2012-05-21, 11:57
Medlem
Omegamans avatar
I artikeln står det att i majoriteten av landets kommuner så har pojkar sämre högstadiebetyg än flickor. I vissa kommuner är skillnaden så står som 40 poäng

Citat:
– Tjejer är mer plikttrogna. Killar är mer rädda för att misslyckas. Då är det bättre att inte ens ha försökt, än att ha försökt men misslyckats, säger Susanna Damm, lärare på Kastanjeskolan i Tomelilla, till SVT.

Hur kan man få uttala sig så här?! Hur hade det sätt ut om det var tvärtom och en manlig professor ställer sig upp och gör samma uttalande om flickor.

Jag är för jämställdhet men det verkar vara en hårfin skillnad innan man går för långt och börjar förtrycka män istället.

Anledningen till varför jag reagerar så hårt på denna artikel är just för att jag känner igen mig. Under hela min period på grundskolan så var det alltid ett par tjejer i min klass som fick MVG i allt, oavsett vad de gjorde. Man kunde redovisa i form av en teater på lektionen och fortfarande få MVG.

Har ett flertal kompisar som gav upp efter första året på gymnasiet och skrev HP istället. Som tur var så lyckades dem och såg direkt att dom aldrig kommer kunna slå sina hp-resultat med betyg.

Trots tjejers högre betyg så de sämre på högskoleprovet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/poj...-alla-kommuner

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ma...et_7168203.svd

Varför får inte detta mer plats i media?! Man kan ju inte titta på en debatt på SVT idag utan att ordet jämställdhet dyker upp. Ändå så glider en sådan hör sak förbi.
Citera
2012-05-21, 11:59
Medlem
Det tas väl upp väldigt ofta i media att det är så här och varför det är så här.
Citera
2012-05-21, 12:04
Medlem
Man borde helt enkelt analysera orsakerna och sen genomföra åtgärder, t.ex göra undervisningen anpassad eller jobba med attityder, i stället för den vanliga "de får skylla sig själva som inte pluggar"-mentaliteten.
Citera
2012-05-21, 12:05
Medlem
endures avatar
Det har ju fått jättemycket plats i media, kanske mer än det förtjänar (det här med HP-statistiken). Det har fått mycket plats här på flashback också, och jag har tappat räkningen på hur många trådar som den här jag har sett.

Så här ligger det till, enligt mitt synsätt:

Tjejer blir klara med puberteten först (cirkus 15 år) och har det enklare för sig att koncentrera sig och verkligen plugga/hitta motivation till att studera konsekvent.

Killars gymnasietid präglas av distraktioner och bristande motivation (pubertet, etc).

Tjejerna som pluggar går vidare till högskolan, men de som inte klarade sig lika bra blir kvar för att göra HP.

Killarna som hade brist på motivation fick dåliga betyg i gymnasiet därav, men det betyder inte att de är dumma i huvudet. När de gör provet får de bättre resultat än de där tjejerna som inte klarade sig så bra under gymnasietiden, kanske för att de inte var så talangfulla.

Nu blev det flamsigt, men jag hoppas att det är någorlunda förståeligt.
Citera
2012-05-21, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
I artikeln står det att i majoriteten av landets kommuner så har pojkar sämre högstadiebetyg än flickor. I vissa kommuner är skillnaden så står som 40 poäng

Hur kan man få uttala sig så här?! Hur hade det sätt ut om det var tvärtom och en manlig professor ställer sig upp och gör samma uttalande om flickor.

Jag är för jämställdhet men det verkar vara en hårfin skillnad innan man går för långt och börjar förtrycka män istället.

Anledningen till varför jag reagerar så hårt på denna artikel är just för att jag känner igen mig. Under hela min period på grundskolan så var det alltid ett par tjejer i min klass som fick MVG i allt, oavsett vad de gjorde. Man kunde redovisa i form av en teater på lektionen och fortfarande få MVG.

Har ett flertal kompisar som gav upp efter första året på gymnasiet och skrev HP istället. Som tur var så lyckades dem och såg direkt att dom aldrig kommer kunna slå sina hp-resultat med betyg.

Trots tjejers högre betyg så de sämre på högskoleprovet.

http://www.dn.se/nyheter/sverige/poj...-alla-kommuner

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ma...et_7168203.svd

Varför får inte detta mer plats i media?! Man kan ju inte titta på en debatt på SVT idag utan att ordet jämställdhet dyker upp. Ändå så glider en sådan hör sak förbi.

Uttalandet är ju helt oproblematiskt? (nåja). Ingenstans ser jag en biologisk förklaring; varför kan inte fenomenet tolkas som bundet till för könen olika könsroller? Och om så, vad är problemet? Faktum är ju också att det omvända sker: exempelvis talar man titt som tätt om den kvinnliga könsrollen i samband med att man söker förklara kvinnors problem att göra karriär. Storm i ett vattenglas.

Tycker heller inte att denna fråga är något som "glider förbi". Tvärtom är det ett återkommande tema år efter år. Vad som kan diskuteras är varför inte mer görs, rent politiskt, men det är en helt annan femma.

Vad gäller högskoleprovet förstår jag heller inte invändningen. Ja, givet att du nu ser pojkarnas sämre resultat som ett problem dvs. Rimligtvis ska både utbildning och högskoleprov utformas på ett rättvist sätt. Dina kompisar verkar för övrigt rätt korkade. Vad ska de med ett HP till om de saknar behörighet? Flasha med på krogen, kanske? Någon utbildning har de ju inte möjlighet att läsa, oavsett.
Citera
2012-05-21, 12:08
Medlem
Jag förstod inte heller varför man gör ett HP när man inte har behörighet. Fanns det nån förklaring till det?
Citera
2012-05-21, 12:14
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Uttalandet är ju helt oproblematiskt? (nåja). Ingenstans ser jag en biologisk förklaring; varför kan inte fenomenet tolkas som bundet till för könen olika könsroller? Och om så, vad är problemet? Faktum är ju också att det omvända sker: exempelvis talar man titt som tätt om den kvinnliga könsrollen i samband med att man söker förklara kvinnors problem att göra karriär. Storm i ett vattenglas.

Tycker heller inte att denna fråga är något som "glider förbi". Tvärtom är det ett återkommande tema år efter år. Vad som kan diskuteras är varför inte mer görs, rent politiskt, men det är en helt annan femma.

Vad gäller högskoleprovet förstår jag heller inte invändningen. Ja, givet att du nu ser pojkarnas sämre resultat som ett problem dvs. Rimligtvis ska både utbildning och högskoleprov utformas på ett rättvist sätt. Dina kompisar verkar för övrigt rätt korkade. Vad ska de med ett HP till om de saknar behörighet? Flasha med på krogen, kanske? Någon utbildning har de ju inte möjlighet att läsa, oavsett.

Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Jag förstod inte heller varför man gör ett HP när man inte har behörighet. Fanns det nån förklaring till det?

Jag tror att han menade att dem gav upp så till vida att dem inte satsade högt, utan nöjde sig med godkänt. Det räcker ju med godkänt så länge man har ett bra resultat på HP.
Citera
2012-05-21, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag tror att han menade att dem gav upp så till vida att dem inte satsade högt, utan nöjde sig med godkänt. Det räcker ju med godkänt så länge man har ett bra resultat på HP.

Jaha, ja så kanske det var. Det är väl så många män gör, de måste göra HP för att få en bättre chans att komma in på sin önskade utbildning.
Citera
2012-05-21, 12:23
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Jaha, ja så kanske det var. Det är väl så många män gör, de måste göra HP för att få en bättre chans att komma in på sin önskade utbildning.

Jag gjorde ju det puckade valet att läsa Hotell & Restaurang, den minst förberedande utbildningen som finns. HP hjälpte mig lite men det tekniska basåret var grädden på moset. Men det hade ju inte funkat med HP utan betygen som krävs så jag förstår ju dina tankar.
Citera
2012-05-21, 12:26
Medlem
Omegamans avatar
Citat:
Det tas väl upp väldigt ofta i media att det är så här och varför det är så här.

Fast lägga märke till min frågeställning. Skillnaden tas ofta upp i media. Men då är frågeställningen varför får tjejer sämre på HP och vad ska vi göra åt det. Aldrig har jag sätt en debatt eller en artikel som betonar att höja killars betyg i grundskolan.
Citera
2012-05-21, 12:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Majoriteten av lärarna är kvinnor, som favoriserar kvinnliga egenskaper i betygsättningen, istället för kunskaper. Manliga lärare favoriserar däremot inte pojkar.

Tidningen Lärarnas Nyheter

Avhandlingen "Lärares och elevers interaktion i klassrummet"
Citera
2012-05-21, 12:28
Medlem
Sthus avatar
Tro mig, en mycket bidragande faktor har med lärarens arbetsmiljö att göra. Man borde förresten se hur betygsättningen skiljer sig beroende på om läraren är man eller kvinna.

Hur som helst, lärares arbetsmiljö är inte den roligaste på planeten och många lärare sjukskriver sig med mera. Den största orsaken till detta är stökiga elever och vi vet alla vilka dessa oftast är, det blir dessutom svårare och svårare för lärare att handskas med problemet då skolan slutat med att ta kollektivt ansvar för elevens uppförande.

Jag ger mig fullständigt fan på att om en lärare kan hålla pli på klassen och är sträng som satan så kommer betygen att vara likvärdiga mellan könen, kanske till och med till killarnas fördel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in