2012-08-31, 10:17
Medlem
korvgobbens avatar
Mina två favoritkockar är Marcus Samuelsson och Hugh Fearnley-Whittingstall. Marcus Samuelsson för att han verkar vara en rätt skön människa väldigt laidback. Hugh för att jag gillar hela tänket att använda så mycket sommöjligt av det mesta, och ta vara på allt, och laga mat efter säsong.
Citera
2012-08-31, 10:52
Medlem
dePauls avatar
Mina favoriter är ett gäng kockar som i Sverige är tämligen okända men rätt stora nere på kontinenten. De lagar precis den typ av mat som undertecknad älskar, dvs mellaneuropeisk dito.

I tur och ordning:

Johann Lafer
Tim Mälzer
Steffen Henssler
Horst Lichter
Andreas Studer
Mario Kotaska

För att nämna några.

På bild Tim Mälzer (till vänster) och Johann Lafer: http://www.tim-maelzer.info/wp-conte...aser-lafer.jpg

Mina favoritkockar är som sagt utvalda främst pga deras val av rätter och matlagningsstil. Rent tekniskt finns det förstås duktigare kockar, framför att i Frankrike, Kina och Japan.

~Paul~
Citera
2012-08-31, 10:53
Medlem
Rosafluffigs avatar
Ramsay, sjuk i huvudet men mat det verkar han kunna.
Citera
2012-08-31, 12:52
Medlem
Masturblijas avatar
Keith Floyd, för att han är rolig och tycker om att supa.......han lagar dessutom god mat. R.I.P
Citera
2012-09-02, 17:39
Medlem
MobutuSeses avatar
Marco Pierre White och Per Morberg. Fina killar
Citera
2012-09-04, 19:00
Medlem
Mario Batali, Charlie Trotter, Michel Guérard, Thomas Keller.
Citera
2012-09-04, 19:37
Medlem
gitterintes avatar
Jag var vid ett tillfälle på The Fat Duck i Bray, Heston Blumenthals restaurant, och det var en fantastisk upplevelse. Ett skådespel för smaklökarna, onekligen

Men det bästa jag någonsin fått var en oxfilet med rödvinssås på en liten vägkrog i Wiltshire. Kommer inte ihåg vad den hette, skulle förmodligen inte ens hitta tillbaka. Vi var på väg från London sydväst och blev hungriga, följde en äteri-skylt från vägen och fick en underbar målitd.

På TV gillar jag att titta på Rick Stein och Hugh Fearnley-Whittingstall. Nigella avskyr jag, en riktig kladdmaja!

Av kokboksförfattare är favoriterna Jamie och Madhur Jaffrey. Skall också erkänna att jag smådyrkar Delia Smith.
Citera
2012-09-04, 20:06
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gitterinte
Jag var vid ett tillfälle på The Fat Duck i Bray, Heston Blumenthals restaurant, och det var en fantastisk upplevelse. Ett skådespel för smaklökarna, onekligen

Men det bästa jag någonsin fått var en oxfilet med rödvinssås på en liten vägkrog i Wiltshire. Kommer inte ihåg vad den hette, skulle förmodligen inte ens hitta tillbaka. Vi var på väg från London sydväst och blev hungriga, följde en äteri-skylt från vägen och fick en underbar målitd.

På TV gillar jag att titta på Rick Stein och Hugh Fearnley-Whittingstall. Nigella avskyr jag, en riktig kladdmaja!

Av kokboksförfattare är favoriterna Jamie och Madhur Jaffrey. Skall också erkänna att jag smådyrkar Delia Smith.
Fast om du gillar alla dessa så mycket, varför har du i så fall Clarissa Dickson Wright som avatar?

Konstigt. Alla kvinnor ogillar Nigella och alla män älskar henne. Undrar vad det beror på

Rick Stein och Hugh Fearnley är också två av mina favvos .

~Paul~
Citera
2012-09-04, 20:15
Medlem
gitterintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Fast om du gillar alla dessa så mycket, varför har du i så fall Clarissa Dickson Wright som avatar?

Konstigt. Alla kvinnor ogillar Nigella och alla män älskar henne. Undrar vad det beror på

Rick Stein och Hugh Fearnley är också två av mina favvos .

