PERSONUTREDNING (Kriminalvårdens yttrande 2024-10-18)
https://web.archive.org/web/20250217...ing-2024-10-18
Citat:
Frivården gör bedömningen att risk för återfall i likartad brottslighet inte kan uteslutas sett till att Sorvoja tidigare dömts för allvarlig våldsbrottslighet, även om denna ligger längre tillbaka i tiden.
STÄMNINGSANSÖKAN (2024-10-17)
https://web.archive.org/web/20250217...kan-2024-10-17
Citat:
- Anhållen i frånvaro 2024-09-23, Gripen 2024-09-24, Häktad 2024-09-27.
GROV KVINNOFRIDSKRÄNKNING
Jerry Sorvoja har begått följande brottsliga gärningar mot €l!n L!ndh som han var sambo med. Det hände mellan den 23 oktober 2022 och den 19 december 2022 på Grym'a'ng$g@t@n 12, Jönköping, Jönköpings kommun.
a) Misshandel
Jerry har angripit sin sambo €l!n genom att vid upprepade tillfällen fatta ett struptag om hennes hals samt trycka upp henne mot en vägg.
Det hände någon gång mellan den 23 och 24 oktober 2022 i den gemensamma bostaden på Grym'a'ng$g@t@n 12 i Jönköping. €l!n fick smärta och ömhet samt andnöd.
b) Misshandel
Jerry har angripit sin sambo €l!n genom att dra henne i håret, knäa henne i ryggslutet och fatta ett hårt tag om hennes huvud med sin ena arm i ett brottargrepp.
Vidare har Jerry även pressat sin knutna hand hårt mot målsägandens nacke. Det hände den 12 november 2022 i den gemensamma bostaden på Grym'a'ng$g@t@n 12 i Jönköping. €l!n orsakades håravfall, smärta och ömhet samt andnöd.
c) Misshandel och grovt olaga hot
Jerry har angripit sin sambo €l!n genom att sparka henne upprepade gånger på benen. Vidare har Jerry tvingat ned målsäganden i liggande position varvid han pressat sin ena underarm mot hennes hals och därefter hotat henne genom att riktat/föra en kniv längs hennes kropp från ansiktet och ned till bröstkorgen där han markerat en plats med knivspetsen.
Vidare har den tilltalade hotat €l!n - när hon bett den tilltalade att besinna sig för de gemensamma barnen skull respektive att han kommer åka fast om han fullföljer - genom att uttala dels "dem kan man avliva precis som djur", dels "Jag kommer inte åka dit om de inte hittar någon kropp, jag har suttit i 10 år, jag lärde mig av mina misstag sist" eller liknande med samma innebörd.
Det hände den 19 december 2022 i den gemensamma bostaden på Grym'a'ng$g@t@n 12 i Jönköping.
€l!n orsakades smärta, ömhet och blåmärken. Hotet var sådant att €l!n kunde förväntas känna allvarlig rädsla för sin och annans personliga säkerhet.
Det olaga hotet bör bedömas som grovt eftersom gärningen påtagligt förstärks av bruk av kniv mot målsägandens kropp, vidare har det utdragna händelseförloppet med hotelser mot såväl målsäganden som hennes barn varit särskilt hänsynslös.
Jerry begick gärningarna med uppsåt. Varje gärning var led i en upprepad kränkning av €l!ns integritet. Gärningarna var också sådana att de kunde förväntas allvarligt skada €l!ns självkänsla.
BARNFRIDSBROTT
Jerry har misshandlat sin sambo €l!n. Det hände mellan den 23 oktober 2022 och den 24 oktober 2022 på Grym'a'ng$g@t@n 12, Jönköping, Jönköpings kommun. Brottet bevittnades av L som är dotter till Jerry och €l!n. Jerry begick gärningen med uppsåt.
Jerry har misshandlat sin sambo €l!n. Det hände mellan den 23 oktober 2022 och den 24 oktober 2022 på Grym'a'ng$g@t@n 12, Jönköping, Jönköpings kommun. Brottet bevittnades av G som är dotter till Jerry och €l!n. Jerry begick gärningen med uppsåt.
Jerry har misshandlat sin sambo €l!n. Det hände den 12 november 2022 på Grym'a'ng$g@t@n 12, Jönköping, Jönköpings kommun. Brottet bevittnades av L som är dotter till Jerry och €l!n. Jerry begick gärningen med uppsåt.
Jerry har misshandlat sin sambo €l!n. Det hände den 19 december 2022 på Grym'a'ng$g@t@n 12, Jönköping, Jönköpings kommun.