2012-08-24, 22:10
Medlem
d00rkeys avatar
Om vi nu bortser från topic-glidningar som t ex om den nordiska rasens överlevnad, kulturmarxism och politiska ställningstaganden i övrigt så framträder två grundläggande frågor om själva domslutet.
  1. Är straffet rimligt med tanke på att Norge är en demokratisk rättsstat?*
  2. Har domstolen kommit till rätt slutsats i tillräknelighetsfrågan?

Själv är jag av den åsikten att straffet både är rimligt och att domstolen har kommit till rätt slutsats. Rimligt straff vore kanske egentligen livstids fängelse, men det norska systemet tror jag är något bättre än det svenska då det, vad jag har förstått, är rättsväsendet och inte någon regering som ska ta ställning till eventuellt frisläppande framöver. I princip handlar själva straffet om samma sak och det ger åtminstone en möjlighet att hålla massmördaren inspärrad under lång, lång tid framöver.

I tillräknelighetsfrågan tycker jag att det är ganska självklart att Breivik visste exakt vad han gjorde och alltså knappast kan ha haft tomtar på loftet i någon straffrättslig mening. Dock anser jag inte att domstolen har tagit någon egentlig ställning till huruvida Breivik är sjuk eller ej. De anser helt enkelt att han är straffrättsligt tillräknelig.

I vilken grad han (Breivik) sedan är störd eller sinnessjuk är i princip en helt annan (medicinsk) fråga! Alla som begår mord utan att det föreligger uppenbart nödvärn är i mitt tycke sjuka i huvudet. Men det är inte den frågan som rätten tagit ställning till. Denna fråga handlar ju i stort sett om tycke och smak. De har helt enkelt dömt med tanke på om han visste vad han gjorde eller ej. Så ser jag på det i alla fall och därför håller jag med domstolen om att han är (och var) straffrättsligt tillräknelig. Han visste vad han gjorde och han planerade det under lång tid. Dessutom har han varit stabil nog att inte bräka och kväka om sina idéer i alltför stor omfattning och därmed avslöja sina planer för den 22 juli i fjol.

*) Huruvida Breivik skulle ha dömts annorlunda i något annat (t ex ett nationalistiskt eller fascistiskt) rättssystem tycker jag tillhör OT.

Edit:
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
OK, men nu är rättegången över och domen har fallit så då är det väl dags att stänga tråden!?

(Eftermälen av domen får tas i en annan tråd)

Domen kommer ju inte överklagas så själva rättegången och domen är klar!

Punkt Slut!
Domslutet tillhör rättegången och domslut kan man nog diskutera intill domedagen. Det är åtminstone vad man gör när man studerar juridik.
Senast redigerad av d00rkey 2012-08-24 kl. 22:13.
Citera
2012-08-24, 22:12
Medlem
N00bhunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av d00rkey

Livstids fängelse finns dock inte i Norge. Därför har de så kallad förvaring istället och det innebär i praktiken 21 års fängelse* och sedan att hans fall har rätt att prövas vart femte år.

Va? Vilket skumt rättssystem Han ska RUTTNA där Jag skulle inte ens glömma det han gjorde typ 30 år eller så. Avskummet förtjänar dödsstraff

Jag tvivlar på... korruption. Skulle det här nu vara en muslim skulle processen varit KORT.
Senast redigerad av N00bhunter 2012-08-24 kl. 22:16.
Citera
2012-08-24, 22:23
Medlem
d00rkeys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av N00bhunter
Va? Vilket skumt rättssystem Han ska RUTTNA där Jag skulle inte ens glömma det han gjorde typ 30 år eller så. Avskummet förtjänar dödsstraff

Jag tvivlar på... korruption. Skulle det här nu vara en muslim skulle processen varit KORT.
Om du menar att man i Norge skulle ha dömt annorlunda om det vore en muslimsk terrorist så tror jag inte det. Man har helt enkelt inga "strängare" straff att ta till. (Det vore i så fall att släppa ut honom på gatan utanför domstolen och då skulle nog processen varit rätt kort, ja.)

Skumt rättsssystem? Varför tycker du det? Bara för att han inte låses in och nyckeln kastas i Oslofjorden? ... Nej, det här är ett typexempel på ett förhållandevis humant och demokratiskt rättssystem! Och även om jag själv fantiserar om medeltida bestraffning typ rådbråkning och kokande olja* i det här fallet (Breivik) så är det inget som jag skulle förorda i verkligheten precis.

