2012-04-25, 10:22
Medlem
pimmetjes avatar
Jag har börjat fundera på att skaffa mig en läsplatta för att jag tycker att det vore smidigt att ha för att slippa släpa runt på en massa böcker, speciellt på semestern. Jag är inte alls intresserad av en surfplatta utan jag vill ha en med e-ink för att kunna läsa utan att det är jobbigt.

Först så var jag inne på att skaffa mig en kindle, den mest basic som inte har touch screen eller nånting. Men sen läste jag på Bibliotekets hemsida att deras böcker inte går att läsa alls på en kindle. Stämmer det, eller går det att omformatera böckerna först och sen få in dom på sin kindle?

Sedan dess har jag varit inne på en Sony PRS-t1 http://www.sony.se/product/rd-reader-ebook/prs-t1 . Den är något dyrare men på den ska tydligen bibliotekets eböcker fungera utan problem. Dock så har jag nu börjat läsa omdömen om att e-bläcket tydligen flackar eller vad man ska säga. Alltså att det kan hacka lite. Är det någon som har testat denhär läsplattan som har något att säga om det?

Tar gärna emot tips på andra läsplattor, det jag främst vill är att det ska vara just en läsplatta, jag kommer bara läsa böcker på den. Extrafunktioner har jag inget intresse av och hur stor hårddisk spelar inte direkt någon roll (eftersom att 2gb verkar ta in över 1500 böcker). Vill inte betala mer än 1500 kronor som sony-plattan kostar heller.
Citera
2012-04-25, 10:30
Medlem
percees avatar
Finns det inte att hitta böcker till Kindle på andra ställen än biblioteket?
Citera
2012-04-25, 10:41
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av percee
Finns det inte att hitta böcker till Kindle på andra ställen än biblioteket?
Jo, det är klart, går att ladda ner dels från amazon (som jag dessutom tror är mycket billigare på eböcker än till exempel adlibris) och dels så går det ju att ladda ner olagligt.
Tänkte bara om det var någon som hade erfarenhet av en kindle och visste hur det faktiskt fungerar.
Citera
2012-04-26, 18:59
Medlem
Det finns program som konverterar från epub till kindle's format t ex Calibre. Har dock inte testat utan har bara köpt direkt från Amazon.
Citera
2012-04-26, 23:17
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pseudonymous
Det finns program som konverterar från epub till kindle's format t ex Calibre. Har dock inte testat utan har bara köpt direkt från Amazon.
Okej men då har du en kindle eller? Vill görna veta vad du tycker om den! Och hur mycket får du betaöa för en bok från amazon ungefär? (i svenska kronor då, har läst att man får betala lite extra)
Citera
2012-04-27, 12:53
Medlem
pimmetjes avatar
Alltså, jag är inte bara intresserad av var jag kan få tag på böcker, det var mest att jag tyckte att det vore smart att kunna låna från biblioteket.

Vad jag gärna vill veta är om det är någon som faktiskt har en kindle eller annan ebokläsare som skulle kunna säga om man är nöjd med den eller inte Det verkar vara ganska få som faktiskt har en här i Sverige, i alla fall om man söker på internet, och de flesta artiklar eller forumtrådar jag har hittat när jag har googlat har varit flera år gamla.
Citera
2012-04-27, 23:44
Medlem
rooys avatar
Jag har också varit inne på att köpa en PRS-T1 men det som gör att jag velar är att skärmen verkar vara så förbaskat liten. Tycker ni att 6" räcker? Rent spontant känns det som att man skulle vilja ha lite större.
Citera
2012-04-28, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Okej men då har du en kindle eller? Vill görna veta vad du tycker om den! Och hur mycket får du betaöa för en bok från amazon ungefär? (i svenska kronor då, har läst att man får betala lite extra)

Citat:
Alltså, jag är inte bara intresserad av var jag kan få tag på böcker, det var mest att jag tyckte att det vore smart att kunna låna från biblioteket.

Vad jag gärna vill veta är om det är någon som faktiskt har en kindle eller annan ebokläsare som skulle kunna säga om man är nöjd med den eller inte Det verkar vara ganska få som faktiskt har en här i Sverige, i alla fall om man söker på internet, och de flesta artiklar eller forumtrådar jag har hittat när jag har googlat har varit flera år gamla.

Ah I see. Jo, köpte en Kindle Touch från Amazon och kan inte säga annat än att jag är riktigt nöjd. E-ink display är sjukt skönt att läsa på (i princip som en bok), ända (enda?) problemet om du t ex läser i mörker är ju att du behöver en ljuskälla vilket jag antar att du vet. Amazon har ju dessutom ett stort utbud av titlar (på engelska). Batteritid = oändlig. Om du letar en renodlig läsplatta kommer du mest troligt inte bli besviken vilken läsplatta du än väljer med E-ink.

