2012-05-04, 10:36
Medlem
blowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keberfasa
Jag tycker rättegången mot ABB utformats med juridiskt felaktiga metoder. Man har nämligen låtit Anders använda rättsväsendet som ett forum för politisk propaganda. Mycket som inte har med utredningen alls att göra har tagits upp i rättegången.

Hela 5 dagar ägnades åt nonsens, detta skulle ha kunna tagits upp under några få timmar. Anders politiska övertygelse har fått genomsyra rättegången på ett oförtjänt sätt. Detta sätt är inte i enlighet med lämplig praxis.

Som ABB själv sa i sitt tal så har han aldrig bett om 5 dagar. Det enda han ville var att få läsa upp de 15 sidor (eller vad det var?) han skrivit under en timme, vilket han i det närmaste också fick, konstigt nog.

Det är rätten som själva tyckte det var lämpligt att ägna alla dessa dagar åt att sätta sig in i hur han tänker.
Citera
2012-05-04, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Jag ställde frågor och du valde att svara på mitt inlägg men du svarade inte på frågorna som jag ställde.

Om det inte finns tillräckliga bevis så ska man inte döma någon, nej. Du är oskyldig tills motsatsen är bevisad, brukar man säga.

* I detta fall har flera personer uppgett att de sett minst två gärningsmän på Utöya.

* Man har inte tekniska bevis för att styrka att alla kulor kom från Breiviks vapen.

* Man har inte bevis för att Breivik ensam sköt alla eftersom flera vittnen säger att de såg två gärningsmän. Teoretiskt sett kan någon med handskar på sig kan ha skjutit med Breiviks vapen till exempel.

* Kaptenen såg varken sin fru eller vakten bli skjuten enligt förhöret. Det stod en buske i vägen sa han tidigare. Sedan har han ändrat sin historia och sa under vittnesmålet igår att han hade fri sikt och att han såg vakten bli skjuten i ryggen. Ett annat exempel som får mig att tvivla på hans vittnesmål är att han har sagt att någon ringde honom från Utöya och ville bli upplockad av färjan. Detta sa han i förhör. I går sa han att ingen hade ringt honom. I förhör sa han att han tänkte att Breivik hade bombsökningsutrustning med sig. I rätten igår ändrade han sin historia och sa att Breivik hade sagt att han hade bombsökningsutrustning med sig.

* När Delta-styrkan kom till Utöya sa ungdomarna som mötte dem att gärningsmannen befann sig på den norra sidan av Utöya. Breivik befann sig längst ut på stranden på den södra sidan just då. Hur kunde de ha så fel?

Det är mycket som är märkligt med det här fallet men tydligen så krävs det inte teknisk bevisning så länge Breivik erkänner sig skyldig till alla mord. Det tycker jag är konstigt. Han ska helt klart dömas för de mord man kan bevisa att han har begått men det är fel att döma honom för de mord man inte kan bevisa att han har begått. Det är viktigt att man kan lita på polisen och domstolarna, tycker jag. Men kan vi det? Inte alltid verkar det som. Tänk på Thomas Quick till exempel.

Jaså? Jag tyckte att jag svarade på de två första frågorna och som jag sa så är det den sista delen som är intressant. Du har ju dessutom själv svarat på din fråga nu, självklart räcker det att man med stor sannolikhet kan säga att han gjorde det. Med tanke på att folk blir oskyldigt dömda utan att erkänna så kan man döma någon som erkänt fast den inte gjort det.
Jag svarade också att vittnen ofta ändrar sina historier. Det är inte okej men det är så det fungerar.
Citera
2012-05-04, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av plackers
Jasså? och det märks genom att AUF och AP får massor med fler medlemmar? Borde det inte vara tvärt om i så fall?

Det är ointressanta papperssiffror och hysteriska impulsreaktioner från bräkande får och pipande lämlar. Det som räknas mest post-ABB är nog att även det folkfientliga och anti-vita systemets medlöpare och tillskyndare numera lever med vetskapen om att deras engagemang kan få konsekvenser för dem själva. Nu lever även de med ovissheten någonstans i bakhuvudet. Det är därför alla journalister är så bajsnödiga nu. Det var ju dem ABB ville massakrera i första hand. Det är nog inte lika roligt att sitta och skriva anti-vita ledare på nåt trendigt café i något välmående och helvitt område om man vet att någon, någonstans, kan få för sig att göra en Breivik och komma på oväntat besök på nästa redaktionsmöte eller mediamässa.
Citera
2012-05-04, 12:02
Medlem
SiSeniors avatar
Mycket censur idag. Synd att man inte fick veta mer om hur ABB rörde sig på ön då jag tyckte hans egna beskrivning om detta för någon vecka sen var aningen otydlig (kanske beroende på censuren dock).
Togs offren upp i den ordningen dom blev skjuta eller var ordningen slumpmässigt utvald?

edit. Såg nu bilden på VG's hemsida som beskrev mer specifikt hur han rörde sig. Här finns en länk för den som är intresserad.
Senast redigerad av SiSenior 2012-05-04 kl. 12:05.
Citera
2012-05-04, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NothingToLose
Ja, varför bry sig om att det ska finnas bevis som styrker vittnesberättelserna?

