2012-05-20, 00:51
Medlem
Fick höra kräkmedels myten på högstadiet och trodde på det i ett antal år

Dock har man blivit äldre och vet bättre. Men kan säga såhära. Skulle hb vara farligt eller göra folk blinda så skulle halva norrland vara blinda/döda.

HB är bra så länge någon vettig har bränt det! och dethära med att hälla i träsprit för att höjja alkoholhalten låter också som bs. Finns dock säkert någon dum jävel någonstans som gjort det.
Men är nog vanligare att man bränner och häller 3 liter sprit i en 5 litersdunk och 2 liter vatten
Senast redigerad av Mr.Randomish 2012-05-20 kl. 00:53.
Citera
2012-05-20, 01:10
Medlem
Hälsa mamma följande: Kräkmedel är en myt, här har du en källa på det från systembolaget: http://www.systembolagetkampanj.se/aoh/#/56/.

Hembränt gör INTE dig blind, det är metanol som gör dig blind, och det har inget med hembränning att göra. Myten har uppstått pga att det finns idioter som skäl industrisprit och kallar det ``hembränt´´ och säljer det. Sitter just nu och dricker min egen tillverkade sprit.
Citera
2012-05-20, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
Blindheten tror jag beror på att många langare häller i metanol för att öka procenten alkohol. Det är åtminstone vad jag har läst i skolan. Det spelar inte så stor roll om det är hembränt eller hallonsaft du häller metanol i så kan du bli blind.
Bränner du alkohol dåligt får du metanol. S.k träsprit. Bränner du bra får du etanol, också känt som alkohol. Metanol är förvisso också alkohol, men nu pratar jag alkohol i folkmun.
Citat:
Ursprungligen postat av daddyshome
Förvånade mig inte, då min mamma tror på alla folkmyter som finns. Så om man inte häller träsprit i brännvinet och skaffar sig en alkoholmätare så är det lika "säkert" som vanlig sprit?
Vad ska du med hembränt till om du ska hälla det i färdig sprit?
Metanol är inget tillägg i hembränt, metanol är vad hembränt blir om man gjort det dåligt.
Citera
2012-05-20, 01:26
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Andiders
Metanol är inget tillägg i hembränt, metanol är vad hembränt blir om man gjort det dåligt.
Skulle vara spännande för en gammal hembrännare att veta exakt hur dåligt man ska koka för att få metanol i stället för etanol.
Gärna inklusive recept på "mäsk" eller vad man nu ska utgå från.
Citera
2012-05-20, 01:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FBMinchia
Skulle vara spännande för en gammal hembrännare att veta exakt hur dåligt man ska koka för att få metanol i stället för etanol.
Gärna inklusive recept på "mäsk" eller vad man nu ska utgå från.
Man ska vara oerhört klantig, det är en sak som är säkert.
Citera
2012-05-20, 01:45
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Det vete fan. Jag tror snarare man måste vara Joe Labero eller nåt.
Sist jag kollade så skulle det vara i princip omöjligt. Därför jag frågade.
Citera
2012-05-20, 02:04
Medlem
Expliceds avatar
Citat:

Oj vad mycket galla man kan spy ibland. Hur klantig man än är kommer man aldrig kunna få metanol istället för etanol när man bränner. Detta pga. att när man destillerar sin mäsk så separerar man bara ämnen åt, t.ex. etanol ifrån vatten, såldes kommer man aldrig få metanol i sin hembryggd så länge man inte slängt i lite i mäsken före man bränner.
Citera
2012-05-20, 02:14
Medlem
FBMinchias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expliced
Oj vad mycket galla man kan spy ibland. Hur klantig man än är kommer man aldrig kunna få metanol istället för etanol när man bränner. Detta pga. att när man destillerar sin mäsk så separerar man bara ämnen åt, t.ex. etanol ifrån vatten, såldes kommer man aldrig få metanol i sin hembryggd så länge man inte slängt i lite i mäsken före man bränner.
Mäsken innehåller i och för sig en liten mängd metanol, men den är så försvinnande liten att den knappt är mätbar. Det gäller även köpesprit.
Citera
2012-05-20, 03:06
Medlem
Frater_Frags avatar
Personligen så brukar jag använda min egen mor som testobjekt, pga av att hon är jävligt kräsen!

Der farligaste med närproducerat är att somliga letar efter enkla lösningar! Enkla lösningar finns inte!
Citera
2012-05-20, 10:16
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Bränner du alkohol dåligt får du metanol. S.k träsprit. Bränner du bra får du etanol, också känt som alkohol. Metanol är förvisso också alkohol, men nu pratar jag alkohol i folkmun.

Vad ska du med hembränt till om du ska hälla det i färdig sprit?
Återigen.

Metanol tillverkas genom att hetta upp trä.

Etanol tillverkas genom att jäsa socker.

De 2 olika ämnena kan ALDRIG övergå i varandra!

Om man "bränner dåligt" får man svag sprit, med mycket rester kvar, det smakar skit, men aldrig någonsin att metanol på något magiskt sätt skulle uppstå!
Citera
2012-05-20, 13:09
Medlem
Vad ska man säga? Finns det hopp för mänskligheten eller är det kört?

Det är en sak när 15 åringar tror på myter om metanol, kräkmedel osv. Men vuxna människor?
Citera
2012-05-20, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedish-match
Hälsa mamma följande: Kräkmedel är en myt, här har du en källa på det från systembolaget: http://www.systembolagetkampanj.se/aoh/#/56/.

Hembränt gör INTE dig blind, det är metanol som gör dig blind, och det har inget med hembränning att göra. Myten har uppstått pga att det finns idioter som skäl industrisprit och kallar det ``hembränt´´ och säljer det. Sitter just nu och dricker min egen tillverkade sprit.

Det svaret är värt att tacka för. Jag kunde nästan ana att det var en myt då mina föräldrar alltid har lärt mig saker som inte stämmer, t.ex att det är glas i snus eller att hash är den farligaste drogen man kan ta.

Är det verkligen gott att dricka ren hembränt? (utan att grogga)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in