2012-05-20, 18:47
Medlem
Analhuvuds avatar
Hembränt ät fint och nyttigt! Köper fin hembränt från en kille som jag gjort i 10 år minst.
Citera
2012-05-20, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Det sjuka är att internet och google finns i alla byhålor men ändå verkar myterna leva. Tror inte det har något att göra med byhålor att göra för övrigt, även stadsbor kan uppisa en enorm dumhet..

För att svara på din andra fråga är rent hembränt inte speciellt gott tycker jag. Ren vodka utan smak är väl ingen höjdare förutom i Ryssland kanske..?

Allt vatten fryser till is i Ryssland så där rinner det vodka ur kranarna.
Citera
2012-05-20, 18:55
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Analhuvud
Hembränt ät fint och nyttigt! Köper fin hembränt från en kille som jag gjort i 10 år minst.

Man kan förstås diskutera om det du köper verkligen kan kallas hembränt om det är fråga om kommersiell verksamhet.
Citera
2012-05-20, 19:27
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Man kan förstås diskutera om det du köper verkligen kan kallas hembränt om det är fråga om kommersiell verksamhet.
Detta.

Om man gör det själv så vet man verkligen vad man får; det som blir slutresultatet i dunken när turbojästen ätit upp sockret och producerat etylalkohol som sedan avskiljs med destillation.

Att hemkört skulle vara godare rent kan man ha synpunkter på, dock. Smaken blir ofta lite "rå" och kärv. Troligen för att den är renare än köpesprit.
Vodkan på bolaget innehåller mer finkel som hjälper till att smaksätta och därigenom upplevs spriten som lenare i smaken. Fast bara i de fall det rör sig om riktig kvalitetsvodka. Absolut med mera smakar sämre än hemkört.
Citera
2012-05-20, 20:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
Vet du hur bra det funkar med en vattendestillerare?

Nä, jag har själv räknat ut att snus kan "fräta" på läppen på grund utav andra ämnen än glas, men när jag nämnde det så blev det en livlig diskussion hemma vid köksbordet. Jag idiotförklarades utav morsans kille som minsann hade snusat sen han var 14 år och visste vad han pratade om... Och skulle jag nämna något om dödsdrogen cannabis så börjar morsan grina och tror att hennes son är en knarkare, även fast jag säger att jag aldrig har rört några olagliga droger i hela mitt liv.

Ingen aning om hur det funkar med vattendestillator,men vet att bryggforum.nu har en avdelning om det.

Ang föräldrar med fördomar har jag heller ingen erfarenhet, pappa snusar och bränner envist sin sprit i sin gamla labmaster
Citera
2012-05-20, 20:42
Medlem
Bloodbounds avatar
Två saker som alla tänkande varelser som konsumerar alkohol borde veta:

1: Du kan inte bli blind av hembränt. Du blir blind av träsprit, metanol. Detta framställs inte i farliga mängder vid hembränning, då skulle det vara lika farligt att dricka vin då detta i princip är mäsk med smak.

2: Det är inte kräkmedel i systembolagets sprit, hur fan kan man tro det år 2012? Tror folk att det sitter en gubbe på systemets lastkaj vars enda uppgift är att öppna alla flaskor från hela världen och tillsätta en liten mängd kräkmedel och sedan sätta på en ny kork/kapsyl? Och skulle det vara lagligt att sälja en konsumtionsvara som gör att folk spyr?
Citera
2012-05-20, 21:07
Medlem
Nallestars avatar
Citat:
Vad har du fått den knasiga föreställningen ifrån?

Den här logiken går mig helt förbi. Hur kan man vara säkrare på vad spriten någon annan gör består av än den sprit man själv gör?

Min personliga erfarenhet är tvärtom att desto mer pengar folk har desto sämre tycker de om att betala skatt.

Varför skulle man inte vilja ha en hobby som vuxen?

1 - Såg på en film när jag gick i skolan för ett par år sedan (kommer just ihåg den här filmen för personerna i den var för härliga ), då brände de hemma av björksav, då sa läraren att de var olagliga, att om man bränner måste man smaksätta, kanske hade han fel, iofs han var ganska vimsig), eller så missuppfattade jag det han sade.
Ber om ursäkt om det var fel.

2-Har du ju iofs. rätt i, men jag litar på att eftersom de antagligen har haft kontrollanter där och kollat, och att sedan systemet köpt in det, då borde man ju kunna lita på det, sen t7ycker jag det är lättare, men du har en poäng..

3. -Det jag menade var att folk med mycket pengar gillar att leta efterr saker som gör man kan håna underklassen/folk som gör det, för att kunna bl.a. skryta med sina egna pengar.

