2012-05-04, 06:57
Medlem
Eisbrechers avatar
Lagförslaget ligger - som väntat - hos socialutskottet för beredning.
Lagförslaget är planerat att behandlas den 7 juni 2012. Förslaget kommer
då att diskuteras i sedvanlig riksdagsdebatt.

Citat:
Beredning i utskottet
Beredning 2012-05-10
Justering 2012-05-24
Trycklov 2012-05-29

Omröstning och beslut
Bordläggning 1 2012-06-04
Bordläggning 2 2012-06-05
Behandling 2012-06-07
http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Utskottens-dokument/Betankanden/Arenden/201112/SoU24/
Citera
2012-05-04, 07:04
Bannlyst
Det kommer gå igenom eftersom EU är överstatligt dom måste bara låtsas debattera ämnet för att ge intrycket om att någon bryr sig om vad dom tycker.
Ska bli intressant att se vilka hjärntvättade idioter som får utrymme i media att kalla det här "ett tungt bakslag för svensk missbruksvård, den bästa i världen" eller liknande tomma jävla floskler.
Citera
2012-05-04, 07:14
Medlem
Eisbrechers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ettpundsvartkrut
Det kommer gå igenom eftersom EU är överstatligt dom måste bara låtsas debattera ämnet för att ge intrycket om att någon bryr sig om vad dom tycker.
Ska bli intressant att se vilka hjärntvättade idioter som får utrymme i media att kalla det här "ett tungt bakslag för svensk missbruksvård, den bästa i världen" eller liknande tomma jävla floskler.

Ledamöter från SD ska tydligen motsätta sig förslaget.

Citat:
Drogtrycket är stort på Sverige då tillgängligheten är hög, priserna låga och missbruket bland ungdomar ökar. Den fria inre marknaden är till stor del orsaken till det växande folkhälsoproblemet i Sverige. Regeringens förslag riskerar spä på drogproblematiken ytterligare genom att öppna upp en ytterligare E4 rakt in i Sverige genom att anpassa det svenska regelverket till EU-rätten. En uppluckring av kraven för införsel av drogparafernalia är kontraproduktivt om vi menar allvar med att bekämpa droganvändningen i Sverige.

För att kunna upprätthålla en stark narkotika- och dopningspolitik anser jag därför att det fortsatt ska vara krav på tillstånd för att handla med och till riket föra in sprutor och kanyler.

Stockholm den 10 april 2012

Margareta Sandstedt (SD)

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/En-EU-rattslig-anpassning-av-r_GZ02So6/?text=true
Citera
2012-05-04, 07:16
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eisbrecher

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Motioner/En-EU-rattslig-anpassning-av-r_GZ02So6/?text=true

Underbart. Då kan vi väl vara nästan 100% på att förslaget kommer röstas igenom.
Citera
2012-05-04, 08:05
Bannlyst
Citat:

Så jävla tragiskt med folk som inte förstår att vad dom än säger och tycker så gör det ingen skillnad, hon borde googla någonting typ "EU" & "överstatlighet"
"Tillgängligheten är hög och priserna är låga", alltså har tanten någonsin varit i typ Amsterdam, Berlin, Paris eller Zurich
Vi har ju bland de högsta priserna i världen vilket gör oss till en MYCKET attraktiv marknad för droghandel.
Att det skall vara så förbannat svårt att förstå sambandet mellan att folk tvingas dela verktyg och att dom smittas med HIV, gulsot m.m - vad tror hon, att en heroinist inte kommer injicera för att han/hon inte har egna rena verktyg!?
Hur mycket kostar det inte att behandla en HIV patient, man kan dela ut många, många, mängder av set med verktyg för vad en HIV patient kostar under 1 år + bespara människor en ofantligt massa lidande.
Svensk drogpolitik är unik i världen i.o.m att den stigmatiserar missbrukaren, saknar totalt vetenskaplig grund samt saknar mänsklig/emotionell infallsvinkel totalt.
Den är en produkt av människor som sitter i något jävla konferensrum, käkar gratis räkmacka och tävlar i vem som skall fördöma/förbjuda mest och bäst.
Varför har vi inga politiker som har stake nog i sig att säga "jag hade fel"!?
Gör om gör rätt för helvete!
Citera
2012-05-04, 08:09
Medlem
makaveli143s avatar
Citat:
Så jävla tragiskt med folk som inte förstår att vad dom än säger och tycker så gör det ingen skillnad, hon borde googla någonting typ "EU" & "överstatlighet"
"Tillgängligheten är hög och priserna är låga", alltså har tanten någonsin varit i typ Amsterdam, Berlin, Paris eller Zurich
Vi har ju bland de högsta priserna i världen vilket gör oss till en MYCKET attraktiv marknad för droghandel.
Att det skall vara så förbannat svårt att förstå sambandet mellan att folk tvingas dela verktyg och att dom smittas med HIV, gulsot m.m - vad tror hon, att en heroinist inte kommer injicera för att han/hon inte har egna rena verktyg!?
Hur mycket kostar det inte att behandla en HIV patient, man kan dela ut många, många, mängder av set med verktyg för vad en HIV patient kostar under 1 år + bespara människor en ofantligt massa lidande.
Svensk drogpolitik är unik i världen i.o.m att den stigmatiserar missbrukaren, saknar totalt vetenskaplig grund samt saknar mänsklig/emotionell infallsvinkel totalt.
Den är en produkt av människor som sitter i något jävla konferensrum, käkar gratis räkmacka och tävlar i vem som skall fördöma/förbjuda mest och bäst.
Håller helt och hållet med dig. Har haft oturen att behöva träffa en mängd politiker ofta och väldigt tätt inpå då en nära släkting själv är politiker, alltså maken till inavlade och inkompetenta människor får man leta efter. Utan skam så slickar dom sig om läpparna och talar om just de där räkmackorna istället för att tänka på det ämne som står på dagens agenda, en drös med skamlösa hyndor som ser det hela som ett yrke snarare än ett förtroendeuppdrag. Ja jag räknar in min nära släkting i samma kategori och har sågott som brutit med denne för att jag för det mesta vill hamra in okbenet på hnm.
Citera
2012-05-04, 08:29
Medlem
Romperstomps avatar
Om jag förstår rätt så är import inom EU ok ifall detta träder i kraft. Jag lär knappast går på apoteket och köpa sprutor och kanyler... Köper självklart som nu ifrån Netmedical.se och känner mig lugn för att det inte kommer stoppas i tullen!
Citera
2012-05-04, 08:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Romperstomp
Om jag förstår rätt så är import inom EU ok ifall detta träder i kraft. Jag lär knappast går på apoteket och köpa sprutor och kanyler... Köper självklart som nu ifrån Netmedical.se och känner mig lugn för att det inte kommer stoppas i tullen!

