Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2005-02-20, 12:51
  #1
Medlem
Azraels avatar
Jag har alltid hyst ett djupt förakt för kvaliteten på franska bilar samtidigt som Citroën alltid gjort tekniskt intressanta modeller. Under åren här på FB har det flera ggr kommit påståenden om att Xantia skulle hålla acceptabel kvalitet.

Xantia kostar ju i princip ingenting så jag undrar vad ni har för åsikter om dem. Är de lika pålitliga som genomsnittsbilen? Och framförallt; hur är komforten? Åker man lika bra som i en CX?
Citera
2005-02-20, 16:56
  #2
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Jag har alltid hyst ett djupt förakt för kvaliteten på franska bilar samtidigt som Citroën alltid gjort tekniskt intressanta modeller. Under åren här på FB har det flera ggr kommit påståenden om att Xantia skulle hålla acceptabel kvalitet.

Xantia kostar ju i princip ingenting så jag undrar vad ni har för åsikter om dem. Är de lika pålitliga som genomsnittsbilen? Och framförallt; hur är komforten? Åker man lika bra som i en CX?

har inte åk några längre sträckor i Xantian (20mil tops) och varit fullt nöjd med komforten.
Sen har den ju standard en väghållning jämförbar med en porsche
Citera
2005-02-20, 17:26
  #3
Medlem
Ha, nu måste jag lägga mig i. Xantia är världens bästa bil utan tvekan. Det är Frankrikes svar på Volvo 240 sägs det. Kanske inte världens bästa kvalitetskänsla, men den brukar fungera. Det som kan krångla är diverse elfel som oftast är irriterande bara. Som typ kablar som går av i överföringen till dörrarna. Hydrauliken är som på alla Cittror väl beprövad och trasslar sällan, trots att folk ofta är rädd för den. Komforten är bra, men slår ju inte en CX, men är betydligt bättre än vilken järnfjädrad bil som helst. Sen är det som Mirage säger beträffande Activamodellen. Den spöar vilken bil som helst vad gäller kurvtagning...men det vill inte BMW M3-ägarna höra talas om...men så är det i alla fall. Bilprovningen säger att Xantia är bättre än medelbilen. Köp en... Kanonbra bil..jag har en själv!! Nä, jag är inte Citroenfanatiker, har bara kört Cittra i 15år, aldrig några problem.
Edit:
Hittade det här...har lagt det i en annan tråd, men klistrar in det här också när jag ändå är på hugget.. Det är från ett liknande älgtest med g-mätare för ett tag sen....
Acura NSX 0.93
BMW 325 0.82
BMW M3 0.86
Corvette ZR-1 0.92
Camaro 0.78
Dodge Neon 0.80
Ferrari 512TR 0.92
Ferrari F40 1.01
Ford Mustang 0.82
Infiniti Q45 0.77
Jaguar XJS 0.77
Lexus SC300 0.82
Oldsmobile 88 0.79
SAAB 900SE 0.81
Volvo 850T 0.81
Toyota Supra T 0.95
Citroën Xantia 0.97
Citera
2005-02-20, 22:00
  #4
Medlem
Azraels avatar
Var och tittade på mitt objekt nu i kväll. Den var verkligen kanonfin. Fördomen om att det mest är intellektuella, proffesorer och lärare som kör Cittra stämde perfekt. Bilen gick utmärkt vid provkörning men den hade kanske inte den där totala "flygande-mattan-känslan" som CX har. Bra var den iaf. Blev förvånad över kvalitetskänslan i bilen. Trots att den är tio år gammal så kändes den helt up to date.

