Citat:
Ursprungligen postat av goderian2
Har anders berättat hur han överlämnade sig? Vilka tankar som for genom hans huvud vid detta tillfälle.
Såhär tänkte han när han såg en helikopter som han trodde var polis:
Breivik: - Okei, det er politiet og de har en snikskytter som kommer til å drepe meg hvert øyeblikk. Politiet er nok på øya nå.
Breivik: - Jeg tenkte: ønsker jeg å overleve dette her? Jeg kommer til å bli den mest forhatte personen i Norge og livet kommer til å bli et mareritt.
Breivik: - Skal jeg skyte meg selv i hodet nå? Hvis jeg skal gjøre det, må jeg gjøre det nå.
Breivik: - Men så tenkte jeg på hva jeg har skrevet i manifestet. At man skal, dersom mulig, overgi seg og kjempe videre fra innsiden av fengselet.
Såhär tänkte han när polisen kom:
Breivik: - Jeg ser en gruppe på flere personer og forstår at det er Delta idet jeg ser dem. Jeg tenker greit, da kaster jeg fra meg riflen. Jeg vurderer om jeg skal angripe eller ikke. Men det er ikke de som er objektivet.
Breivik sier han går ti meter, før han hører de roper at det er bevæpnet politi. Han husker han fikk ordre om å legge seg ned på bakken.
Breivik: - Jeg var ikke redd, men tenkte hva skal jeg egentlig gjøre nå. Jeg svarte litt arrogant, men tenkte at hvis jeg kverulerer mer nå får jeg et skudd i hodet.
Breivik: - Jeg la meg ned på knærne, så på bakken. Jeg avkreftet at jeg hadde eksplosiver på meg. Så ble jeg sikret.