2012-05-20, 22:03
Medlem
Har en iriver story HD och den skärmen är nice och bra men när jag ser hur gött det funkar med trådlöst nätverk, 3g och kindle blir jag lite mer sugen på att köpa det. Det går väl ok att konvertera böcker etc med calibre osv men ser att man kan ta en article, använda "kindle this" och med ett klick så skickas den till din kindle för läsning. Rätt värt för artiklar etc. För bara att läsa längre böcker så skulle jag nog rekommendera min läsare.

Att kunna komma åt wikipedia överallt i hela världen finner jag helt sjukt värt. Tror jag kommer köpa en kindle 3g. Också lite smidigare att kunna köpa böcker där, lite mer smidigt att köpa böcker via trådlöst kindle än att hålla på o leta upp epub överallt och hålla på.

(PS jag har ingen kindle än)
Citera
2012-05-21, 09:10
Medlem
Virginies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virr3
Valde mellan den och Kindle. Kindle har väl fördelen med Amazon,
men å andra sidan stödjer den inte epub.

Det va lite en dealbreaker för mig då rättså många av mina böcker är i epub,
och sen när jag stod vid webhallen va de Sonyn som fanns inne.

När jag köpte min hade dom inte några fodral till den inne,
(http://www.webhallen.com/se-sv/hemel...pa_till_prs-t1) och det fanns inte på lager heller.
Så jag drog hem och kollade Sonys hemsida, där fanns de inte heller.
Komiskt nog så så slutade de med att jag köpte jag de från amazon.co.uk.
Vilket gick sjukt smidigt, kom på bara några dagar och gör otroligt mycket
för helhetsintrycket.

Jag hittar mina böcker för de mesta på google, i många fall så är de bara att
söka efter boken man är sugen på att läsa, så "ploppar" den fram

Ingen svensk ordlista, men den engelska är underbar! Jag har inte utforskat de inbyggda
funktionerna med "Reader store" och allt de där så mycket, men verkar som att man måste va
bosatt i USA för att de ska fungera, även google books verkar inte funka 100%.
De försvinner nämligen om man väljer att man är från något annat land, har ställt den på
USA nu, så jag kan gå in och läsa, men tror inte de går att köpa något, dock inte säker på
detta då jag inte gjort något försök till det.

Jag gråter inga floder över detta dock då allt i bokväg finns att hämta hem gratis,
eller så får man helt enkelt köpa böckerna via adlibris eller bokus.
Tack! Tror jag slår till på en Sony.
Angående fodralet, du tycker inte lampan är "i vägen"?
Citera
2012-05-21, 09:22
Medlem
Absolut inte, när man inte använder den så lägger man den i "ryggen", alltså
fåller ner den. När man väl använder den så brukar jag ha den till vänster och
inte ovan som på bilden, då blir ljuset lite jämnare och den är inte alls i vägen
för någon läsning.

Men ett fodral är verkligen att rekommendera! Även om de verkar lite bökigt
att få tag på ett i sverige just nu. Mitt tips är att köpa de från Amazon.

Jag hoppas du blir lika nöjd som jag är!
Citera
2012-05-21, 11:22
Medlem
Virginies avatar
Schysst!
Hittade fler omdömen på prisjakt.nu:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=970426
Gillar att det är Android så att man kan roota.

Läsaren kan redan "rootas" vilket ger rättar till flera tillkortakommanden som överdrivet blinkande vid surfning och "tap" istället för "slide" vid sidbyte

Lite om rootning för PRS-T1:
http://www.lostinreaders.com/1913/ne...g-sony-prs-t1/
http://wiki.mobileread.com/wiki/PRST...ing_and_Tweaks
http://hackaday.com/2011/10/26/rooti...droid-goodies/
Citera
2012-05-21, 15:16
Medlem
Serges avatar
Det här med stöd för olika filformat är inte ett problem oavsett vad man väljer för läsare.
Har man e-pub böcker och vill läsa dessa på sin Kindle så fixar man det med tex Calibre.

