2012-06-09, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander
Du menar han har fått betalt för att vittna och begå brott mot lagen?
Att han överskridit sanningsförsäkran innan sitt vittnesmål?

Jag tror inte att han sitter där utan att få betalt för det. Och hans "utredning" av Breivik är knappast giltig. Minns du inte att det krävs en hel kommission som ska granska utredningen innan den kan godkännas och minns du inte hur svårt det har varit för psykiatripar nummer två att få sin rapport godkänd?

Jag är dock övertygad om att denna rättegång inte är en riktig rättegång men man försöker att få det att se ut som en sådan. Jag vill tro att man gör detta med goda avsikter till folket som vill att Breivik ska få ett lämpligt straff men jag börjar mer och mer tro att det som händer sker i ren desperation för att man är rädd att folk ska få veta vad Breivik har att säga. Man vill inte att hans ideologi ska sprida sig.

Som tur är så märker fler och fler att det är något som inte står rätt till men det är tyvärr alldeles för många som du som svämmar över diskussionsforum med lögner om Breivik för att få honom att framstå som något han inte är. Och tidningar som sprider skitsnack. Ta till exempel det senaste att Breivik skulle ha blivit förbannad i går. Han blev inte förbannad. Han sade ifrån. Det är inte att bli förbannad. Det är helt obegripligt att man vill försöka få en massmördare att framstå som värre än han är. Är inte massmord tillräckligt hemskt??
Citera
2012-06-09, 11:31
Medlem
"Jag skrev i kompendiet innan operationen, att jag skulle bli demoniserad som ett sinnessjukt ondskefullt monster och terrorist. Detta är inte svårt att förutsäga, så länge Europa styrs av mångkulturalister. Det är en del av priset vi betalar, det är en del av uppoffringen. Och att bli fängslad resten av livet eller att dö som martyr, för denna viktigaste av alla saker, för sitt folks och sin kulturs överlevnad, är den största äran en man eller kvinna kan uppleva i sitt liv.

Detta är inte bara vår rätt, utan också vår plikt. Vissheten om att jag ska fängslas skrämmer inte. Och svaret på detta är enkelt. Jag föddes i ett fängelse och har levt hela livet i ett fängelse. I ett fängelse där det inte är möjligt att yttra sig politiskt. Ett fängelse där det inte existerar yttrandefrihet och där jag har varit tvungen att se på medan min egen etniska grupp och kultur sakta men säkert blir dekonstruerad av marxister och liberalister. I detta fängelse är det inte tillåtet att göra motstånd och det är till och med förväntat att jag ska applådera mitt folks och min kulturs undergång.

I detta fängelse så har ledningen bestämt att om man kritiserar, så kommer man brännmärkas offentligt, demoniseras, förlöjligas och avhumaniseras. Detta fängelse heter Norge. Det spelar ingen roll om jag är inlåst på en isoleringscell på Ila eller om jag bor på Skøyen eller Frogner. Denna outhärdliga orättfärdigheten är lika akut oavsett var i Norge du bor. Eftersom du sitter med vissheten om att alla byar och städer i slutändan kommer att sluta som det mångkulturella helvete som vi kallar Oslo."

/ Anders Behring Breivik
Citera
2012-06-09, 12:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Många springer runt och tror dem har asberger idag.
För att ta ett exempel från wikipedias beskrivning av asberger
"sammanfattning att personen har normal eller hög intelligens samt normal språklig förmåga, men signifikant nedsatt social interaktionsförmåga och specifika intressen"

Normal eller hög intelligens skulle väl de flesta tillskriva sig?
normal språklig fårmåga: check
Nedsatt social interaktionsförmåga: Om man är lite reserverad gentemot nya personer man träffar, och inte sitter och "håller låda" utan mer väljer sina ord, och inte är en MTV-ungdom som är "all out there" och "psyked" så KAN man ha ASBERGER! Ring vårdcentralen på måndag morgon!!
Min bror är mäkta intresserad av fotboll! Kanske ska ringa honom och be honom kontakta vårdcentralen också.

