2012-06-13, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Fjordmanen verkar lagom imponerad av Agent Breivik.

Tycker hans jihadanalys i hans fiktiva vittnesmål är rätt så spot-on. Breivik är i princip att betrakta som en jihad-muslim i sin metod, grandiositet och martyrskap. Fjordman skriver lätt sarkastiskt att han inte skulle bli förvånad om Agent Breivik konverterar till islam under sin tid i finkan.

http://gatesofvienna.blogspot.no/2012/06/fjordmans-suggested-testimony-for-trial.html
Idioten gav vid ett tillfälle sin egen analys av den första rättspsykiatriska rapporten på GoV så att alla som läser på den sidan kunde läsa hans falska påståenden. I rapporten stod att Breivik hade fobi mot insekter. Detta omskrev Fjordman som att Breivik hade sett insekter krypa ut från väggarna på gården som han hyrde när han skulle tillverka bomben.

Dessutom kan man undra vem det är som är paranoid egentligen. Ingen bryr sig om Fjordman. Inte ens polisen. Det var Fjordman själv som gick till polisen för att tala om att det var han som Breivik nämnde i sitt kompendium. Sedan flydde Fjordman utomlands för att han tror att han är förföljd.
Senast redigerad av NothingToLose 2012-06-13 kl. 19:17.
Citera
2012-06-13, 19:42
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Idioten gav vid ett tillfälle sin egen analys av den första rättspsykiatriska rapporten på GoV så att alla som läser på den sidan kunde läsa hans falska påståenden. I rapporten stod att Breivik hade fobi mot insekter. Detta omskrev Fjordman som att Breivik hade sett insekter krypa ut från väggarna på gården som han hyrde när han skulle tillverka bomben.

Dessutom kan man undra vem det är som är paranoid egentligen. Ingen bryr sig om Fjordman. Inte ens polisen. Det var Fjordman själv som gick till polisen för att tala om att det var han som Breivik nämnde i sitt kompendium. Sedan flydde Fjordman utomlands för att han tror att han är förföljd.

Jag ger inte heller många ören för Fjordman, men bara för att två personer inte delar en dogmatisk världsbild betyder inte det att man inte kan komma överens om ett resonemang. Det roliga i kråksången är att Breivik blir än mer en jihadist-fascist ju fler gånger man försöker påskina att han är en frihetskämpe och hjälte.

Han skriver dock att han stannade och pratade med polisen, om han efter sitt möte med polisen tog en liten time-out utomlands må väll vara förlåtet. Stämningen var nog inte på topp i grannlandet tiden efter den 22.a juli förra året. Det kan ju inte vara svårt för någon att sätta sig in i hans känsla av att stå som ensam inspiratör till en av historiens värsta massmördare, det kan nog få det starkaste psyket att börja flämta, så i den frågan tycker jag nog inte att man kan kasta en skugga över denna Fjordman.
Citera
2012-06-13, 19:50
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:

Den här frågan skulle nästan passa på högskoleprovet:

A. Galning avrättar 77 personer, skadar ytterligare 151
B. Galning skriver ett långt manifest där han beskriver en stor konspiration vid namn Nattriddareordern
C. Det visar sig att ideologiskt bärande delar av detta manifest är skrivet av dig och publicerat på nätet.
D. Det du skrivit på nätet kan enkelt kopplas till dig via IP-nummer
E. Du upplever att du framstår som galningens kollaboratör.

Citera
2012-06-13, 20:08
Medlem
Om Anders Breivik blir tvångsvårdad kommer han att bli tvångsmedicinerad och det kommer leda till att han bryts ner. Då jag anser att han är terrorist/psykopat, men ej schitzofren osv.

Jag minns att en bekant berättade för mig att hon hade en vän som hamnade i trubbel och för att slippa fängelse sa han att han hörde röster i sitt huvud. Detta ledde till att han blev medicinerad. När min bekanta såg honom efter ett par år kunde hon knappt känna igen honom, vice versa.

Om Breivik döms till tvångsvård tycker jag att alla andra terrorister som blir tillfångad tagna skall bli dömda till samma sak, fastän de är tex. muslimer.
Senast redigerad av lyle.doll 2012-06-13 kl. 20:17.
Citera
2012-06-13, 20:21
Medlem
polisbrickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyle.doll
Om Anders Breivik blir tvångsvårdad kommer han att bli tvångsmedicinerad och det kommer leda till att hela han bryts ner. Då jag anser att han är terrorist/psykopat, men ej schitzofren osv.

Jag minns att en bekant berättade för mig att hon hade en vän som hamnade i trubbel och för att slippa fängelse sa han att han hörde röster i sitt huvud. Detta ledde till att han blev medicinerad. När min bekanta såg honom efter ett par år kunde hon knappt känna igen honom, vice versa.

Om Breivik döms till tvångsvård tycker jag att alla andra terrorister som blir tillfångad tagna skall bli dömda till samma sak, fastän de är tex. muslimer.

Det var en oerhört märklig argumentation. Det är gott av dig att du fiskar efter rättvisa, men det som du kanske har missat är just att den psykiatriska bedömningen är medicinskt personlig, den rättsliga samhälleligt juridisk, så jag tror inte att du ska hoppas på att det kommer komma något prejudikat ur den här tillställningen som ger det ena eller det andra.

