2013-02-24, 17:41
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jacobe
Avtalet som socialstyrelsen refererar till är det tecknat mellan kommunen och Attendo? Om det var omständigheter som låg utanför familjehemmets kontroll som gjorde att läkarbesöket ställdes in har jag svårt att alls lasta familjehemmet för Donias död.
Svaret på frågan hittar du i länken jag skrev.

Det var helt uppenbart inte omständigheter som låg utanför familjen Alvesparrs kontroll. Donia var sjuk i tre veckor och de valde att inte agera. Jaana Alvesparr hade i uppgift att se efter Donia på heltid. Hon blev betald att göra det men valde att syssla med annat. Familjen fick 165 000 kronor i månaden för de fem placerade barnen. Det är helt uppenbart att detta har med pengar att göra.

Staten tjuven sysslar inte bara med att ta barn från familjer utan även djur. Läs i länken (mitt förra inlägg) så hittar du massor av fall där staten visar sig vara helt utan moral. Nu är det upp till oss att hänga ut deras jävla namn och ansikten. Man ska backa lika lite som de backar.

I Tyskland verkar de statligt anställda, som sysslar med att ta folks barn, få provision på sitt tjuveri.

Läs detta:
http://forysta.bloggspace.se/1847983...ad-barnhandel/

Kvinnan i youtube-videon talar engelska men artikeln i bloggen sammanfattar vad hon säger. Ni som har koll på Tysklands lagar och regler vad gäller detta får gärna informera oss.
Citera
2013-02-25, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bergochdal
Citat:
Avtalet som socialstyrelsen refererar till är det tecknat mellan kommunen och Attendo?
Svaret på frågan hittar du i länken jag skrev.
Nej, det gjorde jag inte. Om du nu vet svaret, kan du inte svara istället för att hänvisa mig till en blogg?
Citera
2013-02-25, 21:25
Moderator
Pentyls avatar
De nytillkomna uppgifterna, här refererade från Astrids miljö- och samhällsblogg, kommer från Kvällsposten, i en artikel med rubriken Simrishamn får kritik av socialstyrelsen.

Där nämns Attendo. Makarna Alvesparr har företag men inget som förefaller ha med familjehemsvård att göra. Rimligare har de varit anställda av nämnda Attendo och att kommunen slutit avtal med just Attendo. Efter denna byråkratiska omväg har socialsekreterarna haft direktkontakt med familjehemsföräldrarna. Eller snarare så är det ju det som de inte haft, vilket är en av de punkter som Socialstyrelsen kritiserar. I Kvällsposten citeras fyra avsnitt och Socialstyrelsen lämnar "allvarlig kritik".
Citera
2013-02-25, 23:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pentyl
De nytillkomna uppgifterna, här refererade från Astrids miljö- och samhällsblogg, kommer från Kvällsposten, i en artikel med rubriken Simrishamn får kritik av socialstyrelsen.

Där nämns Attendo. Makarna Alvesparr har företag men inget som förefaller ha med familjehemsvård att göra. Rimligare har de varit anställda av nämnda Attendo och att kommunen slutit avtal med just Attendo.

Det var min gissning också. Attendo verkar ha brutit mot villkoren i avtalet. Vilket är då Attendos ansvar i den här affären? I mina ögon förflyttas en del socialtjänstens ansvar till Attendo genom avtalet, men jag hör få eller inga som är kritiska mot Attendo i tråden, istället får socialtjänstens "små-påvar" den vanliga dosen ovett.

Citat:
Efter denna byråkratiska omväg har socialsekreterarna haft direktkontakt med familjehemsföräldrarna.

Om Attendo ska sägas vara utförare av någon tjänst som kommunen bör betala för så borde ju kontakten från socialtjänsten sida i huvudsak vara av två slag: dels kontakt med barnet, dels kontakt med Attendo. Annars blir ju Attendo bara en papperkonstruktion som tar betalt utan att ta ansvar för något.

Citat:
Eller snarare så är det ju det som de inte haft, vilket är en av de punkter som Socialstyrelsen kritiserar. I Kvällsposten citeras fyra avsnitt och Socialstyrelsen lämnar "allvarlig kritik".

Jag skulle gärna läsa Socialstyrelsens rapport, någon som har den?
Citera
2013-02-26, 00:20
Moderator
Pentyls avatar
Citat:
Det var min gissning också. Attendo verkar ha brutit mot villkoren i avtalet. Vilket är då Attendos ansvar i den här affären? I mina ögon förflyttas en del socialtjänstens ansvar till Attendo genom avtalet, men jag hör få eller inga som är kritiska mot Attendo i tråden, istället får socialtjänstens "små-påvar" den vanliga dosen ovett.
[...]
Vad som finns i dina ögon har inte med saken att göra. Man kan inte hyra ut myndighet på det viset. En stor del av kritiken förefaller också bestå i att socialnämnden inte haft den tillsyn över utföraren som krävs.
Citera
2013-03-05, 18:08
Medlem
Frognogs avatar
Såg att mamman skrivit detta. Måste vara från utredningen hon fått från Socialstyrelsen?

