2012-06-20, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Jag trodde den här tråden handlade om rättegången. Det jag skrev i mitt förra inlägg var just hur jag upplevde rättegången idag. Ber om ursäkt om mina inlägg är stötande eller är det kanske svårt för dig också att ta in vad Breivik har gjort?
Var det ens nån live sändning idag? Isf var kan man se reprisen?
Citera
2012-06-20, 21:29
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Statsadvokat Svein Holden sier aktoratet nå har bestemt seg for om de mener Anders Behring Breivik er for syk for fengsel eller ikke.

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/22juli/Holden---Vi-har-bestemt-oss-na-6854467.html

Ja, det mesta tyder väl på att man går på tillräknelighetslinjen.
Personligen skulle jag inte direkt bli besviken om man dömde den avskyvärde bastarden till
psykvård resten av livet.

Det var för övrigt välbehövligt att man åter koncentrerade sig på vad det egentligen
handlar om här: 77 mördade människor och alla de som överlevde samt alla
anhöriga. Vilka oerhörda påfrestningar och lidanden de överlevande och anhöriga har
att kämpa med. Nu och kanske för alltid. Livet kan aldrig bli som förut självfallet.
Det talades mycket om detta idag alltså. Det har varit tillräckligt med Breiviks
extremistiska nonsens. Fast vissa - på detta forum inte minst - kan tydligen inte få nog
av att höra denne mordlystne fascist breda ut sig om sitt...

Tar det slut på fredag eller ska man behöva genomlida ytterligare en utdragen rättsprocess?
Det skulle ju inte förvåna om Breivik överklagar bara av den anledningen att han då
åter hamnar i centrum. Som den utpräglade, oförbätterlige narcissist han är älskar han
ju att få befinna sig i detta rampljus som varit hans verklighet under så lång tid.

Skulle så bli fallet att det verkligen blir en mangling till i hovrätten så får man hoppas
att den bantas ner betydligt till tidsåtgången; att det inte blir i närheten av några tio
veckor igen. För det vill väl knappast någon ha utom då möjligen den självbelåtne
massmördaren med sin skepparkrans.
Citera
2012-06-20, 22:39
Medlem
concorders avatar
det är bra om han döms till straff. Då kan inte fjordman-sfären längre svära sig fria från en "galning" när de målar upp sina domedags invasions och krigscenarion som rimligtvis bara kan lösas med extrema metoder.
Citera
2012-06-21, 02:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Skulle så bli fallet att det verkligen blir en mangling till i hovrätten så får man hoppas
att den bantas ner betydligt till tidsåtgången; att det inte blir i närheten av några tio
veckor igen. För det vill väl knappast någon ha utom då möjligen den självbelåtne

Skepparkrans:
skägg hopvuxet med polisongerna, följer käklinjen, ett slags krans längs käkben och haka som först var populärt bland sjömän och fiskare på 1800-talet. Det blev mode på 1960- och 1970-talet, blygsamt återkommande bland intellektuella på 1990-talet.
Citera
2012-06-21, 03:49
Medlem
Grandiosos avatar
Här är från förra veckan i rättssalen:

http://www.youtube.com/watch?v=Il4Lb6xdfls&feature=relmfu
Citera
2012-06-21, 07:51
Medlem
chainmails avatar
På SVT Gomorron Sverige nu på morgonen hade vi nöjet att se Leif Silbersky uttala sig om Breivikrättegången. På frågan om han skulle kunnat försvara Breivik svarade han -ja, en advokats arbete är att se till att den åtalade får sina rättigheter i enlighet med lagen. Vad han däremot inte sa var att han och de andra advokaterna och juristerna också gör allt t o m bryter både regler och etik för att få sin klient fri oavsett vad det är för svin de försvarar men det är tveksamt om han gjort för Breivik, detta gäller mest de solbrända missförstådda buspojkarna från Sveriges favelor.
Citera
2012-06-21, 09:49
Medlem
PhDSalanders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...a-6854467.html

Ja, det mesta tyder väl på att man går på tillräknelighetslinjen.
Personligen skulle jag inte direkt bli besviken om man dömde den avskyvärde bastarden till
psykvård resten av livet.

Det var för övrigt välbehövligt att man åter koncentrerade sig på vad det egentligen
handlar om här: 77 mördade människor och alla de som överlevde samt alla
anhöriga. Vilka oerhörda påfrestningar och lidanden de överlevande och anhöriga har
att kämpa med. Nu och kanske för alltid. Livet kan aldrig bli som förut självfallet.
Det talades mycket om detta idag alltså. Det har varit tillräckligt med Breiviks
extremistiska nonsens. Fast vissa - på detta forum inte minst - kan tydligen inte få nog
av att höra denne mordlystne fascist breda ut sig om sitt...

Tar det slut på fredag eller ska man behöva genomlida ytterligare en utdragen rättsprocess?
Det skulle ju inte förvåna om Breivik överklagar bara av den anledningen att han då
åter hamnar i centrum.
Som den utpräglade, oförbätterlige narcissist han är älskar han
ju att få befinna sig i detta rampljus som varit hans verklighet under så lång tid.