~Paul~

Jag gillar Clarissas stil, och hennes matlagning också. Kvinnan är en kämpe! Visste du att hon var den yngsta rättsadvokaten när hon utexaminerades vid 21 års åler? Sedan söp hon ner sig, skapade skandaler och dekade ner sig totalt för att sedan klättra tillbaka i en helt ny karriär. Jag gillar henne skarpt, men inte hennes fäbläss för rävjakt. Fast hon är inte en av mina favoritkockar, även om hon ligger på min topp10-lista.

Nigella för mig var helt OK innan hon sprutade in så mycket botox. Har du lagt märke till att det bara är munnen som ler? Sedan tycker jag som sagt att hon är en kladdmaja också, fast egentligen är jag naturligtvis bara sotis för att hon är så vansinnigt sensuell (ja, det tycker till och med jag )

Rick favorit för att han är så passionerad vad gäller traditionella, lokala rätter. Hugh för att han håller mycket på med "back to nature"

Delia favoritar jag för att jag bär på WI (Women's Institute)-komplex. Önskar så att vi hade något liknande i Sverige!
Citera
2012-09-04, 20:39
Medlem
dePauls avatar
Citat:

1. Visste du att hon var den yngsta rättsadvokaten när hon utexaminerades vid 21 års åler? Sedan söp hon ner sig, skapade skandaler och dekade ner sig totalt för att sedan klättra tillbaka i en helt ny karriär.

2. Jag gillar henne skarpt, men inte hennes fäbläss för rävjakt.

3. Fast hon är inte en av mina favoritkockar, även om hon ligger på min topp10-lista.

4. Nigella för mig var helt OK innan hon sprutade in så mycket botox. Har du lagt märke till att det bara är munnen som ler?

5. Sedan tycker jag som sagt att hon är en kladdmaja också, fast egentligen är jag naturligtvis bara sotis för att hon är så vansinnigt sensuell (ja, det tycker till och med jag )

6. Rick favorit för att han är så passionerad vad gäller traditionella, lokala rätter. Hugh för att han håller mycket på med "back to nature"

7. Delia favoritar jag för att jag bär på WI (Women's Institute)-komplex. Önskar så att vi hade något liknande i Sverige!
1. Ja, det där visste jag. Läste om det på Wiki för ett tag sedan.

2. Det stör inte mig speciellt mycket. Rävar är på sätt och vis skadedjur när det blir för många av dem. I ett av avsnitten av Two Fat Ladies så var hon ju i Skottland med sin vän Jennifer Paterson (avliden sedan -99) och båda sköt hagel så det stänkte om det! Jennifer träffade dock inte ens himlen. Sköt från höften . Synd att hon skulle gå och röka ihjäl sig... Det var egentligen hon och inte Clarissa som var min största favorit av de två.

3. OK. Förstår. Gillade också deras avslappnande stil. Dock är min hjälte nr 1 Johann Lafer (Österrike).

4. Det är inte bara botox hon kört med. Hela hon är ju omgjord. Det är inte ens samma människa när man jämför henne från den tiden när hon och Nigel Slater gjorde TV-program tillsammans. Ansiktet, dess form och hela kroppen är så annorlunda att hon lika gärna kunnat vara en annan person. Synd att man råkade skära av en nerv intill hennes högeröga. I vissa situationer, när hon skall titta upp snabbt så släpar ögat efter, liksom ögonlocket.

5. Jo, kladdar gör hon, liksom krånglar till det i onödan. Men visst är hon sensuell (som du uttrycker det).

6. Rick började en gång i tiden som elev till Floyd, om jag minns rätt. Hans stora passion var ju redan från början fisk och skaldjur. Sedan dess har han ju gjort ett antal program där han rest runt med olika transportmedel. Hans jeep blev ju stulen så han fick köpa en ny. Hans hund dog i samma veva. En trevlig prick som dock kan vara lite egensinnig och kolerisk när han är på dåligt humör.

7. Ja, England är ett traditionsbundet land. Många grejer är rätt sympatiska men när det börjar gå till överdrift så är man trots allt glad att man lever och frodas i Sverige .

