2012-11-01, 22:38
Medlem
Tom.Bombadills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Det finns ingen "åldersgräns", men under 20 så måste du styrka medicinskt bruk.

Ja, jag fick köpa.
Nice. Fast undra om man får detta på alla apotek.

Btw så borde de lägga in alla verktyg på hemsidan och göra så att man kan beställa med e-legitimation.
Citera
2012-11-01, 23:26
Medlem
whatnots avatar
" Sprutor och kanyler får inte säljas till den som är under 20 år, om inte denne kan styrka att varorna ska användas för medicinskt bruk."

Detta kan ju även tolkas som att vi över 20 får köpa även om vi inte kan styrka något?
Så de får inte säljas om det finns misstanke om doping eller drogmissbruk, samtidigt som vi inte är skyldiga att styrka medicinskt bruk?

Luddigare är tysk grammatik vafan...
Citera
2012-11-01, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tom.Bombadill
Nice. Fast undra om man får detta på alla apotek.

Btw så borde de lägga in alla verktyg på hemsidan och göra så att man kan beställa med e-legitimation.

Sprutorna finns på apotekets hemsida, men de säljs inte där. Sök på "B.Braun Medical Omnifix", "Terumo Neolus" så får du fram 3 komponentspumpar samt kanyler.
Det blir svårt för apoteket att avgöra om du ska använda det för annat än doping eller narkotika om man skulle kunna beställa med e-leg.
Citera
2012-11-02, 00:17
Medlem
svennerubinsfans avatar
Vad är det för mening om man ändå inte får köpa det utan giltig anledning? Hur fick folk som behövde sprutor innan, sina sprutor?
Citera
2012-11-02, 00:54
Medlem
naturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasCA
Sprutor.com beställde jag från för 2 veckor sedan och betalade samma dag. Fick ingen leverans och får inte heller svar på mailen. Det verkar vara andra som har samma problem i tråden om sprutor.com.

Jag är inte heller sugen på att beställa utomlands. Jag kikade lite på apotekets hemsida och hittar inga sprutor eller kanyler där.

verktygsgrossisten har jag beställt ifrån (dock ej från deras hemsida) men dom är gröna iaf
Citera
2012-11-02, 05:52
Medlem
MaxOn123s avatar
För er som lyckats med köp från apoteket...uppdatera gärna med..

- Vad sa ni till kassörskan, vad svara de.
- Hur mycket köpte ni, och vilket apotek.

Citera
2012-11-02, 07:17
Medlem
Online807s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennerubinsfan
Vad är det för mening om man ändå inte får köpa det utan giltig anledning? Hur fick folk som behövde sprutor innan, sina sprutor?

Meningen är väl att apoteket ska bli privatläkare och veterinärers grossister så pengarna går till Sverige och inte utländska importörer.
De fick ut dem på recept.
Citera
2012-11-02, 07:59
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatnot
" Sprutor och kanyler får inte säljas till den som är under 20 år, om inte denne kan styrka att varorna ska användas för medicinskt bruk."

Detta kan ju även tolkas som att vi över 20 får köpa även om vi inte kan styrka något?
Så de får inte säljas om det finns misstanke om doping eller drogmissbruk, samtidigt som vi inte är skyldiga att styrka medicinskt bruk?

Luddigare är tysk grammatik vafan...
Ja, det är det som är problemet för tillfället. Apoteken vet inte hur de skall tillämpa lagen. Som jag skrev tidigare så har läkemedelverket gått ut med en riktlinje som lyder;

Citat:
En anmälan om handel med sprutor och kanyler ska göras till Läkemedelsverket innan handeln påbörjas. Anmälan ska göras på blankett "Anmälan om handel med sprutor och kanyler". Anmälan är avgiftsfri.

Om tidigare angivna förhållanden har ändrats ska detta anmälas. Detta gäller även uppgift om att verksamheten ska upphöra.

Den som partihandlar med sprutor och kanyler ska vid försäljning försäkra sig om att återförsäljaren har rätt att handla med varorna.

Sprutor och kanyler ska förvaras och hanteras så att obehöriga inte kan komma över dem. Den som handlar med sprutor eller kanyler ska vid försäljning försäkra sig om att dessa inte kan komma att användas vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel.
Sprutor och kanyler får inte säljas till den som är under 20 år, om inte denne kan styrka att varorna ska användas för medicinskt bruk.