Självklart!, Det är många vuxna som gör eget hemma, för att få till just dendär fina smaken som man vill ha, och aldrig hittar på systemet, och visst kan det ju vara roligt och spännande att experimentera hemma vad för olika smaker man kan få, och se hur det hela går till!
No shit alltså, de kan säkeert t.o.m. bli godare kanske, om man kan det riktigt bra, och har utrustningen
Citera
2012-05-20, 23:04
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Men påståendet är främst pedagogiskt. Även om det inträffat en, två eller hundra gånger så ska man inte göra en annan riskbedömning för det. Risken är så oerhört marginell i jämförelse med de risker etanolförtäringen innebär.

Jag tror du behöver en viss uppdatering när det gäller begreppen risk och konsekvens. Självklart förändras riskbegreppet om något upprepas 100 ggr jämfört med om det upprepas 3 ggr. Generellt är risken för metanolförtäring låg men däremot kan konsekvenserna bli ytterst allvarliga om det skulle inträffa.
Citera
2012-05-20, 23:53
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nallestar
1 - Såg på en film när jag gick i skolan för ett par år sedan (kommer just ihåg den här filmen för personerna i den var för härliga ), då brände de hemma av björksav, då sa läraren att de var olagliga, att om man bränner måste man smaksätta, kanske hade han fel, iofs han var ganska vimsig), eller så missuppfattade jag det han sade.
Ber om ursäkt om det var fel.

Inget att be om ursäkt över, hade du inte sagt det så hade du inte blivit rättad och myterna kring hembränning hade levt lite starkare.

Citat:
2-Har du ju iofs. rätt i, men jag litar på att eftersom de antagligen har haft kontrollanter där och kollat, och att sedan systemet köpt in det, då borde man ju kunna lita på det, sen t7ycker jag det är lättare, men du har en poäng..

Ja, systembolaget och apoteket är troligen de säkraste langarna man kan ha om man nu måste ha någon.

Citat:
3. -Det jag menade var att folk med mycket pengar gillar att leta efterr saker som gör man kan håna underklassen/folk som gör det, för att kunna bl.a. skryta med sina egna pengar.

Folk markerar status på alla möjliga sätt. Här i forumet kan vi (med rätta) vara väldigt dryga mot de som kommer och ställer frågor kring hur de ska smaksätta sin mäsk o.s.v.

Men just någon skillnad i socialgrupper kring hembränning har jag inte sett. Kön, ortens befolkningstäthet och etnicitet utmärker sig däremot rätt markant.

Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jag tror du behöver en viss uppdatering när det gäller begreppen risk och konsekvens. Självklart förändras riskbegreppet om något upprepas 100 ggr jämfört med om det upprepas 3 ggr. Generellt är risken för metanolförtäring låg men däremot kan konsekvenserna bli ytterst allvarliga om det skulle inträffa.

Min poäng är att även i fallet 100 inträffade fall så är risken ändå så låg att den är helt försumbar.

Lite som att det kan bli förödande att få en hjärtattack av plötslig ansträngning men det är rätt ointressant när man bedömer risken för den som klättrar först uppför en stormstege medan försvararna häller ner kokande beck över honom.
Citera
2012-05-21, 00:14
Medlem
Shitbrakes avatar
Har druckit mig redigt full på hembränt ett antal gånger och mår hur bra som helst just nu..

Toppar även syntestet senast jag gjorde det
Citera
2012-05-21, 19:11
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:

Min poäng är att även i fallet 100 inträffade fall så är risken ändå så låg att den är helt försumbar.

Nu trollar du väl mer än vanligt? Bedöm dom här två rubrikerna....

- För tredje gånger detta året har metanolhaltig sprit sålts till minderåriga enligt Dagens Nyheter

- För 100:e gången detta året har metanolhaltig sprit sålts till minderåriga enligt Dagens Nyheter

Morgonrodnad försöker få oss övriga att tro att den sista rubriken inte innebär att vi har att göra med en kraftigt förhöjd risk.

Senast redigerad av Moltas666 2012-05-21 kl. 19:55.
Citera
2012-05-21, 19:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Skulle vara spännande för en gammal hembrännare att veta exakt hur dåligt man ska koka för att få metanol i stället för etanol.
Gärna inklusive recept på "mäsk" eller vad man nu ska utgå från.
Om du tar en gammal labmaster, stoppar in bit svavelsyrabehandlat trä i den och sen tar bort allt syre ur kärlet och sen börjar bränna då får du metanol.

Skulle vilja se personen som gör tar fel på mäsk och en bit svavelsyrabehandlat trä.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in