2012-05-22, 00:24
Medlem
Dynamiks avatar
Kodade tentor så har vi det problemet ur världen. Men då, när killarnas betyg skjuter i höjden i synnerhet på gymnasienivå, så kommer väl debatten om att skolan är anpassad för män.
Citera
2012-05-22, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Omegaman
Fast lägga märke till min frågeställning. Skillnaden tas ofta upp i media. Men då är frågeställningen varför får tjejer sämre på HP och vad ska vi göra åt det. Aldrig har jag sätt en debatt eller en artikel som betonar att höja killars betyg i grundskolan.

Det är precis det som borde göras. Mäns betyg i grundskolan och gymnasiet borde kvoteras upp för att de är män. HP visar nämligen att skolan är utformad för kvinnor, de lär sig mindre och får ändå högre betyg.
Citera
2012-05-22, 00:55
Medlem
VoteForMrPedros avatar
Jag blir så jävla irriterad när jag läser sånt här. Inte för att jag ger mig in i disskusionen, utan för att det är ett sånt onödigt problem att ens diskutera, varför inser inte folk att vi lever i 80 år om vi har ''tur'' och sedan dör? Att det förmodligen finns en högre makt och VIKTIGA saker, istället för vilket kön som får bäst betyg på något obetydligt skolprov som man har i lågstadiet. Jag tycker det är så jävla sorligt, och att jag inte heller kan uttrycka mig i ord, det jag upplever gör mig ännu mer frustrerad. är detta en illusion allt ihop? Det måste ju nästan vara det eftersom att sånt här diskuteras istället för viktiga saker och att folk är så trångsynta så jag begriper mig inte på hur det kan vara så, hur kan folk vara så trångsynta(dumma)?
Citera
2012-05-22, 01:49
Medlem
TheSpacePopes avatar
Vid högskolgeprovet och andra prov man inte kan plugga till på samma sätt så få väl killar/män oftast bättre betyg än tjejer/kvinnor, och då brukar dedt ofta låta som om att det är pga att samhället or ojämställt och att provet var lättare för killlar av något skäl. När tjejer är bättre på prov däremot så får man känslan av att etablissemanget tycker att tjejer helt enkelt är bättre och att allt är i sin ordning.

Slutsatsen jag drar utav det är att tjejer av olika skäl generellt har något enklare för att ta in ny information, men att män generellt har enklare att förstå informationen.
Citera
2012-05-22, 01:58
Medlem
fenomenet är ju inte något nytt. tjejer har tuttar. dessa uträttar mirakler. men det är bara tjejer som har kraften att utnyttja detta mirakel för att få högre betyg.
konstigt nog gäller detta fenomen bara med manliga lärare
Citera
2012-05-22, 02:17
Medlem
Betyg och faktiska kunskaper är inte samma sak. Som påpekas redan i TS så presterar pojkar bättre på högskoleprovet. Även nationella prov visar på samma sak. I betygssättningen ingår en rad subjektiva faktorer. Återinför betyg i ordning pch uppförande, det skulle ge lärarna en möjlighet att vara ärligare i betygssättningen. Idag ger de betyg i ordning och uppförande inbakat i ämnesbetygen.
Citera
2012-05-22, 03:16
Medlem
Hur feministerna ska ha det nu? Ett par månader sedan det var män som gynnas av högskoleprovet.

http://www.expressen.se/nyheter/man-...ogskoleprovet/

Mitt inlägg på flashback tråden om ämnet:
https://www.flashback.org/sp37171150
Citera
2012-05-22, 07:23
Medlem
datoriprograms avatar
Som jag alltid har sagt: Tjejer är mer studievana. De har en bättre studieteknik. Killar tycker ofta att det är lite töntigt att plugga eller distraheras av sina dator-/tvspel. Grov generalisering, men enligt min erfarenhet är detta fallet.

Det har inte någonting med att tjejer är med "plikttrogna" som artikeln nämner. En av de sämsta analysera jag har läst.
Citera
2012-05-22, 07:37
Medlem
genushexans avatar
Dessa glädjande resultat är en koncekvens av den målmedventna skolpolitik som regeringen Reinfeldt har drivit. Vi har idag Världens mest genusanpassade skola - visst finns det mycket kvar att göra; det tar tid att vända skolskeppet som så länge vanstyrts av såssarna. Vi kan nog därför se fram emot att skillnaderna mellen pojkar och flickor ökar ytterligare!
Citera
2012-05-22, 08:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Det är ju så att tjejer statistiskt sett är ambitiösare i skolan, se bara på högskolan där man skriver anonyma tentor, favorisering är med andra ord inte möjligt, tjejer får konsekvent högre resultat på dessa. Män och kvinnor fungerar olika, bara att acceptera.

