Citat:
Jag förväntar mig att du undviker den där på förhand dömande attityden nu, då du i annat fall inte är värd min tid.
Ursprungligen postat av Blanagel
Känsloargument på vanligt efterblivet vänstermanér räknas inte. Sakligt skall det vara, och jag är medveten om att jag därmed inte kommer få några svar ty ni svagbegåvade vänstermuppar saknar argument.
Citat:
Jag har inte följt Breivik och hans uttalanden och eftersom du inte tar upp några specifika punkter utgår jag från de tidigare mediaklyschor som framkommit.
Ursprungligen postat av Blanagel
Jag undrar, vad har ABB fel i? Varför är allt han säger nonsens?
Min teori är att Breivik har gjort allt för uppmärksamhetens skull. Han är inte korkad på så sätt utan han vet hur media fungerar. Faktum är att han inte är den första massmördaren som gjort exakt detta och han skulle passa som handen i handsken i profilen, och just därför kan vi nog konstatera att hans ord är "nonsens" utifrån att det rör sig om ett skådespel. Ett spel för medierna. Breivik har exempelvis påtagligt ofta efterfrågat utredare och advokater vad media säger om honom. Även under förhör med honom. Vi kan konstatera att han intresserar sig för detta. Det är steg 1 i analysen.
Massmordet gjorde honom, om man ska vara krass, till en "superstjärna" från att ha varit en WoW-lirande "loser" som bodde hos sin mamma. Breivik var införstådd med att han kommer få spendera resten av livet inlåst och räknade med det från första början ända till slutet på Utöya då han inte gjorde något som helst motstånd mot att bli gripen. (Att över huvud taget flina och säga "nu är jag klar" förstår han ju ska bli en mediasnackis, han är som sagt inte korkad).
Men han ville inte dö. Och det är centralt här.
Han har en ovilja att dö för sin "sak" så att säga. Många fanatiker brukar annars nästan se det som en hederssak att få "dö för sitt kall". Det är ett tankesätt du ser inom så väl politik som religion. Breivik saknar totalt ett sådant tänk. Det leder mig att tro hans "manifest" som han kallade det i själva verket är ett överdrivet dokument med, än en gång, syftet att uppröra. För upprör man så får man publicitet. I den här kategorin bör vi räkna in alla dessa påhittade (självuppsydda) så kallade uniformer han gjort, samt krävt att få ha på sig under rättegångarna. Vilket cementerar min tes om att det är ett skådespel han kommer med. På samma sätt som vilken politiker som helst genomgår ett skådespel för att bli vald så genomgår Breivik ett skådespel för uppmärksamhetens skull.
Breivik drar till med ett antal högerextrema politiska floskler då han vet att det upprör folk. Intentionerna ska vara något massmedias läsare connectar med "ondska". Det här är ju ett fullt beprövat sätt även i Norge, kolla hur många norska black metal band som gjort exakt samma sak, använt samma mönster här för att uppnå status efter uppmärksamheten. Det handlar om en image. Alla som söker uppmärksamhet, vare sig det gäller politiker eller rockband, använder sig av en image. Vad får dig att tro Breivik skulle vara för dum för att inse det?
Som sagt, det är han inte. Breivik är väl införstådd i hur detta fungerar.
Din ursprungliga fråga är varför allt Breivik säger skulle vara nonsens och jag anser att jag givit ett ganska ingående svar på det nu.
Tänk dig den situation Breivik befinner sig i idag. Han genomgår rättegångarna och alla vet att han kommer spendera resten av livet inlåst. Det är liksom ingen fråga om saken. Vi vet det. Han vet det. Att bli inlåst på livstid är det värsta straffet han kan få på straffskalan här. Så låt oss utgå från den situationen nu, okej? Vad han än säger så kommer han spendera resten av livet inlåst. Så varför skulle han säga något annat än nonsens? Inget skulle förändras, inget skulle innebära förmildrande omständigheter. Han har alltså inga som helst incitament till att framstå som en "vanlig människa" utåt, så han kan lika gärna "trolla" medierna nu, eller hur? Och här kommer vi till slutklämmen också.
Breivik kan utåt göra vad han kan för att framstå som en galning, en psykopat, en rasist, någon som inte rör en min och inte ångrar nåt. Han har inget mer att förlora nu så allt han kan göra är att försöka se till att bli omskriven så mycket det går. Sedan i förhör med psykoanalytiker kan han vara sig själv. De kommer då fram till att nej, Breivik är inte galen. Och då sänds chockvågor över media. Denna utåt "galna" gestalt är "inte galen" enligt psykoanalytikerna. Ja, du ser ju vart det här är på väg. Charles Manson är känd för att göra precis samma sak så fort kamerorna är på så blir han galningen, personen vi ser på Youtube. Allt är ett skådespel. Det är samma typ av nonsens när Manson låtsas tala i tungor så fort kamerorna slås på. Breivik har ju till och med lyckats uppröra i högerextrema kretsar genom att först framstå som nazist för att snart efter komma med uttalanden som i princip vurmar för Israel. Du får tänka att det är inte så mycket VAD han säger som är det intressanta, utan VARFÖR. Vad han har att vinna på det utifrån hans nuvarande situation.
Därmed är det min åsikt att "nonsens" är ett ganska bra ord att beskriva hans uttalanden med. Du bör, av ovan nämnda anledningar, inte ta hans ord på speciellt stort allvar.
Så vad säger du, duger det för att klassas som "argument"?
Tycker jag gjorde rätt bra för att vara en "svagbegåvad vänstermupp" här.