"Styrkor:

Starkt intresse för hur saker och ting fungerar och samverkar
Bra tålamod för specialområdena
Informationsinsamling
Mycket plikttrogna (på jobbet) och ärliga[5]
Starkt logiskt tänkande
Mönsteridentifiering
Problemlösning
Målmedvetenhet och envishet"
Fan med jag har också asberger

Asperger är ingen sjukdom, det är personlighetsstyp. Folk med asperger har högre inteligens, tjänar mer, lever längre etc så snarare är det väl neurotypiska som är "sjuka". Enda anledningen att folk går så hårt aspies är för att de är i minoritet, hade det varit 99% som var aspies och 1% neurotypiska så hade vi säkert medicinerat de neurotypiska.
Citera
2012-06-09, 12:45
Medlem
Citat:
Jomenvisst, detta är ju Breiviks skamfläck. Hans relation med sin mor som han under inga omständigheter vill ska komma fram. Vad som hände i barndomen mellan honom och hans mor går ju enbart att spekulera om men jag har varit relativt säker på sen jag läste manifestet och bok tre där han utgjuter sig ang könssjukdomar om sin familj och allt annat ang sina familjeförhållanden, att det är frågan om ett incestuöst förhållande med modern och att det nog inte går att utesluta att incest har förekommit i barndomen just då när det anmäldes missförhållanden i hemmet. Att detta gjorde lilla Anders stum och tillbakadragen och "akward" - vilket i sin tur gjort Breivik sjukligt bunden till modern, så att han när han i vuxen ålder återvänder till henne då det först gått åt helvete med tjejer och dating och tonårsliv och självförtroende - sen inser han att han kommer misslyckas med att skaffa en egen familj då han inte får relationer att fungera under någon längre tid. ( Två förhållanden på sex månader sedan 2002)
Deras samvaro när han bor hemma vid 30 framstår ju totally insane om man inte kopplar ihop deras tidiga symbios. Som att han fick mat lagad, åt den på rummet och ställde ut tallrikarna utanför sin dörr när han ätit klart. Och detta gick modern med på. Hon verkar ha haft 1000 ton med skuldkänslor inför sin son som hon har låtit sig hunsas med. Skuldkänslor och förträngda minnen.
Varför? Gå in i barndomen, så har du svaret.

Klockrent! 30år och får mat av mamma.... Det är klart att det finns något i hans förflutna som har skapat denna best till barnamördare.
Citera
2012-06-09, 14:07
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag vill tro att man gör detta med goda avsikter till folket som vill att Breivik ska få ett lämpligt straff men jag börjar mer och mer tro att det som händer sker i ren desperation för att man är rädd att folk ska få veta vad Breivik har att säga. Man vill inte att hans ideologi ska sprida sig.

Hur är det med de fem dagarna då ABB fick tala?
Han är den som har fått yttra sig överlägset mest.

Tittar man runt på kommentarer till rättegången så det väldigt många som tycker han har fått alldeleles för mycket tid i rampljuset redan, att han fått göra för mycket reklam för sin ideologi.
Precis det som var hans avsikt med att bli tagen levande.
Citera
2012-06-09, 14:17
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vettig
Asperger är ingen sjukdom, det är personlighetsstyp. Folk med asperger har högre inteligens, tjänar mer, lever längre etc så snarare är det väl neurotypiska som är "sjuka". Enda anledningen att folk går så hårt aspies är för att de är i minoritet, hade det varit 99% som var aspies och 1% neurotypiska så hade vi säkert medicinerat de neurotypiska.

Nja nu är vi kanske lite väl kategoriska i våra uttalande.
Allt är inte guld och gröna skogar.

Tex
Socialt umgänge är en påfrestande ansträngning
Svårigheter med snabba förändringar
Ovanligt stresskänsliga
Psykiskt sårbara,
En tendens att utveckla psykiatriska problem, ex ångest, tvångstankar/handlingar, depressioner eller fobier.
Citera
2012-06-09, 14:45
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
"Jag skrev i kompendiet innan operationen, att jag skulle bli demoniserad som ett sinnessjukt ondskefullt monster och terrorist. Detta är inte svårt att förutsäga, så länge Europa styrs av mångkulturalister. Det är en del av priset vi betalar, det är en del av uppoffringen. Och att bli fängslad resten av livet eller att dö som martyr, för denna viktigaste av alla saker, för sitt folks och sin kulturs överlevnad, är den största äran en man eller kvinna kan uppleva i sitt liv.

