Citat:
Ursprungligen postat av whatnot
" Sprutor och kanyler får inte säljas till den som är under 20 år, om inte denne kan styrka att varorna ska användas för medicinskt bruk."
Detta kan ju även tolkas som att vi över 20 får köpa även om vi inte kan styrka något?
Så de får inte säljas om det finns misstanke om doping eller drogmissbruk, samtidigt som vi inte är skyldiga att styrka medicinskt bruk?
Luddigare är tysk grammatik vafan...
Ja, det är det som är problemet för tillfället. Apoteken vet inte hur de skall tillämpa lagen. Som jag skrev tidigare så har läkemedelverket gått ut med en riktlinje som lyder;
Citat:
En anmälan om handel med sprutor och kanyler ska göras till Läkemedelsverket innan handeln påbörjas. Anmälan ska göras på blankett "Anmälan om handel med sprutor och kanyler". Anmälan är avgiftsfri.
Om tidigare angivna förhållanden har ändrats ska detta anmälas. Detta gäller även uppgift om att verksamheten ska upphöra.
Den som partihandlar med sprutor och kanyler ska vid försäljning försäkra sig om att återförsäljaren har rätt att handla med varorna.
Sprutor och kanyler ska förvaras och hanteras så att obehöriga inte kan komma över dem. Den som handlar med sprutor eller kanyler ska vid försäljning försäkra sig om att dessa inte kan komma att användas vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel.
Sprutor och kanyler får inte säljas till den som är under 20 år, om inte denne kan styrka att varorna ska användas för medicinskt bruk.
Läkemedelsverket ska snarast informeras om stöld eller annan avledning.
EDIT: Glömde för i helvete poängen med hela inlägget
I min mening är det helt och hållet upp till Apoteket att välja hur de vill att jag som kund skall styrka det. I och med att inga intyg behövs så tänker jag helt enkelt fråga dem om vad de vill veta, och ifall de inte kan komma på någonting vettigt så ser jag ingen anledning till att de inte kan sälja till mig. Jag frågade igår ifall provsvar kunde vara på tavlan, men det avvisade de omedelbums, och tyckte att det var integritetskränkande (för mig som kund). Så vi får se vad de kommer på. Oavsett så är det ju apotekens ansvar att komma fram med en metod, inte vår.