Varför ha en rättegång överhuvudtaget? Han har ju erkänt!

Jag blir så trött...

För att allt måste bevisas också fattar du väl? Ta t.ex. svenske Thomas Quick som erkände massor med mord och blev dömd för dom, nu typ 20 år senare har dom kommit på att det kanske inte var han, och han börjar ta tillbaka sina erkännanden. Hade varit bättre att reda ut allt från början, och det är precis det dom gör i ABB rättegången.
Citera
2012-05-04, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DavidVillaa
Vad är livstid i Norge, 21 år? Är nog ett större straff för honom att sitta på psyk och bli tvångsmedecinerad. Ni ser att han är svullen i ansiktet, ser liksom lite plufsig ut, skulle tippa det är drogerna dom ger honom.

I fängelset kommer han knappast ha kontakt med dom andra fångarna och således inte få den bestraffningen vi vill att han ska få, inte sant.

Vad snackar du om? Hade dom gett honom droger hade han nog sagt det. Man brukar inte direkt pumpa häktade friska människor fulla med droger!
Citera
2012-05-04, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av singularitet
Jag tittade på Breiviks film idag och noterade omedelbart att i inledningen till videon så kallar Brevik sin organisation för "fiction".

Vart kan man se den videon? Länk tack!
Citera
2012-05-04, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Keberfasa
Du tycker med andra ord att rätten till allas lika värde inte existerar, så länge man inte är av samma åsikt som du är?
Nej det har jag inte skrivit. Det jag skrev är att jag inte kan känna någon som helst sympati för dem som dog på ön eftersom de var sossar. Det betyder dock inte att det var rätt att döda dem. Tvärtom skrev jag i inlägget att det var fel att döda dem.

Dock så tror jag överhuvudtaget inte på mänskliga rättigheter eller på människors lika värde. Däremot baseras människovärdet på andra faktorer än på ens åsikter i mitt tycke.
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Det var helt vanliga människor som dog i Oslo. Bomben gick av på öppen gata. Läs på istället för att leva i en drömvärld.
Ja det stämmer. Dock var ett samtidigt en attack mot regimen. Och i alla krig dör oskyldiga. Det är beklagligt men inget som gör hela kriget i sig orättfärdigt.
Citera
2012-05-04, 13:30
Medlem
kalkys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiSenior
Mycket censur idag. Synd att man inte fick veta mer om hur ABB rörde sig på ön då jag tyckte hans egna beskrivning om detta för någon vecka sen var aningen otydlig (kanske beroende på censuren dock).
Togs offren upp i den ordningen dom blev skjuta eller var ordningen slumpmässigt utvald?

edit. Såg nu bilden på VG's hemsida som beskrev mer specifikt hur han rörde sig. Här finns en länk för den som är intresserad.

Såvitt jag vet så tog dem upp dem i ordning.
Citera
2012-05-04, 13:40
Medlem
SiSeniors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalky
Såvitt jag vet så tog dem upp dem i ordning.

Hur många offren hann dom med idag? Läst något om att varje offer skulle få 10 minuter vardera men verkar i vissa fall som att det gick betydligt snabbare.
Citera
2012-05-04, 13:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellon
För att allt måste bevisas också fattar du väl? Ta t.ex. svenske Thomas Quick som erkände massor med mord och blev dömd för dom, nu typ 20 år senare har dom kommit på att det kanske inte var han, och han börjar ta tillbaka sina erkännanden. Hade varit bättre att reda ut allt från början, och det är precis det dom gör i ABB rättegången.

Om det inte framgick tydligt nog så kan jag berätta att jag sa precis tvärtemot vad jag tycker för att tydligt visa hur absurt det låter.

Läs mina inlägg lite mer noga så ser du att jag tar upp precis det du har skrivit till mig.

Och om du läser mina inlägg så ser du att jag tar upp att det inte finns tekniska bevis för att Breivik har begått alla mord. Och även fallet med Thomas Quick tar jag upp.

Du har alltså nästan kopierat det jag har skrivit tidigare idag kan man säga.

https://www.flashback.org/sp37167775
Citera
2012-05-04, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellon
Vart kan man se den videon? Länk tack!

http://www.youtube.com/watch?v=3vdtSr9oW9E&skipcontrinter=1

Du får pausa videon för det står precis i början och texten är väldigt liten och suddig.

Men vi som diskuterade detta innan har redan kommit fram till att det han gjorde var en av alla hans säkerhetsåtgärder som han vidtog utifall att han skulle bli avslöjad innan terrordåden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in