Detta är inte bara vår rätt, utan också vår plikt. Vissheten om att jag ska fängslas skrämmer inte. Och svaret på detta är enkelt. Jag föddes i ett fängelse och har levt hela livet i ett fängelse. I ett fängelse där det inte är möjligt att yttra sig politiskt. Ett fängelse där det inte existerar yttrandefrihet och där jag har varit tvungen att se på medan min egen etniska grupp och kultur sakta men säkert blir dekonstruerad av marxister och liberalister. I detta fängelse är det inte tillåtet att göra motstånd och det är till och med förväntat att jag ska applådera mitt folks och min kulturs undergång.

I detta fängelse så har ledningen bestämt att om man kritiserar, så kommer man brännmärkas offentligt, demoniseras, förlöjligas och avhumaniseras. Detta fängelse heter Norge. Det spelar ingen roll om jag är inlåst på en isoleringscell på Ila eller om jag bor på Skøyen eller Frogner. Denna outhärdliga orättfärdigheten är lika akut oavsett var i Norge du bor. Eftersom du sitter med vissheten om att alla byar och städer i slutändan kommer att sluta som det mångkulturella helvete som vi kallar Oslo."

/ Anders Behring Breivik

Vad vill du bevisa med ovanstående? Att Breivik är intelligent som fattar att det är olagligt med massmord? Att han lider av vanföreställningar? Att han inte förstår att dessa kan leda till att han spärras in på hispan?
Citera
2012-06-09, 15:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Hur är det med de fem dagarna då ABB fick tala?
Han är den som har fått yttra sig överlägset mest.

Tittar man runt på kommentarer till rättegången så det väldigt många som tycker han har fått alldeleles för mycket tid i rampljuset redan, att han fått göra för mycket reklam för sin ideologi.
Precis det som var hans avsikt med att bli tagen levande.
Det är inte rätt att bara tv-sända de vittnesmål som på ett eller annat sätt är till nackdel för Breivik medan de andra vittnena och Breiviks egna ord inte får sändas, utan bara får citeras av journalister.

Sedan är det så att i början hade VG, Aftenposten m.fl. ord-för-ord-rapportering från rättegången. Nu har man till största delen redigerade sammanfattningar av det Breivik har sagt när han har fått kommentera de senaste vittnesmålen. Detta ser man när man jämför de olika tidningarna, vilket jag har gjort. Dessutom blåser man upp stora rubriker av småsaker utan betydelse men skriver inte artiklar om de teman som Breivik har tagit upp.

De allra flesta läser inte direktrapporteringar från den här rättegången utan de läser artiklar med spännande rubriker och då får de lätt en felaktig bild av vad som har hänt och sagts.
Citera
2012-06-09, 16:29
Medlem
[quote=NothingToLose]
"Dessutom blåser man upp stora rubriker av småsaker utan betydelse men skriver inte artiklar om de teman som Breivik har tagit upp"

Det tycker du att du kan bedöma. Det är ju för barnamorden han är åtalad och kommer att dömas till livstid för. Så han nog får inrikta sig på att klara sig utan sin mammas mat i fortsättningen. Han kan sitta där och hata alla feminister som ställt till det så för honom. Han tycker förstås att alla kvinnor ska uppföra sig som hans mamma, nu när han har gett morsgris ett helt nytt ansikte.
Citera
2012-06-09, 17:02
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Jag tror inte att han sitter där utan att få betalt för det. Och hans "utredning" av Breivik är knappast giltig. Minns du inte att det krävs en hel kommission som ska granska utredningen innan den kan godkännas och minns du inte hur svårt det har varit för psykiatripar nummer två att få sin rapport godkänd?