~Paul~
Citera
2012-09-04, 21:00
Medlem
gitterintes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul

1. Det stör inte mig speciellt mycket. Rävar är på sätt och vis skadedjur när det blir för många av dem. I ett av avsnitten av Two Fat Ladies så var hon ju i Skottland med sin vän Jennifer Paterson (avliden sedan -99) och båda sköt hagel så det stänkte om det! Jennifer träffade dock inte ens himlen. Sköt från höften . Synd att hon skulle gå och röka ihjäl sig... Det var egentligen hon och inte Clarissa som var min största favorit av de två.

2. Rick började en gång i tiden som elev till Floyd, om jag minns rätt. Hans stora passion var ju redan från början fisk och skaldjur. Sedan dess har han ju gjort ett antal program där han rest runt med olika transportmedel. Hans jeep blev ju stulen så han fick köpa en ny. Hans hund dog i samma veva. En trevlig prick som dock kan vara lite egensinnig och kolerisk när han är på dåligt humör.

3. Ja, England är ett traditionsbundet land. Många grejer är rätt sympatiska men när det börjar gå till överdrift så är man trots allt glad att man lever och frodas i Sverige .

~Paul~
1. Inte jakt i sig som stör mig, det är det sätt det bedrivs på. Ett gäng uppsnofsade toffar som rider runt i skogen och stressar ihjäl djur med hund. Som högst i kedjan är det vårt ansvar att hålla koll på populationer av djur (vi har ju gudbevars tagit livet av mellanliggande kedjelänkar), men det skall göras ansvarsfullt och humant!

2. Har en av Ricks fiskkokböcker, matporr på hög nivå, men har hittills aldrig lyckats med ett enda recept. Fasansfullt dyrt med vissa av ingredienserna här också

3. Det jag gillar med Storbritannien (likväl som många av kontinentländerna) är att även små samhällen fortfarande värnar om sina slaktare, grönsakshandlare, fiskhandlare och bagerier. Man kan få toppkvalitet på varorna, råd och hjälp på ett helt annat sätt än på stormarknaden. Till och med i storstäder är det svårt att hitta sådant här i matmonopolens Mecca.

Vi bor i norra Stor-Stockholm och måste ge oss till stan för att hitta en bra chark och skall vi ha fisk blir det Melanders i Täby till hutlösa priser. Synd, tycker jag!
Citera
2012-09-04, 21:42
Medlem
dePauls avatar
Citat:
1. Inte jakt i sig som stör mig, det är det sätt det bedrivs på. Ett gäng uppsnofsade toffar som rider runt i skogen och stressar ihjäl djur med hund.

2. Har en av Ricks fiskkokböcker, matporr på hög nivå, men har hittills aldrig lyckats med ett enda recept. Fasansfullt dyrt med vissa av ingredienserna här också

3. Det jag gillar med Storbritannien (likväl som många av kontinentländerna) är att även små samhällen fortfarande värnar om sina slaktare, grönsakshandlare, fiskhandlare och bagerier. Man kan få toppkvalitet på varorna, råd och hjälp på ett helt annat sätt än på stormarknaden. Till och med i storstäder är det svårt att hitta sådant här i matmonopolens Mecca.

Vi bor i norra Stor-Stockholm och måste ge oss till stan för att hitta en bra chark och skall vi ha fisk blir det Melanders i Täby till hutlösa priser. Synd, tycker jag!
1. Förstår. Det stör mig också.

2. Hm, är recepten så invecklade? Ja i vårt land är allt av bättre kvalité extremt dyrt. Förstår inte varför det är så. Ett exempel. En kniv tillverkad i Sverige är billigare att importera från USA, trots tull, moms och exp. avgifter. Helt sjukt. En liter bensin kostar precis hälften i staterna. Också nere i Europa är de mesta billigare, oavsett vad våra politiker säger.

3. Ja precis. Traditionen är stark där. Hugh Fernley har ju haft en del program på det temat. Du klagar på Sthlm-området men jag undrar om det inte är ännu sämre här i Götet. Faktum är att jag handlar bättre när jag kommer ner till Blekinge (Karlskrona). Och framför allt avsevärt billigare!

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in