• 1
  • 2
2012-05-24, 06:37
Medlem
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotlan...-west-18087379

Artikeln innehåller begränsat med information, men redan det faktum att polisen raidar ens hem för ett par poster på facebook, vilka ställer judar i ofördelaktig dager, är totalt oacceptabelt. Min frågeställning: Finns det fortfarande någon på FB (flashback) som på fullt allvar inbillar sig att det finns yttrandefrihet i Storbritannien efter detta?
Citera
2012-05-24, 08:03
Bannlyst
Jävlar vad storbritannien ska jävlas med folket på alla möjliga fronter då. Jag är jävligt glad att jag inte bor där.
Citera
2012-05-24, 08:11
Medlem
born-to-loses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av islamwest
http://www.bbc.co.uk/news/uk-scotlan...-west-18087379

Artikeln innehåller begränsat med information, men redan det faktum att polisen raidar ens hem för ett par poster på facebook, vilka ställer judar i ofördelaktig dager, är totalt oacceptabelt. Min frågeställning: Finns det fortfarande någon på FB (flashback) som på fullt allvar inbillar sig att det finns yttrandefrihet i Storbritannien efter detta?
vadå inbillar du dig att det finns yttrandefrihet i sverige?
Citera
2012-05-24, 08:13
Medlem
LucNNs avatar
Vad var innehållet på sidan som fick judiska samhället att reagera? Tycker omedelbart att det låter som en våldsam reaktion. Liknande hade inte hänt om informationen varit anti-islamisk. Det vittnar om ett mer eller mindre rasistisk system redan där. Om det är en överreaktion beror i mina ögon på vad som skrivits exakt. Om det bara varit lite fjantig rasism tycker jag att det är en ganska våldsam kränkning av yttrandefriheten. Om det däremot var, säg, dolda hot och uppmaningar till brott tydligen motiverad i offrens religiösa/etniska bakgrund, då är aktionen imo mer acceptabel, även fast det fortfarande teknisk sett är ett brott mot en absolut yttrandefrihet (som UK antagligen inte ens har, juridisk sett). Det kanske någon härinne vet vad som skrivits?
Citera
2012-05-24, 08:35
Medlem
PhilMorriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av born-to-lose
vadå inbillar du dig att det finns yttrandefrihet i sverige?

Ja?

Hur som haver verkar det vara så att Storbritannien går lösa på alla möjliga fronter just nu. Intressant hur se hur det kommer utveckla sig.
Citera
2012-05-24, 08:38
Medlem
Gomut88s avatar
Yttrandefrihet är när man kan säga i stort sett vad som helst, bara det inte kränker en enskild individ eller en grupp individer. I det här fallet så kränker de judarna.
Citera
2012-05-24, 08:49
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gomut88
Yttrandefrihet är när man kan säga i stort sett vad som helst, bara det inte kränker en enskild individ eller en grupp individer. I det här fallet så kränker de judarna.

Det är bara det att man med ditt resonemang måste definiera vad som är en kränkning. Som bekant kan människor känna sig kränkta för i stort sett vad som helst och vips så får du inte säga ett dyft, för då "kränker" du någon eller några. Och då kan du säga hej då till allt vad yttrandefrihet heter.

Så diskussionen måste handla om vad som är moraliskt rätt eller fel att säga och var gränsen för yttrandefrihet går. Att slentrianmässigt säga att så fort någon känner sig kränkt, så har man gått över gränsen, håller inte.
Citera
2012-05-24, 08:51
Medlem
Falstaff Fakirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gomut88

Lycka till att försöka få folk här att förstå det.

edit: Håller i stort med dig Karman. Det är inte upp till den enskilde att avgöra om man blivit kränkt utan det måste finnas objektiva rekvisit för det.
Senast redigerad av Falstaff Fakir 2012-05-24 kl. 08:55.
Citera
2012-05-24, 08:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det är bara det att man med ditt resonemang måste definiera vad som är en kränkning. Som bekant kan människor känna sig kränkta för i stort sett vad som helst och vips så får du inte säga ett dyft, för då "kränker" du någon eller några. Och då kan du säga hej då till allt vad yttrandefrihet heter.

Så diskussionen måste handla om vad som är moraliskt rätt eller fel att säga och var gränsen för yttrandefrihet går. Att slentrianmässigt säga att så fort någon känner sig kränkt, så har man gått över gränsen, håller inte.

Tog orden ur min mun. Yttrandefrihet är en svår fråga, personligen tycker jag att den minskat nu med alla människor som blir "kränkta" stup i kvarten
Citera
2012-05-24, 09:02
Medlem
cdxz11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhilMorris
Ja?

Hur som haver verkar det vara så att Storbritannien går lösa på alla möjliga fronter just nu. Intressant hur se hur det kommer utveckla sig.

Nej yttrandefrihet finns inte i sverige, HMF lagar hindrar oss tyvärr från att ha riktig yttrandefrihet som appliceras likadant på alla.
Citera
2012-05-24, 09:05
Medlem
Storbrittanien är ett big brother-land utan dess lika. Övervakningskameror överallt och sjuka straffavgifter på allt vilket får medborgarna att bete sig som små rädda tuktade råttor. "Å nej, tänk om de ser att vi ställt soptunnan fem centimeter fel, då kanske vi inte har råd att betala hyran". Att denna mentalitet även finns på nätet är därför föga förvånande.
Citera
2012-05-24, 09:20
Medlem
zizacons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Nej yttrandefrihet finns inte i sverige, HMF lagar hindrar oss tyvärr från att ha riktig yttrandefrihet som appliceras likadant på alla.

Det är också värt att poängtera att HMF-lagar går emot konstitutionen i USA där man tar yttrandefrihet på allvar.

Flashback i sin nuvarande form, ett opartiskt forum där folk kan diskutera vad de vill, kan till exempel inte existera i Sverige vilket alltför väl visar hur bisarrt systemet är. Forumet var som bekant tvunget att emigrera för de åsikter som presenterades här, ungefär i samma toleranta stil som på 1600-talet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in