2012-05-12, 14:53
Medlem
Hittade en annons p blocket om att leasa en audi a1 fr 1995:- i mnaden iklusive service och frskring. Tyckte det lt bra s jag ringde och pratade med en sljare. Kom dock p i efterhand att jag glmde frga om restvrdet. Ngon som har erfarenhet av Audi privatleasing och vet hur det fungerar? Ska dit imorgon och provkra s jag vill vara s frveredd som mjligt.
Citera
2012-05-12, 15:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockemedfoten
Hittade en annons p blocket om att leasa en audi a1 fr 1995:- i mnaden iklusive service och frskring. Tyckte det lt bra s jag ringde och pratade med en sljare. Kom dock p i efterhand att jag glmde frga om restvrdet. Ngon som har erfarenhet av Audi privatleasing och vet hur det fungerar? Ska dit imorgon och provkra s jag vill vara s frveredd som mjligt.

I Audis privatleasing s lmnar du ju tillbaka bilen efter leasingperioden, allts behver du ju inte tnka p restvrde.

Eller missfrstr jag frgan?
Citera
2012-05-12, 15:31
Medlem
Jag var lite otydlig. Vad jag menar r kan man komma att f betala mellanskillnaden p vad bilen ifrga kan sljas fr nr leasingen gtt ut och vad det estimerade restvrdet r nr kontraktet skrivs? Eller r det s enkelt s att man lmnar tillbaka bilen nr avtalet gtt ut utan ngra extra kostnader?
Citera
2012-05-12, 15:34
Medlem
whogivesafucks avatar
Du fr en mnadsavgift beroende p hur lngt du tnker kra. Restvrdet r d medrknat i kalkylen. Kr du mer riskerar du att f betala lite till. Fan vet hur dem gr om du kr betydligt mindre.

P ett stt bekvmt. Men det r med skerhet klart dyrare n att kpa p traditionellt stt. Speciellt nu nr garantier kar och ven service tenderar ing i ngra r.
Normalt har man inga som helst problem frrn det blir dags fr frsta besiktningen.
Citera
2012-05-12, 15:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockemedfoten
Jag var lite otydlig. Vad jag menar r kan man komma att f betala mellanskillnaden p vad bilen ifrga kan sljas fr nr leasingen gtt ut och vad det estimerade restvrdet r nr kontraktet skrivs? Eller r det s enkelt s att man lmnar tillbaka bilen nr avtalet gtt ut utan ngra extra kostnader?

Jag kollade p Audi privatleasing fr nt r sen, och d sa de att man bara lmnar tillbaka bilen, men om ngra problem hittas som inte anses vara "normat slitage" s kan man bli tvungen att erstta kostnaderna fr att terstlla detta.
Citera
2012-05-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag kollade p Audi privatleasing fr nt r sen, och d sa de att man bara lmnar tillbaka bilen, men om ngra problem hittas som inte anses vara "normat slitage" s kan man bli tvungen att erstta kostnaderna fr att terstlla detta.

Gav de ngra exempel p vad som inte ansgs vara normalt slitage?
Citera
2012-05-16, 03:31
Medlem
Rubbermans avatar
I VAGs konsumentlaeasing ingr allt (gemensamt fr VW, Skoda, Audi, Seat), bil, frskring och service, men inte brnsle och dck.

Ett enkelt stt fr de att f ut s mkt bilar p marknaden som mjligt.

Har sjlv haft en VW Passat p konsumentaleasing och det r INTE ngot jag gr igen.

Fr det frsta, de r ytterst fula nr det gller servicen; jag var tvungen att betala den kontant, trots att den skulle ing fr att sen krva pengarna tillbaks i efterhand. Meckigt vrre.

Fr det andra r kraven p "det normala slitaget" mycket hgre n vad som egentligen kan klassas som normalt slitage. Nr jag lmnade in bilen efter tre r och ca 5000 mil s presenterades en enorm rkning p skitsaker som egentligen var just normalt slitage. Sm lackskador p bakre sttfngare, drruppslag och spricka i vindruta. Fr detta fick jag dega ver 12 lax.

Till detta kommer en extra milkostnad fr varje vermil som man kr utver avtalad krstrcka. Jag hade avtalat 4500 mil, men krde 5000 mil. Nu kommer jag inte ihg exakt hur mkt de tog fr varke extra mil men en extra peng blev det i a f.

Summa summarum sledes r det inget jag rekommenderar, dremot erbjd VAG mig ett ganska juste pris fr att fortstta med leasingen i efterhand och s att sg att ta ver bilen fr gott.