Om det hjälper dig så kan jag meddela att Breivik kommer klassas som tillräknelig, så jag tror inte att du kommer behöva ligga vaken framöver och oroa dig över att han kommer behandlas med medicinskt tvång.
Citera
2012-06-13, 21:05
Medlem
Sockerpappans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polisbrickan
Fjordmanen verkar lagom imponerad av Agent Breivik.

Tycker hans jihadanalys i hans fiktiva vittnesmål är rätt så spot-on. Breivik är i princip att betrakta som en jihad-muslim i sin metod, grandiositet och martyrskap. Fjordman skriver lätt sarkastiskt att han inte skulle bli förvånad om Agent Breivik konverterar till islam under sin tid i finkan.

http://gatesofvienna.blogspot.no/2012/06/fjordmans-suggested-testimony-for-trial.html

den tanken slog mig också när jag läste manifestet, han lägger fram så mkt kritik mot Islam och muslimer, som jag håller med om, men så går han själv och gör sig skyldig till exakt samma saker som han anklagar dem för...
Breivik vill stoppa Islamiseringen genom att begå terrordåd; det åstadkommer han genom att döda och lemlästa ickemuslimska europeer.
Och varför vill han då göra det, jo för att muslimerna om de inte stoppas kommer att döda och lemlästa ickemuslimska europeer.... ridå.
Senast redigerad av Sockerpappan 2012-06-13 kl. 21:25.
Citera
2012-06-13, 21:35
Medlem
Inspelning från i dag: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10050741

Citat:
Den rettsmedisinske kommisjon sliter med å svare på hvordan de kunne godkjenne den første rapporten uten merknader.
Citera
2012-06-13, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PhDSalander

Breivik med all sannoliokhet inte kört bilen själv och knappast åkt någonstans själv , dels för att han "i alla fall inte skulle hitta vägen" säger Kallon.

Jag tror Breivik ljuger att det är en coverup för sin story om serben

Eller vad tror ni????

Fast Breivik stack ju iväg till Elfenbenskusten utan Kallon och Micheal mellan 18-22 juni (?) tror jag det var, och det verkar konstigt att han använder ett falskt namn om han är där på en vanlig affärsresa. Tror fortfarande inte Knights Templar existerar men ah....
Citera
2012-06-13, 22:37
Medlem
PhDSalanders avatar
Kritisk artikel ang den rättsmedicinska kommissionens granskning av sakkunnigrapporterna:
(En artikel jag önskar jag själv hade skrivit) - har försökt översätta

"Skarpa spörsmål och vaga svar":

"Det är uppseendeväckande att höra om de komplicerade frågor som den rättsmedicinska kommissionen inte har diskuterat.

Tre av kommissionens sju medlemmar hade initialt flera kritiska frågor angående den första rapporten. Men efter en lång diskussion i kommissionen, kom de överens om att det inte fanns någon anledning att göra några större invändningar mot rapporten från Torgeir Husby och Synne Sørheim.

Man kan undra hur den här diskussionen fördes. NRK hade i 53 minuter en öppen telefonlinje till mötet den 20 december. Det är mycket allvarligt om det är korrekt. I detta fall har kommissionen varit mer intresserad av att begränsa debatten om rapporten, än att ge domstolen ett så bra underlag som möjligt att avgöra om Breivik är straffrättsligt tillräknelig.

En sådan inställning är ett uttryck för elittänkande, "bara experter kan diskutera svåra frågor." Det är helt oacceptabelt om kommissionen har täckt över inre motsättningar, av rädsla för den offentliga debatten om Breiviks möjliga diagnos, då kommissionen behandlade den första rapporten. Enligt NRK var det på mötet uttryck för att oliktänkande, dvs oenighet, kunde skapa kaos. Kommentarer till rapporten skulle skapa störningar, och att det kunde skada Husby och Sørheims rapport.

Det är mycket allvarligt om det är korrekt. I detta fall har kommissionen varit mer intresserad av att begränsa debatten om rapporten, än att ge domstolen ett så bra underlag som möjligt att avgöra om Breivik är straffrättsligt tillräknelig.

En sådan inställning är ett uttryck för en elittänkande, "bara experter kan diskutera svåra frågor." Det är helt oacceptabelt om kommissionen har täckt över inre motsättningar, av rädsla för den offentliga debatten om Breiviks möjliga diagnos."

Läs resten av artikeln här:

http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10050761
Senast redigerad av PhDSalander 2012-06-13 kl. 22:54.
Citera
2012-06-13, 23:38
Medlem
christerys avatar
Citat:
Inspelning från i dag: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/22-juli/rettssaken/artikkel.php?artid=10050741

Tack för den, vi oppattade de som om dom oppafattade de som.. runt 2-3 minuter in... Lite nervös.
Citera
2012-06-14, 07:39
Medlem
Här är en bra kort sammanfattning av vad som hände igår: http://www.tv2.no/play/nyheter/22juli/stor-misnoeye-med-den-rettsmedisinske-kommisjon-621988.html
Citera
2012-06-14, 09:15
Medlem
Uklart hva som foregår. Nå ble Anders Behring Breivik ført ut av rettssalen. Det skjedde rolig og forsinket. Alle fire forsvarerne ble med ham ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in