Jag är dock övertygad om att denna rättegång inte är en riktig rättegång men man försöker att få det att se ut som en sådan. Jag vill tro att man gör detta med goda avsikter till folket som vill att Breivik ska få ett lämpligt straff men jag börjar mer och mer tro att det som händer sker i ren desperation för att man är rädd att folk ska få veta vad Breivik har att säga. Man vill inte att hans ideologi ska sprida sig.

Som tur är så märker fler och fler att det är något som inte står rätt till men det är tyvärr alldeles för många som du som svämmar över diskussionsforum med lögner om Breivik för att få honom att framstå som något han inte är. Och tidningar som sprider skitsnack. Ta till exempel det senaste att Breivik skulle ha blivit förbannad i går. Han blev inte förbannad. Han sade ifrån. Det är inte att bli förbannad. Det är helt obegripligt att man vill försöka få en massmördare att framstå som värre än han är. Är inte massmord tillräckligt hemskt??

Nejdå, jag minns visst att kommissionen visar brister i kompetens och bedömningsförmåga, att psykpar 1&2 visar brister i kompetens och bedömningsförmåga. Att denna professor Malt inte har gjort en utredning på de ca 21 timmar han observerat Breivik, vilket han heller inte hävdar, utan att han har gjort en genomgång av rapporterna och visar på dessa brister på ett insiktsfullt sätt. Därefter ger han förslag att komplettera diagnoserna och försöker göra en helhetsbild. Är det lögner menar du det arbete han gjort?
I min mening så ser det ut som Malt har kommit de felande länkarna på spåren, vad gäller att svara på frågan varför de två lagen kommit fram till olika slutsatser.

Nog har han fått betalt för förlorad arbetsinkomst och fått ett arvode för de timmar han jobbat. Men utöver det, vilket väl är normal ersättning från domstolen, vem skulle ha betalat honom för att komma dit? aktor Eng och den kvinnliga biståndsadvokaten?

Så mina bedömningar och tankar är lögner, Malt ljuger och resten har dolda agendor säger du?

Jag utgår från att du såg och följde med i HELA hans föreläsning och vidhängande spel i rättssalen i går? Nästan 7 timmar, och du kommer fram till att "han ljuger"? Fundera varför du vill inta det perspektivet? Det liknar förnekande.
"Såna som jag", vem eller vilka är det?

Nej, självklart har alla olika utgångspunkter och jag respekterar dina trots att dina paranojor i mycket verkar osunda, så är min koppling också ganska hooked på detta rättsfall.
Det är mycket tack vare ditt idoga arbete (och Grandiosos) att hålla tråden levande som jag också fått tillgång till information, det tackar jag fortfarande för.

Men säg varför det inte är av intresse hur Anders haft det tidigare i livet och vad som lett fram till det han verkligen utförde? Min agenda är att förstå och så långt som möjligt förstå. Mitt fokus ligger på Breivik som gärningsman, att studera honom, hans beteende och så vidare i rättssalen när det nu finns möjlighet till det, hans interaktioner med och hur han påverkar de andra därinne.
Det är utanför min ram att ägna mig åt offrens berättelser, det är mer än jag mäktar att ta in, jag har intresse i att studera mördare och gärningsmän.

Jag kan tala om att jag tycker oerhört, oerhört synd om Anders, känner ett medlidande med hans öde.
Nästan så att jag skulle kunna tänka mig att skriva till honom, men inte kommer göra det. På den nivån.
Så hoppas du inte kallar mig "en sån som jag" en gång till. för sån är inte jag.

Varför skulle rätten ta upp Breiviks "teman" nåt mer? ???? vilka "teman" syftar du på?

ed. Det sista där du tar upp: reagerade också på det! Han var ju hur sansad som helst när han sa till, detta fick de till att "han tog tag i mikrofonen och skrek rakt in i den". Löjligt. Men helt logiskt förfarande i konsten att demonisera! Det är onekligen intressant.
Senast redigerad av PhDSalander 2012-06-09 kl. 17:34.
Citera
2012-06-09, 17:58
Medlem
Citat:
Nejdå, jag minns visst att kommissionen visar brister i kompetens och bedömningsförmåga, att psykpar 1&2 visar brister i kompetens och bedömningsförmåga. Att denna professor Malt inte har gjort en utredning på de ca 21 timmar han observerat Breivik, vilket han heller inte hävdar, utan att han har gjort en genomgång av rapporterna och visar på dessa brister på ett insiktsfullt sätt. Därefter ger han förslag att komplettera diagnoserna och försöker göra en helhetsbild. Är det lögner menar du det arbete han gjort?
I min mening så ser det ut som Malt har kommit de felande länkarna på spåren, vad gäller att svara på frågan varför de två lagen kommit fram till olika slutsatser.

