2012-04-30, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Men att ladda ner kindle-böcker via torrent ger alltså inga problem? Amazon har liksom inte kommit på något sätt att typ blockera läsningen av dessa? Och angående fodralen med ljus, visst är dom smarta men HELVETES dyra, mer än hälften av vad en kindle själv kostar!

Okej en sista fråga, om ni alla beställde från amazon.com, hur lång tid tog det ungefär innan ni fick eran kindle? Har läst folk som det bara tagit 2-3 dagar för, stämmer det verkligen? Och är det UPS som kommer och lämnar eller?

Är ju express shipping så går fort. Vet inte om Posten tar över hanteringen efter den anlänt till Sverige, men de ringer innan de lämnar paketet (alltså hamnar i första hand inte på ett utlämningsställe).

Vet ej om man kan ladda hem kindleböcker, men det finns ju ett "öppet" ebook format som man kan konvertera så kindle kan läsa dessa.
Citera
2012-04-30, 11:29
Medlem
Torvpipas avatar
det finns tjugo trådar redan om allt du frågar om. Köp dig en Kindle eller Nook.
Amazon har en internationell sida för köp, typ 100 spänn extra med tull. Apropå om att ladda ner illegitima kopior till Kindle är det enda hindret är att det är Mobi som är standard och inte epub.
Varför i helvete ska du låta folkbiblioteken förblöda ekonomiskt med digitala låneböcker låna riktiga fysiska BÖCKER!

Gutenberg.org
http://runeberg.org/
Senast redigerad av Torvpipa 2012-04-30 kl. 11:32.
Citera
2012-04-30, 13:56
Bannlyst
Köp en Pocketbook Pro 912. Europeisk produkt, med den största skärmen av alla läsplattor
Citera
2012-05-05, 20:35
Medlem
Känns onödigt att skapa en ny tråd för min fråga då jag har en fråga om Kindle-plattor, precis som TS.

Hur hanterar Kindle Touch pdf-filer?

Mitt läsmaterial kommer till största del bestå av pdf-filer. Dessa är innehåller inte text inskannad som bilder utan vanlig text i pdf-format. Vissa dokument kan dock ha enstaka bilder och jag måste kunna se vad dessa föreställer.

Jag har läst att Kindle inte ska vara den bästa på att läsa pdf-filer och att man inte kan läsa i landscape-läge. Jag vore mycket tacksam om någon med erfarenhet av Kindle kunde besvara mina frågor.
Citera
2012-05-08, 10:53
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twiotfijb
Jag har läst att Kindle inte ska vara den bästa på att läsa pdf-filer och att man inte kan läsa i landscape-läge. Jag vore mycket tacksam om någon med erfarenhet av Kindle kunde besvara mina frågor.
Jag har ingen kindle men har kollat på en youtube-review av den och har för mig att landscape-mode fungerar MEN ingen ebook-läsare är speciellt bra på att läsa pdf-filer verkar det tyvärr som, inte heller kindle.
Citera
2012-05-14, 21:15
Medlem
Herregud, vad är det med folk? Köp en kindle 3g eller en iriver story HD. Köpte själv precis en billig surfplatta och trackar inte ner på dom i allmänhet (nåja, begränsad användningsutrymme men ändå) men om du bara ska läsa, för guds skull, köp en ebokläsare!! Det är inte ens nära.
Citera
2012-05-14, 22:17
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LosMotoooo
Herregud, vad är det med folk? Köp en kindle 3g eller en iriver story HD. Köpte själv precis en billig surfplatta och trackar inte ner på dom i allmänhet (nåja, begränsad användningsutrymme men ändå) men om du bara ska läsa, för guds skull, köp en ebokläsare!! Det är inte ens nära.
Förstår inte riktigt vad du menar?

Hursom! Jag beställde till slut en Kindle och fick den i fredags. Förutom lite strul med UPS så gick det SUPERSNABBT! Beställde den i onsdags eftermiddag och på fredagen var den här. Så Amazon är smidiga iaf. Än så länge är jag nöjd men eftersom att jag har massor av skolarbete att göra så har jag inte hunnit läsa så mycket på den. Kommer dock bli skitskönt när jag åker på semester i sommar och kan ha med mig en massa böcker som inte tar någon plats!
Citera
2012-05-18, 19:49
Medlem
Virginies avatar
Vilken Kindle ska man ha då, och varför?
Finns ju Kindle Touch Wifi, Kindle Touch 3G Wifi, Kindle Fire, Kindle 4, Kindle 3G Wifi... Fattar noll.

