2012-10-24, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av albin_g
Jag var på apoteket idag och frågade hur det låg till med nålar och pumpar och hur mycket dom kostade. Kvinnan i kassan visste inte riktigt vad jag snackade om men jag förklarade att det kommit en ny lag som säger att man ska kunna köpa sprutor utan recept på apotek. Det visste hon ingenting om och det var inget dom hade i lager men hon sa hon skulle kolla upp det och sedan höra av sig.

Någon annan som har prövat att gå till apoteket och fråga?

Rätt meningslöst och gå och fråga om du kan köpa då lagen inte träder i kraft förens 1 november.

"Riksdagen antar regeringens förslag till lag om införsel av och handel med sprutor och kanyler med den ändringen att tidpunkten för ikraftträdandet ska vara den 1 november 2012."
Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201112/SoU24/?vote=true

Edit: läste i beslutet och det står "Gällande förbud mot privatinförsel kvarstår och sådan är tillåten endast om den sker för eget eller för en familjemedlems medicinska bruk eller annat lovligt ändamål."

Läser man vidare står det "Handel med sprutor och kanyler får bedrivas av den som får bedriva sådan handel med läkemedel som avses i 4 kap. 1 § lagen (2009:366) om handel med läkemedel och den som anmält handeln till den myndighet som regeringen bestämmer. Åldersgränsen för köp av sprutor och kanyler i de fall det inte kan styrkas att produkterna behövs för medicinskt bruk ska enligt förslaget sänkas till 20 år."

Summa sumarum som jag förstått det, du kommer inte få importera i framtiden heller (om du inte har tillstånd för medicinskt bruk) men du kommer få köpa verktyg på apoteket för medicinskt bruk om du är under 20, över 20 kan du köpa fritt.
Senast redigerad av proficio 2012-10-24 kl. 23:18.
Citera
2012-10-24, 23:03
Medlem
Testofunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proficio
Rätt meningslöst och gå och fråga om du kan köpa då lagen inte träder i kraft förens 1 november.

"Riksdagen antar regeringens förslag till lag om införsel av och handel med sprutor och kanyler med den ändringen att tidpunkten för ikraftträdandet ska vara den 1 november 2012."
Källa: http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201112/SoU24/?vote=true

Då ska det alltså från 1 November i år gå att köpa det över disk på apoteket utan recept?
Som i Danmark, lysande!
Citera
2012-10-24, 23:49
Medlem
Skallpans avatar
Fantastiska nyheter, f*n vad underbart!!
Senast redigerad av Skallpan 2012-10-25 kl. 00:22.
Citera
2012-10-25, 01:14
Medlem
whatnots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av proficio

Edit: läste i beslutet och det står "Gällande förbud mot privatinförsel kvarstår och sådan är tillåten endast om den sker för eget eller för en familjemedlems medicinska bruk eller annat lovligt ändamål."

Läser man vidare står det "Handel med sprutor och kanyler får bedrivas av den som får bedriva sådan handel med läkemedel som avses i 4 kap. 1 § lagen (2009:366) om handel med läkemedel och den som anmält handeln till den myndighet som regeringen bestämmer. Åldersgränsen för köp av sprutor och kanyler i de fall det inte kan styrkas att produkterna behövs för medicinskt bruk ska enligt förslaget sänkas till 20 år."

Summa sumarum som jag förstått det, du kommer inte få importera i framtiden heller (om du inte har tillstånd för medicinskt bruk) men du kommer få köpa verktyg på apoteket för medicinskt bruk om du är under 20, över 20 kan du köpa fritt.

"eller annat lovligt ändamål" skriver de ju visserligen.
Lovligt ändamål kan ju till exempel vara ett konstprojekt om man skulle ha någon konstnärlig hobby till exempel. Lite lurigt att tolka faktiskt...
Citera
2012-10-25, 07:02
Medlem
Testofunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whatnot
"eller annat lovligt ändamål" skriver de ju visserligen.
Lovligt ändamål kan ju till exempel vara ett konstprojekt om man skulle ha någon konstnärlig hobby till exempel. Lite lurigt att tolka faktiskt...

Lurigt att tolka kan jag också hålla med om, Vi får helt enkelt se vad den nya "lagen" har att erbjuda
Citera
2012-10-30, 22:46
Medlem
Jag såg att på Läkemedelsverkets hemsida så står det bland annat:
"Den som handlar med sprutor eller kanyler ska vid försäljning försäkra sig om att dessa inte kan komma att användas vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel."

