2012-11-13, 16:18
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hammarkullen
vf inte bara låna böcker gratis på bibban, istället för att ha en elektronisk pryl att släpa runt på å vara försiktig med??
du kna ju i bästa fall låna på någon annans kort så kan du bara slänga boken när du e klar med den så slipper du släpa runt på onödig vikt om du nu e utomlands..

Varför gå till biblioteket för att låna en bok när man kan ladda ner den från internet? Din "elektroniska pryl" tar dessutom, med fodral, klart mindre plats än en pocketbok och har rum för över 1000 böcker. Du kan själv skräddarsy hur du tycker om att läsa. Du väljer mellan dryga 10 olika storlekar på bokstäverna, olika stora marginaler och radbrytningar, olika fonts m.m. Tro mig, jag fullkomligt älskar att köpa böcker och kommer fortsätta att göra så. Jag kommer dock troligtvis aldrig öppna dom då jag föredrar att läsa på min Kindle Paperwhite.
Citera
2012-11-13, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Varför gå till biblioteket för att låna en bok när man kan ladda ner den från internet? Din "elektroniska pryl" tar dessutom, med fodral, klart mindre plats än en pocketbok och har rum för över 1000 böcker. Du kan själv skräddarsy hur du tycker om att läsa. Du väljer mellan dryga 10 olika storlekar på bokstäverna, olika stora marginaler och radbrytningar, olika fonts m.m. Tro mig, jag fullkomligt älskar att köpa böcker och kommer fortsätta att göra så. Jag kommer dock troligtvis aldrig öppna dom då jag föredrar att läsa på min Kindle Paperwhite.

ja sger inte att det är något fel på en läsplatta, hur stor är den förresten mätt i cm?? mindre än en pocketbok, då borde den vara väldigt liten?!
får man plats med skiten i fickan??

men däremot kostar plattan pengar?? hade du riskerat att ha din läsplatta i badkaret tex?

ahah, varför köpa böcker om man inte tänker öppna å läsa dem? här slängs pengar hur som helst då förstår jag om man vill köpa läsplattor ...

hur lång tid tar det inte att läsa ut 1000 böcker då? när man väl påbörjat en bok så börjar man väl itne läsa en annan? då kan man ju lika gärna låna en bok, å låna en ny när man e klar..
en bok kan man dessutom slåss med, haha vill se dagen man slåss med en läsplatta :P
Citera
2012-11-13, 17:48
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
ja sger inte att det är något fel på en läsplatta, hur stor är den förresten mätt i cm?? mindre än en pocketbok, då borde den vara väldigt liten?!
får man plats med skiten i fickan??

Skärmen mäter 6". Ungefär samma mått som en mindre pocketbok. När jag säger att den tar lite plats är det givetvis därför att den är tunnare än en centimeter. Och ja, har du stora fickor (vilket jag på något vis får bilden av att du har) så kan du få plats med den.

Citat:
men däremot kostar plattan pengar?? hade du riskerat att ha din läsplatta i badkaret tex?

Ja, jag läser i badkaret utan att behöva vara orolig. Har kontroll över mina händer och kan därför hålla i den utan att riskera att tappa den i vattnet.

Citat:
ahah, varför köpa böcker om man inte tänker öppna å läsa dem? här slängs pengar hur som helst då förstår jag om man vill köpa läsplattor ...

Därför att jag kan. Anser också att det ser trevligt ut med en välfylld bokhylla i mitt hem. Somliga böcker köper jag även därför att jag helt enkelt började samla innan jag köpte min Kindle.

Citat:
hur lång tid tar det inte att läsa ut 1000 böcker då? när man väl påbörjat en bok så börjar man väl itne läsa en annan? då kan man ju lika gärna låna en bok, å låna en ny när man e klar..
en bok kan man dessutom slåss med, haha vill se dagen man slåss med en läsplatta :P

Det tar lång tid att läsa ut 1000 böcker, det jag ville säga med det är att du har tusen böcker i något som tar mindre plats än en pocketbok. För många människor är plats ett bekymmer.
Citera
2012-11-13, 22:53
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
vf inte bara låna böcker gratis på bibban, istället för att ha en elektronisk pryl att släpa runt på å vara försiktig med??
du kna ju i bästa fall låna på någon annans kort så kan du bara slänga boken när du e klar med den så slipper du släpa runt på onödig vikt om du nu e utomlands..
Du är ju uppenbarligen inte rätt målgrupp för en läsplatta, det är ju inte för alla, speciellt om man inte läser så mycket.