Nog har han fått betalt för förlorad arbetsinkomst och fått ett arvode för de timmar han jobbat. Men utöver det, vilket väl är normal ersättning från domstolen, vem skulle ha betalat honom för att komma dit? aktor Eng och den kvinnliga biståndsadvokaten?

Så mina bedömningar och tankar är lögner, Malt ljuger och resten har dolda agendor säger du?

Det Malt sa är ytterligare något som leder till tvivel och vid tvivel så ska gärningsmannen dömas till rättspsykiatrisk vård. Så alla som kallas in och som inte censureras talar för att Breivik ska spärras in på en psykiatrisk avdelning. Han får inte en rättvis rättegång. Om han inte får det så betyder det kanske att andra inte har fått det heller innan honom och det kan också innebära att människor i framtiden döms orättvist.

Citat:
Jag utgår från att du såg och följde med i HELA hans föreläsning och vidhängande spel i rättssalen i går? Nästan 7 timmar, och du kommer fram till att "han ljuger"? Fundera varför du vill inta det perspektivet? Det liknar förnekande.
"Såna som jag", vem eller vilka är det?

Nej, självklart har alla olika utgångspunkter och jag respekterar dina trots att dina paranojor i mycket verkar osunda, så är min koppling också ganska hooked på detta rättsfall.
Jag följde med ja och det var mycket intressant men det var inte lämpligt eftersom han inte har utnämnts till sakkunnig för att ställa en diagnos på Breivik. Han har inte ens pratat med honom.

Om Malt ska ha rätt att tala fritt och komma med tankar och åsikter, varför har då inte politiska vittnen som kallats in till Breiviks försvar fått tala fritt under tv-sändning och fått komma med sina åsikter?

Citat:
Det är mycket tack vare ditt idoga arbete (och Grandiosos) att hålla tråden levande som jag också fått tillgång till information, det tackar jag fortfarande för.
Tack.

Citat:
Men säg varför det inte är av intresse hur Anders haft det tidigare i livet och vad som lett fram till det han verkligen utförde? Min agenda är att förstå och så långt som möjligt förstå. Mitt fokus ligger på Breivik som gärningsman, att studera honom, hans beteende och så vidare i rättssalen när det nu finns möjlighet till det, hans interaktioner med och hur han påverkar de andra därinne.
Det är utanför min ram att ägna mig åt offrens berättelser, det är mer än jag mäktar att ta in, jag har intresse i att studera mördare och gärningsmän.

Jag kan tala om att jag tycker oerhört, oerhört synd om Anders, känner ett medlidande med hans öde.
Nästan så att jag skulle kunna tänka mig att skriva till honom, men inte kommer göra det. På den nivån.
Så hoppas du inte kallar mig "en sån som jag" en gång till. för sån är inte jag.
Öh? Nu verkar du i och för sig lite småläskig men okej mitt förslag är att du skriver ett brev och frågar Breivik om det du vill veta så kanske han svarar. Go for it!

Citat:
Varför skulle rätten ta upp Breiviks "teman" nåt mer? ???? vilka "teman" syftar du på?
Anledningarna till att han har valt att göra som han har gjort. Men i stället fokuserar man på WoW-spelande, gissar att han har Aspergers och Tourettes och jag vet inte vad.

Fortfarande vet vi inte vem hans serbiske mentor är och inte den engelska mentorn heller. Och Alpha Kallon som Breivik träffade i Liberia har inte förhörts. Ändå säger man att Breivik var en galen ensamvarg.
Citera
2012-06-09, 18:19
Moderator
Strix m/94s avatar
Här diskuteras procesen mot Breivik - inte motdebattörerna.

OT raderat.

Strix/Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in