31 189 besökare online
857 863 medlemmar • 45 856 368 inlägg
Användarnamn 
Lösenord
Flashback Forum > Mat, dryck & tobak > Hembränning och dryckestillverkning
Svara på ämne
Ämnesverktyg
daddyshome
Medlem
Jag och min mor har haft en lång diskussion om hembränt, där hon sa att det var mycket farligare än systemsprit. Anledningen var att det INTE fanns kräkmedel i hembränt. Kräkmedel gör så att man spyr om man dricker för mycket och minskar chansen till alkoholförgiftning. Det finns kräkmedel i all systemsprit men inte i hembränt.

Jag är skeptisk till hennes teori, då jag vet att om man gör rätt så kan man bränna finare sprit än på systemsprit. Det skulle vara svårt att tro att det är farligare med bra hembränt och det är svårt att tro att man skulle hälla kräkmedel i all systemsprit.

Hur ligger det till egentligen?

Dr-compakt
Medlem
Har du otur blir du blind. Kräkmedlet har jag hört nåt om att det skulle vara en myt

Andiders
Medlem
Kräkmedel? Det är kräkmedel i läkarsprit. Men inte systemsprit.
Hembränt kan vara dåligt på två sätt. Man vet oftast inte hur mycket alkohol det är i. Och är det dåligt hembränt kan de vara träsprit, och då kan du bli blind.

WhyAreYouBrainDead
Medlem
WhyAreYouBrainDeads avatar
Lite mer om detta här också

https://www.flashback.org/t1422312

Nallestar
Medlem
Nallestars avatar
jo, se till att verkligen läsa in dig i ämnet om hembränning innan du ger dig på det. Träspriten´tror jag att det var 1/3 chans att du klarar dig, 1/3 att du blir blind och 1/3 att du dör om du dricker det.
Rätta mig om jag har alltför mycket fel

daddyshome
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Har du otur blir du blind. Kräkmedlet har jag hört nåt om att det skulle vara en myt

Blindheten tror jag beror på att många langare häller i metanol för att öka procenten alkohol. Det är åtminstone vad jag har läst i skolan. Det spelar inte så stor roll om det är hembränt eller hallonsaft du häller metanol i så kan du bli blind.

Dr-compakt
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
Blindheten tror jag beror på att många langare häller i metanol för att öka procenten alkohol. Det är åtminstone vad jag har läst i skolan. Det spelar inte så stor roll om det är hembränt eller hallonsaft du häller metanol i så kan du bli blind.

Med den teorin kan du inte dricka vatten heller.

daddyshome
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Kräkmedel? Det är kräkmedel i läkarsprit. Men inte systemsprit.
Hembränt kan vara dåligt på två sätt. Man vet oftast inte hur mycket alkohol det är i. Och är det dåligt hembränt kan de vara träsprit, och då kan du bli blind.

Förvånade mig inte, då min mamma tror på alla folkmyter som finns. Så om man inte häller träsprit i brännvinet och skaffar sig en alkoholmätare så är det lika "säkert" som vanlig sprit?

daddyshome
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr-compakt
Med den teorin kan du inte dricka vatten heller.

Jo, om man inte häller metanol i den...

SnartHunk
Medlem
SnartHunks avatar
Det är inte hembränt som är farligt, det är när det inte är hembränt som det blir farligt. Alltså som tidigare har skrivit att du får i dig något annat som utges för att vara hembränt.

Nallestar
Medlem
Nallestars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
Förvånade mig inte, då min mamma tror på alla folkmyter som finns. Så om man inte häller träsprit i brännvinet och skaffar sig en alkoholmätare så är det lika "säkert" som vanlig sprit?

Ja.
Alkoholmätaren gör det inte mera säkert, men du kan få veta hur många % du har i

daddyshome
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nallestar
jo, se till att verkligen läsa in dig i ämnet om hembränning innan du ger dig på det. Träspriten´tror jag att det var 1/3 chans att du klarar dig, 1/3 att du blir blind och 1/3 att du dör om du dricker det.
Rätta mig om jag har alltför mycket fel

Menar du att 2/3 av alla som säljer hembränt häller i träsprit? Jag vill bevisa för min mamma att det inte är livsfarligt innan jag gör eget. Kanske brygger vin eller öl istället, tror det är lagligt t.o.m.

Svara på ämne
Topp Dela »