2012-08-24, 12:37
Medlem
donnamanloves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Åklagarna kommer väl ändå att överklaga den här domen för att få en slutgiltig bedömning av Högsta domstolen eller vad tror ni?

Det tror jag inte, de har ju yrkat på det här. Dessutom har rättegången hittills kostat 165 miljoner norska kronor och tror inte folk blir så glada om det överklagas 2 ggr till.
Citera
2012-08-24, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Jag lyssnar på live-sändningen, och där sa de att han får fängelsestraffet i 21 år och sedan minst 10 års förvaring.

Om han inte dör inom 31 år lär den där förvaringen förlängas. Skulle den mot all förmodan inte förlängas måste han ändå "gå under jorden", för det finns ingen stans för honom att ta vägen. Norge är dessutom inte med i EU och det finns inte ett enda land som ger honom visum eller asyl. Han kommer hur som helst aldrig att kunna röra sig fritt i Norge igen.

När domstolen dömer till förvaring ska domaren sätta en minstatid som fången måste avtjäna innan han kan ansöka om villkorlig frigivning. I detta fall har domaren satt en minimumtid på 10 år. Breivik kommer alltså tvingas sitta fängslad 10 år innan han har chans till villkorlig frigivning.

21 år är det längsta straffet man kan dömas till i Norge. Men om man inte släpps ut innan dess så kommer man att efter 21 år, ha chans att bli frigiven. Fången får bara hållas kvar om domstolen anser att han riskerar att falla tillbaka i allvarlig kriminalitet. Finns det inte längre någon risk för detta, så ska han släppas ut. Om han fortfarande anses vara farlig så får han sitta 5 år innan han återigen kan ansöka om att bli frigiven.
Citera
2012-08-24, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av donnamanlove
Det tror jag inte, de har ju yrkat på det här. Dessutom har rättegången hittills kostat 165 miljoner norska kronor och tror inte folk blir så glada om det överklagas 2 ggr till.
Du har fel. Åklagarna yrkade på tvångsvård pga att det uppstått tvivel om Breiviks tillräknelighet.
Citera
2012-08-24, 12:47
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snitzz
Ska de inte sätta honom i en typ av "isolerad" cell så han inte kommer i kontakt med andra fångar pga säkerhetsskäl?

Dessutom hörda jag precis statistik ifrån f.d norska statsministern om att båda stolthet för att vara norsk och tolerans emot andra kulturer och invandring har ökat i Norge efter terrordådet. Brevik lyckades inte riktigt att få fram sitt budskap....

Det pratas om att han i framtiden kommer att få hänga med andra fångar. Om det nu blir så återstår väl att se, men det lär dröja åratal innan det sker i vilket fall.

Nej, han har ju inte det.
Citera
2012-08-24, 12:48
Medlem
Slowbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Delira
Det är ju så klart bara ett antagande från min sida, men: Killen kommer att tyna bort, han kommer aldrig att komma ut. Hur länge tror du han kommer att le? Livet ut? Hans agerande har inte förändrat någonting i det stora hela, möjligtvis rigorösare säkerhet. Om Norge har liknande statistik som Sverige gällande dömda fångar, ja...

Det lär ju sitta en del muslimer/araber/afrikaner på kåken i Norge. Det lär också sitta en del som inte tycker att mörda barn är en speciellt god idé.

Snarare att leendet försvinner på grund av isolation. Det här är en man som njuter av sin uppmärksamhet och bekräftelse, han vet att han varit på allas läppar och under allas ögon. Men snart får han inte den bekräftelsen längre.
Citera
2012-08-24, 12:50
Medlem
Oldberrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slowbro
Snarare att leendet försvinner på grund av isolation. Det här är en man som njuter av sin uppmärksamhet och bekräftelse, han vet att han varit på allas läppar och under allas ögon. Men snart får han inte den bekräftelsen längre.

Det är nog ingen fara, så mycket beundrar- och kärleksbrev som han får.
Citera
2012-08-24, 12:54
Medlem
yedis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alt-ana
Han kanske gillar att sitta i en mörk håla. Vem vet?
Jag kan ju bara utgå ifrån vad jag inte skulle vilja vara med om. Dock så fungerar ju inte Anders och de flesta andra lika dant.

Som du sa; Vem vet?
Citera
2012-08-24, 12:55
Medlem
wonderlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola007
Hur kommer det sig att han inte har dömts för terroristverksamhet? Eller har han det?

Han stod åtalad för terrordåd, mordförsök och mord. Och han verkar ju blivit dömd fill fängelse på alla punkter.
Citera
2012-08-24, 12:56
Medlem
Deliras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Norge har inte livstidsstraff. Ett vanligt fängelsestraff på 21 år hade inneburit att han bara skulle suttit av tiden men nu får han chans att vidareutbilda sig i statsvetenskap och han kommer att få en individuellt anpassad plan och hjälp för att en dag komma ut i samhället igen. Förvaring är inte samma sak som fängelse.

Nej, Norge har inte livstidsstraff och OM han kommer ut så är han typ 75+. Eller tror du att han kommer att släppas fri om 21 år?

Citat:
Om du tror att ingenting har förändrats så har du inte läst tidningarna. Och då har du inte heller förstått Breiviks syfte med handlingarna, så då behöver vi inte diskutera.

Jaså, du har tolkningsföreträde du, och så vill du inte ens diskutera. Tulle då.

Citat:
Jag har läst någonstans att man kanske i framtiden kommer att dela på fångarna så att etniskt födda norrmän får sitta på ett fängelse och de andra får ett annat fängelse.

Och du orkade inte ens hitta din källa på var du "någonstans" att man "kanske". Dream on.
Citera
2012-08-24, 13:00
Medlem
Deliras avatar
Citat:

Så är det ju förstås också. Jag tror inte att beundrar- och kärleksbrev (som någon var inne på) kommer att hålla hans leende upp. Den uppmärksamheten han fått i samband med rättegången var hans megalomaniska höjdpunkt. Från och med nu kommer allt bara att kännas futtigt.

Därför lite märkligt att han inte överklagar.
Citera
2012-08-24, 13:32
Moderator
Strix m/94s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Strix m/94
Allehanda glädje- respektive sorgeyttringar är inte ämnet för denna tråd. Sådant raderas och varningar riskeras.

Strix/Mod

Dags att upprepa sig!

Skärpning!

Strix/Mod
Citera
2012-08-24, 13:33
Medlem
airell8s avatar
Citat:

Beundrarbrev kommer att trilla in ska du se, och jag vet inte om man får undanhålla dem eller strypa tillgången till media trots isolation. Breivik har anhängare som delar hans åsikt och med fängelsedomen bakom sig så har han precis vunnit den respekten han önskade från dem. Han är en högerextrem hjälte, det hade han inte varit med en dom som beskrev honom otillräknelig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in