2012-05-12, 14:53
Medlem
Hittade en annons på blocket om att leasa en audi a1 för 1995:- i månaden iklusive service och försäkring. Tyckte det lät bra så jag ringde och pratade med en säljare. Kom dock på i efterhand att jag glömde fråga om restvärdet. Någon som har erfarenhet av Audi privatleasing och vet hur det fungerar? Ska dit imorgon och provköra så jag vill vara så förveredd som möjligt.
Citera
2012-05-12, 15:06
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockemedfoten
Hittade en annons på blocket om att leasa en audi a1 för 1995:- i månaden iklusive service och försäkring. Tyckte det lät bra så jag ringde och pratade med en säljare. Kom dock på i efterhand att jag glömde fråga om restvärdet. Någon som har erfarenhet av Audi privatleasing och vet hur det fungerar? Ska dit imorgon och provköra så jag vill vara så förveredd som möjligt.

I Audis privatleasing så lämnar du ju tillbaka bilen efter leasingperioden, alltså behöver du ju inte tänka på restvärde.

Eller missförstår jag frågan?
Citera
2012-05-12, 15:31
Medlem
Jag var lite otydlig. Vad jag menar är kan man komma att få betala mellanskillnaden på vad bilen ifråga kan säljas för när leasingen gått ut och vad det estimerade restvärdet är när kontraktet skrivs? Eller är det så enkelt så att man lämnar tillbaka bilen när avtalet gått ut utan några extra kostnader?
Citera
2012-05-12, 15:34
Medlem
whogivesafucks avatar
Du får en månadsavgift beroende på hur långt du tänker köra. Restvärdet är då medräknat i kalkylen. Kör du mer riskerar du att få betala lite till. Fan vet hur dem gör om du kör betydligt mindre.

På ett sätt bekvämt. Men det är med säkerhet klart dyrare än att köpa på traditionellt sätt. Speciellt nu när garantier ökar och även service tenderar ingå i några år.
Normalt har man inga som helst problem förrän det blir dags för första besiktningen.
Citera
2012-05-12, 15:37
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jockemedfoten
Jag var lite otydlig. Vad jag menar är kan man komma att få betala mellanskillnaden på vad bilen ifråga kan säljas för när leasingen gått ut och vad det estimerade restvärdet är när kontraktet skrivs? Eller är det så enkelt så att man lämnar tillbaka bilen när avtalet gått ut utan några extra kostnader?

Jag kollade på Audi privatleasing för nåt år sen, och då sa de att man bara lämnar tillbaka bilen, men om några problem hittas som inte anses vara "normat slitage" så kan man bli tvungen att ersätta kostnaderna för att återställa detta.
Citera
2012-05-12, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Jag kollade på Audi privatleasing för nåt år sen, och då sa de att man bara lämnar tillbaka bilen, men om några problem hittas som inte anses vara "normat slitage" så kan man bli tvungen att ersätta kostnaderna för att återställa detta.

Gav de några exempel på vad som inte ansågs vara normalt slitage?
Citera
2012-05-16, 03:31
Medlem
Rubbermans avatar
I VAGs konsumentlaeasing ingår allt (gemensamt för VW, Skoda, Audi, Seat), bil, försäkring och service, men inte bränsle och däck.

Ett enkelt sätt för de att få ut så mkt bilar på marknaden som möjligt.

Har själv haft en VW Passat på konsumentaleasing och det är INTE något jag gör igen.

För det första, de är ytterst fula när det gäller servicen; jag var tvungen att betala den kontant, trots att den skulle ingå för att sen kräva pengarna tillbaks i efterhand. Meckigt värre.

För det andra är kraven på "det normala slitaget" mycket högre än vad som egentligen kan klassas som normalt slitage. När jag lämnade in bilen efter tre år och ca 5000 mil så presenterades en enorm räkning på skitsaker som egentligen var just normalt slitage. Små lackskador på bakre stötfångare, dörruppslag och spricka i vindruta. För detta fick jag dega över 12 lax.

Till detta kommer en extra milkostnad för varje övermil som man kör utöver avtalad körsträcka. Jag hade avtalat 4500 mil, men körde 5000 mil. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mkt de tog för varke extra mil men en extra peng blev det i a f.

Summa summarum således är det inget jag rekommenderar, däremot erbjöd VAG mig ett ganska juste pris för att fortsätta med leasingen i efterhand och så att säg att ta över bilen för gott.

