Citat:
Ursprungligen postat av
Rubberman
I VAGs konsumentlaeasing ingår allt (gemensamt för VW, Skoda, Audi, Seat), bil, försäkring och service, men inte bränsle och däck.
Ett enkelt sätt för de att få ut så mkt bilar på marknaden som möjligt.
Har själv haft en VW Passat på konsumentaleasing och det är INTE något jag gör igen.
För det första, de är ytterst fula när det gäller servicen; jag var tvungen att betala den kontant, trots att den skulle ingå för att sen kräva pengarna tillbaks i efterhand. Meckigt värre.
För det andra är kraven på "det normala slitaget" mycket högre än vad som egentligen kan klassas som normalt slitage. När jag lämnade in bilen efter tre år och ca 5000 mil så presenterades en enorm räkning på skitsaker som egentligen var just normalt slitage. Små lackskador på bakre stötfångare, dörruppslag och spricka i vindruta. För detta fick jag dega över 12 lax.
Till detta kommer en extra milkostnad för varje övermil som man kör utöver avtalad körsträcka. Jag hade avtalat 4500 mil, men körde 5000 mil. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mkt de tog för varke extra mil men en extra peng blev det i a f.
Summa summarum således är det inget jag rekommenderar, däremot erbjöd VAG mig ett ganska juste pris för att fortsätta med leasingen i efterhand och så att säg att ta över bilen för gott.
Det roligaste av allt är dock är att jag brukar se min gamla Passat här i Sthlm och de har inte åtgärdat de skadorna som de debiterade mig för. Därav kan jag inte rekommendera denna form av ägande, bara bluff och båg.
Gammal tråd, jag vet. Men du fick alltså tillbaka pengarna som du betalade för servicen - hade en kontrakt om 4500mil och fick då betala för att du kört 500 mil extra - samt skadat lack, stötfångare dörruppslag och dessutom en spricka i vindrutan som du fick betala för.
Jag fattar inte vafan du lipar för? Det framgår ju solklart i kontraktet att b.la sprickor i vindruta ej ingår, servicekostnad återbetalas retroaktivt och 8kr för extra mil tillkommer.