Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag tror inte att han sitter där utan att få betalt för det. Och hans "utredning" av Breivik är knappast giltig. Minns du inte att det krävs en hel kommission som ska granska utredningen innan den kan godkännas och minns du inte hur svårt det har varit för psykiatripar nummer två att få sin rapport godkänd?
Jag är dock övertygad om att denna rättegång inte är en riktig rättegång men man försöker att få det att se ut som en sådan. Jag vill tro att man gör detta med goda avsikter till folket som vill att Breivik ska få ett lämpligt straff men jag börjar mer och mer tro att det som händer sker i ren desperation för att man är rädd att folk ska få veta vad Breivik har att säga. Man vill inte att hans ideologi ska sprida sig.
Som tur är så märker fler och fler att det är något som inte står rätt till men det är tyvärr alldeles för många som du som svämmar över diskussionsforum med lögner om Breivik för att få honom att framstå som något han inte är. Och tidningar som sprider skitsnack. Ta till exempel det senaste att Breivik skulle ha blivit förbannad i går. Han blev inte förbannad. Han sade ifrån. Det är inte att bli förbannad. Det är helt obegripligt att man vill försöka få en massmördare att framstå som värre än han är. Är inte massmord tillräckligt hemskt??
Nejdå, jag minns visst att kommissionen visar brister i kompetens och bedömningsförmåga, att psykpar 1&2 visar brister i kompetens och bedömningsförmåga. Att denna professor Malt inte har gjort en
utredning på de ca 21 timmar han observerat Breivik, vilket han heller inte hävdar, utan att han har gjort en genomgång av rapporterna och visar på dessa brister på ett insiktsfullt sätt. Därefter ger han förslag att komplettera diagnoserna och försöker göra en helhetsbild. Är det lögner menar du det arbete han gjort?
I min mening så ser det ut som Malt har kommit de felande länkarna på spåren, vad gäller att svara på frågan varför de två lagen kommit fram till olika slutsatser.
Nog har han fått betalt för förlorad arbetsinkomst och fått ett arvode för de timmar han jobbat. Men utöver det, vilket väl är normal ersättning från domstolen, vem skulle ha betalat honom för att komma dit? aktor Eng och den kvinnliga biståndsadvokaten?
Så mina bedömningar och tankar är lögner, Malt ljuger och resten har dolda agendor säger du?
Jag utgår från att du såg och följde med i HELA hans föreläsning och vidhängande spel i rättssalen i går? Nästan 7 timmar, och du kommer fram till att "han ljuger"? Fundera varför du vill inta det perspektivet? Det liknar förnekande.
"Såna som jag", vem eller vilka är det?
Nej, självklart har alla olika utgångspunkter och jag respekterar dina trots att dina paranojor i mycket verkar osunda, så är min koppling också ganska hooked på detta rättsfall.
Det är mycket tack vare ditt idoga arbete (och Grandiosos) att hålla tråden levande som jag också fått tillgång till information, det tackar jag fortfarande för.
Men säg varför det inte är av intresse hur Anders haft det tidigare i livet och vad som lett fram till det han verkligen utförde? Min agenda är att förstå och så långt som möjligt förstå. Mitt fokus ligger på Breivik som gärningsman, att studera honom, hans beteende och så vidare i rättssalen när det nu finns möjlighet till det, hans interaktioner med och hur han påverkar de andra därinne.
Det är utanför min ram att ägna mig åt offrens berättelser, det är mer än jag mäktar att ta in, jag har intresse i att studera mördare och gärningsmän.
Jag kan tala om att jag tycker oerhört, oerhört synd om Anders, känner ett medlidande med hans öde.
Nästan så att jag skulle kunna tänka mig att skriva till honom, men inte kommer göra det. På den nivån.
Så hoppas du inte kallar mig "en sån som jag" en gång till.

för sån är inte jag.
Varför skulle rätten ta upp Breiviks "teman" nåt mer? ???? vilka "teman" syftar du på?
ed. Det sista där du tar upp: reagerade också på det! Han var ju hur sansad som helst när han sa till, detta fick de till att "han tog tag i mikrofonen och skrek rakt in i den". Löjligt. Men helt logiskt förfarande i konsten att demonisera! Det är onekligen intressant.