Priserna på apoteket lär bli rätt höga och eftersom dom t:ex nekade mig att köpa Treo & Samarin på samma gång så lär det bli tjockt svårt att få ut verktyg på många ställen.
"Tar du inte dom här så behöver du inte dom här" så kärringen och antydde att jag hade magproblem för jag drack för mycket treo och avslutade med att jag inte fick köpa någonting alls "vi har rätt att neka köp", försökte förklara att treo var till mig och samarin till min gravida flickvän men nej nej nej inget köp blev det.
Kunde i alla fall lägga "spotta på en apotekare" till listan över saker jag gjort i mitt liv efter det
Citera
2012-05-04, 09:43
Medlem
Jag kommer aldrig köpa verktyg på apoteket, kanske bara jag som är nojjig men det känns som att jag bara gör det enklare för herr.pittfejs att hitta mig i min vardag där jag inte skadar någon, eller något.

Synd att politikerna inte följer grannländernas regler och legaliserar eget bruk iaf. Fast då skulle ju Sverige stödja oss anabola monster som bara slår sönder våra fruar hela dagarna och förmodligen är med i någon kriminell organisation.
Citera
2012-05-04, 09:46
Medlem
Finns redan svenska nätbutiker som säljer sjukvårdsutrustning till privatpersoner, dem lär lägga till kanyler och pumpar efter 1 juli.
Citera
2012-05-04, 11:46
Medlem
Scherings avatar
Citat:

Vi har ju höga priser för att vi har en restriktiv narkotikapolitik. Släpper vi på den kommer priserna gå ner, attraktiviteten kommer minska men missbruket kommer öka, det säger väl sig självt? Eller menar du att svårigheterna att syssla med bruk och försäljning leder till höga priser och att detta leder till mer missbruk än det skulle varit annars..?

Jag får det inte att gå ihop riktigt.

Håller nog med kärringen att missbruket kommer öka om man släpper sprutorna fria. Tror dock att smittspridningen kommer minska och att folk kommer använda säkrare metoder överlag, uppdragskanyler osv till exempel vilket är positivt. Jag tycker det positiva överväger alltså.

I övrigt håller jag med dig om att politiker är jävla slan för det mesta och att förbuden gått alldeles för långt. De verkar tro att allt som är dåligt på något sätt automatiskt måste förbjudas. Håller inte i längden.

Citat:
Ursprungligen postat av makaveli143
Håller helt och hållet med dig. Har haft oturen att behöva träffa en mängd politiker ofta och väldigt tätt inpå då en nära släkting själv är politiker, alltså maken till inavlade och inkompetenta människor får man leta efter. Utan skam så slickar dom sig om läpparna och talar om just de där räkmackorna istället för att tänka på det ämne som står på dagens agenda, en drös med skamlösa hyndor som ser det hela som ett yrke snarare än ett förtroendeuppdrag. Ja jag räknar in min nära släkting i samma kategori och har sågott som brutit med denne för att jag för det mesta vill hamra in okbenet på hnm.

Är din nära släkting inavlad?
Citera
2012-05-04, 17:29
Medlem
Skallpans avatar
Citat:
Regeringens proposition 2011/12:112

En EU-rättslig anpassning av regelverket för sprutor och kanyler

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Forslag/Propositioner-och-skrivelser/En-EU-rattslig-anpassning-av-r_GZ03112/?text=true

/Eis

Detta har gjort min dag!
Tack Eis!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in