2012-05-20, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hextern
Vad ska man säga? Finns det hopp för mänskligheten eller är det kört?

Det är en sak när 15 åringar tror på myter om metanol, kräkmedel osv. Men vuxna människor?

Jag tror att om inte internet + google fanns så skulle dessa myter leva vidare i all evighet. Åtminstone i alla små byhålor i landet.
Citera
2012-05-20, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
Jag tror att om inte internet + google fanns så skulle dessa myter leva vidare i all evighet. Åtminstone i alla små byhålor i landet.

Det sjuka är att internet och google finns i alla byhålor men ändå verkar myterna leva. Tror inte det har något att göra med byhålor att göra för övrigt, även stadsbor kan uppisa en enorm dumhet..

För att svara på din andra fråga är rent hembränt inte speciellt gott tycker jag. Ren vodka utan smak är väl ingen höjdare förutom i Ryssland kanske..?
Citera
2012-05-20, 15:26
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greve-Von-Boegroef
För att dom kommit över en stulen tank med skiten och det enda dom kommer på är att försöka rena/omvandla skiten till Etanol?

Där är mer än en varmpanna som pysslat med det där...

Det finns inga verifierade svenska fall av att träsprit skulle ha sålts som livsmedel i modern tid.
Citera
2012-05-20, 15:41
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Det finns inga verifierade svenska fall av att träsprit skulle ha sålts som livsmedel i modern tid.
Jo, tydligen.
http://www.expressen.se/nyheter/man-...ckit-trasprit/
Nu verkar just den här spriten ha norskt påbrå, men det kan ju vara så att allt man har läst om genom åren är tidningsankor/ej fastslaget.
Något fall måste väl ändå vara verifierat?
Citera
2012-05-20, 16:11
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Jo, tydligen.
http://www.expressen.se/nyheter/man-...ckit-trasprit/
Nu verkar just den här spriten ha norskt påbrå, men det kan ju vara så att allt man har läst om genom åren är tidningsankor/ej fastslaget.
Något fall måste väl ändå vara verifierat?

Finns ingen info i artikeln om hur han skulle fått tag på spriten osv.

Det var ett antal som avled för några av norsk teknisk sprit (likt T-Röd men annat märke) men när det kommer till sprit avsett som livsmedel har jag inte sätt något svenskt fall.

Etanolen är och förblir den riskfaktor som överskuggar allt annat när det kommer såväl till hb som köpesprit.
Citera
2012-05-20, 16:20
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Morgonrodnad
Etanolen är och förblir den riskfaktor som överskuggar allt annat när det kommer såväl till hb som köpesprit.
Självklart.
Ändå intressant att man gått och trott att det förekommer något enstaka fall om året i Sverige där det langats metanol.
Någon gång borde det väl ändå ha hänt?
Hur forskar man i det?
Citera
2012-05-20, 17:32
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Självklart.
Ändå intressant att man gått och trott att det förekommer något enstaka fall om året i Sverige där det langats metanol.

Både systembolaget och alkoholindustrin läger mycket pengar på lobbyism och en del i detta är att sprida dessa myter.

Citat:
Någon gång borde det väl ändå ha hänt?
Hur forskar man i det?

Man kan inte bevisa en negation utan får utgå från att så är fallet tills man stöter på motsatsen. Hade det funnits ett sådant fall hade systembolaget garanterat informerat om det.

Men påståendet är främst pedagogiskt. Även om det inträffat en, två eller hundra gånger så ska man inte göra en annan riskbedömning för det. Risken är så oerhört marginell i jämförelse med de risker etanolförtäringen innebär.
Citera
2012-05-20, 17:32
Medlem
Citat:
Det svaret är värt att tacka för. Jag kunde nästan ana att det var en myt då mina föräldrar alltid har lärt mig saker som inte stämmer, t.ex att det är glas i snus eller att hash är den farligaste drogen man kan ta.

Är det verkligen gott att dricka ren hembränt? (utan att grogga)

Bra att du tar till dig mitt svar, de som inte vet vad de pratar om ska inte uttala sig.
Det kan bli nästintill neutralt om man har en bra kolonnbrännare ( det har inte jag, utan amatörmodellen plastbrännare ), men även med den kan man få bra sprit om man renar det ordentligt. Gott beror ju på vad man tycker om, men bra mycket godare än systemspriten.