Citat:
Ursprungligen postat av SuperKurt
Betyg och faktiska kunskaper är inte samma sak. Som påpekas redan i TS så presterar pojkar bättre på högskoleprovet. Även nationella prov visar på samma sak. I betygssättningen ingår en rad subjektiva faktorer. Återinför betyg i ordning pch uppförande, det skulle ge lärarna en möjlighet att vara ärligare i betygssättningen. Idag ger de betyg i ordning och uppförande inbakat i ämnesbetygen.

Alla gör NP och andra prov i skolan. HP görs inte av alla.

Citat:
Ursprungligen postat av datoriprogram
Som jag alltid har sagt: Tjejer är mer studievana. De har en bättre studieteknik. Killar tycker ofta att det är lite töntigt att plugga eller distraheras av sina dator-/tvspel. Grov generalisering, men enligt min erfarenhet är detta fallet.

Det har inte någonting med att tjejer är med "plikttrogna" som artikeln nämner. En av de sämsta analysera jag har läst.

Att vara plikttrogen just i fråga om att studera handlar det om. Inte om en personlig egenskap som är medfödd.
Citera
2012-05-22, 08:08
Medlem
datoriprograms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Att vara plikttrogen just i fråga om att studera handlar det om. Inte om en personlig egenskap som är medfödd.

Väldigt märkligt ordval i sådana fall. "Studiemotiverad" finns det nämligen något som heter.
Citera
2012-05-22, 08:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dynamik
Kodade tentor så har vi det problemet ur världen. Men då, när killarnas betyg skjuter i höjden i synnerhet på gymnasienivå, så kommer väl debatten om att skolan är anpassad för män.

Som tidigare påpekats så fungerar detta inte riktigt på det sätt som görs på högskolan. Idag är anonymitet något man erbjuder eleven, inte något man kan garantera. För att ha riktigt anonyma tentor behöver man en person innan rättaren som går igenom och "anonymiserar" tentan. Dvs en elev skulle ju kunna skriva sitt namn någonstans i tentan, denna infromation får inte komma fram till rättaren. På samma sätt måste man ta bort det nummer som eleven skriver på tentan och ersätta med ett annat nummer. Annars kan ju eleven om den har kontakt med läraren vid andra tillfällen bara säga vilket nummer den eleven har.

Det kommer dock bli i princip omöjligt att garantera anonymisering om eleven och rättaren har kontakt. Då rimligtvis eleven ganska enkelt kan säga något i stil med "Min tredje mening börjar med 'Bla1 Bla2 Bla3 Bla4...'" etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Tibli
Alla gör NP och andra prov i skolan. HP görs inte av alla.

Hela resonemanget i det här kan ju vara felaktigt. Tidigare har du försökt säga att om de kvinnor som får bra betyg skulle skriva HP så skulle kvinnor prestera bättre (eller iallafall lika bra) på HP. Men det kan ju vara tvärt om och att killarna skriver ett bra HP och därför inte behöver mer än G i alla ämen i skolan.

Sen när det kommer till högskolan, så kan man ju använda samma motivering där, fast att de fokuserar på att fixa jobb/praktik och därför inte i samma utsträckning behöver bra betyg.</armchairgeneral>

Det vi alla väntar med spänning på är en förklaring varför, när kvinnor inte "lyckas" i tex det privata näringslivet, så måste staten ingripa och lägga sig i. Kvinnor måste kvoteras in. Att påstå att det inte i någon mening pågår kvotering redan idag är fånigt. Politikerna hotar och säger "om ni inte fixar detta så måste vi gripa in". Även i rent statliga grejer sker såklart kvotering, vilket är välkänt. Se tex min tidigare post tex. Men tydligen när det kommer till män så har de inte samma skydd av staten, inte ens när det kommer till det staten gör. Inte bara att staten inte hotar olika tredjeparter för att statistiken inte stämmer, staten själv orkar inte anpassa och fixa så att statistiken stämmer i den statliga verksamheten, något man gärna gör för kvinnor. Som sagt, jag väntar med spänning på vad skillnaden mellan fallen är. Inte kan det väl vara så att feministerna är en bunt sunkiga sexister?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in