Om man tittar på carsurvey.com (heter den väl?) så verkar ju den absoluta majoriteten av de europeiska ägarna vara väldigt nöjda med sina bilar och i synnerhet så prisar de komforten. Min frankofiliske styvfar meddelade också att motorerna delas med Peugeot och har helt ok kvalitet.
Citera
2005-02-20, 22:31
  #5
Medlem
Kul att du gillade bilen. Det som dragit Citroens namn i smutsen är väl mest rost och elproblem förr i tiden. Rosten är inget problem längre, och elproblemen är numera inte värre än andra bilar, det sitter ju mest tyska grejor i dom. Det inte folk tänker på är att klockorna tappar tryck med åren..och milen. Dom är numera godkända att fylla på med ny kvävgas. Klockor utan tryck ger en bil som är ganska obekväm att köra. Klockor i bra skick med rätt tryck ger en bil som flyter fram och ger den där sköna känslan av en båt i mjuka dyningar..om du förstår? T.ex. bromsar jag aldrig för farthinder, finns ingen anledning. Det man ska kolla är att allt elektriskt fungerar och att fjädringen känns bra, vilket kan vara svårt om man bara åkt järnfjädrat förut, en halvtaskig Xantia är ju fortfarande bättre än dom flesta andra bilar vad gäller fjädringskomfort. Sen har det varit problem med gångjärnsinfästningarna till dörrarna i fram. Går att svetsa fast igen... Krängningshämmarstagen slits också..billiga och lätta att byta. spana efter hydraulojleläckor, speciellt vid hjulen. Returslangarna från fjäderbenen har en förmåga att spricka eller hoppa av. Inga problem det heller , billigt och lätt att byta. Sen är det som din styvfar säger om motorerna, dom brukar hålla hur länge som helst, fast det erkänner aldrig tyskbilsfantasterna med sina blårykande BMW. Nu har jag brett på ordentligt, men det är alltid roligt om nån annan får upp ögonen för mitt favorimärke. Jag fastnade för Citroen av samma anledning som du.... tekniken. Xantia är en verkligt bra bil, men jag saknar ändå min CX...vila i frid...
Citera
2005-02-21, 00:33
  #6
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Kul att du gillade bilen. Det som dragit Citroens namn i smutsen är väl mest rost och elproblem förr i tiden. Rosten är inget problem längre, och elproblemen är numera inte värre än andra bilar, det sitter ju mest tyska grejor i dom. Det inte folk tänker på är att klockorna tappar tryck med åren..och milen. Dom är numera godkända att fylla på med ny kvävgas. Klockor utan tryck ger en bil som är ganska obekväm att köra. Klockor i bra skick med rätt tryck ger en bil som flyter fram och ger den där sköna känslan av en båt i mjuka dyningar..om du förstår? T.ex. bromsar jag aldrig för farthinder, finns ingen anledning. Det man ska kolla är att allt elektriskt fungerar och att fjädringen känns bra, vilket kan vara svårt om man bara åkt järnfjädrat förut, en halvtaskig Xantia är ju fortfarande bättre än dom flesta andra bilar vad gäller fjädringskomfort. Sen har det varit problem med gångjärnsinfästningarna till dörrarna i fram. Går att svetsa fast igen... Krängningshämmarstagen slits också..billiga och lätta att byta. spana efter hydraulojleläckor, speciellt vid hjulen. Returslangarna från fjäderbenen har en förmåga att spricka eller hoppa av. Inga problem det heller , billigt och lätt att byta. Sen är det som din styvfar säger om motorerna, dom brukar hålla hur länge som helst, fast det erkänner aldrig tyskbilsfantasterna med sina blårykande BMW. Nu har jag brett på ordentligt, men det är alltid roligt om nån annan får upp ögonen för mitt favorimärke. Jag fastnade för Citroen av samma anledning som du.... tekniken. Xantia är en verkligt bra bil, men jag saknar ändå min CX...vila i frid...


Jag har ju kvar en Mercedes W202 också om Cittran blir för jävlig.
Citera
2005-02-21, 16:34
  #7
Medlem
Kanon.! Om du köper Cittran så är du mycket välkommen till Citroenakuten på www.citroen.nu Där finns mycket kunskap om våra lite speciella bilar.. Lycka till hur du nu gör..
Citera
2005-02-22, 11:19
  #8
Medlem
Peter Harolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Xantia är en verkligt bra bil, men jag saknar ändå min CX...vila i frid...

CX... huh! Komforten var bra, styrningen var märklig men man vande sig. Läckrast var ju att ratten gick tillbaka till neutralläget! Men ack så dyr den blev när den gick sönder!
Ja, ser du att när man skriver om Citroën CX vill man gärna använda utropstecken i varje mening!

Xantian har ju på sitt pluskonto att den är lättare att lasta tack vare halvkombilösningen. CX fick man ju åla sig unde bakluckan för att komma åt det som låg längst in i bagageutrymmet. På CX-ens pluskonto är utseendet, i alla fall den modell som hade kromade stötfångare.

Tack för ordet!
Citera
2005-02-22, 17:07
  #9
Medlem
Får faktiskt en tår i ögat när jag tänker på min CX.. Av mina kanske 30 bilar så är det den jag saknar mest, trots att det är den enda som nånsin stannat efter vägen..(krånglande bränslepump, kom på sen att en välriktad spark fick igång den), jag behöll den i 6år...aldrig haft en bil så länge, varken före eller efter. Kollade på Blocket förra veckan, och det finns faktiskt en del fina till salu, men jag har inte plats för en till bil.. Konstigt att man kan gilla en bil så mycket, trots att den har en massa brister kvalitetsmässigt, tänker då mest på elsystemet. Min hade gått 30000mil när jag sålde den, och maskinellt var den i toppskick. ....men rosten.... Det enda som möjligen kommer i närheten är en XM V6 som också har den underbara Diravi-styrningen..
Citera
2005-02-22, 17:46
  #10
Medlem
Vampyros Lesboss avatar
Oj, nu blev man lite sugen på Citroen. Kollade lite på blocket och det är najs prajs på Xantia, verkar vara en del som står o samla damm i div bilhallar runt om i riket = fyndläge...?

