2012-04-26, 09:41
Bannlyst
Två nya artiklar om Esa-fallet i dag.

Kort rapport om polisens arbete:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleID=6876061

Kritik mot att man inte såg skotthålet i pannbiffen:
http://www.nsd.se/nyheter/artikel.as...icleID=6875561
Citera
2012-04-26, 10:01
Medlem
Orsaken till att de finska zigenarna ofta har svenska efternamn har en mycket längre historia än vad här antytts. De har kommit till Finland för cirka 500 år sedan , främst via Sverige. Zigenarna lär ha haft som vana att ta lokala efternamn för att på nåt vis försöka smälta in (lyckades nu inte så bra). Så i Sverige tog de svenska efternamn och när de anlände till Finland så tog de också lokala efternamn, såna som de stötte på i de svenskspråkiga kusttrakterna i Finland. Efteråt har de ju förstått att de tog helt fel efternamn åt sig, efternamn som är svenskspråkiga och inte finskspråkiga men tydligen var det litet för sent sedan att återigen ändra namn när man redan registrerats i Finland under efternamn som just Grönfors, Grön, Friman, Lindberg. Det finns också finländska zigenarsläkter som har helt "egna" efternamn, dvs namn som inte bärs av majoritetsbefolkningen (ex. Hagert) och namn som är typiskt finska.
Citera
2012-04-26, 10:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Jag har även hört att han skulle pysslat med Puffadder/Pufformar tillsammans med någon kvinna.
Vet ej sanningshalten i detta då det är helvetes giftiga ormar.
Hans facebooksida ligger fortfarande kvar med bilder på djur. Den är på finska tyvärr, så jag vet inte om djurens var hans eller ej.
Citera
2012-04-26, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pyramida
Hans facebooksida ligger fortfarande kvar med bilder på djur. Den är på finska tyvärr, så jag vet inte om djurens var hans eller ej.

Dom flesta av djuren som syns på hans facebook är eller har varit hans egna. Han höll även på med några riktigt giftiga ormar tidigare tillsammans med en 'kompis' men det är inte säkert att dom fick hem dom
Citera
2012-04-26, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akinator
Jag har även hört att han skulle pysslat med Puffadder/Pufformar tillsammans med någon kvinna.
Vet ej sanningshalten i detta då det är helvetes giftiga ormar.

Pyff! varför skulle inte det kunna stämma? Vi har tre stycken puffar hemma, så sanningshalten är väl.. Ja, det är inte omöjligt.
Men när vi var där så hade han inga ormar. Vi hämtade ett annat giftigt djur

Vet inte om du läst vojakkala-tråden? Jag skrev där redan den 13e att Esa var död, troligtvis mord och så har jag skrivit mer detaljer
Citera
2012-04-26, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spacelord666
INGEN förtjänar att dö under en zigenare

tvivlar starkt på att det var en zigenare som sköt han. men det är bara vad jag tror just nu
Citera
2012-04-26, 12:20
Medlem
fboba40s avatar
Det kan ju inte uteslutas att andra varit ute efter honom också. Han tycks ju ha varit involverad i det ena och det andra.

På ett finskt forum uppgavs att det dråp han begått i Finland var i Kemi. Tyvärr har jag tappat bort länken.
Citera
2012-04-26, 13:39
Medlem
Skriver väl det här också när det handlar om samma:

Nu börjar tidningen ringa och vill intervjua mig, först nu över telefon och sen vill dom träffa mig, det var jag kanske inte beredd på

Han lät väl inte allt för "ledsen" över det som skett, och bekräftade att Esa varit involverad i EN HEL DEL saker som han inte borde. Spännande och se om dom publicerar något från telefoninterjvun, isåfall kommer det i morgondagens tidning!
Citera
2012-04-26, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av g0ze
Varför heter dom Grönfors för när dom är romer?
https://www.flashback.org/t483570
Citera
2012-04-26, 13:45
Medlem
Hade många fiender och förekommer i ca 30 avsnitt i belastningsregistret, bl.a. dråp. En riktig luffare med andra ord som kan ha dödats av hur många som helst.
Citera
2012-04-26, 13:49
Medlem
Overminds avatar
Hur i helvete kan man missa ett kulhål i huvudet??? Dessutom var han flintskallig också... Polisen är fan ett skämt och inte bli det bättre med mesiga krav för att få bli polis heller.
Citera
2012-04-26, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Overmind
Hur i helvete kan man missa ett kulhål i huvudet??? Dessutom var han flintskallig också... Polisen är fan ett skämt och inte bli det bättre med mesiga krav för att få bli polis heller.

Det är ren bullshit att polisen missade att han blivit mördad.
När vi var där kallade polisen platsen för brottsplats och när vi skulle hämta djuret leddes vi genom huset av polisen och vi fick inte röra något, så polisen trodde knappast att det var en naturlig död från början.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in