EDIT: Och varför köpa den från Amazon när man kan köpa den från Webhallen? Så mycket billigare blir det väl inte? Ursäkta om det är knäppa frågor som redan besvarats tusen gånger...
Senast redigerad av Virginie 2012-05-18 kl. 20:13.
Citera
2012-05-18, 23:16
Medlem
Jag köpte en Barns&Noble Nook Simple Touch i julas och den är helt underbar. Den använder Android som operativsystem, och med en enkel rootning kan man installera appar på den, och göra lite lätt surfning. Använder den mest för att läsa manga på. Efter att ha rootat den kan man installera både Kindle-appen och Google books läsaren. Finns ingen läsplatta som klarar fler filformat! Rekommenderas starkt!
Citera
2012-05-19, 10:35
Medlem
Köpte mig faktiskt en Sony PRS-T1 Härom veckan!
Skitnöjd, den stödjer framförallt epub, pdf och doc(Något fler än Kindle om jag fattat de rätt)
, vilket är de formaten jag har eböcker i.

Den är lika stor som en pocket ungefär.

Som tidigare talare sagt, satsa på en ebook-läsare om du
ska läsa på den, det är en ganska stor skillnad tycker jag.

Som sagt, jättenöjd. Har inte hunnit läsa jättemycket på den,
men ett par hundra sidor har jag hunnit med, och inte behövt ladda
den än. Även smidigt när man fastnar på ord(engelska/amerikanska)
så finns det en inbyggd ordlista, så det är bara att hålla över ordet
så får man ett inlägg från oxford dictionary, eller om man vill söka på
google på ordet eller wikipedia. Allt direkt från boken!

Avslutande då, mitt tips till dig är som följer. Ska du ha den för att bara
läsa, köp med e-ink skärm, det är stor skillnad. Vill du ha mer funktionalitet
så köp en med vanlig skärm, men då kommer den inte vara lika "skön" att
läsa på, man blir snabbt trött i ögonen av att läsa på en sån skärm.

Är de något mer du undrar om just Sony PRS-T1 så får du gärna fråga
Citera
2012-05-20, 17:21
Medlem
Virginies avatar
Såg precis den här recensionen av Sony PRS-T1, och den verkar ju skitbra.
http://www.youtube.com/watch?v=oUJGCSHcnOs

Varför valde du just Sony?
Har du koll på om det finns bra case (kanske med inbyggd lampa?) till din läsare?
Och hur skaffar du dina böcker? Köper (var?), lånar på bibblan, laddar hem?

I recensionen finns det ju hur mkt engelsk litteratur, tidskrifter som helst, hur är det om man hänger här i Sverige? Finns det en svensk ordlista att tillgå?
Citera
2012-05-20, 21:49
Medlem
Valde mellan den och Kindle. Kindle har väl fördelen med Amazon,
men å andra sidan stödjer den inte epub.

Det va lite en dealbreaker för mig då rättså många av mina böcker är i epub,
och sen när jag stod vid webhallen va de Sonyn som fanns inne.

När jag köpte min hade dom inte några fodral till den inne,
(http://www.webhallen.com/se-sv/hemel...pa_till_prs-t1) och det fanns inte på lager heller.
Så jag drog hem och kollade Sonys hemsida, där fanns de inte heller.
Komiskt nog så så slutade de med att jag köpte jag de från amazon.co.uk.
Vilket gick sjukt smidigt, kom på bara några dagar och gör otroligt mycket
för helhetsintrycket.

Jag hittar mina böcker för de mesta på google, i många fall så är de bara att
söka efter boken man är sugen på att läsa, så "ploppar" den fram

Ingen svensk ordlista, men den engelska är underbar! Jag har inte utforskat de inbyggda
funktionerna med "Reader store" och allt de där så mycket, men verkar som att man måste va
bosatt i USA för att de ska fungera, även google books verkar inte funka 100%.
De försvinner nämligen om man väljer att man är från något annat land, har ställt den på
USA nu, så jag kan gå in och läsa, men tror inte de går att köpa något, dock inte säker på
detta då jag inte gjort något försök till det.

Jag gråter inga floder över detta dock då allt i bokväg finns att hämta hem gratis,
eller så får man helt enkelt köpa böckerna via adlibris eller bokus.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in