2012-05-03, 18:43
Medlem
robomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kasla92
Jag säger inte att människor äter inte kött. Jag säga bara att människor behöver inte äta kött, kan inte göra det naturligt och har inte kroppen som är bäst anpassad för det.
Människor saknar alla dom egenskaper som en vanlig omnivore har. Förutom att den kan äta kött.
Kan du definiera vad du menar med naturligt? För jag skulle tro att det är där skon klämmer.

Om vår kropp inte är optimalt anpassad eller inte, det är ju inte det viktigaste. Evolutionen är ju en fortgående process så om en miljon år skulle ju människan kunna se helt annorlunda ut. Om vår tarmlängd ändrades och allt vad det nu var, skulle du då definiera oss som omnivorer?
Citera
2012-05-03, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roboman
Kan du definiera vad du menar med naturligt? För jag skulle tro att det är där skon klämmer.

Om vår kropp inte är optimalt anpassad eller inte, det är ju inte det viktigaste. Evolutionen är ju en fortgående process så om en miljon år skulle ju människan kunna se helt annorlunda ut. Om vår tarmlängd ändrades och allt vad det nu var, skulle du då definiera oss som omnivorer?

Ja, om hela kroppen skulle ändras, att vi skulle få instinkter etc... då skulle jag definiera människan som omnivore.

Just nu tycker jag att det är lika dumt att kalla en människa för omnivore som att kalla en katt för omnivore, helt enkel.
Citera
2012-05-03, 18:55
Medlem
Och med naturligt menar jag att människor kan inte döda eller äta kött eller fisk genom att bara bita i djuren.
Citera
2012-05-03, 18:57
Medlem
Strand.s avatar
Citat:
Och med naturligt menar jag att människor kan inte döda eller äta kött eller fisk genom att bara bita i djuren.

Klart vi kan, har du sett Bear Grylls eller? Käkar döda zebror osv... säg till honom att det inte går
Citera
2012-05-03, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strand.
Klart vi kan, har du sett Bear Grylls eller? Käkar döda zebror osv... säg till honom att det inte går

Nu dödade han inte djuren genom att hoppa på den i alla fall, och i videon så förklarar dom att risken att få sjukdomar är ganska hög. Igen något som inte är naturligt, rått kött är inte något som vi människor kan äta så bra.
Det har inte sin plats i debatten tycker jag.
Senast redigerad av Kasla92 2012-05-03 kl. 19:27.
Citera
2012-05-03, 20:15
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Katter kan leva som omnivorer, precis som människor, trots det så klassas dom som carnivorer.

Neeeeeej!!!!! Katter blir sjuka av för mycket kolhydrater. Läs på lite innan du uttalar dig (och läs då veterinärmedicin, för fan!!! Inte nån jävla vinklad propaganda). Katter har inget bra sätt att omvandla större mängder kolhydrater till lagrad energi i kroppen på ett vettigt sätt (pga har begränsad mängd av ett visst enzym) så istället så höjs glukoshalten i blodet (ger diabetes i förlängningen). Gäller alla kattdjur samt KOSSOR!!! Vad gäller kossor (nötkreatur) spelar det ingen roll för kolhydraterna bryts ändå ner av bakterier i vommen innan det tas upp av kroppen (som proteiner från bakterierna). Men katter kan endast äta SMÅ mängder kolhydrater utan riskera sin hälsa.
Citera
2012-05-03, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Neeeeeej!!!!! Katter blir sjuka av för mycket kolhydrater. Läs på lite innan du uttalar dig (och läs då veterinärmedicin, för fan!!! Inte nån jävla vinklad propaganda). Katter har inget bra sätt att omvandla större mängder kolhydrater till lagrad energi i kroppen på ett vettigt sätt (pga har begränsad mängd av ett visst enzym) så istället så höjs glukoshalten i blodet (ger diabetes i förlängningen). Gäller alla kattdjur samt KOSSOR!!! Vad gäller kossor (nötkreatur) spelar det ingen roll för kolhydraterna bryts ändå ner av bakterier i vommen innan det tas upp av kroppen (som proteiner från bakterierna). Men katter kan endast äta SMÅ mängder kolhydrater utan riskera sin hälsa.

Man har lyckat skapa vegetarisk mat som katter kan äta utan att riskera sin hälsa.
> http://www.vegancats.com/
Citera
2012-05-03, 20:49
Medlem
Om Kasla92 är vegetarian så är jag beredd att göra ett undantag och acceptera anekdotisk bevisföring för att peka på varför människan mår bra av och behöver kött.
Citera
2012-05-03, 20:51
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Man har lyckat skapa vegetarisk mat som katter kan äta utan att riskera sin hälsa.
> http://www.vegancats.com/

Den förutsätter syntetiska ämnen (taurin). När man klassificerar om ett djur är omnivor eller carnivor bör man väl utgå från det den lever av i naturen? Men bara för att de tillsatt taurin o andra ämnen gör det inte hälsosamt.

Kolhydratinnehållet är för högt, det är högre än proteininnehållet. Säger igen, glukoshalten i blodet höjs. (Nu kollade jag iofs bara på ett av fodren.) Diabetes hos katt har ökat lavinartat, till stor del orsakat av för mycket kolhydrater i fodren (även vanliga foder innehållande kött).

Kattdjur är förresten bland de mest obligata (http://sv.wiktionary.org/wiki/obligat) carnivorer som finns, hunddjur tex kan mycket väl leva på en omnivordiet och ha en bra hälsa.
Senast redigerad av Myrten 2012-05-03 kl. 20:56.
Citera
2012-05-03, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Den förutsätter syntetiska ämnen (taurin). När man klassificerar om ett djur är omnivor eller carnivor bör man väl utgå från det den lever av i naturen? Men bara för att de tillsatt taurin o andra ämnen gör det inte hälsosamt.

Kolhydratinnehållet är för högt, det är högre än proteininnehållet. Säger igen, glukoshalten i blodet höjs. (Nu kollade jag iofs bara på ett av fodren.) Diabetes hos katt har ökat lavinartat, till stor del orsakat av för mycket kolhydrater i fodren (även vanliga foder innehållande kött).

Kattdjur är förresten bland de mest obligata (http://sv.wiktionary.org/wiki/obligat) carnivorer som finns, hunddjur tex kan mycket väl leva på en omnivordiet och ha en bra hälsa.

Och hur klarar sig människan i naturen genom att bara använda sin kropp? Inget eld, inga vapen.
Det är väl det jag menar, våra kroppar och instinkter är herbivore, inte omnivore.
Citera
2012-05-03, 21:06
Medlem
Vi tar det en gång till:

Biologiskt sett är människan är en blandätare, precis som grisen, medan exempelvis katter och hundar inte är det eftersom de är uteslutande rovdjur.
Citera
2012-05-03, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Putsch
Vi tar det en gång till:

Biologiskt sett är människan är en blandätare, precis som grisen, medan exempelvis katter och hundar inte är det eftersom de är uteslutande rovdjur.

Och det är det jag motsäger.
Biologiskt sett så är människan en herbivore, den saknar instinkter, har inte dom lämpliga organ, etc... (ganska många saker iallafall)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in