Länk: http://www.lakemedelsverket.se/malgrupp/Foretag/Sprutor--kanyler/

Detta hittade jag dock inte i lagförslaget som klubbades igenom på regeringens hemsida. Vet någon vad som gäller?
Hur skulle det gå till om återförsäljarna ska försäkra sig om detta? De kan ju ogärna göra blodprover och annat i butiken.

Hur som helst ska det bli spännande och se hur det går den 1 november. Glöm inte att rapportera här på flashback!
Citera
2012-10-30, 22:57
Medlem
Testofunctions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasCA
"Den som handlar med sprutor eller kanyler ska vid försäljning försäkra sig om att dessa inte kan komma att användas vid missbruk av narkotika eller dopningsmedel."

Detta hittade jag dock inte i lagförslaget som klubbades igenom på regeringens hemsida. Vet någon vad som gäller?
Hur skulle det gå till om återförsäljarna ska försäkra sig om detta? De kan ju ogärna göra blodprover och annat i butiken.

Hur som helst ska det bli spännande och se hur det går den 1 november. Glöm inte att rapportera här på flashback!

Dem kommer inte att göra blodprov/pissprov i butikerna nej!
Citera
2012-10-30, 22:59
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LibertasCA

Mycket underligt. Är det kanske så att Läkemedelsverket har bestämt sig för att stifta lite egna lagar? Någon borde maila dem och fråga.
Citera
2012-10-30, 23:13
Medlem
Jag kan se att bara massa stora gossar står i köerna utanför apoteken nu på torsdag morgon. Samtliga har kläder som får dem att se så små ut som möjligt, baggy träningsbyxor och luvtröjja med XXXXXXL i storlek som sitter som en sopsäck. Samtliga ser ut som barn gör på julafton när tomten har lämnat paketen men samtidigt så ser alla ut att vara på helspänn. Det skulle i detta läget räcka med en brakskit för att hela kön skulle hoppa högt.

Sedan stormar polisen stället och samtliga åker på piss.
Det visar sig att hela skiten var en del i operation skogshörning som då handlade om att ta fast dessa AAS missbrukare som ungdomarna ser upp till. "Det är många ungdomar som far illa idag pga AAS så därför är det viktigt för oss att få bort AAS ifrån gatan för detta är ett växande problem säger Leif Granberg"
Citera
2012-10-31, 09:18
Medlem
sedans avatar
Jag spenderade igår en timma med att ringa runt till diverse apotek (både till deras lokala kontor och deras ansvariga för koncernen) och fick delade uppfattningar. Jag fick inte tag i någon som var fullt medveten om den nya ändringen, och inget av de cirka sju apotek i staden jag pratade med gav fritt fram på torsdag, även om jag efter viss förklaring och uppläsning av eu-anpassningen fick lägga beställningen, om så önskades.

Några av dem nämnde att de fortfarande kommer göra en bedömning i butiken om huruvida en misstanke om brott finns, och i så fall kommer de neka köpet. Däremot så var attityden galet varierande från apotek till apotek, så jag misstänker att det kommer bli lite som att köpa prepp utomlands; Vissa apotek bryr sig inte, andra kommer att neka dig.

Sedan huruvida detta strider mot lagstiftningen har jag inte den blekaste. Om någon är sugen på att prata mer med Medstop (jag orkade inte sitta i kö) så är rätt personer att prata med Leif Nilsson och Birgitta Sahlin Johansson. Deras apotek tänkte inte sälja förrän direktiv kommit uppifrån.
Citera
2012-10-31, 10:34
Medlem
.zemuns avatar
Var på ett apotek häromdagen, och ingen där visste om att det skulle bli lagligt och köpa kanyler och pumpar fritt över disken. Dom mummlade lite fint bakom ryggen också och kollade snett, tills jag vände mig om och bad dessa två damer och göra sitt jobb, blev helt stela och gick iväg med svans mellan bena.

mvh
Citera
2012-10-31, 10:48
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testofunction
Dem kommer inte att göra blodprov/pissprov i butikerna nej!
Ja precis, bara polis får göra detta med tvång. Kroppsbesiktning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in