2012-05-04, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det var helt vanliga människor som dog i Oslo. Bomben gick av på öppen gata. Läs på istället för att leva i en drömvärld.

Öppen gata nästan under regeringshöghuset? Nej du.
Citera
2012-05-04, 14:06
Medlem
Har anders berättat hur han överlämnade sig? Vilka tankar som for genom hans huvud vid detta tillfälle.
Citera
2012-05-04, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Har anders berättat hur han överlämnade sig? Vilka tankar som for genom hans huvud vid detta tillfälle.

Såhär tänkte han när han såg en helikopter som han trodde var polis:

Breivik: - Okei, det er politiet og de har en snikskytter som kommer til å drepe meg hvert øyeblikk. Politiet er nok på øya nå.
Breivik: - Jeg tenkte: ønsker jeg å overleve dette her? Jeg kommer til å bli den mest forhatte personen i Norge og livet kommer til å bli et mareritt.
Breivik: - Skal jeg skyte meg selv i hodet nå? Hvis jeg skal gjøre det, må jeg gjøre det nå.
Breivik: - Men så tenkte jeg på hva jeg har skrevet i manifestet. At man skal, dersom mulig, overgi seg og kjempe videre fra innsiden av fengselet.

Såhär tänkte han när polisen kom:

Breivik: - Jeg ser en gruppe på flere personer og forstår at det er Delta idet jeg ser dem. Jeg tenker greit, da kaster jeg fra meg riflen. Jeg vurderer om jeg skal angripe eller ikke. Men det er ikke de som er objektivet.
Breivik sier han går ti meter, før han hører de roper at det er bevæpnet politi. Han husker han fikk ordre om å legge seg ned på bakken.
Breivik: - Jeg var ikke redd, men tenkte hva skal jeg egentlig gjøre nå. Jeg svarte litt arrogant, men tenkte at hvis jeg kverulerer mer nå får jeg et skudd i hodet.
Breivik: - Jeg la meg ned på knærne, så på bakken. Jeg avkreftet at jeg hadde eksplosiver på meg. Så ble jeg sikret.
Citera
2012-05-04, 15:47
Medlem
tromsoes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
Jasså? och det märks genom att AUF och AP får massor med fler medlemmar? Borde det inte vara tvärt om i så fall?
Det er nesten motsatt...Om AP i siste måling:

Til tross for en fremgang på et knapt prosentpoeng, fra 30,5 prosent til 31,4 prosent fra april til mai, og til tross for at Arbeiderpartiet fortsatt er Norges største parti, sliter partiet på målingene målt mot valgresultatet i 2009.

Da hadde det største regjeringspartiet 35,4 prosents oppslutning som er et fall i oppslutning på 4 prosentpoeng. Det er det største fallet av alle partiene på Stortinget.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.8118583
Citera
2012-05-04, 15:56
Bannlyst
Citat:

Han sa typ:

"Jag såg delta-teamet(snutarna), funderade på om jag skulle skjuta mot de eller inte..
En ropade att jag skulle gå ner på knä, en annan att jag skulle lägga mig. Jag svarade då lite arrogant /skämtsamt om jag ska ner på knä eller lägga mig? Jag gjorde som de sa.. "

Hans funderingar var alltså kring om han skulle försöka döda snutarna eller inte. Han kom fram till att han inte skulle det. Han hade ringt polisen långt innan och överlämnat sig själv typ.. Han ansåg sig alltså som färdig med uppgiften. Han har även sagt att han innan gripandet trodde att han skulle bli dödad av snutarna, detta var innan det att han fick syn på de.. Han trodde att de skulle döda honom. Han fråga även sig själv om det var värt att leva, om det inte var lika bra att de dödade honom, för att han nu skulle bli landets mest hatade man. Han insåg att man skulle hata honom..
Senast redigerad av silver.cat.tequila 2012-05-04 kl. 15:59.
Citera
2012-05-04, 16:17
Medlem
shbous avatar
Jag tycker de går alldeles för långt, visst alla har rätt till rättegång men någon jäkla måtta får det vara.

I Port Arthur massakern 1996, där Martin Bryant sköt ihjäl 35 personer dömdes han till 35 livstidsdomar samt ytterligare 1035 år pang bom endast två veckor efter attacken. Förstår inte varför det ska daltas och hållas på i all oändlighet och kosta åtskilliga miljoner i rättegångskostnader.

http://en.wikipedia.org/wiki/Port_Arthur_massacre_(Australia)
Senast redigerad av shbou 2012-05-04 kl. 17:12.
Citera
2012-05-04, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shbou
Jag tycker de går alldeles för långt, visst alla har rätt till rättegång men någon jäkla måtta får det vara.