Den här artikeln ger mig huvudbry :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10058449

Citat:
Normalt ønsker påtalemyndigheten streng straff, mens tiltalte vil slippe billigst mulig unna. Breivik ønsker imidlertid ikke å bli dømt til tvunget psykisk helsevern, noe som juridisk regnes for å være til gunst for tiltalte.

For å sikre at ikke kontradiksjonsprinsippet falt bort i den historisk viktige rettssaken, fordi begge parter ønsket straff, valgte påtalemyndigheten å innta rollen som normalt tilhører forsvarer.

De har stilt en rekke kritiske spørsmål til vitnene som mener Breivik ikke er syk og det er ventet at aktoratet vil ikle seg samme rolle under prosedyren i ettermiddag.

Så krångligt!

Ja, inte alls förvånande om Breivik sätter igång en ny process vilket som. Jag menar, åklagarna kommer troligtvis trycka på en stor grad otillräknelighet och diskutera psykosen oavsett, vilket han kommer opponera sig mot. Det är stor risk (chans) för lille Anders att det blir någon liten mangling till.

Själv tror jag ingenting efter den här artikeln, den indikerar i så fall att det skulle falla på tillräknelighet då det i de flesta mål vid förekomst av psykosindikationer - otillräknelighet är MILDARE döms STRÄNGARE, dvs tillräknelig. Men då ju herr kommendör anser otillräknelighet är STRÄNGARE, får vi då se om domare tar hänsyn till Breiviks önskemål
svårt att tänka mig att Arntzen öht skulle bry sig. Så av den anledningen, det lutar åt tillräknelighet bara för ATT , liksom.

Olidligt att vara tvungen att följa ytterligare TVÅ dagar!!!!
Citera
2012-06-21, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

Den här artikeln ger mig huvudbry :

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10058449

Så krångligt!

Ja, inte alls förvånande om Breivik sätter igång en ny process vilket som. Jag menar, åklagarna kommer troligtvis trycka på en stor grad otillräknelighet och diskutera psykosen oavsett, vilket han kommer opponera sig mot. Det är stor risk (chans) för lille Anders att det blir någon liten mangling till.

Själv tror jag ingenting efter den här artikeln, den indikerar i så fall att det skulle falla på tillräknelighet då det i de flesta mål vid förekomst av psykosindikationer - otillräknelighet är MILDARE döms STRÄNGARE, dvs tillräknelig. Men då ju herr kommendör anser otillräknelighet är STRÄNGARE, får vi då se om domare tar hänsyn till Breiviks önskemål
svårt att tänka mig att Arntzen öht skulle bry sig. Så av den anledningen, det lutar åt tillräknelighet bara för ATT , liksom.

Olidligt att vara tvungen att följa ytterligare TVÅ dagar!!!!
Breiviks skepparkrans är otroligt fin alla borde ha en sådan))
Citera
2012-06-21, 10:50
Medlem
Citat:
§ 3. Forvaringens innhold

Innholdet i forvaringen skal ta utgangspunkt i domfeltes kriminalitet og tilpasses den enkeltes særlige forutsetninger og behov.

Aktuelle tiltak skal utformes med sikte på å påvirke og endre den forvaringsdømtes adferd og gi vedkommende mulighet for å utvikle sin sosiale tilpasningsevne og motvirke ny kriminalitet. Innholdet i forvaringen skal søkes tilrettelagt slik at domfelte oppnår en gradvis progresjon i gjennomføringen frem mot full frihet.
http://www.lovdata.no/for/sf/jd/td-20040305-0481-001.html#3
Citera
2012-06-21, 10:57
Medlem
Powergirl, efter att ha läst dina inlägg så konstaterar jag:

-Du vet enligt dig mer än oss andra (du har enligt dig nåon inside info?)
-Du anser att alla som inte håller med dig är dumma i huvudet
-Du är ingen psykiatriker, du säger att du inte kan något som ämnet, men ändå påstår du att Breivik är sjuk
-Du påstår att han har storhetsvansinne, trots att du inte är sakkunnig

Du lider uppenbart själv av storhetsvansinne.

Ditt ständigt återkommande fast omskrivna budskap har gått fram, för länge sedan. Varför upprepar du det? De första sakkunniga påpekade att det är ett av kriterierna för att bli diagnostiserad schizofreni. Dvs att man upprepar och återkommer till samma sak ständigt.

För att objektivt kunna bedöma Breivik måste du lämna känslor och moral bakom dig. Vilket du misslyckas med i alla dina inlägg.
Senast redigerad av Acre 2012-06-21 kl. 11:00.
Citera
2012-06-21, 11:20
Medlem
PhDSalanders avatar

Enligt Baera nu på VG direkt så "kommer det att bli en konservativ tolkning "
vilket innebär , frågar reportern......utilräknelighet?

JA, SVARAR BAERA.
Citera
2012-06-21, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

Enligt Baera nu på VG direkt så "kommer det att bli en konservativ tolkning "
vilket innebär , frågar reportern......utilräknelighet?

JA, SVARAR BAERA.
Tord Jordet tror också att Breivik kommer anses som otillräknelig läste jag i en artikel i Dagbladet som jag inte hittar nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in