Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-12-09, 01:03
  #169
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Google är din vän...

http://sv.wikipedia.org/wiki/Kr%C3%A4kmedel
Detta används i sjukvården då eller.
För saker som man bör och kan spy upp?

Nä, google är inte min vän, men kanske i detta fallet skulle det kanske gått bra.
Frågan var ställd som om någon visste, är ju rätt intressant för tråden med tanke på diskussionen som nu är.
Citera
2013-12-09, 11:19
  #170
Medlem
Avva66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
För mig är det exakt samma sak
pallar inte med dåliga smaker eller lukter för den delen, det ulkas och kräks väldans ofta då :/

Dum fråga som jag inte vet svaret på.
Kan någon berätta för mig namn på kräkmedel?
Annie Lööf.
Citera
2013-12-09, 11:45
  #171
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Detta används i sjukvården då eller.
För saker som man bör och kan spy upp?

Nä, google är inte min vän, men kanske i detta fallet skulle det kanske gått bra.
Frågan var ställd som om någon visste, är ju rätt intressant för tråden med tanke på diskussionen som nu är.

Det finns ett antal kemiska ämnen som framkallar kräkning vid förtäring eller inandning. Historiskt sett har man använt en del av dessa inom sjukvården då man ansett att kräkning kan vara en adekvat och "ofarlig" metod för att bli av med något oönskat i magsäcken.

Att orsaka medicinsk kräkning är inte helt okontroversiellt eller ofarligt. I vissa fall är det bättre att neutralisera det giftiga ämnet i magen på något sätt istället för att låta det giftiga ämnet fara upp och ner i matstrupen. Det gäller t ex då man svalt starka baser eller syror som är starkt frätande.

Sen finns det speciella ämnen (eller kombinationer av kemiska ämnen) där endast lukten av detsamma direkt orsakar obehärskad kräkning hos människor. Försök har gjorts att använda sådana ämnen i krig genom att sätta stridande förband ur spel.
Citera
2013-12-09, 14:21
  #172
Avstängd
Plaguetongues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är inte det minsta svårt att hitta källor. Det klarar man om man är i närheten av att vara normalintelligent samt läskunnig.

jaså, jamen varför letar du inte upp källan själv då herr normalintelligent
Citera
2013-12-10, 08:21
  #173
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Ja det är intressant.
Är nog väldans svårt att hitta källor på detta, med tanke på det sker så sällan.
Och rätt länge sedan sist väl?
Då att något fått i sig metanol då.

Jag vill minnas att vi inte hittade något exempel i Sverige i modern tid där metanol sålts som livsmedel när vi redde ut saken senast i Sverige.

Däremot ett fall där importerad norsk teknisk sprit ("T-Röd") innehållet farliga halter metanol och att det inneburit dödsfall bland ett gäng alkisar.

Alltså inte hembränt eller ens svartsprit.
Citera
2013-12-10, 17:05
  #174
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Jag vill minnas att vi inte hittade något exempel i Sverige i modern tid där metanol sålts som livsmedel när vi redde ut saken senast i Sverige.

Däremot ett fall där importerad norsk teknisk sprit ("T-Röd") innehållet farliga halter metanol och att det inneburit dödsfall bland ett gäng alkisar.

Alltså inte hembränt eller ens svartsprit.
Sålde vi inte kort stund i Sverige T-röd med farliga ämnen för gäng/några år sedan?
Eller har jag blandat ihop detta med Norge T-röd tro?

Efter Sovjets fall, så har jag för mig det cirkulera en jävla massa metanol på marknaden.
Som kom från militärförråd.
Vilket resultera en del dog.
Citera
2013-12-10, 20:56
  #175
Medlem
Faukess avatar
"Om man dricker bra hemkört så är det inte farligare att dricka än vanlig köpt sprit och dricker man dålig hembränt så är det fan straff nog att dricka den skiten." - Christer Klasson.
Citera
2013-12-10, 23:53
  #176
Medlem
HinGambleGoths avatar
Det är nämligen så att Systembolaget välsignar spriten med sin statliga kraft så att finkeltroll inte ohejdat kan frodas i drycken vilket kan åsamka stor våda för den som dricker.
Citera
2014-01-01, 17:33
  #177
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Sålde vi inte kort stund i Sverige T-röd med farliga ämnen för gäng/några år sedan?
Eller har jag blandat ihop detta med Norge T-röd tro?

Det var Norsk T-Sprit som såldes i Sverige. Men T-Sprit säljs ju givetvis inte som livsmedel. Många drivmedel innehåller ju också etanol. Likväl skulle vi inte säga att någon som dött av att dricka E85 direkt från pumpen skulle ha dött av svartsprit.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Efter Sovjets fall, så har jag för mig det cirkulera en jävla massa metanol på marknaden.
Som kom från militärförråd.
Vilket resultera en del dog.

Likväl har vi inte hittat några svenska fall.
Citera
2014-01-01, 18:15
  #178
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det var Norsk T-Sprit som såldes i Sverige. Men T-Sprit säljs ju givetvis inte som livsmedel. Många drivmedel innehåller ju också etanol. Likväl skulle vi inte säga att någon som dött av att dricka E85 direkt från pumpen skulle ha dött av svartsprit.



Likväl har vi inte hittat några svenska fall.
Vi pratar om i affärerna menar du med den Norska T-spriten eller?

Inte tänk på Sverige när jag skrev om Sovjets fall, och vad som hände där.
Vi har varit rätt förskonade från större metanol försäljning som etanol.
De ggr jag kommer ihåg så har det varit en dunk typ.
Och riktigt länge sedan det skedde.
Citera
2016-04-02, 21:05
  #179
Medlem
neuron-drones avatar
Lånar denna tråden men orkar inte läsa alla inlägg. Förlåååt.

Angående metanol, vad jag förstår så liknar det etanol vid smak och lukt. Om någon skulle "riskera" dricka dålig sprit så undrar jag bara för framtida "upplevelser" hur mycket hen måste dricka för att bli sjuk. Vad jag förstår krävs det inte stora mängder men hur mycket ungefär? Och jag vet det tar ett bra tag innan symptomen kommer.

Men hur lite är lite? Tänkte man kunde ju testa det hembrända på en kompis men hur mycket ska man ta? (Självfallet vet hen att det är hembränt så man gör inget fel).
Citera
2016-04-03, 20:12
  #180
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Lånar denna tråden men orkar inte läsa alla inlägg. Förlåååt.

Angående metanol, vad jag förstår så liknar det etanol vid smak och lukt. Om någon skulle "riskera" dricka dålig sprit så undrar jag bara för framtida "upplevelser" hur mycket hen måste dricka för att bli sjuk. Vad jag förstår krävs det inte stora mängder men hur mycket ungefär? Och jag vet det tar ett bra tag innan symptomen kommer.

Men hur lite är lite? Tänkte man kunde ju testa det hembrända på en kompis men hur mycket ska man ta? (Självfallet vet hen att det är hembränt så man gör inget fel).

Är det riktigt hembränt så kan det inte finnas några farliga mängder metanol i det. Är det dassig rysk smuggelhembränt så finns den risken att det inte faktiskt är hembränt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback