2012-11-01, 19:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Svar ja, och med råge.

En uppföljning på det inlägg jag skrev igår följer nedan. Skriver dock på telefonen, så jag ursäktar eventuella stavfel och liknande på förhand.

Idag har jag varit inne på tre olika apotek (Apoteket, Medstop samt Cura) och ingen av dem var medvetna om denna lagändring. Då jag jobbar med granskning av dylika företag kunde jag i form av detta prata direkt med apotekscheferna och därmed få lite mer info än gemene man.

Bäst bemötande var det absolut på Apoteket. Där satt vi i möte med Kvalitetsansvariga på koncernen (som besökte just det jävla apoteket den dagen - lite flax eller?) som inte kunde svara på hur lagändringen skulle tillämpas i praktiken. Jag var tvungen att lämna dem innan frågan var färdig, men jag fick i alla fram informationen om att läkemedelsverket (typ, hette något liknande) gått ut med en ny policy där butikerna på plats räds göra en bedömning för att säkerställa att köparen inte skall nyttja sprutor eller kanyler för narkotika eller dopingmissbruk. De lovade däremot att återkomma under dagen efter att deras två juridiska ombud hade återkopplat, vilket de också gjorde under eftermiddagen.

I och med att den tidigare restriktionen upphävts så kan man som privatperson numer köpa kanyler utan recept eller officiella intyg, så långt är juristerna överens. Däremot så kommer i vart fall Apoteket, som jag nämnde tidigare, på plats göra en bedömning för om bruket kommer att vara något annat än just narkotika och doping. Här börjar dock problemen, eftersom de inte hade någon färdig lösning för att göra detta. Exempelvis kommer målare och folk med djur att lagligt kunna köpa kanyler och pumpar, men hur kan det bruket styrkas? Sedan kan det inte vara en för invecklad process att bevisa heller, eftersom man skall ha det lätt som kund. Detta var något de jobbade med, och en spontan idé som personen jag pratade med hade var att man kunde skriva någon form av intyg direkt på apoteket som öppnade upp för framtida köp, ungefär som ett inofficiellt recept.

De skulle fortsätta att arbeta med frågan de närmsta dagarna, och sedan återkoppla till mig. Lovar att återkomma när jag har mer info. Vad jag däremot kan garantera är att man absolut kommer kunna köpa det på apotek där de inte bryr sig så mycket, ta bara med er en utskrift på lagen (pdf finns tidigare i tråden). De räckte för att jag skulle kunna lägga en beställning på 200 nålar och 100 5ml-pumpar. Priset, om någon är intresserad, låg på 50kr för 100st blåa (23g), 80kr för 100st gula (21g) och 80kr (tror jag det var) för pumpar.

Tack för all denna informationen! Det låter dock konstigt att de inte har någon färdig lösning för bedömning ännu. Lagen har trots allt redan applicerats.
Som jag tolkar det i övrigt är att man bara behöver komma på en vettig historia för att köpa verktyg. Vad har t ex målare sprutor till i sitt yrke?
Du skrev att du lade en beställning. Betyder detta att apoteken inte har verktygen inne i lager ännu?

Jag såg även att apotekgruppen.se och apoteket.se har olika apotek om man kollar på deras butiker i olika städer. Någon som vet om de har samma sortiment?
Citera
2012-11-01, 19:52
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasCA
Tack för all denna informationen! Det låter dock konstigt att de inte har någon färdig lösning för bedömning ännu. Lagen har trots allt redan applicerats.
Som jag tolkar det i övrigt är att man bara behöver komma på en vettig historia för att köpa verktyg. Vad har t ex målare sprutor till i sitt yrke?
Du skrev att du lade en beställning. Betyder detta att apoteken inte har verktygen inne i lager ännu?

Jag såg även att apotekgruppen.se och apoteket.se har olika apotek om man kollar på deras butiker i olika städer. Någon som vet om de har samma sortiment?
Ja, det är bedrövligt. Oavsett utgång bör de ju i vart fall ha ett färdigt beslut (det har ju varit igång över hela sommaren).

Och ja, det är precis den känslan jag fick också. Med en vettig historia så skall det inte vara några problem, om de nu väljer att köra på den här lösningen. Personalen skall ju bara göra en platsbedömning (misstänker att det kommer vara ungefär som med langningsmisstanke på systemet).

Och nej, det enda de hade inne i lager var kanyler till insulinpennor, och det var ju inte intressant. Skulle bara ta några dagar att beställa, så det är ju absolut inga problem. Man får till och med en smsförsändelse när det är framme i butik, om man så önskar.
Citera
2012-11-01, 20:07
Medlem
Citat:
Ja, det är bedrövligt. Oavsett utgång bör de ju i vart fall ha ett färdigt beslut (det har ju varit igång över hela sommaren).

Och ja, det är precis den känslan jag fick också. Med en vettig historia så skall det inte vara några problem, om de nu väljer att köra på den här lösningen. Personalen skall ju bara göra en platsbedömning (misstänker att det kommer vara ungefär som med langningsmisstanke på systemet).

Och nej, det enda de hade inne i lager var kanyler till insulinpennor, och det var ju inte intressant. Skulle bara ta några dagar att beställa, så det är ju absolut inga problem. Man får till och med en smsförsändelse när det är framme i butik, om man så önskar.

Fan, jag som hade tänkt knalla iväg imorgon och få verktygen i handen, men det verkar ju skita sig då. Du behövde ingen historia över huvudtaget eller?
Citera
2012-11-01, 20:20
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasCA
Fan, jag som hade tänkt knalla iväg imorgon och få verktygen i handen, men det verkar ju skita sig då. Du behövde ingen historia över huvudtaget eller?
Jodå, de ville veta vad jag skulle använda det till. Skötte det faktiskt föredömligt utefter deras perspektiv, trots att de visste vilka jag hade i ryggen så ville de ha en förklaring. Men det var ingen "utfrågning" direkt, utan ville väl bara höra lite vad jag skulle använda det till.
Citera
2012-11-01, 21:13
Medlem
Nån som kan ge nåt konkret svar på om se faktist går att köpa/beställa in på något sthlms apotek? testade på min lokala men dom kollade snett o efter lite diskussion så sa dem att de endast har recept
belagt.
Citera
2012-11-01, 21:18
Medlem
Citat:
Jodå, de ville veta vad jag skulle använda det till. Skötte det faktiskt föredömligt utefter deras perspektiv, trots att de visste vilka jag hade i ryggen så ville de ha en förklaring. Men det var ingen "utfrågning" direkt, utan ville väl bara höra lite vad jag skulle använda det till.

Vad sa du då?
Vad kan man säga, vilka mediciner behöves injiceras av "unga" människor tex, förslag?
Citera
2012-11-01, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sigmatic
Vad sa du då?
Vad kan man säga, vilka mediciner behöves injiceras av "unga" människor tex, förslag?

Är t ex injicerat B12 receptbelagt? Om inte... så är det väl ett "starkt" skäl till att få kanyler etc?
Citera
2012-11-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalig-fantasi
Är t ex injicerat B12 receptbelagt? Om inte... så är det väl ett "starkt" skäl till att få kanyler etc?

Receptbelagt ja tyvärr. Men fyfan..Är åldersgränsen 20 elr 21?

Samt är det någon som fått ut här?!

//Jeff
Citera
2012-11-01, 21:57
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheJeffster
Receptbelagt ja tyvärr. Men fyfan..Är åldersgränsen 20 elr 21?

Samt är det någon som fått ut här?!

//Jeff
Det finns ingen "åldersgräns", men under 20 så måste du styrka medicinskt bruk.

Ja, jag fick köpa.
Citera
2012-11-01, 22:09
Medlem
Men om man inte behöver recept så kan man väl lika gärna säga "ska ha det för medicinsk bruk och vill inte tala öppet här där alla kan höra"
Handlar ju inte om värsta utfrågningen som någon sa.
Borde gå bra om man ser "normal" ut och inte väcker misstankar annars?
Citera
2012-11-01, 22:18
Medlem
Är det på apoteket man måste gå?
Citera
2012-11-01, 22:38
Medlem
sedans avatar
En minimal uppdatering, detta är tydligen den policy som Apoteket hänvisade till.

http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Sprutor--kanyler/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in