• 1
  • 2
2012-05-11, 16:29
Medlem
Wutnoshits avatar
Hejsan igen!

Nu undrar jag om ni har någon favorit kock. Någon ni kockar jobbat under eller någon som ni sett på tv eller något liknande

Beskriv gärna vrf just han/hon är eran favorit.

(om ni inte har någon favorti så kan ni gärna säga någon ni har respekt för eller bara någon grym kock

Min stora favorit måste nog vara Michell Roux jr eftersom han verkar vara en skön och lugn snubbe samt att han verkligen lagar mat med passion och finess.

Dela gärna med er
Citera
2012-05-11, 16:47
Medlem
Hej.
Den tv kock jag har fastnat för mest, kanske är lite töntigt, men det är Jamie Oliver. Okej, allt han har gjort kanske inte har varit speciellt bra, men han gör det roligt att titta på matprogram. Kolla in Jamie at home, matlagning när det är som bäst enligt mig .
Citera
2012-05-11, 17:12
Medlem
Harkeleights avatar
Tv-kock är nog Heston.

De jag jobbat med har jag svårt att rangordna, Alexander Nilsson hamnar på botten av den listan kan jag iallafall säga. Katastrof i köket. (Nej, ingen problemkrog i kniven mot strupen)
Citera
2012-05-11, 17:13
Medlem
mernilios avatar
Han syns inte så mycket i rutan numera. Min favorit tv-kock är förmodligen Nils-Emil Ahlin. Motiveringen är att han verkligen tycks älska att sprida kunskap kring den mat han gillar allra mest, nämligen svensk husmanskost. Det är ochså lättare att ha ett förhållande till maten när tv-kocken gör samma rätter som man själv kanske har lagat någon gång, men som man kan sno lite tips&tricks från.

Sedan är det ju omöjligt att inte gilla Edvard Blom!

Jag kan väl erkänna att jag tycker Marco Pierre White är ganska cool. Och man måste respektera en man som lämnade tillbaka sina tre stjärnor i Guide Michelin när han insåg att matlagningen tagit över hans liv så mycket att han förstod att han hade försakat så mycket annat i livet. Mannen i fråga har ganska mycket innanför pannbenet. I en film som finns på tuben pratar han om dyslexi som han själv har. När jag såg den tänkte jag att den borde vara nåt för dyslektiska ungdomar som kanske har dåligt självförtroende.
Senast redigerad av mernilio 2012-05-11 kl. 17:26.
Citera
2012-05-11, 17:22
Medlem
Harkeleights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio
Han syns inte så mycket i rutan numera. Min favorit tv-kock är förmodligen Nils-Emil Ahlin. Motiveringen är att han verkligen tycks älska att sprida kunskap kring den mat han gillar allra mest, nämligen svensk husmanskost. Det är ochså lättare att ha ett förhållande till maten när tv-kocken gör samma rätter som man själv kanske har lagat någon gång, men som man kan sno lite tips&tricks från.

Edward är härlig, första gången man mötte honom hade man ingen aning om vem det var. Han kommer fram, stor och manlig, man förväntar sig en björnstämma.

Så står man där, han börjar prata och allting går emot allt man trodde. Så jävla svårt att hålla sig för skratt av chocken. Men han är en fantastisk man med mycket kunskap och ödmjukhet.
Citera
2012-05-11, 17:33
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harkeleight
Edward är härlig, första gången man mötte honom hade man ingen aning om vem det var. Han kommer fram, stor och manlig, man förväntar sig en björnstämma.

Så står man där, han börjar prata och allting går emot allt man trodde. Så jävla svårt att hålla sig för skratt av chocken. Men han är en fantastisk man med mycket kunskap och ödmjukhet.

Visst är det så! Man blir glad när man hör och ser Edvard Blom. En kille som kommer direkt från "gatan" och visar sig vara en personlighet av rang, och dessutom akademiskt kultiverad och gastronomiskt välbevandrad, och med ett tilltal som tagen från någon roll som fabrikörn i någon pilsnerfilm från 40-talet. Han är en klenod!
Senast redigerad av mernilio 2012-05-11 kl. 17:41.
Citera
2012-05-11, 17:41
Medlem
Fickludds avatar
Jag gillade Keith Floyd som på ett charmigt sätt rörde ihop det som andra hackade/skalade/beredde åt honom. Jag såg honom aldrig hacka en lök, men programmen var trivsamma.

Keith Floyd dog för nästan tre år sedan i en hjärtattack, 65 år gammal.
Citera
2012-05-11, 17:51
Medlem
mouris avatar
Självklart är det Morberg. Trots att han förmodligen spelar över är det skönt med någon som inte behöver klippa för att löken hamnade på golvet.
Citera
2012-05-11, 18:06
Medlem
Leif Mannerström
Citera
2012-05-11, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ferrarifanlellewtc
Leif Mannerström
Precis honom skulle jag skriva. Han har ju Kometen i Göteborg. I december 2010 åt jag och en polare deras Wallenbergare. Det var nog fanimej det bästa jag ätit. Gjord på kalv, med fantastiskt god potatispuré och gröna ärter som det var något rökt i (typ fläsk eller bacon).

Sen har man ju stor respekt för Tore Wretman om man gillar hederlig husmanskost.
Citera
2012-05-11, 19:35
Medlem
mernilios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marlow9
Precis honom skulle jag skriva. Han har ju Kometen i Göteborg. I december 2010 åt jag och en polare deras Wallenbergare. Det var nog fanimej det bästa jag ätit. Gjord på kalv, med fantastiskt god potatispuré och gröna ärter som det var något rökt i (typ fläsk eller bacon).

Sen har man ju stor respekt för Tore Wretman om man gillar hederlig husmanskost.

Jag respekterar dig för ditt val. Leif Mannerström är en av de stora enormt pompösa matkreatörerna i Sverige.

Dock tycker jag att du bör sluta använda substantivet "man", när du egentligen menar "jag".

För mig är det en liten skillnad, men för dig att bli personlig är det något milsvida.
Citera
2012-05-11, 20:01
Medlem
Wutnoshits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mernilio

Jag kan väl erkänna att jag tycker Marco Pierre White är ganska cool. Och man måste respektera en man som lämnade tillbaka sina tre stjärnor i Guide Michelin när han insåg att matlagningen tagit över hans liv så mycket att han förstod att han hade försakat så mycket annat i livet. Mannen i fråga har ganska mycket innanför pannbenet. I en film som finns på tuben pratar han om dyslexi som han själv har. När jag såg den tänkte jag att den borde vara nåt för dyslektiska ungdomar som kanske har dåligt självförtroende.

Edward är en otrolig rolig och trevlig person, hans gästabud med Jan- Öjvind Swan är nog bland det bästa som gått på tv!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in