I Port Arthur massakern 1996, där Martin Bryant sköt ihjäl 35 personer dömdes han till 35 livstidsdomar samt ytterligare 1035 år pang bom endast två veckor efter attacken. Förstår inte varför det ska daltas och hållas på i all oändlighet och kosta åtskilliga miljoner i rättegångskostnader.

http://en.wikipedia.org/wiki/Port_Arthur_massacre_(Australia)

Håller med. Va ska man sitta och prata om i 10(!) veckor? Alla vet redan att han aldrig kommer bli en fri man någonsin igen. Sätt livstid och kasta bort nyckeln bara.
Citera
2012-05-04, 17:18
Medlem
bornfree1985s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Criminal
Håller med. Va ska man sitta och prata om i 10(!) veckor? Alla vet redan att han aldrig kommer bli en fri man någonsin igen. Sätt livstid och kasta bort nyckeln bara.

Därför att det ska utredas om han var sjuk eller inte, till exempel. Jag tror alla som har med skiten att göra är bestämda över att göra allting noggrant som fan, med tanke på all massmedial bevakning.

Finns det film från idag förresten?
Citera
2012-05-04, 21:10
Medlem
aragonhunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Det är ointressanta papperssiffror och hysteriska impulsreaktioner från bräkande får och pipande lämlar. Det som räknas mest post-ABB är nog att även det folkfientliga och anti-vita systemets medlöpare och tillskyndare numera lever med vetskapen om att deras engagemang kan få konsekvenser för dem själva. Nu lever även de med ovissheten någonstans i bakhuvudet. Det är därför alla journalister är så bajsnödiga nu. Det var ju dem ABB ville massakrera i första hand. Det är nog inte lika roligt att sitta och skriva anti-vita ledare på nåt trendigt café i något välmående och helvitt område om man vet att någon, någonstans, kan få för sig att göra en Breivik och komma på oväntat besök på nästa redaktionsmöte eller mediamässa.

Bra skrivit och mycket sant!
Breivik har visat att det inte längre är ok att hela tiden göra ner på den heterosexuelle vite mannen, varken i Norge eller i Sverige. När som helst kommer det någon som fått nog och skiter i konsekvenserna det får när man tar bort en journalist eller en politiker som inget annant gjort än tryckt ner den delen av befolkningen som byggt upp det moderna samhället.

Vad det gäller rättegången idag så verkar rätten ha fokuserat på att försöka "nå" Breiviks känslor och medlidane och detta genom att tvinga honom att titta på en plastfigur vart kulorna träffade på kroppen som han sköt. De ska tydligen även börja läsa upp några rader om varje offer "för att visa de var ungdomar med ett liv"

Det som återigen domstolarna, journalisterna och PK-mnänniskorna inte fattar är att Breivik som vilken annan klok nationalist som helst inte bryr sig ett förbannat dugg om vad det var för sorts människor de var. I mina ögon och jag kan tänbka mig att Anders ögon så var dessa ungdomar fienden då de befann sig på ett indoktrioneringsläger och således bryr vi inte oss ett dugg om vad det var för sorts människor. De var vänsterslödder och flertalet utlänningar så rätten hade kunnat spara många kronor i rättegångskostnader om de sparat ner på denn delen av rättegången för som sagt -ingen bryr sig om offren.
Citera
2012-05-04, 21:58
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blown
Som ABB själv sa i sitt tal så har han aldrig bett om 5 dagar. Det enda han ville var att få läsa upp de 15 sidor (eller vad det var?) han skrivit under en timme, vilket han i det närmaste också fick, konstigt nog.

Det är rätten som själva tyckte det var lämpligt att ägna alla dessa dagar åt att sätta sig in i hur han tänker.
Det är väl kanske så att folk skiter i vad han ber om. Förvånad?
Citera
2012-05-04, 22:00
Medlem
Arvid-Kriklunds avatar
Citat:
Han fantiserade om att bli Kung av Norge, var det inte så?
Citera
2012-05-04, 22:26
Medlem
Kenny Kuks avatar
Jag läste att Bendik sköts ihjäl med åtta skott (medan de flesta andra bara fick två eller tre skott). Som jag förstår det sköts Bendik ihjäl i samma lokal som där Breivik berättade att en person försökte angripa honom. Kan denne person ha varit Bendik och att Brevik sköt honom med extra många skott pga detta?
Senast redigerad av Kenny Kuk 2012-05-04 kl. 22:34.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in