Har tidigare varit inne på att köpa franskt men alltid fegat ur när det kommer till kritan.

Finns det ngn FAQ ngnstans där man kan läsa lite om årsmodeller, ev barnsjukdomar osv och så lite om motoralternativen?
Citera
2005-02-22, 22:03
  #11
Medlem
Du har väldigt rätt i att det är fyndpris på dom flesta Xantior. Men undantag finns ju alltid, har t.ex. sett såna som stått på firma två år och då till dubbla priset vad andra tar....undrar då varför dom bara står där..Borde vara prutläge. själv köpte jag en -00 HDI (diesel) kombi för 47000:- i somras. Den går helt underbart och är i toppskick. Har aldrig fått den att dra mer är 0.55L/Mil...rekommenderar absolut HDI-dieseln vilken är en hypermodern commonraildiesel, med helt elektronisk insprutning. Den är inte så svårt att räkna hem, trots 6600:- i skatt per år.
Sen finns ju TCT:n vilket är en 150hk turbo på 2l, den sitter oftast i Activan.
3l V6 finns också, den har 194hk och ett jäkla vrid, finns också i Activan.
2l 16ventilare på 136hk är också kul
1.8l jadå..men kanske inte så kvick.
Dieslar då?
HDI som jag nämnt, 2l och 110hk...samma vrid som i V6:an, otroligt smidig och tyst motor, så effektiv att den måste ha tilläggsvärmare på vintern (Eberspächer, är standardmonterad), det blir liksom ingen värme över från motorn, avgastempen är 150grader som exempel, jämför det med en bensinturbo, där grenröret glöder vid lite hård körning..
1.9 TD har 90hk, lite slö och törstig...glm den.
2.1l TD tror det är 110hk, nu börjar det hända saker, men törstig.. glöm den med..
Alla dieslar har turbo.
Alla motorer är gemensamma med Peugeot=slitstarka.
Vad gäller barnsjukdomar så har jag ingen direkt koll, men fel finns ju alltid. Har hört talas om läckande värmepaket, men tror inte det är så värst vanligt. Automatlådorna är nån elektronisk historia som Siemens har varit med att ta fram, dom håller bra...om man byter olja i dom ibland. Finns också nån plastgrunka i bakre höjdregulatorn som brukar hoppa av ganska ofta, och då ser det ut som hela fjädringen pajat....bara att sätta dit igen och säkra med ståltråd, så är det fixat. När jag skulle köpa min så frågade jag runt lite om vanliga fel, men fick bara oförstående miner till svar... Det verkar som dom är hyfsat befriade från sådana utom det jag räknat upp. Det blir sällan såna fel som ger anmärkning på besiktningen, eller att man blir stående....mest irriterande elfel, som oftast beror på oxid i kontaktstycken.
I slutet av -98 gjordes en ansiktlyftning, och säkerheten blev bättre med fyra airbags, köp en sån om du hittar till vettigt pris. Köp en Xantia billigt och prova, trivs du inte är det ju bara att kränga iväg den, det är ju inga pengar det handlar om. Leta gärna reda på en kunnig vän som kan följa med och kolla konditionen på fjädringskomponenter, kan vara svårt att veta vad som är bra skick om man aldrig årkt Cittra.. Som jag skrev tidigare, en Cittra i dåligt fjädringsskick är fortfarande bättre än dom flesta andra bilar.. Tror inte man behöver vara rädd för franska bilar nu längre. Jag är väldigt feg när det gäller sånt, är beroende av en fungerande bil varje dag (handikappad son) och hatar att meka bil, men har aldrig tvekat inför ytterligare en Cittra..men jag kanske har haft tur.
Blev mycket det här...hoppas nån orkar läsa igenom det...
Citera
2005-02-23, 01:02
  #12
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peterlan
Kanon.! Om du köper Cittran så är du mycket välkommen till Citroenakuten på www.citroen.nu Där finns mycket kunskap om våra lite speciella bilar.. Lycka till hur du nu gör..


Supertack!

Jag tog bussen hem från jobbet måndags kväll. Mölndal till Partille. Ca 15 minuters bilfärd. Tog en timma och 40 minuter med buss. Så kan man ju inte hålla på så jag köpte Cittran idag. Fjädringen kommer verkligen till sin rätt i motorvägsfart. Satt och fnissade hela vägen hem. Väl hemma kom jag på att jag glömt att posta ett brev och blev uppriktigt glad när jag insåg att jag skulle bli tvungen att åka in till stan igen. Är också förvånad över kvalitetskänslan. Bättre än VW iaf. Riktigt solid känsla i dörrar och inredning. Morsans Peugeot 406 (00:a tror jag) känns klart burkigare än Xantian (som är en '94).

Två bilar och en mc ut och en bil in. Fordonsparken reducerad till två fordon.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback