2012-05-21, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkateBlind
Jag gjorde ju det puckade valet att läsa Hotell & Restaurang, den minst förberedande utbildningen som finns. HP hjälpte mig lite men det tekniska basåret var grädden på moset. Men det hade ju inte funkat med HP utan betygen som krävs så jag förstår ju dina tankar.

Är det inte nåt tal om att skapa flera gymnasieutbildningar som inte alls ger en behörighet? Typ yrkesutbildningar? Nån som vet?

Det är ju rätt viktigt att man väljer rätt då för om man sen vill plugga vidare ligger man ju rejält efter om man valt en yrkesutbildning där man inte får nån behörighet alls.
Citera
2012-05-21, 12:31
Medlem
Omegamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endure
Det har ju fått jättemycket plats i media, kanske mer än det förtjänar (det här med HP-statistiken). Det har fått mycket plats här på flashback också, och jag har tappat räkningen på hur många trådar som den här jag har sett.

Så här ligger det till, enligt mitt synsätt:

Tjejer blir klara med puberteten först (cirkus 15 år) och har det enklare för sig att koncentrera sig och verkligen plugga/hitta motivation till att studera konsekvent.

Killars gymnasietid präglas av distraktioner och bristande motivation (pubertet, etc).

Tjejerna som pluggar går vidare till högskolan, men de som inte klarade sig lika bra blir kvar för att göra HP.

Killarna som hade brist på motivation fick dåliga betyg i gymnasiet därav, men det betyder inte att de är dumma i huvudet. När de gör provet får de bättre resultat än de där tjejerna som inte klarade sig så bra under gymnasietiden, kanske för att de inte var så talangfulla.

Nu blev det flamsigt, men jag hoppas att det är någorlunda förståeligt.

Absolut men varför jobbar man inte för att lägga upp undervisningen annorlunda? Nu är det mer: killarna får skylla sig själv. Man gjorde nyligen om HP i hopp om att minska skillnaden mellan tjejer och killar men det blev bara värre. När har man någonsin gjort något liknande för killar?
Citera
2012-05-21, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
Absolut men varför jobbar man inte för att lägga upp undervisningen annorlunda? Nu är det mer: killarna får skylla sig själv. Man gjorde nyligen om HP i hopp om att minska skillnaden mellan tjejer och killar men det blev bara värre. När har man någonsin gjort något liknande för killar?

Var det verkligen så att det var därför man gjorde om HP? Var det inte bara Aftonbladets rubriksättare som ville spejsa till det lite?

Jag har inte sett en enda trovärdig uppgift om att man har suttit ner och ändrat på HP enbart i syfte att kvinnor ska klara frågorna bättre. Är det någon som har nån sån uppgift så lägg gärna fram den.
Citera
2012-05-21, 12:46
Medlem
Omegamans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Var det verkligen så att det var därför man gjorde om HP? Var det inte bara Aftonbladets rubriksättare som ville spejsa till det lite?

Jag har inte sett en enda trovärdig uppgift om att man har suttit ner och ändrat på HP enbart i syfte att kvinnor ska klara frågorna bättre. Är det någon som har nån sån uppgift så lägg gärna fram den.

Mycket möjligt att det inte var därför och kan dra tillbaka mitt påstående. Men min poäng kvarstår. Jag har aldrig sätt någon som förespråkar en förändring till det bättre för killar i grundskolan. Man vänder dem ryggen med uttalanden som:

– Tjejer är mer plikttrogna. Killar är mer rädda för att misslyckas. Då är det bättre att inte ens ha försökt, än att ha försökt men misslyckats, säger Susanna Damm, lärare på Kastanjeskolan i Tomelilla, till SVT.
Citera
2012-05-21, 12:48
Medlem
Zeke Wargs avatar
Ska det vara jämlikt, så höjer man helt enkelt pojkarnas betyg så att de blir lika höga som flickornas. Jämför med kvotering, t.ex.
Citera
2012-05-21, 12:49
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zeke Warg
Ska det vara jämlikt, så höjer man helt enkelt pojkarnas betyg så att de blir lika höga som flickornas. Jämför med kvotering, t.ex.

Man skulle kunna utgå enbart från nationalla prov i stället och få samma effekt.

Men det vore emot jämställdhet så det går inte i nuläget...
Citera
2012-05-21, 12:49
Medlem
Citat:

Vilken kvotering pratar du om nu, den i Norge?
Citera
2012-05-21, 12:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyff-datakille
Man skulle kunna utgå enbart från nationalla prov i stället och få samma effekt.

Men det vore emot jämställdhet så det går inte i nuläget...

Om de tjejer som får högst betyg gjorde HP så skulle vad hända tror du?
Citera
2012-05-21, 12:53
Medlem
Zeke Wargs avatar
Citat:
Vilken kvotering pratar du om nu, den i Norge?

Den i Norge känner jag inte till.

Vad jag menar är hälften kvinnor, hälften män i alla sammanslutningar, riksdag, regering, styrelser etc. Det hörs ju regelbundet rop på detta. Kompetens ska inte räknas - enbart könstillhörighet.

Fast i det här fallet - med pojkarnas lägre betyg - skulle problemet kunna lösas om alla fick lika betyg, oavsett prestation.

Citera
2012-05-21, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
Mycket möjligt att det inte var därför och kan dra tillbaka mitt påstående. Men min poäng kvarstår. Jag har aldrig sätt någon som förespråkar en förändring till det bättre för killar i grundskolan. Man vänder dem ryggen med uttalanden som:

– Tjejer är mer plikttrogna. Killar är mer rädda för att misslyckas. Då är det bättre att inte ens ha försökt, än att ha försökt men misslyckats, säger Susanna Damm, lärare på Kastanjeskolan i Tomelilla, till SVT.

Det är väl fortfarande på analysstadiet. Man konstaterar att det är en skillnad.

Vems är ansvaret att pojkar inte vågar satsa? Vad kan egentligen lärarna göra på den tid de har för varje elev? Har de en suck att påverka elever som är motsträviga till att göra sina uppgifter?

Och vad har föräldrar för ansvar i detta? Kan man lägga allt ansvar på samhället?
Citera
2012-05-21, 12:59
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Fast i det här fallet - med pojkarnas lägre betyg - skulle problemet kunna lösas om alla fick lika betyg, oavsett prestation.

Betygskvotering hade ju även löst problemet med att barn från "svaga" familjer i förorterna får sämre betyg.
Det kommer säkert att föras fram som ett seriöst förslag snart, för "svaga" elever alltså, knappast för pojkar i allmänhet.
Citera
2012-05-21, 13:10
Medlem
Tyff-datakilles avatar
Citat:
Om de tjejer som får högst betyg gjorde HP så skulle vad hända tror du?

Vad har detta med tråden att göra?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in