Förresten, att du orkar citera trådstarten som ligger 10 sidor bort och skrevs för några månader sedan. Det är försent, jag köpte en för ett halvår sedan
Senast redigerad av pimmetje 2012-11-13 kl. 23:11.
Citera
2012-11-23, 12:03
Medlem
Jag har haft en iriver story i 2 år som är en variant av Kindle men inte låst som denna. Jag är väldigt nöjd och lånar ständigt böcker från biblioteket. Det fungerar toppen. En iriver kan du köpa på t.ex. Dustin för under 1500:-.
Citera
2012-11-23, 18:55
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordanius
Jag har haft en iriver story i 2 år som är en variant av Kindle men inte låst som denna. Jag är väldigt nöjd och lånar ständigt böcker från biblioteket. Det fungerar toppen. En iriver kan du köpa på t.ex. Dustin för under 1500:-.
Samma här. Verkligen nöjd, speciellt med bibliotekslån. Det tråkiga är väl att man bara kan läsa, och när man blivit van med sin e- link text så slutar det med att jag släpar på iPhone, iriver och nexusen...
Citera
2012-11-26, 09:07
Medlem
Myggan.ses avatar
Jag funderar på att köpa en läsplatta.
Men hur bra fungerar egentligen PDFer från t ex tidsskrifter med e-ink? Hade varit smidigt att slippa bära runt på alla utskrifter av artiklar...
Citera
2012-11-26, 09:33
Medlem
pimmetjes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan.se
Men hur bra fungerar egentligen PDFer från t ex tidsskrifter med e-ink? Hade varit smidigt att slippa bära runt på alla utskrifter av artiklar...
Tja, min kindle hanterar inte pdf-filer så himla bra. Det beror naturligtvis på men det mesta är för stort vilket gör att det blir jätteliten text och så får man zooma. Däremot ska det sägas att jag har läst några delar av serietidningen walking dead på min kindle. Det funkade när jag roterade skärmen så det skulle ju kunna fungera med en tidning oxå, men med lite trixande förstås.
Citera
2012-11-26, 17:32
Medlem
loafmasters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myggan.se

Om det är främst PDFer du är ute efter att läsa rekommenderar jag dig att köpa en tablet istället. Mycket enklare att hålla på att zooma och trixa vilket du lär få göra en hel del.
Citera
2012-11-27, 00:55
Medlem
Myggan.ses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pimmetje
Tja, min kindle hanterar inte pdf-filer så himla bra. Det beror naturligtvis på men det mesta är för stort vilket gör att det blir jätteliten text och så får man zooma. Däremot ska det sägas att jag har läst några delar av serietidningen walking dead på min kindle. Det funkade när jag roterade skärmen så det skulle ju kunna fungera med en tidning oxå, men med lite trixande förstås.

Citat:
Ursprungligen postat av loafmaster
Om det är främst PDFer du är ute efter att läsa rekommenderar jag dig att köpa en tablet istället. Mycket enklare att hålla på att zooma och trixa vilket du lär få göra en hel del.

Det verkar ju inte bättre än att det är tablet som är bäst till PDF med diagram etc som man vill zooma på. Det är dock inte så trevligt att läsa på en sådan skärm så jag hade hoppats på att kunna lösa det med e-ink. Men då tar jag hellre papper än tablet tbh
Citera
2012-11-27, 06:05
Medlem
Bezrabotnyis avatar
Har Sony plattan någon backlighting alls så som Kindle touch har eller är det lampa som gäller all the way?
Citera
2012-11-27, 06:07
Medlem
Bezrabotnyis avatar
Har Sony backlighting så som Kindle touch har eller är det lampa som gäller all the way?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in