Köpte en http://preview.tinyurl.com/cvluej7 till min touch som ger tillräckligt med ljus över hela skärmen, finns också en billigare variant utan lampa. Hård backcase och läder som ger den en lite mer exklusiv (exclusive) känsla.

Vet inte riktigt vad jag betalade för de böcker jag köpt, men räkna med ett par kronor extra då alla brukar använda olika växlingskurser. Brukar dock inte bli så farligt mycket mer. Har bytt bank så kan ej ge en mer exakt summa som exempel.

Citat:
Ursprungligen postat av rooy
Jag har också varit inne på att köpa en PRS-T1 men det som gör att jag velar är att skärmen verkar vara så förbaskat liten. Tycker ni att 6" räcker? Rent spontant känns det som att man skulle vilja ha lite större.

Vet inte, har ej testat något annat än Kindle (6"). Men skulle nog hellre välja en 6" än 9" (utan att ha provat båda). Är väl kanske lite av en personlig grej vad man föredrar.
Senast redigerad av pseudonymous 2012-04-28 kl. 00:43.
Citera
2012-04-28, 11:51
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ah I see. Jo, köpte en Kindle Touch från Amazon och kan inte säga annat än att jag är riktigt nöjd. E-ink display är sjukt skönt att läsa på (i princip som en bok), ända (enda?) problemet om du t ex läser i mörker är ju att du behöver en ljuskälla vilket jag antar att du vet. Amazon har ju dessutom ett stort utbud av titlar (på engelska). Batteritid = oändlig. Om du letar en renodlig läsplatta kommer du mest troligt inte bli besviken vilken läsplatta du än väljer med E-ink.

Köpte en http://preview.tinyurl.com/cvluej7 till min touch som ger tillräckligt med ljus över hela skärmen, finns också en billigare variant utan lampa. Hård backcase och läder som ger den en lite mer exklusiv (exclusive) känsla.

Vet inte riktigt vad jag betalade för de böcker jag köpt, men räkna med ett par kronor extra då alla brukar använda olika växlingskurser. Brukar dock inte bli så farligt mycket mer. Har bytt bank så kan ej ge en mer exakt summa som exempel.
Tack för ditt svar! Minns du hur mycket den gick på med frakt och tull? Jag har egentligen bara funderat på att köpa en "standard-kindle", alltså en utan touch, men det kanske är smidigare med en touch, och det skiljer väl bara $30 så kanske kan vara värt det iaf.. Och att den inte har bakgrundsljus känner jag till, funderar på om jag ska köpa ett fodral med inbyggt ljus eller ej, det får jag se.

Är det smidigt att köpa böcker från Amazon? Det verkar vara betydligt billigare än från Adlibris eller annat svenskt företag så det känns som den bästa idén egentligen.

Ingen som har erfarenhet av någon annan läsplatta?

Edit: Just det! Man får ju inte med någon väggladdare till sin kindle (eller annan läsplatta verkar det som) men jag undrar om man inte bara kan använda en vanlig väggladdare som man kan koppla in en usb-sladd till?
Senast redigerad av pimmetje 2012-04-28 kl. 12:32.
Citera
2012-04-28, 15:12
Medlem
Citat:
Tack för ditt svar! Minns du hur mycket den gick på med frakt och tull? Jag har egentligen bara funderat på att köpa en "standard-kindle", alltså en utan touch, men det kanske är smidigare med en touch, och det skiljer väl bara $30 så kanske kan vara värt det iaf.. Och att den inte har bakgrundsljus känner jag till, funderar på om jag ska köpa ett fodral med inbyggt ljus eller ej, det får jag se.

Är det smidigt att köpa böcker från Amazon? Det verkar vara betydligt billigare än från Adlibris eller annat svenskt företag så det känns som den bästa idén egentligen.

Ingen som har erfarenhet av någon annan läsplatta?

Edit: Just det! Man får ju inte med någon väggladdare till sin kindle (eller annan läsplatta verkar det som) men jag undrar om man inte bara kan använda en vanlig väggladdare som man kan koppla in en usb-sladd till?

Tycker det är väldigt skönt med touch, håller bara i sidorna sedan trycker man lite på kanten med tummen för att bläddra. Den kostade närmare 2k från amerikanska Amazon när jag köpte den med fodralet. De tar 400kr för eventuella tullkostnader, tyvärr. Vissa har fått igen en del av den summan då det har kostat mindre för dem i vissa fall, fick dock inte igen något. Frakten i sig var väl någon 100kr.

Tror Amazon.co.uk också har den nu, vet inte om det skiljer sig något i pris eller så. Då kanske det även bara är .co.uk man kan handla på. (?)