Edit:
*) http://sv.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A4rpt_d%C3%B6dsstraff
Senast redigerad av d00rkey 2012-08-24 kl. 22:31.
Citera
2012-08-24, 22:36
Medlem
MBoudines avatar
Äntligen slut efter 13 månaders ältande om Breiviks mentala hälsotillstånd. Att svensk media fokuserat på det här under så lång tid är obegripligt, när nyhetsrapporteringen tar upp "fallet Breivik" är det ungefär lika intressant som reklaminslag - Bara att stänga av ljudet tills inslaget är över. Hoppas Breivik inte överklagar så man slipper mer av det här nu.
Citera
2012-08-24, 22:40
Medlem
aceblacks avatar
Hur kommer det funka för Breivik i fängelset? Kommer han hållas helt isolerad ifrån de andra fångarna eller komma umgås med dem? Eller kommer han kanske sättas i en skyddsavdelning tillsammans med typ pedofiler och barnmördare? Han kommer ju sitta inne ett tag så de kan väl knappast hålla honom helt isolerad för evigt. Samtidigt så är det väl kanske inte så lämpligt att ha honom tillsammans med vanliga kriminella, det finns ju en hotbild emot honom.
Citera
2012-08-24, 23:16
Medlem
Paranormalens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aceblack
Hur kommer det funka för Breivik i fängelset? Kommer han hållas helt isolerad ifrån de andra fångarna eller komma umgås med dem? Eller kommer han kanske sättas i en skyddsavdelning tillsammans med typ pedofiler och barnmördare? Han kommer ju sitta inne ett tag så de kan väl knappast hålla honom helt isolerad för evigt. Samtidigt så är det väl kanske inte så lämpligt att ha honom tillsammans med vanliga kriminella, det finns ju en hotbild emot honom.
Grejen är ju att han inte accepterar vanliga dödliga... så på din fråga är nog det mest rimliga att han inte är intresserad av någon kontakt med avskummet på anstalten, han är ju av annan kaliber i egen utsago.
Han vill jobba i fred med sina grejer - möjligen vill han värva - men knappast ur avskumsklanen på kåken.
Senast redigerad av Paranormalen 2012-08-25 kl. 00:06.
Citera
2012-08-24, 23:20
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Här skulle vi ju diskutera DOMEN och den är klar!

Lås tråden FFS!
Citera
2012-08-24, 23:22
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
OK, men nu är rättegången över och domen har fallit så då är det väl dags att stänga tråden!?

(Eftermälen av domen får tas i en annan tråd)

Domen kommer ju inte överklagas så själva rättegången och domen är klar!

Punkt Slut!

Det finns nog goda skäl att domen får diskuteras ännu en stund, men småningom kan det bli lämpligare att diskutera "efterbörden" i en ny tråd.

Strix/Mod
Citera
2012-08-24, 23:27
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Det finns nog goda skäl att domen får diskuteras ännu en stund, men småningom kan det bli lämpligare att diskutera "efterbörden" i en ny tråd.

Strix/Mod

Vilka goda skäl då?

Breivik har fått sin dom och den kommer inte öveklagas av Breivik så då är det väl över?

Den andra sidan kanske öveklagar domen men det är en helt annan tråd som det skall behandlas i.

Denna tråden är död!

Bilan har fallit och det finns inte nåt att tillägga denna delen av domen!
Citera
2012-08-24, 23:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Der-Process
hehe låta folket ta emot honom, ja
Kanske t.o.m. ta ut honom på en ö och skjuta honom?

Gällande straffet så tror jag inte att han är särskilt ledsen om han så sitter inlåst för resten av livet. Leendet är nog så äkta det kan bli. Han är friskförklarad, har skapat en form av ideologi, är Norges mest kända människa och kommer aldrig att glömmas bort. Han kommer att ha all tid i världen till att ägna sig åt ideologin och kommunicera med likasinnade medan staten matar honom och tvättar hans kläder. Han kunde nog ha haft det värre...
Citera
2012-08-24, 23:29
Medlem
d00rkey <--- Intressanta frågeställningar!

1. Jag anser också att straffet är rimligt utifrån det begångna brottets natur. Det är alltid svårt för ett demokratiskt rättssystem att ta ställning till ett brott så grovt att det inte direkt omfattas av lagstiftarnas ursprungliga intentioner för brottspåföljd.
Om jag har tolkat domen korrekt så är Breivik dömd till 21 års fängelse med prövning efter detta med möjlig förlängning med 5 år per prövning. Detta innebär i princip möjlighet för ett straff som innebär att Breivik alldrig får lämna fängelset under hela sin livstid.
Detta strafföreläggande är ur ren rättssäkerhetssynpunkt enligt mig bättre än ett ej tidsbegränsat fängelsestraff.
Senast redigerad av Brotir 2012-08-24 kl. 23:35.
Citera
2012-08-24, 23:33
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Vilka goda skäl då?

Breivik har fått sin dom och den kommer inte öveklagas av Breivik så då är det väl över?

Den andra sidan kanske öveklagar domen men det är en helt annan tråd som det skall behandlas i.

Denna tråden är död!

Bilan har fallit och det finns inte nåt att tillägga denna delen av domen!

Jag delar inte den uppfattningen. Domen och domskälen bör få diskuteras. Om en tid, när detta är över kommer diskussionen att ebba ut av sig själv. Var och en är fri att starta en ny tråd om vad som händer efter domen.

Strix/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in