Det roligaste av allt är dock är att jag brukar se min gamla Passat här i Sthlm och de har inte åtgärdat de skadorna som de debiterade mig för. Därav kan jag inte rekommendera denna form av ägande, bara bluff och båg.
Citera
2014-02-15, 22:25
Medlem
AtaraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubberman
I VAGs konsumentlaeasing ingår allt (gemensamt för VW, Skoda, Audi, Seat), bil, försäkring och service, men inte bränsle och däck.

Ett enkelt sätt för de att få ut så mkt bilar på marknaden som möjligt.

Har själv haft en VW Passat på konsumentaleasing och det är INTE något jag gör igen.

För det första, de är ytterst fula när det gäller servicen; jag var tvungen att betala den kontant, trots att den skulle ingå för att sen kräva pengarna tillbaks i efterhand. Meckigt värre.

För det andra är kraven på "det normala slitaget" mycket högre än vad som egentligen kan klassas som normalt slitage. När jag lämnade in bilen efter tre år och ca 5000 mil så presenterades en enorm räkning på skitsaker som egentligen var just normalt slitage. Små lackskador på bakre stötfångare, dörruppslag och spricka i vindruta. För detta fick jag dega över 12 lax.

Till detta kommer en extra milkostnad för varje övermil som man kör utöver avtalad körsträcka. Jag hade avtalat 4500 mil, men körde 5000 mil. Nu kommer jag inte ihåg exakt hur mkt de tog för varke extra mil men en extra peng blev det i a f.

Summa summarum således är det inget jag rekommenderar, däremot erbjöd VAG mig ett ganska juste pris för att fortsätta med leasingen i efterhand och så att säg att ta över bilen för gott.

Det roligaste av allt är dock är att jag brukar se min gamla Passat här i Sthlm och de har inte åtgärdat de skadorna som de debiterade mig för. Därav kan jag inte rekommendera denna form av ägande, bara bluff och båg.

Gammal tråd, jag vet. Men du fick alltså tillbaka pengarna som du betalade för servicen - hade en kontrakt om 4500mil och fick då betala för att du kört 500 mil extra - samt skadat lack, stötfångare dörruppslag och dessutom en spricka i vindrutan som du fick betala för.

Jag fattar inte vafan du lipar för? Det framgår ju solklart i kontraktet att b.la sprickor i vindruta ej ingår, servicekostnad återbetalas retroaktivt och 8kr för extra mil tillkommer.
Citera
2014-02-15, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AtaraX
Gammal tråd, jag vet. Men du fick alltså tillbaka pengarna som du betalade för servicen - hade en kontrakt om 4500mil och fick då betala för att du kört 500 mil extra - samt skadat lack, stötfångare dörruppslag och dessutom en spricka i vindrutan som du fick betala för.

Jag fattar inte vafan du lipar för? Det framgår ju solklart i kontraktet att b.la sprickor i vindruta ej ingår, servicekostnad återbetalas retroaktivt och 8kr för extra mil tillkommer.

Men har du ägt en ny bil? Jag åker en två år gammal 335d som jag sköter pedantiskt. Ställer mig längst bort på parkeringen, handtvättar, kör lackskydd osv osv. Men likförbannat kommer små små skador med tiden. Jag har ett jättelitet parkeringsuppslag som bara jag ser. Vindrutan blir ju lite blästrad varje år, knappt synligt med blotta ögat. Hade jag leasat bilen och fått betala för dom "skadorna" så hade jag nog övervägt ett mord.

Det finns inget man skulle kunna göra för att förhindra det.
Citera
2014-02-16, 08:38
Medlem
scontris avatar
Jag leasar en vw nu, och man får med en lista över vad som godkänns som normalt slitage och vad som debiteras vid återlämning. Godkänt är t.ex 3 slagbucklor (dörruppslag), 4mm mönster på däcken, ytliga ilastningsrepor på stötfångare och sådär. Säljaren poängterade ganska mycket att för att underlätta för kunden vid återlämning har man börjat med den här blanketten. Vet inte hur det var för några år sedan, men gissningsvis har dom haft en del problem och vill underlätta för både sig själv och kunden med detta "kontrakt". I övrigt får man köra 1500 mil/år i tre år, övermil kostar 15:-. Jag har snittat 12-1300 mil/år ungefär på mina bilar så för mig ska inte det vara ett problem. Än så länge har det fungerat bekymmersfritt för mig, fungerar det bra vid återlämnandet ser jag ingen anledning till att sluta leasa, förutsatt att priset inte rusar i väg.
Citera
2014-04-01, 11:03
Medlem
Har ett svagt minne att en säljare på Audi sa att övermil kostar 15 kr extra per mil och kör man under detta får man tillbaks 6 kr per mil dock max 500 mil. Detta gäller privatleasing 4500 mil under 3 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in