"Polis Johan Lindkvist lyfte på telefonen 16,00 och ringde ut till vittnet, fosterfadern, som berättade att han gav smärtstillande till Donia på natten mot kraftiga smärtor i halsen för han hade glömt det tidigare på kvällen för de hade middags gäster i huset. Fosterfadern frågade de andra i huset om de hört konstiga ljud under natten men de hade de inte säger han till polisen. Han tillägger att hon hade väldigt ont i halsen, kunde knappt dricka eller äta. Polisen skriver att han httade Donia kl 01,30 inte 11,00 som man säger i nyheterna. Polisens telefonförhör tar 15 minuter och styrks med fosterfaderns pass. Lindkvist utför detta själv och det finns inget förhörsvittne. Johan Lundkvist tar sej till Lunds sjukhus 18,04. Där tar han inget i beslag inte heller något för analys. Johan Lindkvist skriver att uppgiften avser dödsbevis. Läkare död förlarade Donia 18,11 skrev sitt intyg färdigt 6 minuter senare. Så han fick inte med sej dödsbevis för det var inte färdigskrivet. Hon ville även polisanmäla och skrev det i sina anteckningar med utropstecken i sina anteckningar, polisanmälan ! . Pinsip P. Kvist hämtar dödsbeviset senare då det inte var fäskrivet.Han kontrolerar att kroppen är förd till rättsmedicin och uppmärkt.Vad som hände med den kvinliga läkarens polis anmälan till polisen framkommer inte,,,,. Johan Lindkvist är anställd som yttre befäl ,är altså inte kriminal polis och jobbar alltid ensam. Det sa han till mej och att jag kunde fråga hans chef varför han inte har anställning med en kolega när han är patrullerande gatupolis."

Förhöret via telefonen styrks med passet? Hur som helst. EN polisman? Är det rutin när barn dör? Eller vet någon om det varit fler poliser inblandade? För mig framkommer det inte. Denna Lindkvist jobbar tydligen i Eslöv?? Är det dom som ansvarar för dödsfall i Dalby?
Iaf hittade denna artikel där Jaana säger så här:

"När jag ringde in en anmälan om misstänkt missbruk för ett tag sedan svarade Dalbypolisen att de skulle gå av passet för dagen och att de därför inte kunde komma. Tack vare en vän inom polisen ordnade hon så att det kom poliser till slut. Så här ska det inte behöva vara, säger Jana Alvesparr."

http://www.skanskan.se/article/20100...-fritt-i-dalby

Vem är vännen hos Polisen? Visst, vet att jag konspirerar. Men känns som att det ligger en råtta och ruttnar i detta ärende..
Citera
2013-03-06, 08:30
Medlem
Togaxmeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frognog
Såg aDäremot t mamman skrivit detta. Måste vara från utredningen hon fått från Socialstyrelsen?

"Polis Johan Lindkvist lyfte på telefonen 16,00 och ringde ut till vittnet, fosterfadern, som berättade att han gav smärtstillande till Donia på natten mot kraftiga smärtor i halsen för han hade glömt det tidigare på kvällen för de hade middags gäster i huset. Fosterfadern frågade de andra i huset om de hört konstiga ljud under natten men de hade de inte säger han till polisen. Han tillägger att hon hade väldigt ont i halsen, kunde knappt dricka eller äta. Polisen skriver att han httade Donia kl 01,30 inte 11,00 som man säger i nyheterna. Polisens telefonförhör tar 15 minuter och styrks med fosterfaderns pass. Lindkvist utför detta själv och det finns inget förhörsvittne. Johan Lundkvist tar sej till Lunds sjukhus 18,04. Där tar han inget i beslag inte heller något för analys. Johan Lindkvist skriver att uppgiften avser dödsbevis. Läkare död förlarade Donia 18,11 skrev sitt intyg färdigt 6 minuter senare. Så han fick inte med sej dödsbevis för det var inte färdigskrivet. Hon ville även polisanmäla och skrev det i sina anteckningar med utropstecken i sina anteckningar, polisanmälan ! . Pinsip P. Kvist hämtar dödsbeviset senare då det inte var fäskrivet.Han kontrolerar att kroppen är förd till rättsmedicin och uppmärkt.Vad som hände med den kvinliga läkarens polis anmälan till polisen framkommer inte,,,,. Johan Lindkvist är anställd som yttre befäl ,är altså inte kriminal polis och jobbar alltid ensam. Det sa han till mej och att jag kunde fråga hans chef varför han inte har anställning med en kolega när han är patrullerande gatupolis."

Förhöret via telefonen styrks med passet? Hur som helst. EN polisman? Är det rutin när barn dör? Eller vet någon om det varit fler poliser inblandade? För mig framkommer det inte. Denna Lindkvist jobbar tydligen i Eslöv?? Är det dom som ansvarar för dödsfall i Dalby?
Iaf hittade denna artikel där Jaana säger så här:

"När jag ringde in en anmälan om misstänkt missbruk för ett tag sedan svarade Dalbypolisen att de skulle gå av passet för dagen och att de därför inte kunde komma. Tack vare en vän inom polisen ordnade hon så att det kom poliser till slut. Så här ska det inte behöva vara, säger Jana Alvesparr."

http://www.skanskan.se/article/20100...-fritt-i-dalby

Hon har bra koll pVem är vännen hos Polisen? Visst, vet att jag konspirerar. Men känns som att det ligger en råtta och ruttnar i detta ärende..