När jag valde mellan en Sony och en Kindle så var det många som sa att Amazon har större utbud i sin butik än Sony, vilket är rätt men samma sak gäller här, man kan utan problem köpa böcker på Amazon till sin Sony om man så vill.

Kan avslutningsvis tipsa om http://www.mobileread.com/forums/ där finns det mycket matnyttigt att läsa innan man slår till på en läsplatta.

Slänger även in en länk till Calibre http://calibre-ebook.com/
Citera
2012-05-21, 17:17
Medlem
Virginies avatar
Köpte en Sony PRS-T1 på Webhallen. Har laddat den (tog drygt 1,5 timme och man kunde använda den under tiden) samt slängt in en PDF-bok och en EPUB-bok. PDF:en visade bara vita sidor, så jag konverterade den till EPUB med Calibre (tog bara ett par minuter) och nu funkar den klockrent. Ser mkt bättre ut i EPUB-format också.
Helt fantastiskt detta med inbyggda ordböcker, och att man kan rita och markera direkt på skärmen...
Störs inte av den flashande skärmen, men ska roota den och även slänga in Kindle-appen vart det lider.

Hyllar redan apparaten! Känns som man är i framtiden ju. Lär läsa arslet av mig redan ikväll.
Men det är som sagt min första läsplatta, så jag har ingenting att jämföra med.

Ska beställa fodralet med inbyggd lampa från Amazon. Är nybörjare även här, så spelar det någon roll om man beställer från Amazon.com eller Amazon UK?
Citera
2012-05-21, 17:23
Medlem
Serges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virginie
Ska beställa fodralet med inbyggd lampa från Amazon. Är nybörjare även här, så spelar det någon roll om man beställer från Amazon.com eller Amazon UK?

Jag tror du slipper tull om du beställer från uk, detta är dock en ren gissning. Har för mig att jag läst det någonstans.
Citera
2012-05-21, 19:13
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Virginie
EDIT: Och varför köpa den från Amazon när man kan köpa den från Webhallen? Så mycket billigare blir det väl inte? Ursäkta om det är knäppa frågor som redan besvarats tusen gånger...
Kan berätta att när jag först började leta efter en kindle så såldes det inte på webhallen, och nu när jag kollar så finns det.... Lite surt men men. Ser ingen anledning att beställa från Amazon då.
Citera
2012-05-21, 21:53
Medlem
Serges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Kan berätta att när jag först började leta efter en kindle så såldes det inte på webhallen, och nu när jag kollar så finns det.... Lite surt men men. Ser ingen anledning att beställa från Amazon då.

Det var precis samma sak för mig. Två veckor efter att jag beställt min Kindle så annonserades det att Kindle skulle börja säljas i Sverige. Blev lite lack, men det var inte mycket att göra åt den saken.
Citera
2012-05-22, 10:22
Medlem
Virginies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serge
Jag tror du slipper tull om du beställer från uk, detta är dock en ren gissning. Har för mig att jag läst det någonstans.
Så verkar det vara.
En lampa samt fodral är ett måste, anser jag. Synd att det var så orimligt dyrt.

Testade Reader Store igår, mycket bra. Däremot funkar inte Google Books-knappen för mig, verkar som Sony och Google brutit avtalet där. Lite synd kanske, men som sagt, det mesta tycks ju gå att få tag i ändå.

Grymt nöjd med min Sony PRS-T1 så här långt. Mjuk och skön läsning. Lite svårt att markera text med fingret ibland, men man vänjer sig.
Citera
2012-05-25, 16:25
Medlem
Virginies avatar
Beställde fodral från Amazon UK i måndags, fick det i dag (fredag). Ingen extra avgifter.
Citera
2012-05-25, 17:24
Medlem
salliss avatar
Är det enkelt att peta in .pdf-filer i en kindle/sony platta? Varit sugen på en då en stor andel av min skol litteratur består av antagligen pdf filer, eller epub. Finns det möjligheter att stryka under stycken etc?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in