Citat:
Ursprungligen postat av albin_g
Jag var på apoteket idag och frågade hur det låg till med nålar och pumpar och hur mycket dom kostade. Kvinnan i kassan visste inte riktigt vad jag snackade om men jag förklarade att det kommit en ny lag som säger att man ska kunna köpa sprutor utan recept på apotek. Det visste hon ingenting om och det var inget dom hade i lager men hon sa hon skulle kolla upp det och sedan höra av sig.
Någon annan som har prövat att gå till apoteket och fråga?
Rätt meningslöst och gå och fråga om du kan köpa då lagen inte träder i kraft förens 1 november.
"Riksdagen antar regeringens förslag till lag om införsel av och handel med sprutor och kanyler med den ändringen att tidpunkten för ikraftträdandet ska vara den 1 november 2012."
Källa:
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201112/SoU24/?vote=true
Edit: läste i beslutet och det står "
Gällande förbud mot privatinförsel kvarstår och sådan är tillåten endast om den sker för eget eller för en familjemedlems medicinska bruk eller annat lovligt ändamål."
Läser man vidare står det
"Handel med sprutor och kanyler får bedrivas av den som får bedriva sådan handel med läkemedel som avses i 4 kap. 1 § lagen (2009:366) om handel med läkemedel och den som anmält handeln till den myndighet som regeringen bestämmer. Åldersgränsen för köp av sprutor och kanyler i de fall det inte kan styrkas att produkterna behövs för medicinskt bruk ska enligt förslaget sänkas till 20 år."
Summa sumarum som jag förstått det, du kommer inte få importera i framtiden heller (om du inte har tillstånd för medicinskt bruk) men du kommer få köpa verktyg på apoteket för medicinskt bruk om du är under 20, över 20 kan du köpa fritt.