Ytterligare ett citat ur artikeln om Jaana Alvesparr:

"Hon har bra koll på vad som händer i Dalby, tack vare sitt nätverk med polisen och socialsekreterarna på Nyvångskolan."

Det lönar sig att ha kontakter.

Tydligen var inte Donia ens värd en ordentlig utredning. Sagan om Askungen fick inget lyckligt slut. I verkligheten finns inga goda feer. Däremot gott om Korrumperade fähundar.
Citera
2013-03-06, 11:57
Medlem
Frognogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Togaxmed
Ytterligare ett citat ur artikeln om Jaana Alvesparr:

"Hon har bra koll på vad som händer i Dalby, tack vare sitt nätverk med polisen och socialsekreterarna på Nyvångskolan."

Det lönar sig att ha kontakter.

Tydligen var inte Donia ens värd en ordentlig utredning. Sagan om Askungen fick inget lyckligt slut. I verkligheten finns inga goda feer. Däremot gott om Korrumperade fähundar.

Framkommer även att Attendo var på plats FÖRE polisen. "Dagen efter dödsfallet mailade Polis Lindkvist till Socialnämndens ordförande Stefan Lamme att hans polisutredning kommer att visa att Donia "dött av sjukdom". Överenskommet mellan Attendo, Alvesparr och Polisen." Detta innan Donia blivit obducerat?! Visst att hon dog av sjukdom hon inte fick vård för, men man hade ju kunnat invänta Obduktions-resultatet, innan man gör bort sig?!
Socialstyrelsen fick vidare inte ut Donias sjukhusjournaler från Lunds universitetssjukhus. De existerar inte. Sjukhuset säger att Donia ALDRIG varit där. Trots att flera har besökt Donia på sjukhuset efter en operation några år tidigare. Så vittnen finns. Men inga journaler? Kanske förklarar denna artikel dom RADERADE journalerna?? http://www.expressen.se/kvp/de-blev-fast-i-snokaoset/

(Obs! Detta är vad mamman har citerat i offentliga forum. Har inte sett utredningen själv, men skulle inte förvåna mig om det stämmer?) Donia var bara 15 år. Att så många "nära vänner" kan med att gadda ihop sig mot ett barn är skrämmande. För det är väl det som gjorts, då inget verkar ha gjorts korrekt. Trodde vi bodde i Sverige. Där alla är "lika inför lagen". Den inkluderar tydligen inte Fosterbarn. Pengar före Barn. Jag blir så äcklad.
Citera
2013-03-26, 15:35
Medlem
bergochdals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frognog
Trodde vi bodde i Sverige. Där alla är "lika inför lagen". Den inkluderar tydligen inte Fosterbarn. Pengar före Barn. Jag blir så äcklad.
Många är vi som trodde att Sverige var någorlunda korruptionsfritt pga de extremt höga skatterna men i själva verket frodas korruptionen över hela landet.

Ärendet med Donia verkar ännu sjukare än vad jag först trodde - påminner om fall som t. ex. Osmo Vallo där myndighetspersoner ljuger, mörkar och har andra skumma saker för sig. De (Alvesparr med hantlangare) gaddar ihop sig mot en privatperson vars dotter de plockat ut mycket pengar på och som nu dött och vars död ingen vill ta ansvar för. Helt sjukt!

Notera. Varje år omhändertas cirka 26 000 barn och ungdomar i Sverige så ni kan ju tänka er hur mycket pengar skattebetalarna måste punga ut med.
Citera
2014-02-01, 22:18
Medlem
http://www.blocket.se/lund/Vasaholm_...69.htm?ca=23_5
Vasaholm är till salu. Gick det inte bo kvar efter vanskötseln av Donia?
Citera
2014-02-02, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lingonskogen
http://www.blocket.se/lund/Vasaholm_...69.htm?ca=23_5
Vasaholm är till salu. Gick det inte bo kvar efter vanskötseln av Donia?

Hoppas de svinen inte för ett öre för gården. Någon skulle bränna ner skiten för dem.
Citera
2014-02-02, 20:41
Medlem
Gnomegirls avatar
Hejsan.
Det är väl såvitt jag vet inte första gången Attendo förekommer i kategorin missförhållanden och undermålig "vård"?

Att detta företag inte har granskats ännu hårdare är för mig en gåta.
Om jag vore mer konspiratoriskt misstänksamt lagd skulle jag nog dristat mig till att anklaga Attendo för att ha mutor/hållhakar på folk i regeringen.

Attendo har samlat på sig så mycket skit genom åren att de verkligen förtjänat en rejäl punktmarkering med lupp.
Att sedan de närmaste vårdnadshavarna varit olämpliga är ju bedrövligt, men det var iallafall Attendo som anställt dem, eller?

MVH/Gnomegirl
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in