Det roligaste av allt r dock r att jag brukar se min gamla Passat hr i Sthlm och de har inte tgrdat de skadorna som de debiterade mig fr. Drav kan jag inte rekommendera denna form av gande, bara bluff och bg.
Citera
2014-02-15, 22:25
Medlem
AtaraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
I VAGs konsumentlaeasing ingr allt (gemensamt fr VW, Skoda, Audi, Seat), bil, frskring och service, men inte brnsle och dck.

Ett enkelt stt fr de att f ut s mkt bilar p marknaden som mjligt.

Har sjlv haft en VW Passat p konsumentaleasing och det r INTE ngot jag gr igen.

Fr det frsta, de r ytterst fula nr det gller servicen; jag var tvungen att betala den kontant, trots att den skulle ing fr att sen krva pengarna tillbaks i efterhand. Meckigt vrre.

Fr det andra r kraven p "det normala slitaget" mycket hgre n vad som egentligen kan klassas som normalt slitage. Nr jag lmnade in bilen efter tre r och ca 5000 mil s presenterades en enorm rkning p skitsaker som egentligen var just normalt slitage. Sm lackskador p bakre sttfngare, drruppslag och spricka i vindruta. Fr detta fick jag dega ver 12 lax.

Till detta kommer en extra milkostnad fr varje vermil som man kr utver avtalad krstrcka. Jag hade avtalat 4500 mil, men krde 5000 mil. Nu kommer jag inte ihg exakt hur mkt de tog fr varke extra mil men en extra peng blev det i a f.

Summa summarum sledes r det inget jag rekommenderar, dremot erbjd VAG mig ett ganska juste pris fr att fortstta med leasingen i efterhand och s att sg att ta ver bilen fr gott.

Det roligaste av allt r dock r att jag brukar se min gamla Passat hr i Sthlm och de har inte tgrdat de skadorna som de debiterade mig fr. Drav kan jag inte rekommendera denna form av gande, bara bluff och bg.

Gammal trd, jag vet. Men du fick allts tillbaka pengarna som du betalade fr servicen - hade en kontrakt om 4500mil och fick d betala fr att du krt 500 mil extra - samt skadat lack, sttfngare drruppslag och dessutom en spricka i vindrutan som du fick betala fr.

Jag fattar inte vafan du lipar fr? Det framgr ju solklart i kontraktet att b.la sprickor i vindruta ej ingr, servicekostnad terbetalas retroaktivt och 8kr fr extra mil tillkommer.
Citera
2014-02-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtaraX
Gammal trd, jag vet. Men du fick allts tillbaka pengarna som du betalade fr servicen - hade en kontrakt om 4500mil och fick d betala fr att du krt 500 mil extra - samt skadat lack, sttfngare drruppslag och dessutom en spricka i vindrutan som du fick betala fr.

Jag fattar inte vafan du lipar fr? Det framgr ju solklart i kontraktet att b.la sprickor i vindruta ej ingr, servicekostnad terbetalas retroaktivt och 8kr fr extra mil tillkommer.

Men har du gt en ny bil? Jag ker en tv r gammal 335d som jag skter pedantiskt. Stller mig lngst bort p parkeringen, handtvttar, kr lackskydd osv osv. Men likfrbannat kommer sm sm skador med tiden. Jag har ett jttelitet parkeringsuppslag som bara jag ser. Vindrutan blir ju lite blstrad varje r, knappt synligt med blotta gat. Hade jag leasat bilen och ftt betala fr dom "skadorna" s hade jag nog vervgt ett mord.

Det finns inget man skulle kunna gra fr att frhindra det.
Citera
2014-02-16, 08:38
Medlem
scontris avatar
Jag leasar en vw nu, och man fr med en lista ver vad som godknns som normalt slitage och vad som debiteras vid terlmning. Godknt r t.ex 3 slagbucklor (drruppslag), 4mm mnster p dcken, ytliga ilastningsrepor p sttfngare och sdr. Sljaren pongterade ganska mycket att fr att underltta fr kunden vid terlmning har man brjat med den hr blanketten. Vet inte hur det var fr ngra r sedan, men gissningsvis har dom haft en del problem och vill underltta fr bde sig sjlv och kunden med detta "kontrakt". I vrigt fr man kra 1500 mil/r i tre r, vermil kostar 15:-. Jag har snittat 12-1300 mil/r ungefr p mina bilar s fr mig ska inte det vara ett problem. n s lnge har det fungerat bekymmersfritt fr mig, fungerar det bra vid terlmnandet ser jag ingen anledning till att sluta leasa, frutsatt att priset inte rusar i vg.
Citera
2014-04-01, 11:03
Medlem
Har ett svagt minne att en sljare p Audi sa att vermil kostar 15 kr extra per mil och kr man under detta fr man tillbaks 6 kr per mil dock max 500 mil. Detta gller privatleasing 4500 mil under 3 r.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in