som svenska staten finansierar verksamhet där man framför bland nutidens värsta sexistiska och rasistiska lögner för många miljarder kronor per år. Jag är rätt säker på att all skattefinansierad verksamhet om att "utrota alla heterosexuella", "utplåna den vita mannen" m.m. kan vara kränkande för alla vita, heterosexuella män, men det är som sagt inte bara tillåtet, utan dessutom tvingar staten de vita männen att vara de huvudsakliga finansiärerna av hetsen mot dem själva.

Däremot har allt det här kränkandet ingenting med yttrandefrihet att göra. När det finns yttrandefrihet, så får man yttra sina åsikter eller uppfattningar utan att bli kastad i fängelse för det. Alltså finns det inte yttrandefrihet i Sverige. Dock finns det i Sverige, precis som i varendaste stat jag känner till som inte har haft yttrandefrihet, inte absolut yttrandeförbud, d.v.s. att folk måste gå knäpptysta från vaggan till graven. Tvärtom har många totalitära diktaturer haft en förkärlek för att folk offentligt skall uttrycka sina åsikter och uppfattningar, förutsatt att det inte är åsikter och uppfattningar som är "sjuka", "farliga", "kränkande" eller "skadliga". Vilka åsikter och uppfattningar som är okej bestäms, precis som i Sverige, av staten. Nyspråket för att inte ha yttrandefrihet är "yttrandefrihet med begränsningar".
Citera
2012-05-25, 22:22
Medlem
breeze420s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av born-to-lose
vadå inbillar du dig att det finns yttrandefrihet i sverige?

Exakt, liknande saker händer ju i Sverige..
Citera
2012-05-26, 00:41
Medlem
Tyvärr är det nog inte så mycket bättre i Sverige. Det finns ett antal parametrar, dels vad lagen säger, vilken tillämpning som råder, men också hur hjärntvättade folk är till att leka bror duktig i alla möjliga sammanhang. I USA har de visserligen rätt stor yttrandefrihet på pappret, men i praktiken blir folk av med jobbet och trakasserade av polisen om de tycker fel. I Sverige har vi en hel kår av politiskt korrekta tjänstemän och privata bror duktig som tror att det är olagligt att kritisera judenheten, och som anmäler varje avsteg till polis och arbetsgivare.
Citera
2012-05-26, 01:00
Medlem
PhilMorriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnAlbatros
Hets Mot Folkgrupp-lagen står över yttrandefriheten i Sverige. Judar ingår bland de folkgrupper det är olagligt att hetsa mot.

Fel. Hets mot folkgrupp kan inskränka på yttrandefriheten ja, men den står inte över den.
Citera
2012-05-26, 02:26
Medlem
EnAlbatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilMorris
Fel. Hets mot folkgrupp kan inskränka på yttrandefriheten ja, men den står inte över den.
Jo. Då HMF är en lag som förbjuder vissa yttringar står den över yttrandefriheten. Hade den inte stått över yttrandefriheten hade ingen någonsin dömts för HMF.

Skriver du ett till synes så totalt ologiskt och motsägelsefullt inlägg får du gärna förklara hur du resonerar. Just att det inskränker men inte står över. Om det inskränker så står det över.

För att ta ett riktigt uttalande som exempel som blivit dömt som hets mot folkgrupp: (ang. muslimer)
"många av männen sitter hemma och tuggar droger och smider planer mot de otrogna, där vi Svenska kristna inkluderas"

Skulle yttrandefriheten stått över HMF skulle domen låtit: Uttalandet bryter mot HMF, men vi har yttrandefrihet så målsägande är oskyldig.

Byt ut muslimer till judar och vi är på exakt samma plats som britterna i trådstarten, med vår oerhört "skyddade yttrandefrihet"
Citera
2012-05-26, 11:46
Medlem
Firewaias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av born-to-lose
vadå inbillar du dig att det finns yttrandefrihet i sverige?
Men ge dig... Bara för rasister inte får sprida dynga hur som helst så betyder inte det att vi lever i ett så övervakat och sönderknullat incestland som England.
Citera
2012-05-26, 14:33
Medlem
EnAlbatross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firewaia
Men ge dig... Bara för rasister inte får sprida dynga hur som helst så betyder inte det att vi lever i ett så övervakat och sönderknullat incestland som England.
Bara för att du får säga det du vill betyder inte att vi har yttrandefrihet. Andra måste också får säga det de vill. Vilket inte är fallet.

Det finns en anledning att Sveriges största plattform för åsiktsyttringar, företaget Flashback och dess servrar, inte ligger i Sverige.

UK må ha kraftigt strypt yttrandefrihet, men det är ingen orsak att försvara svenska strypningar.
Citera
2012-05-26, 18:48
Medlem
upprördanglofils avatar
Märkligt ingripande, hade aldrig hänt i Sverige. Här leder istället anti-semitiska uttalanden till en redaktörsroll på Aftonbladets kultursida eller ledarposition inom socialdemokraterna.
Citera
2012-05-26, 21:05
Medlem
Damortes avatar
Citat:

Jag känner mig kränkt av ditt uttalande om yttrandefrihet då jag anser mig ha rätten att få säga precis vad jag vill om precis vad jag vill.
Citera
2012-05-26, 22:13
Medlem
Fjodorovs avatar
Krimtänk? Detta måste åtgärdas med mer övervakning, såhär kan det inte fortgå.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in