För övrigt finns det inte glas i snus, ( jag gör eget snus som fräter mer än vanligt snus, och jag har inte lagt i nåt glas i det ) och hasch är inte den farligaste drogen som finns,inte i närheten.
Citera
2012-05-20, 17:37
Medlem
Nallestars avatar
Citat:
Menar du att 2/3 av alla som säljer hembränt häller i träsprit? Jag vill bevisa för min mamma att det inte är livsfarligt innan jag gör eget. Kanske brygger vin eller öl istället, tror det är lagligt t.o.m.

Nej, det jag skrev har inget att göra med hur många som häller i träsprit/dricka det.
Jag har ju prövat och gjort hemma med ett par kompisar när vi var mindre, lite öl och så då, och visst lever vi alla ännu

Ja, det är lagligt, bara du smaksätter det!
Senast redigerad av Nallestar 2012-05-20 kl. 17:46.
Citera
2012-05-20, 17:45
Medlem
Nallestars avatar
Citat:
Haha, det kunde jag nästan räkna ut själv.

Varför har hembränt så dåligt rykte? Är det för att det är olagligt och hör till underklassen?

1. -Det är inte olagligt så länge som du smaksätter det.
2. -DEt är ju självklart enklare att bara dra ner till systemet och köpa, då vet du vad du får, hur det smakar (om du druckit det tidigare), och såblir du inte kallad för lodis, du slipper vänta veckor på att det ska bli klart m.m.

Antagligen för att personer som rör sig med lite mer pengar inte gillar sådant, eller vad man ska säga? Man tycker det är lodis-aktigt, att man inte bara går och köper, fast det kan jag ju förstå vfr man bara inte går ner och köper?
Om du är under 18 så fattar jag ju vfr du vill bränna själv, annars vafan, du hittar väll alltid nån som kan köpa ut

Sen kan det ju vara så att man ofta förknippar hembränning med en ensam gubbe uti i skogen, ovårdad med långt skägg som sitter hemma vid köksbordet och dricker det egna brända, typ

Men självklart finns det ju folk med stil också
Citera
2012-05-20, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedish-match
Bra att du tar till dig mitt svar, de som inte vet vad de pratar om ska inte uttala sig.
Det kan bli nästintill neutralt om man har en bra kolonnbrännare ( det har inte jag, utan amatörmodellen plastbrännare ), men även med den kan man få bra sprit om man renar det ordentligt. Gott beror ju på vad man tycker om, men bra mycket godare än systemspriten.

För övrigt finns det inte glas i snus, ( jag gör eget snus som fräter mer än vanligt snus, och jag har inte lagt i nåt glas i det ) och hasch är inte den farligaste drogen som finns,inte i närheten.

Vet du hur bra det funkar med en vattendestillerare?

Nä, jag har själv räknat ut att snus kan "fräta" på läppen på grund utav andra ämnen än glas, men när jag nämnde det så blev det en livlig diskussion hemma vid köksbordet. Jag idiotförklarades utav morsans kille som minsann hade snusat sen han var 14 år och visste vad han pratade om... Och skulle jag nämna något om dödsdrogen cannabis så börjar morsan grina och tror att hennes son är en knarkare, även fast jag säger att jag aldrig har rört några olagliga droger i hela mitt liv.
Citera
2012-05-20, 18:44
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nallestar
1. -Det är inte olagligt så länge som du smaksätter det.

Vad har du fått den knasiga föreställningen ifrån?

Citat:
2. -DEt är ju självklart enklare att bara dra ner till systemet och köpa, då vet du vad du får, hur det smakar (om du druckit det tidigare), och såblir du inte kallad för lodis, du slipper vänta veckor på att det ska bli klart m.m.

Den här logiken går mig helt förbi. Hur kan man vara säkrare på vad spriten någon annan gör består av än den sprit man själv gör?

Citat:

Antagligen för att personer som rör sig med lite mer pengar inte gillar sådant, eller vad man ska säga?

Min personliga erfarenhet är tvärtom att desto mer pengar folk har desto sämre tycker de om att betala skatt.

Citat:

Om du är under 18 så fattar jag ju vfr du vill bränna själv, annars vafan, du hittar väll alltid nån som kan köpa ut

Varför skulle man inte vilja ha en hobby som vuxen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in