Citat:
Ursprungligen postat av bertan
Jag tycker de fyra första uttrycken är helt okej, alla ska få tycka och tänka vad de vill även om det kanske bryter mot normen. Men att påstå att alla judar är snåla svin och alla sd:are är äckliga rasister är att sätta stämplar på folk, bara pga av deras grupptillhörighet. (Dock ska väl sägas att jag tycker man kan skämta om det mesta, men så fort man använder tex uttrycket judar är snåla svin i en situation som inte är skämtsam blir det en helt annan sak)
Jag håller i stort sett med dig, att skämta om bögar och judar är något utav det bästa som finns, men det är klart att man inte för det om man vet att någon är känslig.
Jag förstår även vad du menar när du gör skillnad på att säga "jag hatar judar" och att säga "judar är snåla svin". Men att säga "judar är snåla svin" är ju egentligen att säga "jag tycker att judar är snåla svin". Och då blir det ju ingen skillnad på att säga att man hatar judar, eller att man tycker att de är snåla svin. Man kan liksom inte sätta gränsen på hur man uttrycker det.
Jag tycker självklart att alla 6 fall är ok, men det är klart att man inte direkt bör gå runt och uttrycka sig så, bara för att man har rätt till det.
Ett av de stora problemen i dagens samhälle. Förlusten av individen.