Amazon har ju en inbyggd "app store" så det är väldigt smidigt. Har anslutit mitt bankkonto så man bara behöver trycka på köp så sparas boken både i Amazons cloud och man får den även till Kindle. Amazon har ett enormt utbud men de är ju på engelska.

Jo, man kan bara ta en vanlig väggladdare med usb-anslutning, typ alla telefoner har ju dessa idag. Amazon säljer dessa lösa (amerikansk version, europeisk etc) för typ $15. Är dock rätt sällan man behöver ladda, nästan lika smidigt att bara stoppa in den i datorn ett tag när det väl behövs laddas.

Lär väl finnas en hel del EPUB ebooks man kan tanka och konvertera med Calibre ifall man vill göra det. ;-)
Senast redigerad av pseudonymous 2012-04-28 kl. 15:21.
Citera
2012-04-28, 15:29
Medlem
MrDepleteds avatar
Kindle är utan tvekan det bästa köpet jag har gjort i hela mitt liv (den enda pryl jag gillar mer än htpc:n). Biblioteksböcker konverteras på ett knapptryck i Calibre (det är dock ytterst sällan man vill läsa något svenskt) så det behöver du inte oroa dig för. Jag har versionen med tangentbord, men hade köpt utan tgb om jag köpte idag eftersom jag inte använder det. Touch vill jag inte ha pga smutsig skärm, men det kanske inte är ett problem? Min erfarenhet är att det är bättre utan. Man kan ladda ner böcker via torrent om man vill och det fungerar helt perfekt. Jag köper dock oftast böckerna för att sponsra författarna. Den fungerar bra med en vanlig väggladdare som finns till alla mobiler utom iPhone med få undantag. Jag hade nämligen problem med laddaren till min förra mobil (Samsung Galaxy S2). Kindle tog ej laddning från den, men det kanske berodde på något fel på laddarens kontakt?

Vikten av ett kvalitetsfodral med lampa i kan inte nog understrykas, det är fantastiskt.
Citera
2012-04-30, 09:29
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Tycker det är väldigt skönt med touch, håller bara i sidorna sedan trycker man lite på kanten med tummen för att bläddra. Den kostade närmare 2k från amerikanska Amazon när jag köpte den med fodralet. De tar 400kr för eventuella tullkostnader, tyvärr. Vissa har fått igen en del av den summan då det har kostat mindre för dem i vissa fall, fick dock inte igen något. Frakten i sig var väl någon 100kr.

Tror Amazon.co.uk också har den nu, vet inte om det skiljer sig något i pris eller så. Då kanske det även bara är .co.uk man kan handla på. (?)
Tyvärr så tror jag inte att man kan köpa den från co.uk, man blir nämligen omdirigerad från deras kindle-sida till amazon.com. Så får väl köpa den med tull och allt.

Citat:
Ursprungligen postat av MrDepleted
Kindle är utan tvekan det bästa köpet jag har gjort i hela mitt liv (den enda pryl jag gillar mer än htpc:n). Biblioteksböcker konverteras på ett knapptryck i Calibre (det är dock ytterst sällan man vill läsa något svenskt) så det behöver du inte oroa dig för. Jag har versionen med tangentbord, men hade köpt utan tgb om jag köpte idag eftersom jag inte använder det. Touch vill jag inte ha pga smutsig skärm, men det kanske inte är ett problem? Min erfarenhet är att det är bättre utan. Man kan ladda ner böcker via torrent om man vill och det fungerar helt perfekt. Jag köper dock oftast böckerna för att sponsra författarna. Den fungerar bra med en vanlig väggladdare som finns till alla mobiler utom iPhone med få undantag. Jag hade nämligen problem med laddaren till min förra mobil (Samsung Galaxy S2). Kindle tog ej laddning från den, men det kanske berodde på något fel på laddarens kontakt?

Vikten av ett kvalitetsfodral med lampa i kan inte nog understrykas, det är fantastiskt.
Jasså, den fungerar inte med iPhone-laddaren? Synd, det är den enda jag har, haha. Känner att det kan vara bra att ha en laddare om jag skulle få för mig att åka utomlands under en längre tid och inte tar med någon laptop.

Men att ladda ner kindle-böcker via torrent ger alltså inga problem? Amazon har liksom inte kommit på något sätt att typ blockera läsningen av dessa? Och angående fodralen med ljus, visst är dom smarta men HELVETES dyra, mer än hälften av vad en kindle själv kostar!

Okej en sista fråga, om ni alla beställde från amazon.com, hur lång tid tog det ungefär innan ni fick eran kindle? Har läst folk som det bara tagit 2-3 dagar för, stämmer det verkligen? Och är det UPS som kommer och lämnar eller?
Senast redigerad av pimmetje 2012-04-30 kl. 09:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in