Läkemedelsverket ska snarast informeras om stöld eller annan avledning.

EDIT: Glömde för i helvete poängen med hela inlägget

I min mening är det helt och hållet upp till Apoteket att välja hur de vill att jag som kund skall styrka det. I och med att inga intyg behövs så tänker jag helt enkelt fråga dem om vad de vill veta, och ifall de inte kan komma på någonting vettigt så ser jag ingen anledning till att de inte kan sälja till mig. Jag frågade igår ifall provsvar kunde vara på tavlan, men det avvisade de omedelbums, och tyckte att det var integritetskränkande (för mig som kund). Så vi får se vad de kommer på. Oavsett så är det ju apotekens ansvar att komma fram med en metod, inte vår.
Senast redigerad av sedan 2012-11-02 kl. 08:06.
Citera
2012-11-02, 09:36
Medlem
makaveli143s avatar
Som jag skrivit tidigare i tråden så är hela EU-direktivtet ett s.k. minimi direktiv, d.v.s. det finns krav från EU håll att varje medlemsstat ska tillgodose sina medborgare kanyler och sprutor. Hur medlemsstaten sedan väljer att utforma tillgodoseendet är upp till varje medlemsstat själva. Fan allvarligt trodde ni på fullaste allvar att det bara skulle vara att traska in på Apoteket och hämta ut hammare och spik i Sverige! Hur naiv får man bli egt faktist alltså.
Citera
2012-11-02, 09:39
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sedan
Ja, det är det som är problemet för tillfället. Apoteken vet inte hur de skall tillämpa lagen. Som jag skrev tidigare så har läkemedelverket gått ut med en riktlinje som lyder;

EDIT: Glömde för i helvete poängen med hela inlägget

I min mening är det helt och hållet upp till Apoteket att välja hur de vill att jag som kund skall styrka det. I och med att inga intyg behövs så tänker jag helt enkelt fråga dem om vad de vill veta, och ifall de inte kan komma på någonting vettigt så ser jag ingen anledning till att de inte kan sälja till mig. Jag frågade igår ifall provsvar kunde vara på tavlan, men det avvisade de omedelbums, och tyckte att det var integritetskränkande (för mig som kund). Så vi får se vad de kommer på. Oavsett så är det ju apotekens ansvar att komma fram med en metod, inte vår.
Ja och de kan neka dig hur mycket de vill också utan någon annan förklaring än att vi tror inte på dig. Ska du vända till polisen då eller? Bli tagen på piss direkt på plats.
Citera
2012-11-02, 09:40
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Som jag skrivit tidigare i tråden så är hela EU-direktivtet ett s.k. minimi direktiv, d.v.s. det finns krav från EU håll att varje medlemsstat ska tillgodose sina medborgare kanyler och sprutor. Hur medlemsstaten sedan väljer att utforma tillgodoseendet är upp till varje medlemsstat själva. Fan allvarligt trodde ni på fullaste allvar att det bara skulle vara att traska in på Apoteket och hämta ut hammare och spik i Sverige! Hur naiv får man bli egt faktist alltså.
Man hoppas ju på det bästa ibland. Men man blir ju alltid besviken på lille Sverige.

Sverige är lite som mytomanen i mellanstadiet. Det ser rätt bra ut på pappret men fullt med hyckleri och lögner ändå. Håller aldrig sina löften.

Men jag gillar lille Sverige ändå, det finns mycket bra också.
Citera
2012-11-02, 09:42
Medlem
sedans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Ja och de kan neka dig hur mycket de vill också utan någon annan förklaring än att vi tror inte på dig. Ska du vända till polisen då eller? Bli tagen på piss direkt på plats.
Självfallet kan de det likt vilken affär som helst, men jag, i min goda tro () förutsätter att det inte kommer bli på det sättet. Tidigare har de ju refererat till lagstiftningen som numer hävts, om att kanyler skall vara receptbelagda (eller motsvarande).

Men vi får väl se hur apoteken väljer att göra. För min del så löste det sig ju, men jag kanske hade tur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in