Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-03-31, 19:12
  #817
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Finns en FUP och tar du emot över 100 pumpar och 100 nålar är det fängelsestraff i skalan ifall du kör från utlandet.

Japp det blir smuggling och häftiga straff. Visst folk blandar ihop det där med att ha hemma om polisen gör husrannsakan. Ingen fara att äga men smuggling blir det om du blir tagen för beställning utomlands ifrån
Citera
2022-03-31, 19:41
  #818
Medlem
Straffen för smuggling/beställa grejerna utomlands är helt barocka. Skulle aldrig göra det oavsett hur sällan man åker dit för det. Inte värt det. Kan betala tre spänn per nål inrikes istället...
Citera
2022-03-31, 20:04
  #819
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av litenjaekel
Dock så gör väl inte tullen något med ett paket från Danmark? Det åker väl bara raka vägen på en lastbil hit och till utlämningsställe.

Det där "utlämningsstället", där breven sorters, för att skickas vidare inrikes, det är där svenska tullen gör sitt jobb.
Men lär vara galet liten risk för då man mest söker med hund efter knark.
Fast tullen har dessvärre mig i sina klor nu för andra dumheter så vågar inte riskera att spä på ytterligare straff. 🙃
Citera
2022-03-31, 20:54
  #820
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Gustavsson
Finns en FUP och tar du emot över 100 pumpar och 100 nålar är det fängelsestraff i skalan ifall du kör från utlandet.
Ett förundersökningsprotokoll? "Kör från utlandet"? Ledsen men det är svårt att hänga med på vad du skriver.
Citera
2022-03-31, 20:56
  #821
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Ett förundersökningsprotokoll? "Kör från utlandet"? Ledsen men det är svårt att hänga med på vad du skriver.

Provat att använda Google?
Citera
2022-03-31, 20:59
  #822
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Provat att använda Google?
Jag vet givetvis vad ett förundersökningsprotokoll är men vad har det med saken att göra? En prejudicerande dom kanske kan ha relevans i sammanhanget, men en FUP säger ju ingenting förrän rättegången är över. Eller hur tolkar du det?

"Finns en FUP och tar du emot över 100 pumpar och 100 nålar är det fängelsestraff i skalan ifall du kör från utlandet."
Citera
2022-03-31, 21:03
  #823
Medlem
SpOeNdis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stortrollet
Jag vet givetvis vad ett förundersökningsprotokoll är men vad har det med saken att göra? En prejudicerande dom kanske kan ha relevans i sammanhanget, men en FUP säger ju ingenting förrän rättegången är över. Eller hur tolkar du det?

"Finns en FUP och tar du emot över 100 pumpar och 100 nålar är det fängelsestraff i skalan ifall du kör från utlandet."

Jag menar googla efter t.ex "smuggling av kanyler" så får du upp flera artiklar om folk som har torskat och där fängelse straff har utdelats och folk som har fått böter.

Där det även specifikt nämner ett danskt bolag som sprutorna är beställda ifrån, just det fallet med 100 kanyler och 100 pumpar vet jag inte hur utfallet blev.
__________________
Senast redigerad av SpOeNdi 2022-03-31 kl. 21:06.
Citera
2022-03-31, 21:13
  #824
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpOeNdi
Jag menar googla efter t.ex "smuggling av kanyler" så får du upp flera artiklar om folk som har torskat och där fängelse straff har utdelats och folk som har fått böter.

Där det även specifikt nämner ett danskt bolag som sprutorna är beställda ifrån, just det fallet med 100 kanyler och 100 pumpar vet jag inte hur utfallet blev.
Jaså, hittar mest gammalt skit samt en artikel från 2020 men där står bara att en man åtalas men jag hittar inget om utfallet.
Sverige har ju fått en del kritik tidigare för att vi inte följer direktiv 93/42/EEG så jag trodde i min enfald att lagen hade anpassats på senare år men så är det kanske inte alltså.

Oavsett har jag mycket svårt att tro att en åklagare skulle driva ett ärende mot en enskild person för införsel av 100 kanyler och pumpar, om man inte ringer tullen och erkänner vid efter beslag förstås
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback