2014-04-18, 15:30
Medlem
Thraggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enronia
Nu får det vara nog. Det här var sista avsnittet jag lyssnade på. En till timme lögner, bullshit och reklam är inget jag orkar med. Den där linfröhistorien är ju för fan en vanlig urban legend.
Citera
2014-04-18, 19:50
Medlem
Rubrik01s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enronia
Nu får det vara nog. Det här var sista avsnittet jag lyssnade på. En till timme lögner, bullshit och reklam är inget jag orkar med. Den där linfröhistorien är ju för fan en vanlig urban legend.

Det finns cyanid i linfrö och man kan dö av linfrö.
Citera
2014-04-18, 21:10
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubrik01
Det finns cyanid i linfrö och man kan dö av linfrö.
Det bör kanske nämnas att du ska konsumera ganska stora mängder linfrö för att du ska få några symtom av cyaniden. Men visst, det är naturligtvis inte omöjligt att någon strör en deciliter linfrö i frukostyoghurten även om det förefaller osannolikt för så gott är det inte.
Citera
2014-04-19, 00:35
Medlem
snillet_1s avatar
Fin utläggning av Sigge om det "gamla Sverige" och det svenska allvaret även om jag inte riktigt accepterar hans beskrivning av det. Det där om att vi "pissade ut allvaret" är dock helt stulet från Nationalteatern.

Citat:
"Dom kloka låser dörren..." säger Greven för sig själv
"Dom kloka låser dörren och barnen skriker på hjälp...
och varje sjuttiofemma, som en mänska dricker ur
är en dröm om en bättre värld
som han sedan pissar ut!
"

http://www.nationalteatern.nu/texter/lordag.txt

Men jag förlåter det eftersom Sigge tidigare sagt att han har lyssnat mycket på dem och gillar Nationalteatern. Det är en förbannat bra textrad.

Mycket bättre avsnitt än det som har varit på senare tid.
Senast redigerad av snillet_1 2014-04-19 kl. 00:38.
Citera
2014-04-19, 01:46
Medlem
herrgurkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnniePuma
Det bör kanske nämnas att du ska konsumera ganska stora mängder linfrö för att du ska få några symtom av cyaniden. Men visst, det är naturligtvis inte omöjligt att någon strör en deciliter linfrö i frukostyoghurten även om det förefaller osannolikt för så gott är det inte.

Från Livsmedelsverkets hemsida:

"Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/
Citera
2014-04-19, 02:25
Medlem
JohnniePumas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrgurka
Från Livsmedelsverkets hemsida:

"Intag av 3-10 matskedar krossat linfrö ger en påtaglig cyanidexponering som kan vara skadlig vid långtidsanvändning, men innebär knappast någon risk för akut förgiftning."

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Vaxtgifter/Linfro/

Precis, det var från samma hemsida jag inhämtade min information.

3-10 matskedar linfrö är ganska mycket att ha i sin frukostyoghurt. Men som jag sa, hon kan mycket väl ha proppat i sig linfrö så till den milda grad att det förgiftat henne, även om det inte förefaller sannolikt då linfrö inte är så fantastiskt gott. Men vi vet ju dock att det finns människor som i hälsans namn petar i sig vad som helst enligt devisen att kommer det obearbetat från jorden så är det nyttigt.
Citera
2014-04-19, 13:54
Medlem
swimp78s avatar
Äter man en deciliter linfrö i filen skiter man på sig. Det är väldigt laxerande i de mängderna.

De flesta som använder linfrö i müsli krossar inte fröna.
Poängen är att de ska gå rakt genom kroppen och bidra till en bra avföring.
Citera
2014-04-19, 15:14
Medlem
Rubrik01s avatar
Det är lite som muskot. Säljs helt utan varningstexter och kan vara farligt i stora mängder.
Citera
2014-04-19, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ilchino-ilsovrano
Haha, du måste ju vara sjuk i huvudet. Ifall du hatar podden, så strunta i att ladda ner den.
Ok, , vi säger väl så..tycker synd om dig.
Citera
2014-04-19, 18:53
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimp78
Äter man en deciliter linfrö i filen skiter man på sig. Det är väldigt laxerande i de mängderna.

De flesta som använder linfrö i müsli krossar inte fröna.
Poängen är att de ska gå rakt genom kroppen och bidra till en bra avföring.

Helt riktigt - en tesked linfrön varje morgon sätter fart på bajseriet!
Citera
2014-04-19, 21:56
Medlem
Jag tyckte senaste avsnittet var helt ok! Reklamen var inte heller så störande och relativt avgränsad. Käkar man för mycket linfrön och inte dricker ordentligt kan man bli förstoppad också kan jag meddela.
Citera
2014-04-20, 09:49
Medlem
romanov01s avatar
Ett bra avsnitt. Igen.

Noah-snacket var ju dock alldeles för långt. Sånt snack blir nästan alltid värdelöst om man inte har sett filmen, vilket nästan alla lyssnare inte har gjort.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in